Ongepast of een mooi gebaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:20

Dit bericht van blogger Karuna Ezara Parikh brengt eigenlijk precies onder woorden wat ik met mijn vorige bericht probeerde te zeggen.

Afbeelding

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:20

Maar waarom geven we die steun dan niet met woorden of daden? Met 1 klik op de knop je steun betuigen vind ik zoiets raars. Dat betekent toch niets? Je verandert je profielfoto (die je niet eens zelf hoeft te bewerken) en kan direct aan de wereld laten zien: 'Kijk, ik leef wel mee.' Wat is daar de meerwaarde van? Ieder weldenkend mens keurt zo'n aanslag toch af? Moet je dat dan echt zo uitdragen? Ik snap die behoefte gewoon niet.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:26

Ik heb het ook bewust niet gedaan. Plotseling stelt iedereen zich solidair op door de profielfoto's te veranderen, maar binnen een dag of vijf zullen de meeste van de vlaggetjes al weer verdwenen zijn, terwijl het leed nog lang niet voorbij is. Solidariteit tonen is goed, maar wat ik nu zie op sociale media vind ik vaak eerder op kuddegedrag lijken. Ik snap dat veel mensen nu verschieten omdat het zo dichtbij gebeurt, maar helaas gebeurt het op andere plekken ter wereld iedere dag en wordt daar veel minder aandacht aan geschonken. Wat niet weg neemt dat het vreselijk is wat er gisterenavond gebeurd is Y;(

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:28

Maanlicht schreef:
vuurneon schreef:
Ik doe het bewust niet, ik vind het echt vreselijk wat er gebeurd maar als er in een land die valt onder 'ver van ons bed' een grote aanslag wordt gepleegd zie je niets verschijnen. Elk mensenleven dat verloren gaat door een dergelijk zinloze daad vind ik afschuwelijk. Of het nou in Syrië is of in Frankrijk: dat doet er voor mij niet toe. Voelt voor mij dan hypocriet om wel mijn profiel foto in in de Franse vlag om te toveren, voor de slachtoffers van aanslagen in andere landen doe ik het ook niet.

Dit is precies mijn gedachte. Omdat het dichtbij is is het ineens anders.

Idd dichterbij is het idd anders.
En daar is niet mis mee, maar gewoon logisch.
We maken ons drukker om vrienden en familie dan om onbekende.
En we maken ons drukker om de Europeanen dan om de Amerikanen of de Afrikanen.
We maken ons drukker om de nederlanders die het moeilijk hebben of onze ouderen die zorg nodig hebben dan om de vele vluchtelingen die door Europa trekken.
En dat is misschien niet goed maar het is gewoon logisch.
Het overgrote deel van Nederland neemt geen vluchteling in huis, en gaat niet als vrijwilliger aan het werk in een asielzoekers ook al vinden we het vreselijk wat daar in allemaal in Afrika gebeurd.
Maar als het dichtbij komt is het anders, het zijn namelijk wel onze Europeanen die nu getroffen worden.
En dan is een franse vlag over je profiel foto plaatsen een klein maar duidelijk gebaar om te laten zien dat je het vreselijk vind wat ze daar meemaken.
En dat wil helemaal niet zeggen dat het niet vreselijk is wat er aan de andere kant van de middellandse zee gebeurt, maar het is toch net een iets meer " ver van mijn bed " show.
Laatst bijgewerkt door cam op 14-11-15 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:28

ik vind het maar apart, als je op die manier je steun moet weergeven. Ik betoog mijn steun liever op andere manieren dan met 1 klik op facebook.
Hoe weet ik nog niet, maar daar kom ik vast wel achter.

Heb zelf een ander plaatje op facebook geplaatst, mijn moeder ook en de gepikeerde reacties die liegen er niet om

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:30

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om mensen met aangepaste pf gelijk hypocriet en narcistisch te noemen. Ik kreeg opeens van FB de vraag of ik de vlag over mijn profielfoto wilde hebben. Waarom niet? Dacht ik. Voor mij is het een kleine moeite maar wel een gebaar qua saamhorigheid en medeleven. En het is echt niet zo dat ik denk; 'zo, vlag over profielfoto, nu heb ik mijn leven weer gebeterd en iedereen vindt mij nu vast heel betrokken'. Nee, ik doe dit als gebaar tegen terrorisme en het voelt voor mij juist fijn om tenminste iets te kunnen doen, wat voor klein gebaar het ook is.
Voor de mensen die zeggen dat je beter in daden kunt steunen, ik zou echt niet weten wat ik zou kunnen doen behalve bij het leger gaan om zelf deze idioten neer te schieten.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:31

Snap niet zo goed dat mensen hier moeilijk over doen en er zo ver bij 'doordenken'. Zeggen dat er betere dingen zijn om te doen, dat het maar tijdelijk is, dat Frankrijk zelf ook geen heilig boontje is, dat er bij bomaanslagen in de rest van de wereld ook niet wordt meegeleefd, zeggen dat het een rage is etc.
Wat een moeilijk gedoe zeg.

Het is voor nu toch gewoon een mooi gebaar om te laten zien dat we meeleven?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:32

WiancaR schreef:
Dit bericht van blogger Karuna Ezara Parikh brengt eigenlijk precies onder woorden wat ik met mijn vorige bericht probeerde te zeggen.

[ Afbeelding ]

Ik wilde eigenlijk niks op mijn FB zetten vanwege de 'alleen parijs' hype (sorry voor de slechte woordkeuze XC )
Maar ik heb deze afbeelding wel geplaatst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:32

Free2 schreef:
Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om mensen met aangepaste pf gelijk hypocriet en narcistisch te noemen. Ik kreeg opeens van FB de vraag of ik de vlag over mijn profielfoto wilde hebben. Waarom niet? Dacht ik. Voor mij is het een kleine moeite maar wel een gebaar qua saamhorigheid en medeleven. En het is echt niet zo dat ik denk; 'zo, vlag over profielfoto, nu heb ik mijn leven weer gebeterd en iedereen vindt mij nu vast heel betrokken'. Nee, ik doe dit als gebaar tegen terrorisme en het voelt voor mij juist fijn om tenminste iets te kunnen doen, wat voor klein gebaar het ook is.
Voor de mensen die zeggen dat je beter in daden kunt steunen, ik zou echt niet weten wat ik zou kunnen doen behalve bij het leger gaan om zelf deze idioten neer te schieten.

Ach ja.... het zegt toch ook genoeg over de wereld dat je al wordt veroordeeld omdat je je besluit dat jij je er goed bij voelt om je profielfoto iets aan te passen.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:33

Janine1990 schreef:
Free2 schreef:

Ach ja.... het zegt toch ook genoeg over de wereld dat je al wordt veroordeeld omdat je je besluit dat jij je er goed bij voelt om je profielfoto iets aan te passen.

Precies!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:35

Palmera schreef:
Fu_Qi schreef:
[ [url=m/QDI0TL.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zit zelf goddank niet op facebook. En wat mij verschrikkelijk stoort en zelfs mijn nekharen overeind doet staan, is dat ik na het klikken op de link een voorbeeld van het idee zie met daaronder "vind ik leuk".

|o Dát is pas ongepast naar mijn mening. Dit ís namelijk helemaal niet leuk. En ja, ik snap dat facebook met dit systeem werkt. Maar kunnen ze dat dan niet één keer achterwege laten?

@Fu_Qi: dit is niet aanvallend bedoeld naar jou toe, hoor! Jij kan er ook niets aan doen. :)

Dan begrijp je Facebook niet helemaal. De vind ik leuk knop betekent niet alleen dat je iets daadwerkelijk leuk vindt. Maar voor veel mensen laat het ook zien dat je ergens achter staat, dat je het ergens mee eens bent. Wat dat betreft helemaal niet ongepast.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:35

Van wat ik hoor en her en der lees waarderen een hoop Fransen de diverse gebaren die er gemaakt worden wel. Ik heb ook mijn foto aangepast.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:36

Janine1990 schreef:
Free2 schreef:

Hahaha ook dat ja. Hoe ironisch eigenlijk, na een terroristische aanslag betuig je je medeleven en juist daarop word je veroordeeld :') Beter doe je helemaal niks meer want dan kun je tenminste niet je steun betuigen en daarmee overkomen alsof je het voor je eigen imago doet. :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:38

Free2 schreef:

Ik noem niemand hypocriet, de actie vind ik hypocriet. Dat is heel iets anders. Ik vind het ook niet nodig om mijn medeleven te tonen door een knopje aan te klikken, ik vind het namelijk niet meer dan logisch en normaal dat iemand meeleeft met mensen in zo'n situatie. Als jij er er wel goed bij voelt, moet je dat gewoon lekker doen zoals ik al eerder aan gaf. Ik snap dan alleen weer niet waarom mensen die hun foto niet veranderen scheef aangekeken worden. Is allemaal nergens voor nodig.

Om nou zelf op fb te zetten wat een hypocriete egoïsten mensen met zo'n foto zijn vind ik niets meer dan aandachttrekkerij. Kan me niet voorstellen dat je serieus last hebt van die foto's, tenzij je het natuurlijk goed vindt wat er in Parijs is gebeurd.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:39

Hier ook ervoor gekozen om geen Franse vlag te doen.

Ik leef absoluut mee met de nabestaanden en gewonden. Maar datzelfde geldt voor de vluchtelingen. Om gelijke redenen die hierboven o.a. door verootje genoemd worden.

Daarnaast ben ik sceptisch: vraag jezelf af hoeveel van het echte verhaal krijgen we te zien en te horen? Waarschijnlijk die kant die voor de regering/europa/de westerse landen het beste uitpakt. Zodat zij dadelijk de held zijn en de ander de boeman.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:39

Het is niet zo dat ik wil veroordelen, maar als ik mensen op mijn facebook constant dingen zie liken over grenzen dicht en idiote uitspraken over vluchtelingen zie doen en wel ineens enorm medeleven tonen met Parijs, dan denk ik toch wel: >;)

Verder moet iedereen doen wat ie zelf wil. Misschien gaan er toch wat meer oogjes open nu het dichterbij komt :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:42

Geke_Lizzy schreef:
Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.

Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..

Idem

En dan spreken we nog niet over de slachtoffers van de westerse oorlogen tegen Afghanistan en Irak...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:44

Nies_ schreef:
Ik noem niemand hypocriet, de actie vind ik hypocriet. Dat is heel iets anders. Ik vind het ook niet nodig om mijn medeleven te tonen door een knopje aan te klikken, ik vind het namelijk niet meer dan logisch en normaal dat iemand meeleeft met mensen in zo'n situatie. Als jij er er wel goed bij voelt, moet je dat gewoon lekker doen zoals ik al eerder aan gaf. Ik snap dan alleen weer niet waarom mensen die hun foto niet veranderen scheef aangekeken worden. Is allemaal nergens voor nodig.

Om nou zelf op fb te zetten wat een hypocriete egoïsten mensen met zo'n foto zijn vind ik niets meer dan aandachttrekkerij. Kan me niet voorstellen dat je serieus last hebt van die foto's, tenzij je het natuurlijk goed vindt wat er in Parijs is gebeurd.

Persoonlijk heb ik geen gedachten of ideeën over mensen die hun foto niet veranderen. Want ik zit zelf ook wel eens een dag of 2 amper op FB. Ik zie nergens dat er mensen op worden veroordeeld omdat ze dat niet doen. Maar misschien heb ik iets gemist.

renskep schreef:
Daarnaast ben ik sceptisch: vraag jezelf af hoeveel van het echte verhaal krijgen we te zien en te horen? Waarschijnlijk die kant die voor de regering/europa/de westerse landen het beste uitpakt. Zodat zij dadelijk de held zijn en de ander de boeman.

Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt... Wat heeft de 'Westerse' wereld (om het maar even een naam te geven) IS misdaan waarmee dit is te rechtvaardigen????

verootjoo schreef:
Het is niet zo dat ik wil veroordelen, maar als ik mensen op mijn facebook constant dingen zie liken over grenzen dicht en idiote uitspraken over vluchtelingen zie doen en wel ineens enorm medeleven tonen met Parijs, dan denk ik toch wel: >;)

Verder moet iedereen doen wat ie zelf wil. Misschien gaan er toch wat meer oogjes open nu het dichterbij komt :)

Maar het gaat in dit geval toch helemaal niet over vluchtelingen? Ik zie de berichten ook wel hoor... Maar dat is in dit topic toch helemaal niet relevant?

Grenzen dicht is iets wat er van is gemaakt, er is overal gewoon sterk verhoogde controle aan de grens. Terecht. Komt iedereen ten goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:45

Ik heb het o.a. veranderd omdat ik me dan 1 voel, samen met de nog zoveel andere mensen. Heel gek genoeg voel ik me nu iets sterker.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:51

verootjoo schreef:

Toch begrijp ik dat ook wel. Tussen de vluchtelingen zitten ook van die lui die makkelijk in staat zijn een aanslag te plegen of dat misschien zelfs al wel van plan zijn. Mensen willen zichzelf er tegen beschermen en dat anderen daar onder moeten lijden doet er niet zo veel toe. Dat dat egoïstisch is, maakt het nog niet minder natuurlijk.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:51

Cynn schreef:
Geke_Lizzy schreef:
Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.

Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..

Dit dus :j :=

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:08

Free2 schreef:
Nee, ik doe dit als gebaar tegen terrorisme en het voelt voor mij juist fijn om tenminste iets te kunnen doen, wat voor klein gebaar het ook is.

Je gebaar is niets waard, je hebt niets gedaan behalve op een knopje geklikt die je profielfoto wat van kleur veranderde. Maar gelukkig weten je facebook-contacten in ieder geval dat je niet leuk vindt!

Je hoeft niet zelf naar een oorlogsgebied af te reizen om een verschil te maken, overweeg een donatie aan Artsen zonder grenzen of het Rode Kruis, beide zijn actief in gebieden die door oorlogen en ook terrorisme getroffen worden. En als je geen geld te geven hebt kun je gratis ook een medemens helpen door bloed, bloedplaatjes of stamcellen te doneren. Het is iets moeilijker dan je facebookfoto veranderen, maar het kan een wereld van verschil zijn voor een medemens die je hulp echt nodig heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:09

Ik noem niemand hypocriet, alleen mijzelf als ik wel de Franse vlag over mijn profielfoto plaats want ik kan alleen voor mijzelf spreken.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:10

Bellatrix schreef:
Ik zie het heel veel op Facebook maar voel mij zelf niet geroepen om het ook te doen.

Ik heb precies hetzelfde..
Wat ik persoonlijk ook een beetje vreemd is alle mensen die plaatjes plaatsen waarop staat 'Pray for Paris'...

Ik ben zelf gelovig en bid dagelijks, maar van de meeste mensen die het plaatsen weet ik dat ze nooit bidden..
Vind dat soort plaatjes dan ook een beetje misplaatst...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:11

vuurneon schreef:
Ik noem niemand hypocriet, alleen mijzelf als ik wel de Franse vlag over mijn profielfoto plaats want ik kan alleen voor mijzelf spreken.

Jij hebt dan ook heel erg duidelijk beschreven dat het voor jou niet goed voelt. :) Mocht je je aangesproken voelen door mijn uitspraak, is in jouw geval niet van toepassing hoor :)