Bewapende burgers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:43

Ik snap het hele schieten sowieso niet. Als je een echte vent bent, dan vecht je als man tot man en niet als een zielig hoopje ellende met een pistool, geweer of welk wapen ook. Terroristen zijn in mijn ogen dan ook geen echte mannen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:44

Shenavallie schreef:
Terroristen zijn in mijn ogen dan ook geen echte mannen.

Geheel mee eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:48

Shenavallie schreef:
Ik snap het hele schieten sowieso niet. Als je een echte vent bent, dan vecht je als man tot man en niet als een zielig hoopje ellende met een pistool, geweer of welk wapen ook. Terroristen zijn in mijn ogen dan ook geen echte mannen.

Absoluut.

Ik denk ook dat je als 'gewone' burger met een eenvoudig pistool ook geen schijn van kans maakt tegen dergelijke figuren die tot op de tanden zwaar bewapend zijn. Met pech schiet raak je ook nog voorbijgangers die in paniek voorbij rennen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:52

Inderdaad. Het lijkt zo makkelijk, maar het vereist nog best enige vaardigheid om met een wapen om te gaan (getuige de schietlessen bij de schietvereniging).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:57

vuurneon schreef:
_Zoe schreef:
Ik zou het in principe best een goed idee vinden, alle slechteriken komen toch wel aan wapens dus waarom het voor normale burgers zo moeilijk maken..

Boefjes komen ook aan granaten en mortieren , maar is het nou echt wenselijk om volgens die redenatie elk huishouden maar een handgranaat te geven? .

Ja! Maar, dan wel volgens dit principe:

Afbeelding

Grapje natuurlijk :) Maar het enigen waar je je mee wapenen kunt is kennis en een oliebol aan geluk als de hel los breekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:00

En het vereist nog veel meer vaardigheden om in risicovolle situaties goede inschattingen te maken en verstandig te handelen. Zelfs politieagenten schieten daar met al hun trainingen toch af en toe in tekort, en daarbij vallen dan onschuldige slachtoffers, of lopen situaties verder uit de hand dan nodig is. En dat zijn mensen die psychologisch getest worden en uitgebreid opgeleid (daar valt best nog wat aan te verbeteren hoor, maar toch, het gaat om mensen met een paar jaar opleiding. Veel meer dan we ooit zouden kunnen betalen voor gewone burgers.)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:00

Neem het aan van iemand die het heeft meegemaakt: een wapen bij je hebben doet niks als er 5 kerels met kalasjnikovs voor je staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:47

Ook dat inderdaad.

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:00

Wapens zijn altijd ter discussie geweest
Persoonlijk zou ik me veiliger voelen als ik een wapen bij me mocht dragen omdat ik mijzelf ermee kan beschermen en weet dat ik anderen niets aan zou doen.
Zodra iedereen wapens mag dragen zou ik me echter minder veilig voelen omdat ik niet weet wat die mensen ermee van plan zijn maar als het nidig is kan ik mezelf verdedigen.
Als iedereen behalve ikzelf een wapen zou dragen zou ik bang worden en weggaanomdat ik mijzelf niet gelijkwaardig kan verdedigen.
De enige reden waarom wapens hier illegaal zijn is trouwens omdat softdrugs legaal zijn, het is het een of het ander.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:14

Shenavallie schreef:

Past eigenlijk niet bij het serieuze topic maar ik moest toch meteen aan dit filmpje denken:

En daar kan ik ook wel achter staan.

Ik denk dat bewapende burgers op een terras of tijdens een concert waar paniek uitbreekt en iedereen dan op elkaar gaat schieten waarschijnlijk meer omstanders raken dan daders als ze al ooit zo ver komen dat ze daadwerkelijk kunnen schieten
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-11-15 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Bewapende burgers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:40

Ik denk dat in een situatie als het Bataclan theater er echt niet zoveel doden waren geweest. Maar dat is denk en giswerk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:31

liedje89 schreef:
Shenavallie schreef:

Past eigenlijk niet bij het serieuze topic maar ik moest toch meteen aan dit filmpje denken:
[ Video ]

En daar kan ik ook wel achter staan.

Ik denk dat bewapende burgers op een terras of tijdens een concert waar paniek uitbreekt en iedereen dan op elkaar gaat schieten waarschijnlijk meer omstanders raken dan daders als ze al ooit zo ver komen dat ze daadwerkelijk kunnen schieten

Sorry, ik moest toch ook wel erg om lachen om de situaties in het filmpje! :D

Ben het eens met wat je zegt als iedereen een wapen zou hebben: het leed zou niet te overzien zijn...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:04

Het moeilijke aan het verhaal is dat dit ook net hetgene is wat IS juist héél graag zou willen. Dat is net wat terrorisme doet. Angst en terreur zaaien om ergens over te kunnen regeren. Want mensen zijn kuddedieren en bange kuddedieren doen blindelings stomme dingen. Iedere idioot een wapen, het is wachten tot de eerste man wordt doodgeschoten omdat hij twee keer te veel met zijn ogen knipperde. Iedereen zich net zoals het nu in Syrië gebeurt opsplitst in een eigen groepje met eigen ideeën over hoe we het moeten aanpakken en niemand niemand meer vertrouwt. En je opeens niet alleen IS als vijand hebt, maar je niet meer weet aan welke kant je buurman staat. Dan komt hun voorspelling van de Apocalyptische oorlog uit.

Het is een moeilijke kwestie en ik ga niet zeggen hoe het opgelost moet worden want als ik dat wist, dan had ik het allang van de daken geroepen. Maar op het moment dat elke idioot hier een wapen in handen krijgt, dan kom ik mijn deur niet meer uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:18

Niet alle reacties gelezen, maar ik ben echt zwaar tegen wapens. De politie moet gewapend zijn, en that's it. Ik zou nu al nooit maar Amerika willen omdat er zo'n wapencultuur heerst, en zou het vreselijk vinden als dat hierheen komt.
Waarschijnlijk zou het voor veel meer doden per jaar zorgen dan dat er nu in Parijs zijn gevallen. Ruzies die nu met de vuisten worden 'opgelost'.. die mensen zullen dan veel makkelijker een wapen trekken. Jongeren die met wapens rondlopen, dan krijg je dat soort drama's waar een idioot op school een bloedbad aan richt.. Kinderen die het wapen van papa vinden en ermee spelen, hoeveel doden levert dat wel niet op in Amerika..
Wapens zouden wat mij betreft voor élke burger verboden moeten worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:37

Ik zit er wat dubbel in eigenlijk... aan de ene kant zeg zeer slecht idee en ben ik het eens met de meeste bokkers. Er zijn veel mensen die dat maar beter niet moeten hebben. Maar aan de andere kant, als hier de oliebol uitbreekt wil ik mijzelf en vooral me zoontje wel kunnen beschermen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:46

Het heikele punt van het opheffen van het wapenverbod is niet alleen dat jíj dan een wapen hebt (daar komen de meeste mensen nog wel overheen), maar dat iederéén dan een wapen kan dragen. Onderscheid tussen wie wel/wie niet, dat bestaat dan niet meer.

En daar begint de ellende. Voorbeelden zijn hier in het topic al genoemd, laat ik het erop houden dat ik de VS (mede) door de wapencultuur een heel eng land vindt, en als hier wapens algemeen bezit worden, ik direct mn boeltje pak en verhuis naar een onbewoond eiland 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:49

Ik vind het ook moeilijk; Uiteraard ben ik tegen vuurwapens en ik heb jaren tussen het uitschot van Rotterdam gestapt, die allemaal wel wat bij zich hadden, leek het wel, maar toch werden ze nooit getrokken, die wapens. Maar een veilig gevoel gaf het echt nooit!

Maar ook ik zou als straks de pleures uitbreekt, wel wat willen hebben, al was het maar om in uiterste nood, mijn paarden en mijzelf door mijn hoofd te knallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:51

Wapens lost niks op maakt alleen maar erger. Als je ziet hoeveel mensen in nl al worden neergestoken, geschoten of wat ook om niks. Even ingehaald met de auto, poef. Langlopen tijdens het stappen, steek. Nog meer idioten die even kunnen"straffen" op een dodelijke manier. Nee dank je.

Amerika is al geen veilig land, veel ongewenste slachtoffers vanwege de rotwapens. Ja ik kan ermee omgaan maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt er een aan te schaffen. Brrr.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:24

Iemand op een ander forum schreef dit:

Citaat:
Leuk, 14.000 gewapende voetbalsupporters bij FC Twente - Ajax. Ook de uitsupporters. Want er kan ook in het uitvak een aanslag plaatsvinden. Of naar Sensation black, 30.000 bewapende feestgangers, in combinatie met coke, pillen en alcohol. Wereldplan. Kan niet fout gaan.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Uiteraard is het meer allesomvattend dat de situaties hierboven maar het kan gewoon niet goed gaan als iedere Jan banketstaaf toegang heeft tot wapens.

Maar toch.....toch wilde ik heel stiekem dat de mensen in Baclatan/de restaurants de mogelijkheid hadden gehad om zich op de een of andere manier te kunnen verdedigen tegen de schutters ;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:26

Eerder dan allemaal bescermende kleding aan. Een kledinglijn met lichte kogelwerende stof is denk ik dan meer de uitkomst.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:40

Maar dan ga je dus oplossingen verzinnen voor een probleem dat je zelf gecreëerd hebt. Net als die basisschoolkinderen in de VS die allemaal een kogelwerende deken ergens hebben liggen.

Afbeelding

Dan is het toch veel beter om dat probleem helemaal niet te beginnen?

En over Bataclan: ik denk niet dat wapens daar geholpen hadden. Ik denk dat er dan juist méér slachtoffers waren gevallen. Nu kwamen de kogels van één kant, stel je voor dat ze van twee kanten gekomen waren :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:22

Gulpje schreef:
Iemand op een ander forum schreef dit:

Citaat:
Leuk, 14.000 gewapende voetbalsupporters bij FC Twente - Ajax. Ook de uitsupporters. Want er kan ook in het uitvak een aanslag plaatsvinden. Of naar Sensation black, 30.000 bewapende feestgangers, in combinatie met coke, pillen en alcohol. Wereldplan. Kan niet fout gaan.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Uiteraard is het meer allesomvattend dat de situaties hierboven maar het kan gewoon niet goed gaan als iedere Jan banketstaaf toegang heeft tot wapens.

Maar toch.....toch wilde ik heel stiekem dat de mensen in Baclatan/de restaurants de mogelijkheid hadden gehad om zich op de een of andere manier te kunnen verdedigen tegen de schutters ;(

Met drank, drugs, pillen op stap je niet in een auto en evenmin hoor je dan een wapen bij je te hebben of dat nu een vuurwapen, een mes of welk anders stuk gereedschap is waar je iemand mee kan verwonden. Of je bent bob en rijdt auto/draagt je wapen of je gaat feesten met de taxi en wapen thuis in de kluis en optie 3 is natuurlijk thuis blijven, want uitgaan is niet verplicht.

Kinderen die bij je wapen kunnen is ronduit onverantwoord van de eigenaar, daar is geen excuus voor. Maar incompetentie van een ouder staat los van de manier waarop kind daardoor gewond raakt. Zo iemand hoort geen wapen te hebben, maar eigenlijk ook geen kinderen.

Zelfmoord acties, tja hier springen ze voor de trein met alle trauma's voor omstanders van dien. Als iemand echt dood wil is er altijd wel een manier te vinden die gegarandeerd werkt. Over de trauma's die de betrokkenen oplopen wordt niet nagedacht. Op dat punt zou het makkelijker kunnen verkrijgen van een zelfmoordpil een optie zijn hoewel daar ook flink haken en ogen aan zitten en niet alleen omdat wij nu dat niveau van zelfbeschikking over lijf en leven niet willen goedkeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:46

Wat 'hoort' is een bijzonder slechte basis om op te handelen. Mensen doen niet altijd wat hoort. Soms ondoordacht, soms kwaadwillend, vaak impulsief.. dat is de menselijke aard en daar hebben we rekening mee te houden. En dus beveiligen de banken hun systemen tegen zowel misbruik als tegen 'oeps, per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt', hebben we zekeringen op onze electriciteitsinstallaties, hebben we verkeersregels en een APK voor auto's, etc.

Ja, je hoort een wapen natuurlijk goed op te bergen, EN je weet zeker dat als je maar genoeg mensen een wapen geeft, het geheid een aantal keer fout gaat.

Maar eigenlijk doet het er niet eens echt toe. De cijfers spreken behoorlijk voor zich. Meer wapens = meer doden. Hoeveel theoretische uitwegen men ook probeert te verzinnen, de werkelijkheid is ondubbelzinnig. Wapens maken de situatie aantoonbaar onveiliger.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:58

tamary schreef:
Met drank, drugs, pillen op stap je niet in een auto en evenmin hoor je dan een wapen bij je te hebben of dat nu een vuurwapen, een mes of welk anders stuk gereedschap is waar je iemand mee kan verwonden. Of je bent bob en rijdt auto/draagt je wapen of je gaat feesten met de taxi en wapen thuis in de kluis en optie 3 is natuurlijk thuis blijven, want uitgaan is niet verplicht.

Nee, met drank etc. hoor je niet in de auto. Maar hoeveel mensen stappen er wel niet met een slok op achter het stuur? Als iedereen deed wat hoort, dan waren er ook geen alcoholcontroles etc. nodig.

Zo gaat het ook met wapens. Ja, die hoor je goed op te bergen. Maar hoe vaak komen er wel geen kinderen in het nieuws die toch de handjes op het pistool van papa of mama hebben weten te leggen, met alle gevolgen van dien?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:01

Als dit gaat gebeuren kan ik niet meer zonder angst over straat en emigreer ik. Die Amerikaanse praktijken wil ik niet in mijn buurt, bah :o