Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nine1987 schreef:briitje schreef:Oorzaak
Het stranden van walvissen in de Noordzee zou te maken kunnen hebben met verstoringen in het magnetisch veld van de Aarde, als gevolg van een verhoogde zonneactiviteit. Net als postduiven gebruiken ook walvissen dat magnetisch veld om hun weg te vinden. Bij verhoogde zonneactiviteit treden er echter verstoringen op. Duitse zeebiologen onderzochten alle strandingen van potvissen in de Noordzee tussen 1712 en 2003. Van de 97 geregistreerde gevallen bleken er zich 87 te hebben voorgedaan tijdens periodes dat de zon een hogere activiteit vertoonde.
bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/vij ... ~a4223347/
Dit geloof ik wel.. Ook omdat overal ter wereld al die rare geluiden gehoord worden.. Had ook wat met t magnetisch veld te maken meen ik..
Maartje1990 schreef:anneliesdj schreef:Als het maar een orca is, dan kunnen ze hem wel van het strand af krijgen en in 'veiligheid' brengen.
Sorry hoor, maar met alle techniek en wetenschap tegenwoordig en dan zou het niet mogelijk zijn zo'n beest uit zijn lijden te verlossen?
Ten eerste een orca weeg max 10 ton en is max 9,75 meter lang. Een potvis is tot 18 meter lang en weegt tot 50 ton..... Het lijkt me wel duidelijk dat een orca makkelijker te verwijderen is dan een potvis.
Verder zullen er vast redenen zijn dat ze de dieren niet uit hun lijden kúnnen verlossen of dus kunnen redden dat zal echt niet zo simpel zijn. Als het zou kunnen zouden ze het wel doen
anneliesdj schreef:Dat zou ik graag geloven maar ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in, uiteindelijk draait alles om geld.
Heb je de beelden gezien? Dit waren geen potvissen van 18 meter, zaten qua afmetingen dichter bij die Orca.
Ik ben blij dat ze overleden zijn zodat ze langer lijden bespaard blijft.
Rebeccaa schreef:anneliesdj schreef:Dat zou ik graag geloven maar ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in, uiteindelijk draait alles om geld.
Heb je de beelden gezien? Dit waren geen potvissen van 18 meter, zaten qua afmetingen dichter bij die Orca.
Ik ben blij dat ze overleden zijn zodat ze langer lijden bespaard blijft.
Ik vind het heel respectloos om te insinueren dat mensen niet hun best hebben gedaan om die potvissen te redden. Ik denk dat iedereen die daar aanwezig was, die beesten graag weer de zee in had willen zien gaan.
Suliko schreef:Ondanks dat aanspoelende potvissen al iets is sinds 1550 (nog wat, las dat een paar pagina's terug), staat de potvis nu wel op uitsterven. Ontzettend naar voor deze potvissen dat ze het niet gered hebben.
En ik denk dat iedereen op het moment wel kan ervaren dat de aarde uit balans is, zolang ze de kleppen maar eens van de ogen af doen.
mooney schreef:Suliko schreef:Ondanks dat aanspoelende potvissen al iets is sinds 1550 (nog wat, las dat een paar pagina's terug), staat de potvis nu wel op uitsterven. Ontzettend naar voor deze potvissen dat ze het niet gered hebben.
En ik denk dat iedereen op het moment wel kan ervaren dat de aarde uit balans is, zolang ze de kleppen maar eens van de ogen af doen.
Tuurlijk is het zonde, maar hoe kom je erbij dat ze op uitsterven staan?
Ze staan op de rode lijst, dat is correct. Status is kwetsbaar, maar hun grootste probleem was de walvisjacht en dit is aan banden gelegd. De schatting is dat er nu een populatie is van bijna 2 miljoen dieren. Vergeleken met heel veel andere soorten valt het risico op uitsterven mee.
Zeggen dat dit niets te maken heeft met klimaatverandering betekent niet dat ik oogkleppen op heb. Ja de aarde en het milieu veranderd, deels door de toedoen van mensen (maar vergeet niet dat de aarde geen onveranderlijke steen is zonder menselijke invloed).
Maar klimaatverandering etc alleen maar de schuld geven is totaal nutteloos als dit niet het probleem is voor deze dieren.
Waar hebben de potvissen voornamelijk last van volgens de onderzoekers? "Verstoring door mensen; chemische vervuiling (o.a. industrieel afval en olie); verdrinking in visnetten; aanvaring met grote schepen; opeten van zwerfvuil (plastics) in zee; en geluidsoverlast (seismische exploraties, sonar en andere bronnen)."
Genoeg punten om aan te werken dus, mensen maken van Veel dingen een potje