Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:07

aikon schreef:
Ik denk trouwens niet dat de aarde dood gaat door ons, wij maken ons zelf op een langzame manier af en de aarde blijft nog wel lange tijd gewoon doordraaien zonder ons. En zal weer herstellen als de mens (bijna) is uitgestorven.
Dat sowieso :j De aarde vindt haar weg wel weer. Wij maken ons zorgen over de huidige toestand, omdat die voor ons ideaal is (geweest). En dan krijg je vanzelf survival of the fittest. De rest sterf gewoon (uit). Het is alleen zonde voor het moois dat er nu (nog) is -O-
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-12-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:08

Cowspiracy heb ik gezien, en dat is ook een van de voornaamste redenen waarom ik en vriendlief zo veel mogelijk veganistisch eten.
Deze docu zal ik ook zeker gaan kijken. Jammer dat ik niet wist dat hij gisteravond werd uitgezonden. Is hij online ergens te bekijken?

Laatst op tv hoorde ik iemand zeggen; er wordt steeds gesproken over toekomstige generaties.. over de wereld beter maken voor je kinderen.. maar in dit tempo zullen wij zelf ook flinke gevolgen gaan meemaken van het broeikaseffect. De zeespiegel stijgt heel hard en er hoeft maar een dijk door te breken en de hele randstad spoelt weg :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:12

8nnemiek schreef:
Cowspiracy heb ik gezien, en dat is ook een van de voornaamste redenen waarom ik en vriendlief zo veel mogelijk veganistisch eten.
Deze docu zal ik ook zeker gaan kijken. Jammer dat ik niet wist dat hij gisteravond werd uitgezonden. Is hij online ergens te bekijken?

Laatst op tv hoorde ik iemand zeggen; er wordt steeds gesproken over toekomstige generaties.. over de wereld beter maken voor je kinderen.. maar in dit tempo zullen wij zelf ook flinke gevolgen gaan meemaken van het broeikaseffect. De zeespiegel stijgt heel hard en er hoeft maar een dijk door te breken en de hele randstad spoelt weg :=

Cowspiracy staat op Netflix :)

8nnemiek

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:14

Ik bedoel racing extinction :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:16

Die kan ik niet vinden op Netflix

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:20

En dit is ook mijn reden voor veganisme. Mijn vriend en ik eten sinds een paar maanden verganistisch en ik moet eerlijk zeggen dat ik absoluut niets mis en me stukken beter voel.
Als ik zo kan helpen dan voel ik dat wel als een verplichting die ik mijzelf wil opleggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:25

Dat is goed voor de bossen in Indonesië.. ! Oh wacht? Die bossen staan massaal in de fik voor de vegetariërs die vleesvervangers waaronder soya willen eten. Het is gewoon wachten op de docu die daar eens een boekje over open doet..

En de vega's maar denken dat ze zo goed bezig zijn voor de hele aarde..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-12-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:26

8nnemiek schreef:
Ik bedoel racing extinction :D

Die kijk ik nu, aanrader!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:27

De gevolgen merken wij nu al, al dringt het niet tot iedereen door!

Toen ik 21 jaar geleden op mij zelf ging wnen vroor het in de winter nog met gemak -20, vandaag de dag klaagt men al steen en been bij -8 :wow:
Ik had de eerste 10/12 jaar van mij leven sneeuw op mijn verjaardag (eind nov.) Dat gebeurt ook al niet meer. De zomers worden steeds warmer, de natuur is van slag. Je ziet paddenstoelen planten en bomen op vreemde tijden, ook insecten komen eerder te voorschijn of zijn er het hele jaar.

Ik ben trouwens niet van mening dat "we" maar door moeten gaan met kids op deze aardbol te zetten onder het mom "vergrijzing" Dat is in mijn ogen een kul reden eerste klas om een sterke groei van de wereldbevolking goed te praten. Daarmee verschuif je het probleem overbevolking alleen maar met nog meer gevolgen van dien. Ik ben voorstander om niet alles en iedereen willens en wetens maar in leven te omdat er een grote groep mensen zijn die de dood eng vinden. Iedereen heeft een houdbaarheidsdatum om het maar even koud te zeggen, wij mensen spelen veel te veel voor god over leven en dood.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:31

Sammie schreef:
Dat is goed voor de bossen in Indonesië.. ! Oh wacht? Die bossen staan massaal in de fik voor de vegetariërs die vleesvervangers waaronder soya willen eten. Het is gewoon wachten op de docu die daar eens een boekje over open doet..

Wie zegt dat vega's soya eten dan? Lekker hypocriet weer. Ik eet geen soya, en zeker geen vleesvervangers. Helemaal niet nodig.

En dan nog, de vleesindustrie groeit en een koe eet nog steeds veel meer soya dan een mens op kan per dag, waardoor soya eten ipv vlees nog steeds veel en veel beter is voor het milieu.
Laatst bijgewerkt door denice op 03-12-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:31

oh ja…cowspiracy …waarvan diegene die deze film organiseerde in Nederland beweerde dat koeien 2 kalfjes per jaar kregen… Wat een kennis ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:37

Ik heb het beste al gedaan voor moedertje Aarde, namelijk zelf geen moeder worden.

Meer kan een mens eigenlijk niet doen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:39

Een mens kan zeker meer doen!

Want (en nu val ik in herhaling) zelf geen-kind politiek gaat klimaatverandering niet snel genoeg tegen. Naast dat het politiek gezien een compleet irrealistische oplossing is.

Je kan je eigen leven ook duurzaam leiden. En anderen ook er van bewust maken dat dit nodig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:41

Met zulke opmerkingen moet je eigenlijk oppassen. 1 mensenleven is te kort om iets te meten... en mensen zijn toch al snel geneigd om iets naar zichzelf toe te trekken. Ik heb ook -20 meegemaakt hoor.. En dat was echt niet ruim 21 jaar geleden.. De metingen over sneeuw en vrieskou gebeurt al enige tijd, maar ook eigenlijk te kort om hier een betrouwbare meting van te maken..

Afbeelding
bron: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... jaren-heen
Bovendien zorgt de opwarming van de aarde er voor dat het kouder (een ijstijd) wordt.. en niet perse warmer. Een ingewikkeld geologisch proces, maar er zijn ook wetenschappers die zeggen dat dit ook vanzelf gebeurd.
denice schreef:
Wie zegt dat vega's soya eten dan?
Jij..
denice schreef:
En dan nog, de vleesindustrie groeit en een koe eet nog steeds veel meer soya dan een mens op kan per dag, waardoor soya eten ipv vlees nog steeds veel en veel beter is voor het milieu.
Euh... er zijn vega's die soya eten.. Er is een hele opkomende industrie die mensen richting vega of flex willen trekken, onder het mom dat is gezond en beter voor het milieu. Terwijl dat helemaal niet zo is. Gezonder wel.. Elke dag vlees is inderdaad niet nodig, maar dat vervangen met vervangers ook niet.. En dat wil sommigen mensen de wereld wel doen geloven. Als je de hele industrie achter soya en soortgelijk weet (daarom worden die bossen ook massaal verbrand in Indonesie) dan schrik je van het effect op het milieu en mens.. Daar bokst geen koe tegenop.. Kortom.. diegenen die geen vlees eten want dat is beter voor het milieu komt bedrogen uit.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-12-15 13:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:42

Ik vraag me af wat er zo irrealistisch is aan het niet meewerken aan een overbevolking?

Vind dat behoorlijk duurzaam van mezelf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:43

Op het moment dat jij zegt meer kan een mens niet doen vind ik dat wel erg onrealistisch. Ieder mens kan namelijk wel degelijk meer doen! Meer dan zichzelf niet voortplanten in ieder geval. Ieder mens kan iets doen. Ook in zijn eigen leven. Al wordt dat wel behoorlijk moeilijk gemaakt door de niet-transparante manier van de bedrijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:47

Heel duurzaam, vooral op de lange termijn Amaris :)
Dat ieder mens zich druk gaat maken over moedertje aarde is een complete utopie. Gaat niet gebeuren, nu niet en in de toekomst ook niet. De mens zal de wereld altijd blijven vervuilen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:51

Ik ben nu 36 minuten Racing Extinction aan het kijken en vind sommige beelden echt schokkend...stapels en stapels van gevangen dieren, die vaak met uitsterven worden bedreigd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:52

Sammie schreef:

Soya was altijd al een verbouwd gewas. En wordt idd op grote schaal voor de veeteelt verbouwd, het zit ook in paardenbrokken. :D

Dat de vraag nu zo stijgt is echt in de laatste plaats aan 'vegetariers' te danken, dat is flauw.

Er zijn steeds meer mensen op aarde en die moeten eten, en daarvoor is landbouwgrond nodig.

Steeds meer mensen hebben ook een hoger welvaartspeil en willen dus vlees eten. En daarvoor is echt nog veel meer landbouwgrond nodig dan voor mensen die alleen plantaardig eten, of dat nou uit armoede of uit overtuiging is.

Het probleem is dus: steeds meer mensen. En daarvan is het steeds groter aandeel mensen dat vlees wil eten het deel dat dit probleem nog vergroot.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:55

Men vergeet vaak dat er niet eens genoeg geschikte grond is om iedereen te voeden als er geen vlees meer gegeten wordt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:02

Kinke schreef:
Men vergeet vaak dat er niet eens genoeg geschikte grond is om iedereen te voeden als er geen vlees meer gegeten wordt.

Bedoel je dat het zonder vlees ALSNOG niet lukt, of juist niet lukt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:03

Sammie schreef:

Dat is echt onzin.. Voor een kilo vlees eet een koe 25 kilo soja..
Een groot deel van de soja voor vleesvervangers komt uit Europa. De soja voor vleesvervangers is sowieso een heel ander ras dan die voor veevoer, want soja voor menselijke consumptie mag niet genetisch gemanipuleerd zijn in nl.
Er zijn vleesvervangers met soja, maar ook genoeg met lupine en kikkererwten en maïs/bieten/paddestoelen en zo zijn er nog veel meer. Maar jij vindt serieus dat de vegetariërs verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van de regenwouden? :')

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:05

denice schreef:
Sammie schreef:

Wie zegt dat vega's soya eten dan? Lekker hypocriet weer. Ik eet geen soya, en zeker geen vleesvervangers. Helemaal niet nodig.

Ik eet geen vlees, gebruik zowat geen dierlijke producten en ben tegen het gebruik van soja. Het lijkt mij inderdaad een beetje hypocriet als je veel (niet biologische) sojaproducten als vegetariër/veganist gebruikt. En idd, niet iedere vegetariër eet vleesvervangers.
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 03-12-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:06

Alsnog niet.. Er zijn mensen al jaren bezig om te kijken hoe bepaalde bevolkingsgroottes gevoed kunnen worden. Hun conclusie luidt dan ook wel steeds zoals het nu gaat, gaat het bij x grootte niet meer. Er moet een verandering in levensstijl komen. Een steeds groeiende bevolking is op den duur wel finest ja..

Maar dit kun je enkel duidelijk maken door kennis, niet door gedwongen max aantal kinderen in te stellen of bewust mensen onvruchtbaar maken (wie gaat dat bepalen wie wel en wie niet?) Bovendien lijk je daarmee ook een signaal af te geven dat de huidige bevolking lekker gewoon door kan leven zoals ze doet.. Dat lijkt niet terecht.. Immers geef je dat signaal wel door aan de volgende generatie.. Dus ergens loopt het spaak.

Marijkjuh schreef:
En idd, niet iedere vegetariër eet vleesvervangers.
Ik heb dan ook nergens beweert dat iedere vegetariër dat wél doet.

8nnemiek schreef:
Maar jij vindt serieus dat de vegetariërs verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van de regenwouden? :')
Zo... jij hebt een grote vindingrijke duim.. Of heb je ernstig een bril nodig. Ik ga niet eens de moeite doen om dit te ontkrachten :roll: Jemig.. over onzin gesproken. Waar haal je het in hemelsnaam vandaan??

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:10

Het probleem is ook niet per se soya. Er zal een hoop mee mis zijn. Maar dat is er ook met de palmolieproductie.
En met de (genetisch gemanipuleerde) maisbouw in zuid amerikaanse landen, de suikerplantages, de tabaks en koffieteelt, enz. enz.

Niet alleen voor milieu maar ook voor de mensen.

Enz.

Het probleem is heel veel mensen. En grote bedrijven met veel macht. En zwakke politiek die geen weerstand kan bieden daaraan. En inefficiente landbouwmethodes in bepaalde landen, monoculturen, ontwikkelingshulp die geen ontwikkelingshulp is maar het grote bedrijfsleven in de kaart speelt door bepaalde gewassen te 'subsidieren' en ik vergeet er vast nog veel.