Eisen stellen aan donorontvanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Eisen stellen aan donorontvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:43

Haha daar heb ik nou nooit over nagedacht, ben wel donor.
Maar hé je hebt best een punt..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:44

Frozen schreef:
ik heb ook altijd gezegd dat ze alles van mij mogen gebruiken....ben dan toch al dood
dat idee heb ik eigenlijk ook als je al donor bent...zullen ze wel hun best doen dan? aangezien ze van jou lichaam weer heel veel mensen kunnen redden...

Hmm moeilijk hoor..

Daar heb ik eigenlijk nog niet eens bij stilgestaan. Ik moet zeggen dat ik een vrij blind vertrouwen heb ik artsen en uitga van een goede ethiek bij deze mensen. Maar je hebt natuurlijk wel een punt, mijn dood zou 10 'nieuwe' levens kunnen betekenen...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:50

Mij zou het dan weer niks uitmaken als mijn organen naar een roker, drinker, of iemand met een strafblad zouden gaan.

Maar ik wil pertinent niét dat mijn organen naar een dierenmishandelaar gaan. En ik gok zomaar dat daar niet op wordt gecontroleerd door artsen :+

Ik ben dus geen donor (niet alleen om die reden, maar ook vanwege overpopulatie en nog meer dingen), maar ik wil daarom ook zelf geen organen ontvangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:54

Van mijn lijf gaat niets naar een ander. Ik wil ook niets van een ander al besef ik dat ik in die laatste beslissing niet alleen sta. Ik heb een man, een broer, ouders en vrienden dus in hoop nooit in die situatie te komen. Het zou tegen mijn principes zijn een orgaan te accepteren... Maar ik weet niet of ik mijn man/ broer zou kunnen aan doen, die pijn... Ik zou nl gek worden als mijn man of broer of ouders een orgaan zou weigeren. :) dus ik hoop elke dag dat nooit te hoeven beslissen.

Áls ik donor zou zijn zou het me dan weer niet uit maken naar die of wat het zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-10-15 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:55

Mag ik vragen waarom je van jouw lijf niets naar een ander wil hebben Ayasha?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:04

Dat heb ik al eens uitgebreid uit gelegd, zit nu mobiel maar ik ga mijn best doen;
Ik ben er van overtuigd dat lichaam en ziel onlosmakend met elkaar verbonden zijn. Zo lang het lichaam 'leeft' al is het maar deels komt de ziel niet vrij. :) ik ben een paar minuten dood geweest een paar jaar terug, waren het stofjes van mijn hersenen om zichzelf te beschermen of was het echt... Ik hoop er pas over een jaar of 60 achter te komen, maar ik weet wel dat ik 'vast' zat. Mijn lijf leefde nog, niet meer veel op dat moment maar het leefde nog dus ik kon/mocht niet door... Stel dat ik sterf in geschikte omstandigheden (gezien alle medicatie twijfel ik ernstig dat mijn organen überhaupt nog geschikt zijn maar for the sake of arguement) en dat een deel organen naar een jong iemand gaan waardoor mijn 'essentie' vast zit in het 'niks'... Voor mijn gevoel; been there done that... Hated it.. En dat was maar een paar minuten die al oneindig voelde... Dat een paar jaar, tientallen jaren is erger dan branden in het 'vagevuur'. Hoewel ik in dat laatste niet geloof maar om een 'voorstelbare' vergelijking te maken van hoe ik die paar minuten ervaren heb... En die herinnering blijft zo tastbaar, dat gevoel, dat ik nu opnieuw mijn lijf voel 'panikeren' alleen door er aan te denken in deze uitleg... (Mijn lijf alleen, hogere hartslag, sneller ademen, trillen... mijn verstand weet dat dat onlogisch is maar mijn lichaam staat niet open voor argumenten blijkbaar. :roll:) Nee nooit meer... Niet als ik het kan voorkomen... Hoe egoïstisch dat ook mag zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-10-15 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:12

Ik geloof nog steeds meer in het maken van kunst organen met behulp van eigen stamcellen. De wetenschap is hier al behoorlijk mee bezig.
Mede door de eisen en mede door het idee dat ik vind dat juist meer in de richting van kunst organen moet worden gekeken ben ik geen donor. Daarnaast het het verhaal uit denenmarken (zie link: http://www.joop.nl/wereld/detail/artike ... enemarken/) maakt mij ook terughoudender. Ondanks dat het altijd ontkend zou worden, vind ik het "azen" op donororganen een eng idee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:20

Ayasha schreef:
Dat heb ik al eens uitgebreid uit gelegd, zit nu mobiel maar ik ga mijn best doen;
Ik ben er van overtuigd dat lichaam en ziel onlosmakend met elkaar verbonden zijn. Zo lang het lichaam 'leeft' al is het maar deels komt de ziel niet vrij. :) ik ben een paar minuten dood geweest een paar jaar terug, waren het stofjes van mijn hersenen om zichzelf te beschermen of was het echt... Ik hoop er pas over een jaar of 60 achter te komen, maar ik weet wel dat ik 'vast' zat. Mijn lijf leefde nog, niet meer veel op dat moment maar het leefde nog dus ik kon/mocht niet door... Stel dat ik sterf in geschikte omstandigheden (gezien alle medicatie twijfel ik ernstig dat mijn organen überhaupt nog geschikt zijn maar for the sake of arguement) en dat een deel organen naar een jong iemand gaan waardoor mijn 'essentie' vast zit in het 'niks'... Voor mijn gevoel; been there done that... Hated it.. En dat was maar een paar minuten die al oneindig voelde... Dat een paar jaar, tientallen jaren is erger dan branden in het 'vagevuur'. Hoewel ik in dat laatste niet geloof maar om een 'voorstelbare' vergelijking te maken van hoe ik die paar minuten ervaren heb... En die herinnering blijft zo tastbaar, dat gevoel, dat ik nu opnieuw mijn lijf voel 'panikeren' alleen door er aan te denken in deze uitleg... (Mijn lijf alleen, hogere hartslag, sneller ademen, trillen... mijn verstand weet dat dat onlogisch is maar mijn lichaam staat niet open voor argumenten blijkbaar. :roll:) Nee nooit meer... Niet als ik het kan voorkomen... Hoe egoïstisch dat ook mag zijn.

Begrijp ik nou goed dat je denkt dat je ziel na je dood gebonden zou blijven aan je nog doorlevende donor weefsel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:23

Jep. En daar vind je verder van je wil. Maar daar ben ik van overtuigd ja. Overtuigd genoeg dat ik het risico niet wil nemen. Maar maak je geen zorgen, aan mij is niks verloren. Als ik het goed begrepen heb (en dat denk ik wel) maakt mijn medicatie mijn organen sowieso ongeschikt. :+

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:25

oomens schreef:
Even een andere vraag: hierboven gaat het steeds over donor zijn na overlijden, maar hoe is het eigenlijk geregeld bij doneren bij leven?

Ik heb doneren bij leven meegemaakt; mijn vader heeft 10 jaar geleden een nier gedoneerd aan zijn broer. Ik weet niet exact meer hoe de protocollen zijn, maar ze gaan natuurlijk niet over één nacht ijs. Er wordt heel (heel!) nauwkeurig onderzocht of een donatie doorgang kan vinden of niet. Uiteraard wordt je lichamelijk binnenstebuiten gekeerd (hart, longen, vatenstelsel, conditie van je nieren, weefsel enz.), maar ze kijken ook of je het geestelijk aan kan d.m.v. een gesprek met een psycholoog. En daar horen ook vragen bij of je rookt, drinkt, drugs gebruikt etc. (roken en drinken hoeft geen probleem te zijn, het gaat vooral om de mate waarin je dat doet). Ook na de eventuele donatie krijg je nog onderzoeken en gesprekken, dat houden ze lang vol (iig een aantal jaar).
Ze zijn echt heel zorgvuldig!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:27

Gentlegiant schreef:
Zoe_97 schreef:
hmm ik vind het wel discriminerend. Iedereen heeft recht op organen..

Ja en nee
Als iemand zich elke dag lam zuipt aan alchohol en zelf geen moeite doet voor een gezondere levens stijl
Waarom zou diegene dan mijn lever moeten krijgen?
Terwijl mensen die er echt niets aan kunnen doen dan weer langer moeten wachten

Zelfde als een (veroordeelde) crimineel
Wat moet die met mijn gezonde organen
Zo iemand heeft nergens recht op
En dan doel ik op moordenaars pedofielen verkrachters enz

een moordenaar hoeft geen slecht mens te zijn! Niet elke moord is gepland of (eigenlijk mag je het niet zeggen) onterecht. .
Moordenaar die uit woede de pedofiel van haar kind van de trap geduwd heeft? dan vind niemand het opeens een vreselijke moordenaar toch..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:33

Ayasha schreef:
Jep. En daar vind je verder van je wil. Maar daar ben ik van overtuigd ja. Overtuigd genoeg dat ik het risico niet wil nemen. Maar maak je geen zorgen, aan mij is niks verloren. Als ik het goed begrepen heb (en dat denk ik wel) maakt mijn medicatie mijn organen sowieso ongeschikt. :+

Ik wil je er even op wijzen dat ik geen enkel waarde oordeel over dat geloof vel (hoewel ik dit geloof niet deel, ik geloof persoonlijk niet in een ziel die een bestaan heeft na de dood van het betreffende individu, maar dat terzijde).
Ik vond je post wat verwarrend geschreven en wilde er zeker van zijn dat mijn interpretatie juist was.
Opvallend is wel dat je eerder schrijft er moeite mee te zullen hebben als een van je naasten donororganen zouden weigeren.
In het licht van je overtuiging zou je toch in principe tegen alle orgaandonaties, en uiteraard óók bloedtransfusies moeten zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:36

Nerwen schreef:
oomens schreef:
Even een andere vraag: hierboven gaat het steeds over donor zijn na overlijden, maar hoe is het eigenlijk geregeld bij doneren bij leven?

Ik heb doneren bij leven meegemaakt; mijn vader heeft 10 jaar geleden een nier gedoneerd aan zijn broer. Ik weet niet exact meer hoe de protocollen zijn, maar ze gaan natuurlijk niet over één nacht ijs. Er wordt heel (heel!) nauwkeurig onderzocht of een donatie doorgang kan vinden of niet. Uiteraard wordt je lichamelijk binnenstebuiten gekeerd (hart, longen, vatenstelsel, conditie van je nieren, weefsel enz.), maar ze kijken ook of je het geestelijk aan kan d.m.v. een gesprek met een psycholoog. En daar horen ook vragen bij of je rookt, drinkt, drugs gebruikt etc. (roken en drinken hoeft geen probleem te zijn, het gaat vooral om de mate waarin je dat doet). Ook na de eventuele donatie krijg je nog onderzoeken en gesprekken, dat houden ze lang vol (iig een aantal jaar).
Ze zijn echt heel zorgvuldig!

Dat gedeelte van de procedure snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk te vragen of je dan wel mag beslissen wie je orgaan krijgt. En dan uiteraard in het geval dat je niet doneert vanwege een 'matchend' familielid maar zonder dat je gevraagd wordt.

Dus stel, ik zou nu een van mijn twee gezonde nieren willen doneren. Mag ik dan mee beslissen wie van de matchende ontvangers mijn nier mag hebben of niet? Of ben ik daarover alle zeggenschap kwijt zodra ik besluit dat íemand mijn nier mag hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:38

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:

Ik wil je er even op wijzen dat ik geen enkel waarde oordeel over dat geloof vel (hoewel ik dit geloof niet deel, ik geloof persoonlijk niet in een ziel die een bestaan heeft na de dood van het betreffende individu, maar dat terzijde).
Ik vond je post wat verwarrend geschreven en wilde er zeker van zijn dat mijn interpretatie juist was.
Opvallend is wel dat je eerder schrijft er moeite mee te zullen hebben als een van je naasten donororganen zouden weigeren.
In het licht van je overtuiging zou je toch in principe tegen alle orgaandonaties, en uiteraard óók bloedtransfusies moeten zijn.

Bloed wordt hernieuwd. Blijft dus geen jaren leven. Ik zou er erg veel moeite mee hebben ja. Maar ik ben ook maar een mens en ik houd meer van de genoemde personen dan van mijn principes. Ja, alle transfusies/donaties roepen bij mij twijfel/vragen op. Maar zou mijn man er mee te redden zijn bv, dan wint mijn liefde voor hem het toch echt van mijn principe betreffende donatie. :) eerlijk? Vast niet. Maar zoals ik al zei; ik ben ook maar een mens...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:43

Ehm, bloed is levend lichaamsweefsel. Organen worden óók herniewd, zelfs weefsels waarvan de cellen zelf zich niet hernieuwen (bv zenuw- en spierweefsel) vernieuwen zich materieel om de zoveel jaar totaal door de stofwisseling. Ik zie hier geen fundamenteel verschil, hoogstens in tijdsduur.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-10-15 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:44

Nooit over nagedacht maar ook van die ex alcoholist wordt gehouden.
Ik ben geen donor, mijn aandoening is besmettelijk via veel wegen en zeker via mijn organen dus ik ben geen donor.
Dat staat bij de reden ook aangegeven.

Mocht familie nou mijn nier nodig hebben denk ik niet dat dat medisch verantwoord is in mijn geval, maar mijn besmette nier gaat dan gelijk gepaard met een behandeling.
Dat is dan echt een harde eis anders krijgen ze misschien iets wat in dat geval ernstig uit kan pakken, en voor mij is het al niet niks.
Arbeidsongeschikt raken kan echt zomaar, waarschijnlijk het minimale..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 00:49

Ik begrijp het Ayasha. Verder ook helemaal niet iets waar ik over wil of kan oordelen, misschien was het echt, misschien ook niet. Voor jou voelt het in ieder geval echt, bedankt voor het delen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:51

Kuggur schreef:
Ehm, bloed is levend lichaamsweefsel. Organen worden óók herniewd, zelfs weefsels waarvan de cellen zelf zich niet hernieuwen (bv zenuw- en spierweefsel) vernieuwen zich materieel om de zoveel jaar totaal door de stofwisseling. Ik zie hier geen fundamenteel verschil, hoogstens in tijdsduur.

Wat wil je nu dat ik meer zeg dan dat ik er in principe tegen ben maar dat ik niet vol overtuiging kan zeggen dat ik dat laat winnen van de liefde voor mijn man. (Imo maar goed.)
Zoals ik ook al zei; aan mij is niks verloren. Medicatie en infecties maken mijn organen hoe dan ook ongeschikt. Dus ongeacht mijn keuze ben ik of eerder, zijn mijn organen niet bruikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:52

Ik heb 6 jaar op dialyse gewerkt en gezien wat een lijdensweg die mensen hebben, dus ik ben donor. Wie nog aktief rookt of drinkt, komt trouwens niet in aanmerking voor longen of lever. Heb mensen verzorgt die overleden zijn aan orgaanfalen, omdat ze niet konden stoppen met roken of drinken.
Wat gezond leven betreft, ik doe mijn best, maar ik heb helaas zeer vaak last van migraine. Neem ik geen medicatie, raak ik mijn bed niet uit. Ondertussen heb ik door de medicatie een letseltje van ongeveer 1 cm in mijn lever. Als dat groter wordt, heb ik als ik het goed begrijp dus geen recht op een nieuwe lever omdat ik door mijn medicatie mijn lever beschadig. Wat een kromme redenatie zeg.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:56

Van mij mag alles in de recycling. Zou wel zwarte humor zijn als mijn onderdelen bij een veganist terecht kwamen. Dan wordt die dus gered door onderdelen van een overtuigd vleeseter.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:05

oomens schreef:
Dat gedeelte van de procedure snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk te vragen of je dan wel mag beslissen wie je orgaan krijgt. En dan uiteraard in het geval dat je niet doneert vanwege een 'matchend' familielid maar zonder dat je gevraagd wordt.

Dus stel, ik zou nu een van mijn twee gezonde nieren willen doneren. Mag ik dan mee beslissen wie van de matchende ontvangers mijn nier mag hebben of niet? Of ben ik daarover alle zeggenschap kwijt zodra ik besluit dat íemand mijn nier mag hebben?

Oh op die fiets, sorry dat had ik er niet uit begrepen B-)
Als anonieme nierdonor heb je geen zeggenschap over wie je nier krijgt. Je hoort na de operatie of je nier het doet (of niet) en that's it.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:14

Nerwen schreef:
oomens schreef:

Oh op die fiets, sorry dat had ik er niet uit begrepen B-)
Als anonieme nierdonor heb je geen zeggenschap over wie je nier krijgt. Je hoort na de operatie of je nier het doet (of niet) en that's it.

En dat vind ik ergens heel vreemd. Je geeft een niet onbelangrijk deel van je lichaam weg zonder dat je daar (financieel) beter van wordt, maar je hebt daarover verder helemaal niets te zeggen? Het is niet niks wat je weggeeft, of wat iemand van jou ontvangt, en het is ook zeker niet zonder risico.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:20

Hoe stel je je die zeggenschap dan voor Oomens?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:24

VivaByoux schreef:
Enige wat ik me kan herinneren (vaag) is dat een alcoholist die 7 jaar (???) van de drank af is pas in aanmerking komt voor een nieuwe lever. Of ben ik nou totaal in de war met een fictie verhaal?

Ik zag ergens 7 jaar langs komen en ergens 3 jaar maar mij staat dit nog zo enorm bij:

http://m.ad.nl/ad/m/nl/1530/Darts/artic ... odig.dhtml

"Andy Fordham (46), die door zijn baard en lange haar de bijnaam ‘The Viking’ draagt, neemt de schuld volledig op zich. ,,Ik heb in de loop der jaren genoeg waarschuwingen gehad van artsen.’’ De Engelsman raakte er aan gewend veel alcohol te drinken voor belangrijke partijen. De eigenaar van een bar in Dartford vertelde dat hij zich ook in zijn eigen zaak nauwelijks kon beheersen. ,,Gemiddeld dronk ik iedere avond twintig flesjes bier, daarna ging ik over op iets sterkers als vodka. Mijn record staat op zestig flessen bier op één dag. Ik vierde toen mijn huwelijksdag.’’

Hij klapte in 2007 in met z'n laatste biertje. In oktober 2008 lag hij al op de tafel voor een transplantatie. De lever bleek uiteindelijk niet geschikt en z'n eigen lever "genas" maar bij deze dus het bewijs dat het dus geen 7 jaar oid clean hoeft te zijn. Andy is jarenlang gewaarschuwd en alles genegeerd.

Ik ben geen donor, en ook geregistreerd daarmee en het pasje zit in mijn portomonee.

M'n familie kan wel alles van me krijgen :j maar zolang er geen keuze bestaat waar mijn organen heen gaan ben ik geen donor. Als dat aangepast wordt en het écht zo is dat alcoholisten en rokers jaren clean moeten zijn en criminelen (de erge) geen organen krijgen dan ben ik de eerste die zich aanmeldt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:42

Kuggur schreef:
Hoe stel je je die zeggenschap dan voor Oomens?

Goede vraag, en dat is denk ik ook vooral een praktisch probleem. Hoe vul je zoiets in?

Je zou als anonieme donor een aantal extra criteria kunnen opgeven waaraan potentiële ontvangers naast medische geschiktheid nog meer moeten voldoen. Voldoet (nog) niemand op de wachtlijst? Dan volgt er (nog) geen operatie.
Op die manier hoef je als donor niet à la 'De donorshow' zelf een keuze te maken uit ontvangers en blijft de donatie in principe ook anoniem, maar heb je als levende eigenaar van een levend lichaam wel meer zeggenschap over wat er met delen daarvan gebeurt. In ieder geval meer dan het huidige 'er mag een nier uit, punt'.

Het is ethisch zeker een moeilijk vraagstuk, maar het voldoet m.i. iets meer aan het idee van autonomie over het eigen lichaam.

Nogmaals dit gaat over donatie bij leven. Wanneer het eigen lichaam geen eigen lichaam meer is omdat de eigenaar niet meer is, dan heeft die voormalige eigenaar er voor mijn idee ook weinig zeggenschap meer over.