Amerikaanse politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: Amerikaanse politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:12

Eens Tamary.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:12

Amerikanen zijn een volk apart... Ik volg het ook allemaal. Ga straks dit topic eens op mijn laptop nalezen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:14

chimello schreef:
Amerikanen zijn een volk apart... Ik volg het ook allemaal. Ga straks dit topic eens op mijn laptop nalezen.

Wat maakt Amerikanen anders dan bijvoorbeeld Nederlanders en Wilders?
Laatst bijgewerkt door Babeth op 23-02-16 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

ieder volk heeft zo z'n dingen :')

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:45

Selka schreef:
manonfleur, ik begrijp je argumenten. Echter waar het bij Sanders wat mij betreft aan schort is zijn toelichting hoe hij dit gaat betalen? Gaat de US nog een groter begrotingstekort aan?
Nederland is een mooi voorbeeld waarom sociale gelijkheid uiteindelijk niet werkt. Wij kunnen alle sociale voorzieningen ook niet meer betalen. Dan komt er in de US nog bij dat een behoorlijk deel van de inwoners niet eens belasting betaalt omdat zij illegaal zijn.

Ook vind ik zijn "aanpak" van Wall Street eerder lachwekkend dan reëel.
info: https://berniesanders.com/issues/reforming-wall-street/

Daarbij Obama krijgt nu al zo goed als niks door Congress en hij is een heel stuk milder dan Sanders. Als Sanders aan de macht komt staat de US denk ik 4 jaar stil.

Daar heb je absoluut gelijk in, dat is ook zeker iets wat je je moet gaan afvragen; Zijn dit reëele plannen? Gaat dit ook echt gebeuren? Natuurlijk is het een bijzonder kleine kans dat Sanders al zijn ideeën gaat uitvoeren(of inderdaad, zoals je al zegt, zal MOGEN uitvoeren van het Congres), maar misschien is een beetje aandacht al genoeg om een verschil te maken. Ook al is het maar een zeer klein verschil, een beetje 'awareness' kan volgensmij geen kwaad. :)

En ik vind ook dat je groot gelijk hebt over zijn Wall Street ideeën, die zijn inderdaad een beetje lachwekkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:20

Zijn er hier meer mensen die zich zorgen maken over de situatie in Amerika? Ik bedoel, als Trumph president wordt, dat gaat toch niet goedkomen? Ik vind het een beetje beangstigend haast...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:59

Zorgen maken? Nee. Congress gaat nooit instemmen met zijn "waanideeën". Ook is ie eigenlijk te links voor de republikeinen wbt banen etc en te extreem wbt migranten. De republikeinen willen de beste man niet eens als vertegenwoordigder.

Ik zeg go Hillary :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:37

Selka schreef:
Zorgen maken? Nee. Congress gaat nooit instemmen met zijn "waanideeën". Ook is ie eigenlijk te links voor de republikeinen wbt banen etc en te extreem wbt migranten. De republikeinen willen de beste man niet eens als vertegenwoordigder.

Ik zeg go Hillary :D

Dat denk en hoop ik ook. Na de 1e zwarte president, dan de 1e vrouwelijke president :D
als het maar een democraat is ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:44

Joolien schreef:
Zijn er hier meer mensen die zich zorgen maken over de situatie in Amerika? Ik bedoel, als Trumph president wordt, dat gaat toch niet goedkomen? Ik vind het een beetje beangstigend haast...

een president heeft het niet echt voor het zeggen hoor...het ligt er aan wat de sanaat doet.

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:49

pff hillary is ook niet helemaal zuiver hoor... maar goed heb altijd liever dat zij wint natuurlijk dan een republikein.

Amerikanen zijn... apart. Zij (groot deel tenminste) geloven nog sterk in het oude, pattriotisme, 1776, first amenment, als iedereen voor zichzelf zorgt word er voor iedereen gezorgd, dat idee. Vele zijn daarbij nog racistisch en sexistish. Heb het hier vooral over blanke rednecks etc. Ook abortus en gay marriage ligt daar totaal anders. Je moet begrijpen dat bij hun een grote overheid vreemd voor hen is, zelfs voor democraten, voor hun is het nederlands/scandinavisch beleid ook al een grote stap. Daarbij is Amerika ontzettend anti-communistisch door de koude oorlog (truman-leer en het mccarthyisme), waardoor ze dus zo'n afkeer hebben tegen grote overheid (bemoeienis). Daarom is het zo moeilijk om dingen zoals obamacare en wapenverbod door te voeren, omdat het gros van de amerikanen dit helemaal niet willen.

Enfin ik vind het ontzettend interessant, lol. Ben voor Bernie maar heb er niet de hoop in dat hij gaat winnen, had ie zich maar meer bezig gehouden met afro amerikanen en andere minderheden.. dan had hij deze super tuesday meer gescoord.
Oja heb ook een achteroom(?) die in amerika woont en echt door en door republikein is, die zei dat ie liever op trump stemt dan op hillary. fijne gedachte :')

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:28

Ik volg de Amerikaanse politiek, mede omdat ik een zus en veel vrienden heb in Amerika.
Vrees dat het een beetje een lang verhaal wordt omdat ik een beetje wil uitleggen waarom Amerikanen zo vasthouden aan bepaalde dingen. Excuses bij voorbaat.

Het twee partijen systeem maakt de Amerikaanse politiek bijna tot een gemiddelde voetbalwedstrijd, met mensen die achter het ene of het andere team staan, en aan beide kanten is er ook een grote groep mensen die er zover in opgaan dat je ze bijna hooligans kunt noemen.
Dat is het nadeel van de twee partijen strijd en wat dat betreft ben ik het helemaal met Bart eens.

Voor wat betreft was jij zegt Chabliss.. een aantal dingen ben ik het niet mee eens, of, zie ik anders, dus geef even mijn toevoeging hier.
Dat Amerikanen geloven in het oude, patriotisme, dat is vasthouden aan hun constitition (grondwet). Wat dat betreft kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven, een grondwet is ook enorm belangrijk, en is in de meeste gevallen in onze voortijd gemaakt door een groep mensen die het gevaar van een overheid die het niet te nauw zou nemen met de rechten van hun burgers heel serieus namen.
Belangrijk dus, al gaan Amerikanen in hun passie voor hun grondwet heel wat verder dan de gemiddelde Nederlander.

First Amendment heeft niets te maken met 'als iedereen voor zichzelf zorgt, wordt er voor iedereen gezorgd'. First amendment gaat over de vrijheid van meningsuiting.
Blanke rednecks wegzetten als racistisch en sexistisch, tja.. dat is ze allemaal op basis van huidskleur en geografie over een kam scheren.. werkelijkheid ligt wel wat genuanceerder.

De reden dat Amerikanen tegen een grote overheid zijn, komt ook weer voort uit hun grondwet. Daarin is namelijk vastgelegd dat staten heel veel dingen zelf mogen beslissen, en ze zelfs dingen die de federale overheid heeft besloten kunnen veranderen.
De trend is steeds meer en meer dat de federale overheid steeds meer beslissingen neemt voor de staten en zich steeds meer bemoeit met de statenpolitiek, en bijvoorbeeld steeds meer land koopt of overneemt van de staten, waar heel veel Amerikanen het niet me eens zijn, omdat in de constitution is vastgelegd dat dat niet mag.
De afkeer van de grote overheid komt dus meer daaruit voort.

Obamacare, tja, dat was ook een slecht plan, of, de basis niet maar de uitvoering ervan wel, en heeft Amerika als land, en Amerikanen individueel in veel gevallen enorm veel geld gekost, dus de afkeer daarover is voor mij begrijpelijk.

Dan het second amendment, de wapenwet daar. Voor ons onbegrijpelijk omdat het bij ons al enorm lang anders gaat, en wij er dus aan gewend zijn dat niet elke Tom, Dick en Harry een wapen hebben.
Daar, omdat het een recht is die dus vast is gelegd in de grondwet, is het de normaalste zaak van de wereld dat mensen wapens hebben. Dat veranderen is niet zo makkelijk, en wij kunnen daar eigenlijk niet zo veel over zeggen omdat het zo'n ver van ons bed show is. 'Wapen zijn slecht' is voor hun heel anders, wij zien ze als een eng iets waar mensen mee worden vermoord, zij zien het als een noodzakelijk iets, een gereedschap, die zowel voor goed als voor kwaad gebuikt kan worden.

Dan de kandidaten zelf.
Hillary.. dat die mee mag doen in deze ronde voor het presidentschap snap ik eigenlijk niet. Er loopt namelijk nog een onderzoek door de FBI over 'mailgate' en is inmiddels al redelijk bekend dat ze inderdaad staatsgeheimen of in ieder geval vertrouwelijke en gevoelige informatie via een prive mail server (dus minder goed beschermd) heeft verstuurd. Lijkt me duidelijk dat dat gevolgen kan hebben voor haar als persoon, en al helemaal als ze uiteindelijk President zou zijn. Bovendien snap ik al helemaal niet waarom je op iemand zou stemmen die zo makkelijk denkt over dit soort belangrijke zaken.
Dan daarnaast Benghazi, waar ze enorme steken heeft laten vallen en gewoon gelogen heeft, tegen de Amerikaanse bevolking, en tegen de familie van de 4 mannen die daar overlden zijn.
Haar 'track record' is voor mij dus ook de reden dat ik absoluut niet op haar zou stemmen, vrouw of niet.

Trump, tja, die is gewoon goed in verkopen. En omdat zoveel Amerikanen zo ontevreden zijn, en omdat hij zo goed is in dingen inpakken, is hij in staat om ze blij te maken met een ingepakte hondedrol. Ik zie het zo gebeuren dat hij president wordt, en ik hou mn hart vast voor Amerika en de rest van de wereld als het zo is, want hij heeft wel degelijk ideeen die de internationale stand van zaken instabieler zou kunnen maken.

Bernie Sanders, zijn ideeen vind ik niet realistisch, lijkt me een aardige man, maar ik zie er geen president in.
Moet zeggen dat ik voor elke kandidaat daar meer tegens dan voors heb, maar dat is ook omdat ik zoveel dingen hoor dat ik denk dat niemand die nu kandidaat is eigenlijk genoeg goede ideeen heeft om te brengen wat er nodig is.

Als ik zou moeten kiezen zou ik stemmen op Ted Cruz. (tja ben stiekem toch een beetje een Texan) Die vasthoudt aan de constitution maar wel minder extreem en meer realistisch, en ook minder extreem is met het oog op immigratie en internationale politiek.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 01:23

Lang, maar toch interessant Drifter :D

Ik zit tegenwoordig in de mindset; laat Trump maar president worden en dan zien wat er van komt. Leedvermaak denk ik... Kan er niet meer mee zitten.

Wat me wel enorm stoort; De oh-zo Christelijke republikeinen die dan Trump stemmen. Hoe...? Echt alles wat ik er over voorbij zie komen op Facebook (o.a. comments van mijn Amerikaanse FB vrienden op bepaalde dingen) zit zo vol met haat. Dan denk ik echt, schei toch uit met je Christelijke "God bless...". Echt vreselijke onzin. Zou Jezus ook op Trump stemmen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:39

Het probleem in Amerika is denk ik dat door hun vreemde beleid en alles wat ermee te maken heeft er op school ook gewoon geen aandacht wordt besteed aan geesteswetenschappen en kritisch nadenken. Alleen als je flink wat geld hebt kan je op een school/universiteit terecht komen waar dat wel aan de orde van de dag is.

Er komt dus ook gewoon geen verandering in. Men denkt niet na over de dingen die er geroepen worden en wat ze nou eigenlijk inhouden, maar vooral wordt er niet over de gevolgen nagedacht.

Ik betwijfel of het daar ooit goed komt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 00:15

Jo, volgt iemand deze soapserie nog? Kan iemand mij uitleggen waarom Sanders de Democratic party niet gewoon dumpt en zich aansluit bij de Green party (Jill Stein) bijv?

Wat een poedersuiker die Hillary. Ze krijgt het nog voor elkaar om alle Bernie stemmers naar Trump te sturen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 01:08

Omdat hij een democratische senator is, denk ik... Bovendien krijg je als 3rd party kandidaat (dus geen republikein of democraat) ook stukken minder geld en tv-tijd etc.
Het blijft toch altijd terugkomen op Democrats vs Republicans, ook al is het allang tijd dat dat veranderd.

Hillary snap ik niks meer van, hoe vaak die nu door het oog van de naald gekropen is zowel strafrechtelijk als ethisch is ongelofelijk. Pas nog de documantaire gezien over de Clinton Foundation, ook erg bijzonder die constructie.

De Democraten hebben zich in de vingers gesneden, Sanders begon echt in populariteit te groeien tot de DNC blijkbaar achter zijn rug ook tegen hem ging werken, en uiteindelijk is het dus Hillary geworden, maar door alles van de afgelopen tijd is ze toch terug gelopen in de polls.
Hadden ze kunnen weten natuurlijk, of op vooruit moeten kijken, ben echt bang dat ze hun eigen glazen ingegooid hebben.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 01:12

Ik vind het echt ongelofelijk. Waar Hillary allemaal niet mee weg komt..Haar stemmers weigeren ook gewoon om in te zien dat ze veruit ongeschikt is om de presidentskandidaat te zijn. Hoe kun je claimen tegen een corrupte regering te zijn als je wel stemt op een corrupte kandidaat?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 01:17

Dat is het domme van dat twee partijen gedoe. Democraten dachten dat Hillary de beste kans had, dus stemmen op haar, want anders worden het de republikeinen. Nu nog steeds.

Ook van de andere kant hoor, Trump zijn VP kandidaat viel echt niet bij iedereen goed, en ook zijn over en weer gespring in meningen over dingen begint zijn kiezers tegen te vallen, maar dan is het weer. " Als we niet op Trump stemmen dan wint Hillary!"

Zo komen ze overal mee weg, mogen beloftes doen waar niemand in gelooft en winnen ze alsnog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 06:27

Wat een soap daar :=
Maar dat is toch niet te geloven he.. Je saboteert de beste presidentskandidaat, wat de hele toekomst van een land kan veranderen, en je zegt sorry of stapt op en that's it?! Daar zou toch een enorme straf op moeten staan?! :=
Ik vind Bernie geweldig, imo de enige serieuze kandidaat.. ik hoop dat hij op de een of andere manier toch nog iets voor elkaar krijgt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:21

Beste kandidaat Bernie Sanders?? Daar zijn we en gaan we het niet over eens worden ben ik bang :=

Trump VS Hillary is geen gelopen race. Ben heel benieuwd.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 09:08

Ik vind Bernie ook stukken beter dan Hillary en Trump. Hillary en Trump zijn echt twee kwaden waar nu tussen gekozen moet worden. Bernie had een paar bijzondere standpunten maar was in ieder geval niet corrupt en loog niet alles bij elkaar.

@Drifter Jammer dat het zo werkt ja. Maar wat denk jij, zou je de kansen voor Bernie niet redelijk hoog achten als hij het wel zou doen? Al is het om een statement te maken.
Ik vind het ook bizar dat de DNC er mee weg komt zo, en dat die vrouw die opgestapt is de dag daarna gewoon een toppositie in de campagne voor Hillary krijgt... := Dat is echt een dikke middelvinger van Hillary naar Bernie.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 26-07-16 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 09:23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:51

Gelukkig maar, dat we niet allemaal precies dezelfde mening hebben he selka :))
Ik vind veel standpunten Bernie erg goed, maar vooral vind ik Hillary en Trump gewoon vreselijk slecht :+
Het spreekt mij erg aan dat hij zich zo inzet voor het milieu, voor homorechten, voor democratie, minder macht voor grote bedrijven.. maar ook dat hij geloof niet belangrijk vindt.. en hij heeft natuurlijk meer politieke ervaring dan Hillary, maar ook veel meer levenservaring. Hij schijnt uit een arm gezin te komen en vaak merk je dan dat zo'n mensen zich ook beter in de samenleving kunnen inleven dan de mensen die altijd bij de eliten hebben gehoord.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 10:06

Inderdaad :j

Ben heel benieuwd wat de boze Bernie aanhangers nu doen. Ik zou eerlijk gezegd ook echt niet weten wat te stemmen. Blij dat ik geen Amerikaan ben :+ Hillary lijkt mij toch minder erg dan Trump, aan de andere kant kan Trump de boel wel wakker schudden. Vind die VP van hem alleen vreselijk. Hij had beter een ander kunnen kiezen, een minder conservatief persoon, want de conservatieve stemmers heeft ie toch al gewonnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:19

Ik vind Bernie beter dan de andere twee, vraag is alleen zou hij ook goed voor Amerika zijn - ben bang dat ze nog niet aan iemand zoals Bernie toe zijn.
Neemt niet weg dat Hillary en Trump imo beide waardeloze opties zijn. Hillary met haar dubieuze verleden natuurlijk en Trump met zijn bizarre ideeën (snap niet hoe mensen iets in hem kunnen zien, je wil toch niet zo'n schreeuwlelijkerd en verkrachter als president?)
Het hele zooitje was vanaf het begin af aan al geen succes. Zo jammer dat door de bemoeienis van dat land zo'n beetje de hele wereld last heeft van hun keuzes.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:40