Belastingdienst; blauwe envelop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Belastingdienst; blauwe envelop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:28

Ja over de prijs van de kaart, maar niemand wil meer terug naar het oude systeem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:38

Echt wel, geef mij maar een loket waar je een normaal kaartje kunt kopen. Moest pas geleden eigenlijk met de bus. Maar jammer dan geen oliebol kaart dus geen busrit. Heb een taxi moeten bellen toen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:44

Dat zou ik niet te hard zeggen hoor... De ov-chip werkt in veel opzichten nog steeds niet makkelijk (en dan zijn we al vijf jaar verder.)

Ik wil ook liever geen uitsluitend digitale communicatie, en zou graag papieren bevestigingen ontvangen van een aantal belangrijke zaken. In het opslaan van de gegevens digitaal heb ik niet zoveel vertrouwen als je na jaren een conflict krijgt over iets. Ik ben dus niet voor.

Karuna, da's onzin. In een bus kun je gewoon kaartjes kopen, welliswaar duurder dan chippen, maar wel gewoon mogelijk. (Alleen mogelijk dat een los kaartje bij de bus duurder is dan een regiotaxi als je voor het speciale tarief in aanmerking komt.)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:45

De post blijven ontvangen gaat over andere zaken dan toeslagen e.d.
Het scherm waar je dit kunt aanvinken, daar staan allerlei andere dingen in dan de toeslagen e.d.

Je ontkomt er niet aan, wat ik ronduit belachelijk vind.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:46

Tsja de buschauffeur dacht er toch anders over. Helaas moest met redelijke spoed naar de huisartsenpost en mocht niet zelf rijden. Toen maar weer naar huis gehobbelt en taxi gebeld. Hier rijden alleen van die minibussen en een enkele grote. Regio taxi is kansloos omdat je die heel ruim van te voren moet reserveren. Dus werd gewone taxi waarvan de chauffeur zo aardig was flink wat van de ritprijs af te halen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:49

MarlindeRooz schreef:
Ja over de prijs van de kaart, maar niemand wil meer terug naar het oude systeem.

Zeker wel dat ik terug wil naar het oude systeem! Maar de chipkaart is er doorgeduwd net als nu dit weer met de belastingdienst.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:03

Het is voor ouderen overigens WEL mogelijk om de enveloppen gewoon in de bus te krijgen, maar ze moeten dan eerst gaan klagen..

Mijn opa is voor veel mensen bezig, die arme mensen hebben niet eens een pc en moeten er nu dan een gaan kopen. Een ouderwetse is niet goed want dat is niet veilig genoeg {:)-:(

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:09

Vind het waardeloos. Bij tal van instellingen krijg je alleen nog berichten in een berichtenbox online. DIe moet je constant checken. Dan moet je je wachtwoord weer niet vergeten en zelf printen voor je adminstratie, hartstikke omslachtig en klantonvriendelijk, zeker voor al die bejaarden hier in Nederland. Betaal zat belasting, dan kunnen er toch nog wel blauwe enveloppen vanaf, kom op zeg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:17

Wat betreft de wachtwoorden: het gebruik van een wachtwoordmanager kan wel enorm helpen. Lastpass, Enpass, 1password zijn goede opties.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:27

Azmay schreef:
Het is voor ouderen overigens WEL mogelijk om de enveloppen gewoon in de bus te krijgen, maar ze moeten dan eerst gaan klagen..

Mijn opa is voor veel mensen bezig, die arme mensen hebben niet eens een pc en moeten er nu dan een gaan kopen. Een ouderwetse is niet goed want dat is niet veilig genoeg {:)-:(

Wat dus maar voor max 2 jaar is...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:29

Ik vind het een belachelijke zaak en ik ken sowieso al zeker 10 oudere mensen die dit niet gaan doen. Die hebben niet eens internet en bankieren nog gewoon met overschrijvingsformulier in de brievenbus van de bank.

Ik denk dat ik ook zo lang mogelijk weiger. Ik heb het veel liever gewoon via de post.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:34

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het een goede zaak, je moet meegaan met de tijd. Oudjes hebben al dik 10 jaar de tijd gehad om te wennen aan internet. :)

Weetje nog het gedoe rond de OV-chipkaart? Hoor je daar nog mensen over? Nee! :D

Euh.. ja! Was zelfs nog in het nieuws recent...

Enne. Ga jij t oma van 103 even uitleggen dat ze een pc en Internet moet aanschaffen..? had ze immers op dr 93ste makkelijk mee kunnen beginnen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 06:38

Ov chipkaart.. Ik kom nog liever met de auto vanuit Frankrijk dan dat ik 10 minuten met het Ov moet reizen in nl, maar dat is uiteraard een andere discussie.

Ik zou als ik de belastingdienst was eerst eens beginnen met de mensen in het buitenland. Dat kost een berg geld om die van zoveel oud papier te voorzien, want laten we eerlijk zijn, de meeste post is nou niet echt iets waar je perse bericht van zou moeten of willen ontvangen.
Dat geld dat ze dan besparen kan mooi weer gebruikt worden voor mensen die geen computer of internet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:41

Als ze de mensen de keuze gaven zou het ook anders geweest zijn. Ik heb mijn box nog niet geactiveerd, mn vriend ook niet, mn ouders ook niet, allemaal om dezelfde reden. Hebben het liever per post, en zonder activatie is er geen "adres" om het heen te sturen dus kunnen ze het niet versturen, en dat zal ook uit hun administratie blijken. (Ze krijgen een verzendbewijs, nog geen openingsbewijs maar ze kunnen dus wel zien wat wel/ niet verzonden is naar jou berichtenbox).

Ik ben sinds de ov chipkaart ook anti OV, zal er ook nooit 1 aanschaffen, ganog liever met de auto of fiets als de auto kapot is..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:50

Poeh Poeh zeg wat zijn Nederlanders toch weer goed in klagen... :+
Nieuwe dingen zijn altijd stom en eng!!!

Ik heb nog nooit iemand in mijn omgeving gevonden die nu nog AL z'n zaken zelf regelt en die dat niet binnen 2 / 3 jaar (want we weten het al even) te leren valt. Internetten is geen hogere wiskunde.

Oh en mijn hele straat + woonwijk bestaat uit bejaarden dus ik ken er genoeg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:59

Ik ken dan weer genoeg mensen die je niet eens aangeleerd krijgt hoe een mobiele telefoon werkt.. Jij vindt het geen hogere wiskunde.. Andere mensen hebben er wel moeite mee.. Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken.. Of wel soms? Geef mensen de keuze.. die groep die je het niet aangeleerd krijgt 'sterft' vanzelf wel uit.. Nu wordt men verplicht om een computer aan te schaffen én een maandabbo van internet alleen maar omdat de belastingdienst zo lekker star is..Lekker chique.. Zelfs het bedrijfsleven is niet zó star..

OV idemdito.. De startkosten zijn absurd hoog voor de incidentele reiziger.. dus die gaat niet meer... Want de boel verloopt ook nog eens na periode x plus er moet een hoog minimum aan y bedrag op staan.. Wil je geld terug boeken kost het geld.. Toet toet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:11

MarlindeRooz schreef:
Poeh Poeh zeg wat zijn Nederlanders toch weer goed in klagen... :+
Nieuwe dingen zijn altijd stom en eng!!!

Daar gaat het niet om. Ik hou er niet van dat er GEEN keuze is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:13

Dus omdat de bejaarden in jouw straat weten hoe ze moeten internetten is iedereen die dat niet doet een stomme zeurdoos of zo? Ik ken zo al één iemand die helemaal niks met computers heeft en niet eens weet hoe je e-mail schrijft, bij wijze van. En daarnaast... computers en internet kosten nog steeds geld. En het is misschien verbazingwekkend voor sommigen maar niet elk oudje heeft een sok vol centen onder de matras. Als ze bij al die digitale opdringerij nou ook gratis internet en apparatuur leverden dan zou dat al iets schelen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je in de bieb rustig je belasting of bankzaken gaat zitten regelen...

Ik ben zelf wel helemaal voor vooruitgang hoor, prima. Maar zou het nog mooier vinden als je zelf kon blijven kiezen wat je graag wilt ipv dat het je maar allemaal opgedrongen wordt.

OV chipkaart is alleen handig inderdaad als je veel reist en verschillende ov soorten gebruikt. Voor die ene keer in het jaar dat ik naar de stad wil met de bus vind ik het een heel kostbaar gedoe. Pff...eerst had je nog kaartjes voor een euro, dat was leuk...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:15

Palmera schreef:
Het is belachelijk. Dit word een waar feestje voor hackers en criminelen.
Persoonlijk vertrouw ik meer op mezelf met het bewaren en bijhouden van alle belangrijke papieren dan op de overheid en computers. En nog minder in een combinatie van die twee :+

Dit idd, digid is al zo vaak gehacked in voorgaande jaren en NU moeten we er perse aan? Mag toch hopen dat de beveiliging van dat digid flink is opgeschroeft. Overheid vind ik persoonlijk nu niet bepaald een betrouwbare instantie wat betreft veiligheid van persoonsgegevens.

Zelfde als dat contactloos betalen waar we steeds meer naar gepushed worden; ja joh, laten we het criminelen nog makkelijker maken om je pas te 'skimmen' : skimmen tussen aanhalingstekens, want dat is met contactloos betalen niet eens meer nodig; met de juiste apparatuur (die heel makkelijk online te bestellen is) is het geld er rechtstreeks vanaf te halen.

Maar och; het is allemaal zo mooi he......................NOT

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:17

contactloos betalen ga ik ook absoluut niet aan beginnen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:31

xxCYNNxx schreef:
Dit idd, digid is al zo vaak gehacked in voorgaande jaren en NU moeten we er perse aan? Mag toch hopen dat de beveiliging van dat digid flink is opgeschroeft.

SMS-verificatie is in elk geval verplicht. Nadeel - je hebt nu naast een internetabonnement dus ook nog een mobiele telefoon nodig. En er dan op letten dat dat nummer niet verloopt.
(Extra raar is dat de overheid dat systeem weer wilde veranderen omdat het versturen van al die sms'jes te duur wordt.)

Zelf vind ik de nadelen dat het openen van een bericht nu letterlijk meer tijd en moeite kost dan het openen van een brief, en dat het archiveren een stuk lastiger is (zelf uitprinten - heb je daar weer een printer voor nodig, die ik vervolgens weer zo weinig gebruik dat mijn inkt uitdroogt), en vermoedelijk ook minder snel geaccepteerd zal worden als bewijs.
Op de archieffunctie van de overheid vertrouw ik niet zonder meer.
Digitaal opslaan kan, (hoop ik,) maar gewoon opslaan is natuurlijk niet zo veilig, en voldoende versleuteld opslaan lijkt me voor de meeste mensen ook niet echt te doen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:34

Wat zijn jullie allemaal negatief en bang zeg...

Ik betaal contactloos, internetbankier, krijg al mijn berichten digitaal en er worden voor mij zo min mogelijk bomen omgehakt.

Mensen die je niet aangeleerd krijgt hoe die berichtenbox werkt, kunnen waarschijnlijk hun belastingzaken nu ook al niet meer zelf regelen. Zij kunnen met een brief gewoon iemand machtigen voor hun DigiD. Ik vind het persoonlijk prima dat we dit digitaal gaan doen. Jonge mensen die met internet kunnen omgaan, maar post 'makkelijker vinden' zijn toch niet mijn probleem? Weet je hoe veel geld al die blauwe enveloppen kosten?!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:40

Wat ben jij weer lekker naïef zeg...

In het kader van wie de bal kaatst...

"Gewoon iemand machtigen." Laat al je financiële zaken gewoon over aan iemand anders. Simpel.. en dan straks weer met z'n allen klagen als er weer iemand is beroofd/opgelicht door een derde..Schandalig en onbeschoft zeg.. En de overheid maar roepen bescherm uw gegevens.. Wees alert.. Geef geen gevoelige info aan derden.. :')

Iemand de keuze geven is niet zo moeilijk hé.. Men is niet bang of negatief.. Men is kritisch..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:40

weet je wel hoeveel de beveiliging van al die persoonsgegevens kost? Dat zal meer zijn dan die blauwe enveloppen.

En ik ben niet bang...iets of iemand niet vertrouwen met mijn persoonsgegevens, die in het verleden al genoeg bewezen heeft hier niet zorgvuldig mee om te gaan, is niet hetzelfde als bang zijn.

En tja..dat JIJ toevallig wel alles graag online doet is net zo goed niet mijn probleem natuurlijk. Is ook niemands probleem, want heb jij er last van als iemand gewoon via papier belasting terug wil vragen? Of heb ik er last van dat jij alles online wil doen? Nee toch zeker, dus waarom die opmerking; is niet mijn probleem? Gelijk zo'n denigrerende opmerking, nergens voor nodig of wel?

@ Sammie & Shadow0 : _/-\o_
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-12-15 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:42

Je hebt een reclame, ouderen mishandeling... Mijn nichtje legt altijd mijn pinpas terug als ze weer weg gaat...
Dan daarbij wie moeten die oudjes machtigen als er nooit iemand naar ze omkijkt? Algemeen bekend dat die mensjes vereenzamen.
Oh wacht, we laten het personeel van de zorg instelling dat doen, die heeft het ook nog niet druk genoeg en krijgt toch dik betaald :)*
En dan daarbij, mijn vader is pas 55 en ook hem krijg ik bijvoorbeeld SMS en ipad niet uitgelegd, en hoe moet een laptop aan? Geen idee...