levensverlengende zorg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:56

secricible schreef:
Ik vind de voorbeelden van Sandra schokkend. Sterker nog, als ik daar zou werken zou ik serieus overwegen om klokkenluider te zijn in deze. Ik heb wel het idee dat je werkt in een ziekenhuis en mijn ervaring is dat ziekenhuizen toch echt veel sneller behandelen dan dat in verpleeghuizen wordt gedaan. Daar hangt toch een andere mentaliteit naar mijn idee. Wij krijgen ook wel eens mensen uit het ziekenhuis met een euthanasieverklaring die tegen hun zin overrompeld zijn met een sonde. Bizar, eerste wat bij ons gebeurt is een goed gesprek en de sonde er uit als de client daar voor kiest.

Ik ben iig heel erg voorstander van regie over je eigen leven. Zelf laten beslissen als je wilsbekwaam bent, ik zou ook erg voorstander zijn van een mogelijkheid om je leven te eindigen als je dit voltooid vindt als persoon. Zoveel ouderen die zitten te verpieteren en het liefst in hun slaap overlijden en iedere dag weer wakker worden terwijl ze dat niet zouden willen.... Voor mensen die niet wilsbekwaam zijn heb ik geen oplossing, ik vind dat zoiets moeilijk en heb niet voldoende vertrouwen in familie om die keuze bij hun te leggen.

Kan het zijn dat de leiding van zo'n ziekenhuis bang is voor hogere sterftecijfers en dus een negatieve beoordeling tov andere ziekenhuizen? En daarom dus geneigd is te lang door te gaan met allerlei ingrepen?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:48

Fehu schreef:
pipo schreef:
Ik denk dat je het moet omdraaien... Mensen die geen zorg willen dat ook niet geven. Mijn moeder had destijds (inmiddels al bijna 3 jaar overleden) Kanker en wou niet behandeld worden en ook niet gereanimeerd. Maar als jij op straat neervalt met een hartaanval ligt je kettinkje op de grond en niemand die daar naar kijkt. Dus wordt je tegen je wil in gereanimeerd. Als je geen behandelingen wil , zou het voldoende moeten zijn om dat bij je huisarts kenbaar te maken en dat men zich daaraan houdt. Helaas werkt dat niet zo. En iedereen die geen behandeling wil zou bv een stip op zn linkeroorlel moeten laten tatoeëren anders zijn ze al bezig voordat ze in je papieren hebben gekeken bij een ongeluk ofzo.Ik vind niet dat je mag beslissen of iemand nog iets mag hebben... Maar mensen moeten ook meer "ballen" krijgen om iets te weigeren.

Dit ben ik wel deels met je eens maar het is niet zo eenvoudig.
Als er iemand op straat/stal/werk een hartstilstand o.i.d. krijgt, begin ik toch echt met reanimeren en ga ik niet op zoek naar een ketting/badge o.i.d. Ontbloten van een bovenlijf komt zelfs pas als er een AED aan te pas komt. Dus tot op dat moment zie ik niet zo veel.
Daarnaast is het voor de hulpverlener/EHBO-er/BHV-er/ op zo'n moment ook heel moeilijk, zeker op straat. Maak jij een menigte maar eens wijs dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden en je daarom weigert hulp te verlenen. Op al de cursussen die ik tot nu toe voor EHBO en reanimatie heb gevolgd is mij daarom altijd verteld toch te starten met reanimatie tot de ambulance zich meldt. In de ambulance, dus uit het zicht, kan vervolgens de reanimatie gestopt worden.

Vertel maar eens aan iemand die niet meer geholpen wil worden, dat ze toch terug naar het land van de levende gehaald is tegen haar/ zijn wil omdat er mensen stonden te kijken. Ik begrijp je wel hoor, maar het klopt gewoon niet. Ze gaan je heus niet in de ambulance een spuitje geven omdat ze opeens je kaartje en je ketting zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:45

Zoolgangster schreef:
secricible schreef:
Ik vind de voorbeelden van Sandra schokkend. Sterker nog, als ik daar zou werken zou ik serieus overwegen om klokkenluider te zijn in deze. Ik heb wel het idee dat je werkt in een ziekenhuis en mijn ervaring is dat ziekenhuizen toch echt veel sneller behandelen dan dat in verpleeghuizen wordt gedaan. Daar hangt toch een andere mentaliteit naar mijn idee. Wij krijgen ook wel eens mensen uit het ziekenhuis met een euthanasieverklaring die tegen hun zin overrompeld zijn met een sonde. Bizar, eerste wat bij ons gebeurt is een goed gesprek en de sonde er uit als de client daar voor kiest.

Ik ben iig heel erg voorstander van regie over je eigen leven. Zelf laten beslissen als je wilsbekwaam bent, ik zou ook erg voorstander zijn van een mogelijkheid om je leven te eindigen als je dit voltooid vindt als persoon. Zoveel ouderen die zitten te verpieteren en het liefst in hun slaap overlijden en iedere dag weer wakker worden terwijl ze dat niet zouden willen.... Voor mensen die niet wilsbekwaam zijn heb ik geen oplossing, ik vind dat zoiets moeilijk en heb niet voldoende vertrouwen in familie om die keuze bij hun te leggen.

Kan het zijn dat de leiding van zo'n ziekenhuis bang is voor hogere sterftecijfers en dus een negatieve beoordeling tov andere ziekenhuizen? En daarom dus geneigd is te lang door te gaan met allerlei ingrepen?

Volgens mij heeft het meer te maken met wat Sandra zegt: een ziekenhuis heeft de mentaliteit van genezen. Een verpleeghuis is een woonplek waar we mensen aangenaam willen laten wonen en iedereen uiteindelijk sterft.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:02

@sandra,

Dan heerst er wel een enorme hiërarchie op de plaats waar jij werkt met wenig mogelijkheid tot zelfsturing.
Ik herken het wel. Het adviseren van chemo waarbij wij als verpleegkundigen denken.. kies toch voor kwaliteit ipv van kwantiteit, de conditie van de patiënt is te slecht voor chemo. Maar in de gesprekken die wij voeren met onze patiënten zijn wij er ook open in en lichten wij ook voor. Wij benoemen ook de risico's ook van OK's en behandelingen. Wat maakt dat jij of jullie daar niet over kunnen spreken met de patiënt, terwijl dat bij je taakfunctie omschrijving hoort. Want de meeste begeleiding is toch door degene die het meeste aan het bed staan, en dat zijn niet de artsen.
Schrik er wel van, alleen meer omdat het in mijn vestiging gelukkig anders gaat.

De eed van een arts en anderen in deze beroepsgroep valt natuurlijk ook het behandelen. Wij maken er wel eens "grapjes" over en zeggen dan wel "behandelen tot in het graf", maar in werkelijkheid is dat soms wel zo, alleen ook door de patiënt zelf. Ook daar zijn er mensen bij die niet op willen geven, wat ook hun goed recht is.. Je ziet inderdaad dat de "jongere" artsen flexibeler zijn en soms ook meer aan de kwaliteit denken ipv kwantiteit.

Nikeyy

Re: levensverlengende zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:19

Lastig onderwerp. Kun je van verschillende kanten bekijken.

Mijn opa was 8 jaar geleden 83 toen bleek dat hij longkanker had. Een tumor aan de onderzijde van de linkerlong.
Toen werd er gezegd dat ze normalerwijs op die leeftijd geen operaties/behandelingen etc. meer doen van dat kaliber. Er werd nog net niet gezegd: ga maar naar huis en zie maar hoe ver u komt want u bent al oud.
Mijn opa was toen nog prima gezond, ondanks wat kleine mankementjes (stramme gewrichten) en heeft aangegeven dat hij dat wél graag behandeld wilde worden.
Dus milde bestralingen uitgevoerd, operatief de helft van de long eraf.
Wat bleek na een aantal jaar, de long is zelfs nog weer 'gegroeid' qua inhoud.
En opa is nu op z'n 91e nog in goede doen. Mobiel, op zichzelf wonend, autorijden, you name it.
Hij zegt wel eens; 'wat als ik niet had gezegd dat ik de operatie en behandelingen per se wilde?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:38

@ newt,

Ik zeg toch ook niet dat wij de dingen niet kunnen benoemen? Alleen is het wel de arts die en diagnose en therapie met de pt of de familie bespreekt en als die arts dan zeer ontwijkend of onduidelijk de boodschap over brengt, of erger nog, zegt dat de pt zal herstellen, dan heb je echt wel een boel families die doof zijn voor verpleegkundigen hoor. Of ze worden boos op jou, omdat je hen wijst op de risico's. Vb: hoogbejaarde met slecht hart in longoedeem wil comfortzorg, fam wil wens niet respecteren en ik wijs hen op de mogelijke risico's die een intubatie met zich mee brengt en dat pt weinig kans heeft om de behandeling aan te kunnen. Kinderen gaan met de arts praten, waar ik niet bij was en arts gaat akkoord met transfert. Alleen blijft de pt weigeren tot 1 vd kinderen roept dat de pt zal stikken als deze niet akkoord gaat met transfert naar inzo. Ik zie de angst bij de pt en zeg tegen de familie dat wij echt niemand laten stikken, maar pt was op dat moment al zo bang, dat die van gedachte veranderde. En het bewuste familielid heeft bij de arts een klacht over mij ingediend.
En ik weet niet hoe vaak jij al een DNR3 beleid hebt moeten uitvoeren, maar ik heb tijdens mijn inzo periode toch een aantal keer de beademing moeten afdraaien en pijnmedicatie met sedatie moeten opstarten, waarbij je zelf mag verhogen tot je ziet dat de pt comfortabel is. Het is een medische opdracht, maar de eerste keren dat je zoiets moet doen, moet je toch wel echt een drempel over. En dan heb ik het nog gemakkelijk, want het was de arts die de beslissing samen met de familie nam. Dus ja, ik snap wel dat sommige artsen klunsen zijn in het overbrengen van slecht nieuws of moeilijk beslissingen kunnen nemen.
Ik blijf bij mijn mening dat de dood gewoon te onbespreekbaar is in ziekenhuizen en dat we eerst dat taboe gaan moeten doorbreken. En liefst voor wetgevers zich ermee gaan bemoeien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:48

Wat is levensverlengend?
Als een oudere nog fysiek en mentaal zeer goed is, en een operatie nodig heeft om bijvoorbeeld nog te kunnen blijven lopen en zo de mobiliteit en de algehele conditie op peil te houden, mag dat dan wel? In principe ook levensverlengend. Want zonder die operatie is iemand bedlegerig en ontstaat er grote kans op decubitus en ander lichamelijk ongemak en het is alom bekend dat iemand kan komen te overlijden aan zulke aandoeningen.

Is dat dan een ander verhaal als iemand met een progressieve aandoening een operatie nodig heeft waardoor waarschijnlijk het leven met max 6 maanden kan worden opgerekt, terwijl deze persoon niet diep gewortelde wensen heeft om iets van de wereld te zien of iets specifieks te doen met familie of kinderen? Mogen we dat dan niet meer doen?

Ik studeer volgend jaar af als ergotherapeut en als ergotherapeut kijk je naar de kwaliteit van leven voor iemand.
Wat vind iemand echt belangrijk om te doen, wat vind iemand leuk, wat drijft diegene?
Zou dan iemand die 60+ is, die een operatie nodig heeft om mobiel te blijven, maar die eigenlijk geen specifieke wensen meer heeft op het gebied van participatie en verhogen van kwaliteit van leven, meer recht op een operatie dan iemand die 80+ is en nog allerlei wensen heeft die hij/zij graag wil laten uitkomen in die maanden die 'gerekt' kunnen worden? Moet je dat iemand ontnemen?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:16

Een interessant onderwerp waarbij het in mijn ogen lastig is om tot een eenduidig antwoord te komen. Volgens mij wordt dit onderwerp de laatste tijd wel meer aan de kaak gesteld.

Enerzijds hebben we te maken met een massale "opgeven is geen optie, vecht als een leeuw, samen sterker in de strijd"-mentaliteit. Doen is makkelijker te rechtvaardigen dan laten. En daarnaast is de wetenschap heel ver. Maar anderzijds: niet alles wat kan, hóeft. Maar dat lijkt nog niet in alle lagen van de medische wetenschap door te dringen.

Hoe je het ook wendt of keert: iedereen gaat een keer dood. Alleen iedereen is verschillend en wat voor de ene oudere (daar ga ik voor het gemak even vanuit) als onnodige levensverlengende zorg wordt gezien, is voor de ander net de sleutel tot nog een paar mooie jaren. Ik denk zelf dat het heel belangrijk is dat een arts die een patiënt richting- of in zijn laatste levensfase begeleidt, niet alleen kijkt naar wat medisch mogelijk is, maar wat voor de patiënt belangrijk is en wat een arts daarin kan betekenen.

Maar volgens mij vraagt zo'n instelling wel een forse verandering in het huidig medisch beleid. Ook omdat het niet sec te vatten is in een protocol of richtlijn en al helemáál niet toetsbaar is door een zorgverzekeraar -die toch ook wel erg graag de touwtjes im handen houdt-. En omdat het een andere rol van artsen vraagt: een meer coachende. En dat laatste heb ik nog niet veel artsen zien doen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:18

Naar mijn mening kan je het beste kijken naar de kwaliteit van leven en de wil van de patiënt.

Voorbeeld uit de familie. Mijn grootmoeder is ongeveer 65 jaar nu. Zeer mobiel, ze is lichamelijk er zelfs beter aan toe dan mijn moeder en ik tesamen. Ze zit vol levenslust en zou absoluut willen behandelen moest ze ziek worden. Haar een behandeling ontzeggen omwille van de leeftijd zou ik dus vreselijk vinden.

Dan pak je daarentegen mij, morgen 23 jaar oud. Al zowat mijn hele leven depressief (de momenten dat ik gelukkig ben geweest zijn zeldzaam), ik haat het leven, zie de zin er niet van in. Daarbij heb ik nog een progressieve bindweefselziekte, waardoor ik hart en spierproblemen heb. Vijf jaar geleden had ik daar 0 last van, ondertussen heb ik vaak (lange) periodes van pijn. Ziekte is progressief, dus gaat enkel erger worden... Daardoor heb ik ook absoluut niet de wil om lang te leven: ik leef liever kort maar goed, dan lang met heel veel pijn...
Het enige dat ik heb in mijn leven dat ik echt de moeite waard vind is mijn paard. Ik vind paardrijden zo leuk, het is het enige lichtpuntje in mijn leven. Als er ooit iets gebeurd waardoor ik niet meer met haar kan rijden, mogen ze mij wat mij betreft meteen euthanaseren. Dan heeft het al helemaal geen zin meer voor mij. Of ik dan 25 ben of 50 maakt mij niet uit (ik neem 50 als de leeftijd die ik plusminus zal bereiken, omdat dat ook de levensverwachting is van iemand met mijn ziekte)
Ik zal dan ook nóóit met de behandelingen starten die mijn grootmoeder wél zou starten. Als ik ooit kanker krijg bijvoorbeeld, zal ik niet beginnen aan de chemo, of er nu een grote overlevingskans is of niet. Mijn moeder is die wel begonnen en ze heeft de kanker overwonnen, en daar ben ik zeer blij om, maar ik heb gezien hoe ziek ze ervan geworden is en dat hoeft voor mij allemaal niet om misschien binnen een paar jaar met een andere kanker te zitten en terug die hel door te moeten... (zij heeft 50% kans om te hervallen)

Mijn volledige familie weet hoe ik tegen het leven en de dood aankijk en zij weten ook dat als ik ernstig ziek word (hartaanval bvb, maak ik veel kans op met die ziekte) dat ze mij niet moeten laten reanimeren. En dat als ik ooit afhankelijk word van machines, ze er een eind aan moeten maken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:50

Dit is een onderwerp dat me nauw aan het hart gaat en de afweging tussen wel/niet zinvol medisch handelen is mijn dagelijkse werk.

De voorbeelden die Sandra hier aanhaalt herken ik totaal niet uit de zorg die ik ken in meerdere verschillende ziekenhuizen en in zo'n omgeving zou ik mijn werk niet kunnen volhouden. Dat is ook de reden dat ik niet naar het buitenland wil emigreren als ik in Nederland geen werk kan vinden, in dat geval zou ik er eerder voor kiezen om een ander vak te gaan leren. De manier waarop we de zorg hier hebben georganiseerd en hoe liberaal we er in zijn om bijvoorbeeld bij een zeer slechte neurologische prognose na een reanimatie te mogen stoppen met behandelen is vrij uniek in de wereld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 01:06

Ik vind dat die beslissing in eigen handen hoort te liggen en niet leeftijdsafhankelijk is.

Mocht iemand niet bij machte zijn om hier zelf over te beslissen dan vind ik dat de directe naasten samen met de behandelend arts mogen beslissen (in geval van coma bijv.).

Sondevoeding en vocht toedienen kan inderdaad vallen onder levensverlengende zorg.
Bij mijn opa van 89 die op sterven lag hebben wij als directe naasten besloten geen vocht meer toe te dienen, omdat dit inderdaad zijn leven .... lees:lijden .... zou verlengen. Hij had pijn op dat moment en kreeg de maximaal toegestane hoeveelheid pijnstilling.
Het was 100% duidelijk voor iedereen dat hij niet meer op zou knappen en dat hij snel zou overlijden. Het was niet fijn om te zien dat hij steeds het laatste uur voor hij nieuwe pijnmedicatie kreeg echt oncomfortabel was en waarschijnlijk pijn had. Het was echt een gevoel van onmacht. Wij wilden als familie niets liever dat hij gewoon meer en vaker morfine kreeg, ook als dat zou betekenen dat hij hierdoor zou overlijden. Maar dat was niet toegestaan helaas.

Mijn schoonvader wordt in maart 81 jaar en werkt nog 6 dagen per week van 8:15uur - 16:30uur, 52 weken per jaar bij ons op de boerderij. Best behoorlijk lichamelijk werk zelfs.
Leeftijd is vaak geen goede graadmeter. Ik denk echt dat dit individueel per persoon bekeken moet worden. Leeftijd kan daar een rol in spelen, maar mag niet leidend zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:07

Delphi schreef:
Het was niet fijn om te zien dat hij steeds het laatste uur voor hij nieuwe pijnmedicatie kreeg echt oncomfortabel was en waarschijnlijk pijn had. Het was echt een gevoel van onmacht. Wij wilden als familie niets liever dat hij gewoon meer en vaker morfine kreeg, ook als dat zou betekenen dat hij hierdoor zou overlijden. Maar dat was niet toegestaan helaas.

Dat klinkt vreemd. Behoorlijke palliatieve zorg zou gewoon mogelijk moeten zijn. Ik vind het wonderlijk dat ik toch wel af en toe lees hoe terughoudend men daarmee is.
(En haal nou niet Tuitjenhoorn aan. Op eigen houtje een 100voudige dosis in iemand spuiten zonder overleg is heel wat anders dan goede palliatieve zorg in onderling overleg.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:29

Shadow0 schreef:
Delphi schreef:
Het was niet fijn om te zien dat hij steeds het laatste uur voor hij nieuwe pijnmedicatie kreeg echt oncomfortabel was en waarschijnlijk pijn had. Het was echt een gevoel van onmacht. Wij wilden als familie niets liever dat hij gewoon meer en vaker morfine kreeg, ook als dat zou betekenen dat hij hierdoor zou overlijden. Maar dat was niet toegestaan helaas.

Dat klinkt vreemd. Behoorlijke palliatieve zorg zou gewoon mogelijk moeten zijn. Ik vind het wonderlijk dat ik toch wel af en toe lees hoe terughoudend men daarmee is.
(En haal nou niet Tuitjenhoorn aan. Op eigen houtje een 100voudige dosis in iemand spuiten zonder overleg is heel wat anders dan goede palliatieve zorg in onderling overleg.)

Dat vonden wij ook. Dit gebeurde trouwens niet in het ziekenhuis, maar in het verpleeghuis onder leiding van een arts. Hij kreeg dormicum en morfine en zij mochten niet de dosering of frequentie opschroeven, ook al stonden wij daar als familie allemaal achter.
Mijn opa was niet meer aanspreekbaar, maar lag dan wild te slaan met zijn armen en benen en erg te kreunen dat laatste uur tot hij weer medicatie kreeg. Dan was hij weer comfortabel voor 3 uur en dan weer een uur zeer oncomfortabel tot het weer tijd was voor medicatie.
De arts daar gaf aan dat hij het niet mocht ophogen qua hoeveelheid of frequentie, want dan zou het euthanasie worden. Zo is het die hele nacht doorgegaan en uiteindelijk is hij die ochtend om 11:00 overleden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:47

Palliatieve sedatie is ophogen tot iemand comfortabel is, als dit een vervroeging van het overlijden tot gevolg heeft is dit geaccepteerd (hoewel nooit het doel!) en is dat zeker geen euthanasie. Jammer dat daar in de praktijk toch altijd mensen huiverig voor zijn, lijden op je sterfbed zou niet nodig moeten zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:52

gomir schreef:
Palliatieve sedatie is ophogen tot iemand comfortabel is, als dit een vervroeging van het overlijden tot gevolg heeft is dit geaccepteerd (hoewel nooit het doel!) en is dat zeker geen euthanasie. Jammer dat daar in de praktijk toch altijd mensen huiverig voor zijn, lijden op je sterfbed zou niet nodig moeten zijn.

Dat hadden wij dus als familie zijnde ook zo begrepen. Raar dat er toch zo gehandeld is. Nu heeft dit uiteindelijk 'maar' 1,5 dag geduurd, maar het had ook anders kunnen gaan.
Zo stonden wij er ook in, dat het geen directe euthanasie zou zijn maar wij er geen problemen mee hadden als dit een vervroeging zou geven van zijn overlijden. Het was op dat moment ook echt duidelijk dat hij niet meer op zou knappen.

Het punt was wel dat mijn opa niet meer aanspreekbaar was en dus niet zelf aan kon geven dat hij pijn had. Maar door het slaan met zijn armen en benen en het kreunen was ons wel zeer duidelijk dat hij oncomfortabel was. De verpleging vond dat zelf ook.