Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:02

Hoe zijn die 800 onafhankelijke studies uitgevoerd? Vaak wil je homogene populaties hebben om feiten te kunnen verzamelen. Dus werk je met proefdieren, weefsels en andere alternatieven.
Mensen zijn niet bepaald homogeen, er zijn teveel invloeden waardoor je onterecht kunt concluderen dat zij darmkanker hebben vanwege deze soorten vlees.
Dát is mijn punt. Nu mag het in basis een prima publicatie zijn (daarom ga ik hem binnenkort ook zoeken) maar wat NOS er nu van maakt is bangmakerij.

Overigens zal het vast, naast vele andere dingen, de kans op kanker doen verhogen. Maar het blijft naïef om te denken dat als je dit niet eet, je het niet krijgt.

Daarnaast heeft de oncologie zeker mijn interesse. Ik lees veel papers en daar komt zeker niet altijd naar voren dat het zo zeker is dat een bepaald type een leefstijl ziekte is. Het blijft een groot grijs gebied, dat is wel zeker iig.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:08

Spruitjee schreef:
Met vlees eten an sich is niets mis, maar met de hoeveelheden die men tegenwoordig eet :) We kunnen met veel minder vlees toe. Maar dat geld inderdaad ook voor suiker, verzadigde vetzuren en noem maar op.

:( Het is juist dat mensen steeds minder vlees gaan eten. Dat men steeds vaker kiest voor een dag geen vlees of een stukje vis. Sterker nog, Nederland eet minder vlees dan de gemiddelde aanbevolen hoeveelheid.

Het is weer echt een publiciteitsstunt om te roepen 'van rood vlees en bewerkt vlees krijg je kanker' Want als je verder leest dan lees je dat het gaat om grotere hoeveelheden. Meer dan 50 gram vleeswaren per dag en meer dan 500 gram rood vlees. Dus 2 stukjes rood vlees, een stukje kip, 2x vis en een dagje geen vlees, gevogelte of vis dan ben je gewoon gezond bezig en niks kankerverwekkend. En af en toe een broodje knakworst of een stuk worst bij de borrel. Daarmee loop je echt niet meer risico mee dan iemand die het niet doet. Ik vind het gewoon pure bangmakerij. En het lukt ze, want er zijn alweer mensen die roepen 'zie je wel hoe slecht dat allemaal voor je is' terwijl ze alleen de kop lezen en niet de rest van het artikel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:10

jasz schreef:
Ben ik toch heel blij dat ik al 12 jaar vegetarisch eet.
Ik vind het altijd wel opvallend dat als het over roken, veel suiker eten, drugs gaat, iedereen het over eens is dat het slecht is. Maar als het dan ober vlees gaat roept opeens iedereen dat we 'toch wel dood gaan uiteindelijk' en mensen maar blijven roepen dat er vitaminen inzitten en het gezond is. Ook al is er zal vaak bewezen dat dat niet zo is... :\
Als het echt even slecht is als asbest, dan kunnen we het maar beter laten staan. Anders kunnen we ook net zo goed al het asbest weer terug leggen in gebouwen.

Maar bij vlees eten lijkt het wel dat 'het is lekker' alles goed praat. Snoep is ook lekker, maar iedereen is het erover eens dat je daar ook geen grote hoeveelheden van eet.

En over vlees heeft men dat niet? Elk weldenkend mens kan toch bedenken dat waar je TE voor zet niet gezond is. Behalve dan tevreden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:32

Precies. Vlees heeft ook gezondheidsvoordelen, maar teveel rood vlees is weer niet goed. Net als met alcohol: 5 eenheden alcohol nuttigen verspreid over de week is niet ongezond, maar neem je er 15 is het weer ongezond. Sporten is ook gezond, maar ga je daarin te ver is het weer funest voor je lichaam. 1 snoepje in de week zet geen zoden aan de dijk mbt gezondheidsrisico's. Eet je dagelijks 500 gram snoep is het weer niet zo verstandig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:38

Het is zelfs bewezen dat je bepaalde vormen van kanker kan terugdraaien door over te stappen op een plantaardig dieet. Er zijn mensen compleet genezen van kanker door enkel plantaardig te eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:41

Tja, er zijn ook mensen genezen na een bezoek aan een bedevaartsoord maar t bewijs dat het daaraan ligt is dan wel flinterdun en eigenlijk kun je daar niets wetenschappelijks over melden want n=1, geeft geen betrouwbare data op om iets over de populatie te zeggen.
Meer een soort fun fact en vooral een bewijs dat niet alles nog te verklaren is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:45

En daarom zijn dit soort onderzoeken zo belangrijk :) Het zou een enorme doorbraak zijn als die wonderbaarlijke genezingen zo verklaard kunnen worden!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:52

Ik eet zelf wel vlees, maar probeer dit toch minder en minder te doen. Momenteel eet ik zo'n 1 à 3 keer per week vlees schat ik. Ik zou graag zelfs hier helemaal mee stoppen, maar hier heb ik te weinig zelfbeheersing voor omdat ik het stiekem toch wel heel lekker vind :') Daarbij komt nog dat ik vind dat het ook moeilijker is om vegetariër te zijn: minder keus in restaurants, moeilijker om inspiratie te vinden om zelf te koken, enz.
Het zou een switch moeten zijn in mentaliteit over de hele wereld, zeker gezien het milieu aspect en al het dierenleed dat hierbij komt kijken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:02

Piekosjj schreef:
Onderhand ga je aan alles dood en krijg je van alles kanker. Hier kán ik me dus echt niet druk over maken. Laatst wou een klant in de winkel niet haar artikelen in een gebruikt tasje krijgen. Dan kan je jezelf toch beter laten opsluiten in een isoleercel zeg, als je zo bang bent om ziek oid te worden..

Precies dit. Je kan eigenlijk niet eens meer ademhalen door de intens vervuilde lucht. Al die slechte stoffen in ademen, daar kun je ook kanker van krijgen. Tegenwoordig krijg je het overal van. Raar dat mensen zich daar nu ineens zo druk over maken terwijl deze problemen zich vroeger niet voordeden. Mensen eten al sinds heugenis vlees. Bovendien zitten er in vlees ook stoffen die een mensenlichaam nodig heeft en je niet zo zeer gelijkwaardig kunt vervangen door middel van ander eten. Vind het allemaal erg overtrokken, vooral de mensen die nu gaan roepen 'uit gezondheidsoverwegingen' ben ik nu vegetarisch. Echt onzin.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:06

Ik ga echt niet minderen met vlees eten omdat het zo slecht zou zijn. :n
Ik eet al veel minder vlees dan voorheen en kanker krijg ik toch wel weer.
Momenteel eet ik 1 pakje vleeswaren per week (zeg 150-200gr per week), heel soms 2 pakjes (tel er 150-200gr bij op) en dan evt nog vlees bij de avondmaaltijd maar dat is niet dagelijks.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:14

Maar onder de mensen die geen vlees eten vanwege dit artikel. Eten jullie wel pasta? cornflakes? hagelslag, vruchtehagel, maizena en noem alle producten uit een kartonnen pak....
Daar zitten namelijk oliën in die kankerverwekkend zijn.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:44

Om nog maar te zwijgen van de sproeistoffen die de groenten en fruit te verwerken krijgen. Dat is pas gezond.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:51

jorika1986 schreef:
kohtje schreef:
Ik vraag me dan serieus af wat je dan wel als vleeswaar op je brood kan nemen?

Ipv gebraden gehakt gewoon een verse bal gehakt. Met een dikke toef mayo en een kwak curry.

Gehakt is toch ook bewerkt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:58

Sinds mijn mega milieuvriendelijke, mega gezond en duurzaam etende biologie leraar ooit het loodje legde door lever kanker ben ik gestopt om me daar al te druk over te maken :+

Zonder gekheid: er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar soms maak je gewoon afwegingen: gezond vs lekker.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:07

Laat ze eerst maar eens die studies openbaar maken. Ik heb ze nog niet gevonden namelijk. Zolang die studies niet openbaar zijn voor iedereen zal ik er licht sceptisch naar kijken.

Alles is dodelijk het ligt alleen aan de concentratie of hoeveelheid waarin je het binnenkrijgt. Ik kan kanker krijgen, maar kan ook een ongeluk krijgen en de rest van mn leven een kasplantje zijn... het is maar wat je erger vindt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:30

vibabu schreef:
Maar onder de mensen die geen vlees eten vanwege dit artikel. Eten jullie wel pasta? cornflakes? hagelslag, vruchtehagel, maizena en noem alle producten uit een kartonnen pak....
Daar zitten namelijk oliën in die kankerverwekkend zijn.

Voor mij was niet alleen dit artikel de rede. Dit artikel was meer de laatste druppel.
Her duurzaamheidsaspect vind ik eigenlijk veel zwaarwegender.

En ik vind het lastig om een dagquotum niet te overschrijden zonder zo ongeveer een dagboek bij te houden.
Dan maar helemaal niet meer. Voor mij persoonlijk makkelijker.

En nee ik eet maar weinig uit een kartonnen pak. Alleen af en toe hagelslag.
Hoorde inderdaad vandaag dat dat ook niet best is -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:06

MyHorseGirl schreef:
Vind het allemaal erg overtrokken, vooral de mensen die nu gaan roepen 'uit gezondheidsoverwegingen' ben ik nu vegetarisch. Echt onzin.

En stoppen met roken uit gezondheidsoverwegingen is ook onzin? Zelfde idee, toch? Vroeger at men veel minder vlees. Vroeger werd men sowieso al minder oud, niet oud genoeg om aan kanker te overlijden. Vroeger kreeg het vee geen gmo voer dat bespoten werd met roundup en kreeg het vee geen medicijnen.

En hier inderdaad ook weinig eten uit pakjes. Veel groente uit eigen tuin, wat groente uit potjes en uit de vriezer, maar weinig uit pakjes en zakjes.. Vers is gewoon veel lekkerder en dus ook gezonder :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:13

8nnemiek schreef:
En hier inderdaad ook weinig eten uit pakjes. Veel groente uit eigen tuin, wat groente uit potjes en uit de vriezer, maar weinig uit pakjes en zakjes.. Vers is gewoon veel lekkerder en dus ook gezonder :)

Ze bedoelen hier de gerecyclede kartonnen verpakking van pasta, hagelslag en dergelijke.

Niet perse de kruidenpakjes van honig voor de soep en zo :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:13

Ik ben sinds een paar maanden ook 80% veganist geworden. Ik kan niet meer van vlees genieten sinds ik meer kennis heb van het hoe en wat. Vooral het milieu-aspect baart mij grote zorgen en ik wil niet mee doen aan het vernietigen van natuur etc door egoïstisch te zijn. Ik eet dus ook geen zuivel en eieren. Als ik bij anderen eet, dan eet ik gewoon mee, wil anderen niet tot last zijn, maar als ik het zelf voor het zeggen heb ben ik dus kieskeurig.

Dat vlees en andere zuivelproducten niet goed voor je zijn is al jaren bekend trouwens, maar de overheden en andere grote bedrijven hebben grote belangen bij dit te verdoezelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:22

gohya schreef:
Spruitjee schreef:
Groeihormonen zitten in elk geval níet in ons vlees. Dit is al jaren verboden ;) Daarnaast zit er een minimale tijd tussen de laatse AB/medicijn behandeling van bijvoorbeeld een koe en de tijd wanneer ze geslacht mag worden. Dus er zit ook géén AB of residue van medicijnen in ons vlees.

Dat het verboden is wil nog niet zeggen dat ook niemand het gebruikt. ;)
En tja,áls je dan toevallig controle krijgt,dan heb je pech.Maar voor veel geld zijn er genoeg die het risico nemen.

Wat jij zegt klopt niet. Álle dieren worden gecontroleerd. Bij koeien en varkens worden de koppen bewaard en gekeurd, dus ook proberen heeft geen zin want ze komen er wel achter.

Al zou het wel kunnen wanneet het vlees uit het buitenland komt. Nog een reden om meer Hollands vlees te eten en geen importvlees. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:34

Spruitjee schreef:
gohya schreef:

Dat het verboden is wil nog niet zeggen dat ook niemand het gebruikt. ;)
En tja,áls je dan toevallig controle krijgt,dan heb je pech.Maar voor veel geld zijn er genoeg die het risico nemen.

Wat jij zegt klopt niet. Álle dieren worden gecontroleerd. Bij koeien en varkens worden de koppen bewaard en gekeurd, dus ook proberen heeft geen zin want ze komen er wel achter.

Al zou het wel kunnen wanneet het vlees uit het buitenland komt. Nog een reden om meer Hollands vlees te eten en geen importvlees. :)

Ik bedoel dus ook het vlees wat uit het buitenland komt.Hier in Nederland zal het niet lukken om vals te spelen met vlees.
Die Nederlandse slager die paardenvlees voor rundvlees verkocht,weet niet hoe lang dat duurde voor ze daar achter kwamen?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:56

Ik leef gezond, sport regelmatig, heb nooit gerookt drink weinig en toch kreeg ik vorig jaar op mijn 29e borstkanker.
Mijn kanker voede zich op mijn eigen hormonen, progesteron en oestrogeen..
Dus tsja, je kan overal rekening mee houden en dan kan het nog. Ik denk dat we vooral moeten leven en moeten genieten van het hier en nu. Risico's loop je overal in het leven , geniet maar gewoon van het moment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:05

Gohya, dat was geen slager maar een restaurant die paardenbiefstuk als koeienbiefstuk verkocht. Toch weer iets anders :) die eigenaar wist natuurlijk dat paard goedkoper is dan koe en loog erover ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:25

Verbaasd over de reacties hier. Natuurlijk loop je risico's, maar je gaat toch ook niet vrijwillig midden op de snelweg wandelen. Daar waar risico's eenvoudig te vermijden zijn doe je dat toch.
Dat betekent niet dat je nooit ziek wordt, maar het betekent wel dat er 50.000 mensen zijn die niet zullen sterven aan kanker.

Het gaat hier niet eens om het vlees ( en ik ben vega) maar om het bewerkte. Zoals je vandaag ook op Nu.nl kan lezen Producten die als vlees verkocht worden maar amper vlees bevatten.
separatorvlees, vol met allerlei stoffen om de houdbaarheid te verbeteren, aan elkaar geplakt met lijmstoffen etc etc etc.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:28

8nnemiek schreef:
MyHorseGirl schreef:
Vind het allemaal erg overtrokken, vooral de mensen die nu gaan roepen 'uit gezondheidsoverwegingen' ben ik nu vegetarisch. Echt onzin.

En stoppen met roken uit gezondheidsoverwegingen is ook onzin? Zelfde idee, toch? Vroeger at men veel minder vlees. Vroeger werd men sowieso al minder oud, niet oud genoeg om aan kanker te overlijden. Vroeger kreeg het vee geen gmo voer dat bespoten werd met roundup en kreeg het vee geen medicijnen.

Wat noem jij vroeger? Mijn ouder aten elke dag vlees van kinds af aan.