Wanneer gaat dit kabinet eens wakker worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Wanneer gaat dit kabinet eens wakker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:00

Op dit moment is dat een van de grootste prioriteiten vind ik...
En omrekenen ik doe het allang niet meer...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:20

Ik reken nog steeds om. Juist om vergelijk te maken hoe veel duurder het is geworden. En de ziektekosten zijn voor mij echt een ramp. Heb een dure aanvullendr verzekering nodig deels vanwege fysio ook. Ben normaal half februari door mijn eigen risico heen, en heel veek dingen die eerst nog vergoed werden of via belastingaangifte nog enigszins gecompenseerd werden. Helaas dat is er niet meer bij.

Ivm scheiding moeten uitrekenen wat ik per maand kwijt ben aan ziektekosten en de dingen die ik echt nodig heb zoals incontinentie materiaal en vloeibare voeding. Vrije dure medicatie waarvan niet alles volledig vergoed wordt en een flinke voedselallergie waardoor ik deels speciale dieet voeding heb. Ik zit rond de 260 euro per maand in een goede maand. Bij extreme leegloop en flinke last met eten (gaat meestal samen ook) schiet ik zo over de 300 euro heen. Per maand he netto. -O-

Eerder werd incontinentie materiaal volledig vergoed. Tegenwoordig alleen de hele dikke verbanden en broekjes. Daarvoor ben ik net weer niet lek genoeg. Vloeibare voeding val ik buiten de vergoedingsindicatie omdat het nog maar in een paar specifieke gevallen vergoed wordt.

De komende twaalf jaar krijg ik gelukkig allimentatie, maar dan weer net boven de grens waardoor er geen vergoedingen zijn,daarna klap ik terug naar aanvulling van wao tot bijstandsnivo. 965 euro per maand. Succes met de rekeningen.

Nu weer de nieuwe belastingregels, de veelverdieners gaan er heel flink op,vooruit. De uitkeringsmensen en zieken zonder kinderen tjsa die hebben pech die gaan er gewoon weer ietsje op achteruit. Zo als ieder jaar. Alleen om de een of andere vreemde reden wordt dit volstrekt normaal gevonden. Vroeger was ik gewoon invalide. Nu arbeidsgehandicapt. Waarmee aangegeven wordt dat je niet meeteld want je werkt niet. Zo wordt je ook behandeld helaas.

En nee ik stem niet zomaar zinloos protest, ik stem op een partij waar ik achter sta. En toevallig is dat een irritante mug. :+

De veiligheidsregio is hier ook heel vreemd geregeld. Wij vallen onder de regio andere kant van de rivier. Als enige plaats trouwens, er zijn voor een gigantische regio 3 politieautos beschikbaar. Die eigenlijk altijd aan de andere kant zijn. Een ziekenhuis zit hier op 10 km afstand alleen andere regio, dus ambulance daarvan mag niet komen. Die moeten vanuit ruim 17 km wegkomen.

Huisartsenpost idem daar vallen we onder een regio dat niet mijn ziekenhuis is. Post zit bij een ziekenhuis waarvan de spoedeisende hulp dicht is. Apotheek zat er naast maar die is verplaatst naar 15 km verderop aan de andere kant van de rivier. Vanuit daar eigenlijk alleen met snelweg te bereiken. Daar sta je dan als bejaarde met je scootmobiel of rollator. Jammer dan u regelt maar vervoer naar de apotheek.

Maar mijn ziekenhuis is wel goed bereikbaar, huisartsenpost apotheek spoedeisende hulp. Alles bij elkaar maar daar mag ik niet heen. Dat is dan pech hebben. Loop je wat op in die regio moet je eerst naar je eigen huisartsenpost komen hoe geen idee om vandaar weer helemaal terug te gaan naar je ziekenhuis.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:26

Daarom ben ik van plan om binnenkort naar Noord Korea te emigreren. Daar is het tenminste duidelijk en top geregeld!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:37

Nou ja heb daar van de week een best schokkende documantaire over gezien. De kans dat je daar dood gaat door honger is extreem groot. Schijnt dat ruim de helft van de kinderen onder de 12 ernstig ondervoed is door gebrek aan goed voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:42

karuna schreef:
Nou ja heb daar van de week een best schokkende documantaire over gezien. De kans dat je daar dood gaat door honger is extreem groot. Schijnt dat ruim de helft van de kinderen onder de 12 ernstig ondervoed is door gebrek aan goed voedsel.

Ik gok dat ze die opmerking sarcastisch bedoelde.

Veranderingen in de uitkeringen zijn nou eenmaal niet te vermijden. Vroegah toen alles nog beter was, was het niveau van uitkeringen gekoppeld aan het minimumloon. Heel Nederland was toen ineens ziek (woorden van Lubbers ;) ), want waarom zou je werken als je voor hetzelfde 'salaris' onder de partytent kan zitten en halve liters weg kan klappen? Die loskoppeling was nodig omdat het kabinet simpelweg teveel geld uitgaf aan sociale verzekeringen. Dan kan je volumebeleid gaan toepassen, dus het aantal mensen met een uitkering drastisch verminderen, maar dat zorgt er weer voor dat mensen klagen over hoe ze geen uitkering meer krijgen terwijl ze het echt nodig hebben. Dan moet je dus op je prijsbeleid gaan zitten, en de hoogte van de uitkering dusdanig aanpassen dat het weer betaalbaar wordt voor de staat.

Natuurlijk is het heel vervelend als je chronisch ziek bent of om een andere rede te hoge ziektekosten maakt, maar naar mijn weten kan je daar aanvullende uitkeringen voor aanvragen. De hoogte van je uitkering zal altijd gelijk zijn aan de kosten van het sociale minimum, en als je uitkering daar om andere omstandigheden niet aan voldoet zijn er genoeg instanties die samen met jou kunnen kijken naar een oplossing voor dat probleem.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het ontzettend vervelend is als je zo in de prut zit, en als je het idee hebt dat de regering niks voor je doet. Maar mensen vergeten snel dat de regering hier al ontzettend veel voor ons doet. In vergelijking tot andere landen krijgen wij enorm veel geld van de overheid. Je zou naar het Scandinavische model kunnen overstappen, maar dat zou ook betekenen dat iedereen ongeveer 6 keer zo veel inkomensbelasting zou gaan betalen, omdat de staat anders nooit zo veel verzorging kan rooien.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:46

6x 52%

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:53

Emmaa_ schreef:
Veranderingen in de uitkeringen zijn nou eenmaal niet te vermijden. Vroegah toen alles nog beter was, was het niveau van uitkeringen gekoppeld aan het minimumloon. Heel Nederland was toen ineens ziek (woorden van Lubbers ;) ), want waarom zou je werken als je voor hetzelfde 'salaris' onder de partytent kan zitten en halve liters weg kan klappen?

Wel weer opvallend hoe alle negativiteit weer feilloos bij de werknemers wordt gelegd. De sociale regeling was vooral ook erg gunstig voor de werkgevers die zo heel wat sociale premies konden omzeilen (mensen uit een vast contract ontslaan was duur, dit was een mooie uitweg.)

Toch worden de werkgevers niet op dezelfde manier weggezet als profiteurs.

Citaat:
Die loskoppeling was nodig omdat het kabinet simpelweg teveel geld uitgaf aan sociale verzekeringen.

Ergens valt dat best mee. Als dat gewoon gecompenseerd was aan de kant waar ook de winst naartoe ging, namelijk de bedrijven die het voordeel behalen, was het wellicht niet eens zo onbetaalbaar geworden. Probleem is vooral geworden dat de bedrijven de voordelen krijgen van de werknemers zolang ze goedkoop, jong, flexibel en productief zijn, maar zodra de mensen niet meer jong, goedkoop, flexibel en productief zijn worden de lasten op de maatschappij gedumpt, terwijl de winst via belastingroutes onze maatschappij uitstroomt. Daardoor raakt het evenwicht verstoord.

Dat heeft dus niet zozeer met uitkeringen te maken, maar met het wegsluizen van de winst., in plaats van dat die winst weer terugkomt waar die ook gecreeerd is: in onze maatschappij.

Citaat:
De hoogte van je uitkering zal altijd gelijk zijn aan de kosten van het sociale minimum, en als je uitkering daar om andere omstandigheden niet aan voldoet zijn er genoeg instanties die samen met jou kunnen kijken naar een oplossing voor dat probleem.

Ik denk dat je hier de werkelijkheid overschat, op papier lijkt het misschien goed geregeld maar de praktijk kan toch heel anders zijn. Er liggen nog wel een paarduizend schrijnende gevallen op de planken van de Voedselbank, Humanitas en het Leger des Heils (allemaal geen officiele instanties maar particuliere organisaties die zich wel bekommeren om het lot van mensen) waaruit duidelijk blijkt dat er heel wat mensen tussen wal en schip vallen.

Veel van die situaties zijn gedocumenteerd en onderbouwd, maar geen van de partijen voelt zich geroepen om het op te lossen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:58

Ik kreeg vandeweek ook een afrekening eigen risio. 222 euro. Weet niet hoe ik het bovenop m'n andere zorgkosten moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:58

Ben ik het absoluut mee eens hoor, ik ken het alleen vanuit de economische kant en die zegt dat iedereen in Nederland aanspraak kan doen op hulp als ze niet in de buurt van het sociale minimum komen. Dat het in de realiteit niet altijd zo gaat kan ik me goed voorstellen, maar ik heb het in mijn omgeving eigenlijk nooit gezien.

Wel denk ik dat die wisselwerking ook weer te maken heeft met profiteurs. Ik heb nooit negatief gestaan tegenover helpen binnen de samenleving, maar wel met goede afspraken en als het goed in de gaten gehouden wordt. De enige ervaring die ik heb met iemand in de bijstand (voor zover ik weet) is mijn oom, en die maakte behoorlijk misbruik van de situatie door gewoon te weigeren welke vorm van een baan dan ook aan te nemen, omdat hij liever tijd wou steken in zijn hobby's en het wel weer zag als er iets op zijn pad kwam dat hem echt leuk leek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:02

Mensen die weigeren mogen van mij ook zwaar gestraft worden. Maar wat wij misschien zien als weigeren is voor een ander noodzakelijk. We kunnen niet in een ander z'n koppie kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:05

Wat denk ik overigens het belangrijkste is als je gaat kijken naar veranderingen in beleid op dit soort fronten is dat het geleidelijk gaat, en niet binnen een jaar geklaard is. Dit kabinet heeft veel wetten doorgevoerd die veranderingen gaan bieden, maar die treden allemaal geleidelijk in. Je kan niet in van de ene op de andere dag de uitkeringen omhoog gooien, want dan stopt iedereen die rond het minimumloon zwerft met z'n baan. Je kan de uitkeringen ook niet in 1 keer verlagen, want dan komt een grote groep weer in de problemen die vaak al genoeg aan zijn/haar hoofd heeft.

Het probleem is een beetje dat er altijd iets tegenover moet staan. Het begrotingstekort mag van de EU niet meer dan 3% zijn (toch? is er iemand die dit zeker weet?) en als we de kosten van sociale zekerheid omhoog schroeven, dan zal er ergens anders enorm op bezuinigd moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:10

Emmaa_ schreef:
Wel denk ik dat die wisselwerking ook weer te maken heeft met profiteurs.

Da's meestal vooral een voorbeeld van 'confirmation bias'. Geen duidelijke analyse van de cijfers, maar 'iedereen kent wel iemand die...'
Maar een paar voorbeelden hoe iets mis gaat zijn er altijd wel te vinden. Ondertussen verliezen we wel het perspectief uit het oog, en richten we ons meer op beeldvorming dan op de werkelijkheid. Maar onze 'oplossingen' benadelen nu vooral de goedwillende mensen, en richten meer schade aan dan ze oplossen. (Terwijl de echt handige ritselaars helemaal niet gepakt worden, omdat dat een veel langere adem vraagt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:13

Shadow0 schreef:
Emmaa_ schreef:
Wel denk ik dat die wisselwerking ook weer te maken heeft met profiteurs.

Da's meestal vooral een voorbeeld van 'confirmation bias'. Geen duidelijke analyse van de cijfers, maar 'iedereen kent wel iemand die...'
Maar een paar voorbeelden hoe iets mis gaat zijn er altijd wel te vinden. Ondertussen verliezen we wel het perspectief uit het oog, en richten we ons meer op beeldvorming dan op de werkelijkheid. Maar onze 'oplossingen' benadelen nu vooral de goedwillende mensen, en richten meer schade aan dan ze oplossen. (Terwijl de echt handige ritselaars helemaal niet gepakt worden, omdat dat een veel langere adem vraagt.)

Ben ik met je eens :j Het is makkelijk om te denken dat er alleen maar profiteurs zijn omdat dat de enige mensen zijn die je ziet, en daardoor makkelijk om te denken dat er geen mensen zijn die het ook met een uitkering echt heel moeilijk hebben.

Hoe staan jullie tegenover het basisinkomen, als ik vragen mag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:17

Die hele regel vind ik van de zotte. Andere landen bepalen hoe wij met geld om moeten gaan. En moeten een boete betalen als dat niet gehaald wordt.

En helaas leuke regels, alleen zo werken toch net even iets anders. Voor nu val ik buiten elke regel want ik verdien de komende 12 jaar teveel voor het een en over 12 jaar te weinig voor het ander. Heb dus geen recht op sociale huurwoning. Maar de vrije sector wil me ook niet hebben want over 12 jaar te weinig. Geen recht op een aangepaste woning want ik heb een aangepaste koopwoning. Dat ik die dadelijk niet meer kan betalen zal iedereen worst wezen. Jammer dan, op die manier val ik overal buiten en heb dus geen enkel recht op welke aanvulling dan ook.

En over 12 jaar zal er vast iets aangevuld worden, maar ja de incontinentie materialen en vloeibare voeding blijven niet vergoed. En de zorgtoeslag is alleen voor de normale verzekering. Eigen risico zal vast flink omhoog gaan. Auto is eigenlijk noodzakelijk om ergens te kunnen komen, want regiotaxi werkt hier voor geen meter en met een scootmobiel is ook niet alles te doen, want te ver weg om bij bv zorg te komen. En ja duurdere voeding helaas blijft nodig ook, maar ook daar krijg je geen aanvulling voor. En de voedselbank, daar heb ik eens gekeken naar de pakketten. Ruim 3/4 of meer van de spullen die erin zitten mag ik niet eens hebben.

Zo zijn er zoveel mensen die door de regeltjes net weer die ene uitzondering zijn en overal net geen recht op hebben. Heb gekeken of ik samen met mijn vader zou kunnen gaan wonen. Alleen dat is niet te doen, mijn vaders aow wordt dan verandert naar de helft van een partner wao. En ik krijg geen allimentatie meer omdat ik samen woon. Dat zou betekenen dat mijn vader en ik moeten gaan rondkomen van 985 euro per maand.

Esit die discussie is al eerder geweest. Ik zou er erg nlij mee zijn, mits !!!! Hij hoger is dan bijstandsnivo en de eventuele aanvullingen toeslagen blijven bestaan. Een lager bedrag maar de toeslagen verdwijnen dat is niet te betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:22

karuna schreef:
Die hele regel vind ik van de zotte. Andere landen bepalen hoe wij met geld om moeten gaan. En moeten een boete betalen als dat niet gehaald wordt.

Dat is iets te simpel, onze eigenste Jeroen Dijsselbloem heeft die regel vol vuur bepleit. En wilde volstrekt niet nadenken over de bezwaren ertegen. Dat kunnen we dus niet zomaar op de EU schuiven.

Wat betreft basisinkomen: voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:25

connie64 schreef:
14% is 230 euro van het netto inkomen????
nounou dus 2300 netto vind je een normaal inkomen.
hmm zie ik toch andere dingen om me heen

Ik zei: Het bruto modaal inkomen voor 2015 is 35.500€ per jaar. (bron: http://www.cpb.nl/cijfer/kortetermijnra ... ember-2015 , onderste tabel)
Voor netto heb ik 55% genomen, sommige rekenen met 65% van het bruto inkomen: 19.525€/jaar (=35.500*.55)
Dan naar maanden omgerekend: 1.627€/maand (=19.525/12)
En daar dan 14% van genomen: 228€ (=1.627*0.14)

Je hebt gerekend met 10%, dat geeft al andere getallen.

1.627€/maand netto vind ik inderdaad geen bijzonder ruig inkomen (is nog excl. vakantietoeslag). Overigens geeft het CPB als netto modaal inkomen per maand 2.024€/maand. Dat is dus nog 24% meer en zou uitkomen op 283€/maand aan zorgverzekering.

Er zijn eerder recessies geweest en ook toen hadden mensen het krap, dat ligt niet opeens aan de huidige regering. En toen hadden veel mensen echt honger. Ja, er zijn nu ook mensen met honger, maar er zijn ook verbazingwekkend veel mensen die honger hebben en tegelijkertijd ook roken. Van één pakje sigaretten/shag kan je 6-8 broden kopen. Met een brood per dag en een eitje per dag heeft een vrouw de belangrijkste voedingswaarde binnen (2100kcal, 63g eiwit, 36g vet en 366g koolhydraten), om het in verhouding te zetten. Daarnaast nog 1.5kg groenten voor 2€ (ja, dat kan nog steeds) en je bent voor 10€ per week klaar. Al het andere blijft luxe als er geen medische noodzaak voor is.

Nu vind ik niet dat je mensen zo uit moet knijpen, maar mensen slaan ook de andere kant op door. Overigens was de kaasprijs (omgerekend) in 2000 7.01€, en in 2014 9.24€. Een stijging van 31% en dus vergelijkbaar met inflatie.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... A=80346NED

Uiteraard blijven er mensen tussen wal en schip vallen, ook dat is van alle tijden. Het blijft alleen poedersuiker als jij (of één van je naasten) die persoon is. Mijn ouders hebben op het moment ook iemand als werknemer die zo is en op het moment in de familieopvang zit, maar ironisch genoeg verschijnt ze wel slechts 40% van de tijd op haar werk (en is ze deze maand uberhaupt nog niet geweest) omdat ze altijd wel iets heeft. Deze hebben we aangenomen op uurbasis, gelukkig. De vorige werknemer die we hadden voor vergelijkbaar werk (fijn als het gebeurt, maar geen ramp als het niet gebeurt) was op een vast aantal uren aangenomen maar is het laatste half jaar nog geen 25% van de tijd aanwezig geweest, al dan niet na afmelden. Ook iemand die we letterlijk van straat geplukt hebben (buurman van een familielid die gedwongen zijn huis moest verkopen).

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:46

Ja, die wal en schip-mensen, daar zou toch iets voor moeten zijn. Er zijn mensen die buiten alle voordelen en regelingen vallen. Soort ombudsman voor dit soort gevallen zou mooi zijn.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:24

2300 euro vindt ik een hoog inkomen hoeveel mensen hebben dat geen idee maar er zijn er tig die er van dromen.
Maar goed heb medelijden met de ouderen kunnen net de vaste lasten betalen,en dat is het.
Voor de rest de voedselbank en dan wel niet te denken van al die huis uitzettingen vreselijk gewoon.
Weet niet of er een paar van jullie, dubbeltje op zijn kant kijken, schrikbarend maar dan met zon inkomen zou je anders toch wel rond moeten komen, met een inkomen van 2900 euro netto.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:46

2.300€ netto per maand is ook een behoorlijk goed inkomen.
Het is bijna het dubbele van netto minimumloon en is bruto 3.234-3.278€.
Minimumloon was in 2015 bruto 1.508€ en dat is netto ongeveer 1.213-1.304€
De verschillen tussen omgerekende lonen is vanwege 2 verschillende sites om het te berekenen en zijn dus een indicatie.

Ik gebruikte bewust modaal inkomen, dat is dus ±1.627€/maand netto of 2958€/maand bruto. Modaal betekent dat 50% van de mensen meer verdient en 50% van de mensen minder verdient. Afhankelijk van of je het bruto of netto bedoeld Loverskary is dat dus meer of minder dan 50% van de mensen met een salaris in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 26-01-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:52

Hoeveel is het basisinkomen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:58

Afhankelijk van de ideeën tussen de 600 en 1500€/maand voor iedere inwoner (ongeacht leeftijd).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:02

600? Die zijn gek dat is ruim 300 euro lager dan nu bijstand nivo. Daar kun je niet van leven, niet eens overleven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:02

Zorgkosten, wonen en je komt al geld te kort

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:09

Dan ben ik tegen. Ik kan maar net elke maand rondkomen van mijn wajong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:12

600 per maand is volgens mij afgeleid van landen waar ze hiermee experimenteren of willen experimenteren waar de levensstandaard een stuk lager ligt. Ik vind tussen de 1000 en de 1500 per maand echt geen laag bedrag hoor :=