Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:30

Ninx schreef:
EliseXJoelle schreef:
de 'vluchtelingen' die nu met massa's binnen komen zijn geen vluchtelingen... dit zijn gelukszoekers. meerendeel dan.
dit is niet goed dat is niet goed. mensen zamelen spullen voor ze in en dat dumpen ze weer omdat het niet goed genoeg is. het voedsel is niet bereid in een 5 sterren restaurant dus vinden ze het onacceptabel.

mijn nek haren gaan hier van overend staan. Als het niet goed is ga dan lekker weg, val ons dan niet lastig...

uiteraard ben ik er voor om de échte vluchtelingen, die wel alle hulp etc waarderen op te vangen.

OMG.....

Informeer jezelf correct of zeg gewoon niets.
Wat een idiote aannames....

Zo'n idiote aanname is dat niet, eigenlijk een hele logische aanname. Als je écht vluchteling bent, waarom kun je dan niet in Hongarije blijven waar je in veiligheid zit en normale voorzieningen hebt? Waarom per se Duitsland? Nederland? België? Om even wat te noemen.

Zodra je in veiligheid bent maar niet tevreden bent met je situatie daar, ben je een gelukszoeker en geen vluchteling.

karuna
Drukke kabouter

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:37

Ik maak me er zorgen over, al lang. Heb iets te vaak calais gezien en daar zitten toch echt alleen gelukzoekers. Als je vlucht voor oorlog ben je blij met de eerste beste veilige plek waar je kunt zijn. Dat zou ook servie, hongarije of desnoods turkey zijn. Dan hoef je niet verder naar een land waar je veel geld denkt te kunnen verdienen.

En ja een echte vluchteling is welkom, alleen op een gegeven moment houdt het op en is er geen plaats meer. Huurhuizen worden nu uit de verkoop gehaald. Sociale woningbouw gaat nu een stevig percentage naar inmiddels toegelaten vluchtelingen. E ja je moet iets. Alleen als het op een gegeven moment ten koste gaat van je inwoners die er al lang wonen die daardoor nog langer op een huis moeten wachten. Veiligheid gaat eraan, van de week de zware vechtpartijen in Overberg s nachts. Het ziekenhuis ligt dicht bij een adielzoekers opvang punt, ik wandelde daar graag met de hond. Maar nu niet meer. Ik word bekeken, aangestaart, achtervolgt en dat is nog overdag. Zou daar al helemaal niet in het donker rondlopen. En nee ik ben zeker niet knap jong of blond.

Opvangen die zo groot zijn dat ze meer zijn dan de bewoners die er wonen. Dat kan toch niet goed gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:46

Gillbo schreef:
Ik word echt misselijk van sommige reacties in dit topic en ik hoop nooit in een situatie te komen dat ik huis en haard moet verlaten omdat ik en mijn gezin het leven niet zeker zijn.
En wat ik dan helemaal niet hoop dat er mensen zijn zoals in dit topic roepen: nou en, lekker jou probleem, zoek het maar uit want ik wil wel in mijn ruime een gezinswoning blijven zitten met leuke buren.

Als elk europeesland na rato de deuren openzet voor vluchtelingen dan is er plek genoeg!
Voor nu ja dan moeten er maar tenten neer gezet worden of de gymzalen gebruikt worden voor de eerste opvang.
Maar roepen: Eigen mensen eerst. Dan ben ik wel een Nederlande rmaar schaam ik me werkelijk waar kapot dat die mensen ook hier wonen.

En wat betreft de bejaarden die "wegrotten", als je het zo erg vind waarom ga je dan niet als vrijwilliger 1 of 2 dagen per maand naar een verpleeghuis om eens wat leuks te doen en dat kan van alles zijn van een rondje fietsen tot een verhaal voorlezen, een taart bakken, rondje wandelen, bloem potten vullen, mensen van en naar de kerk brengen, ga eens langs met je hond of je paard voor een knuffelsessie, echt er is zoveel wat je kan doen
Dan houd de verpleging ook wat meer tijd over voor de echte belangrijke zorg.
Niet alleen maar roepen dat een ander het fout doet, zelf ook actie ondernemen

Tja daar hebben de meeste nederlanders geen tijd voor, zijn druk met werken met twee man on alles betaald te krijgen.
Daarbij is ouderen verzorgen toch ecjt de taak van het personeel, waar zo drastisch op bezuinigd wordt dat er een hoop overspannen thuis zit omdat de druk zo hoog is.
Zoals al eerder aangegeven gaat het hier allang niet meer om alleen maar vluchtelingen, maar ook om mensen met andere bedoelingen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:33

Delphi schreef:
Ik vind het een zeer moeilijke kwestie. Natuurlijk moeten vluchtelingen geholpen worden! Als ik die beelden zie ben ik zo blij dat ik in een veilig land als Nederland opgegroeid ben.

Maar anderzijds maakt het me toch ook een beetje bang.
In een aangrenzend dorp hier willen ze bijv. midden in een woonwijk 750 vluchtelingen op gaan vangen. Ik vrees best voor problemen.
Het percentage allochtonen ligt in dat dorp best hoog en helaas zijn er daar bepaalde groepen jongeren van die flinke overlast veroorzaken en zelfs criminaliseren. Dat hebben ze nog niet onder controle. En dan moeten er nog eens 750 vluchtelingen bij gaan komen, waarvan een deel misschien flink getraumatiseerd is.
Als ik beelden zie van bergen zooi en afval die ze gewoon achterlaten en vechtpartijen e.d. dan maakt mij dat best bang. Ik ben bang dat het hier misschien gaat escaleren.

Ook zijn er maar 2 scholen hier en niet eens hele grote scholen. Waar moeten de kinderen heen? Komt er een aparte school waar ze Nederlands leren of komen ze in de klassen van de 2 bestaande scholen? Krijgen zij genoeg begeleiding en is daar geld voor? Want in hetzelfde dorp is bijv. een meisje met downsyndroom van school gemoeten, omdat er geen budget was voor intensievere hulp zodat zij op regulier onderwijs kon blijven.

Ik blijf het moeilijk vinden .... moeten deze mensen binnen een bepaalde tijd zelf hun leven opgebouwd hebben en verplicht op Nederlandse les of wordt daar niet in geïnvesteerd en kunnen zij lange tijd terug blijven vallen op uitkeringen e.d.?
Mijn buurvrouw moest laatst bij een Marokkaanse vrouw een screening doen. Een aardige gastvrije vrouw die al 20 jaar hier woont, maar helaas na 20 jaar nog geen woord Nederlands sprak en al die jaren al van een uitkering leeft.

Ik vind wel dat als er zoveel vluchtelingen hierheen komen er ook echt in geïnvesteerd moet worden dat zij Nederlands leren en ze geholpen moeten worden aan een baan. Desnoods tijdelijk vrijwilligerswerk gaan doen in ruil voor een uitkering (en dat geldt trouwens voor mij ook voor alle Nederlanders die leven van een uitkering).

En mensen die naar Nederland gekomen zijn en een misdrijf plegen, hebben wat mij betreft hun kans verspeeld en krijgen een enkeltje terug.
Kijk naar de asielzoeker laatst die zijn ex tot 2 maal toe mishandeld heeft, ondanks een straatverbod, en vertelde dat hij droomde dat hij haar moest vermoorden....

Ik vind echt dat er op die manier streng gekeken moet worden en er weinig geld verspild moet worden aan mensen die misdrijven plegen of mensen die denken hier jarenlang een uitkering te kunnen trekken, zodat er genoeg geld overblijft voor de echte vluchtelingen die er alles aan willen doen om maar in een veilig land te zijn en die bereid zijn hard te werken aan hun toekomst.
Die mensen zijn wat mij betreft van harte welkom.

Kijk deze post kan ik me helemaal in vinden; ben het met elke zin eens. Mensen mogen hun kansen grijpen (zou ik ook doen als ik in hun schoenen stond), maar dan wel aanpassen, Ned leren en werken. Kan niet zo zijn dat je alles maar kan flikken op andermans kosten.
En dat geld idd ook voor de Nederlanders die een uitkering hebben terwijl ze prima kunnen werken en er ook werk is te vinden (want laten we eerlijk zijn; er zijn nog genoeg takken waar heus wel werk in te vinden is, al dan niet tijdelijk voor een lager loon/niveau dan je zou moeten hebben op basis van scholing).
Want ken zo al 3 mensen (oh nee 4 mensen) persoonlijk die prima kunnen werken, maar het wel lekker makkelijk vinden zo'n uitkering. Ga ik mensen die ik vaag ken er bij rekenen, dan wordt het groepje al een flink stuk groter. En dan woon ik in een klein dorp, kun je nagaan.
1 van die 4 heeft het ook een keer toegegeven dat hij prima kan werken, maar ja; dit is ook wel lekker zo he? Beetje blowen (de hele dag), wat rondhangen en mooi een flinke uitkering ontvangen.
Want op de een of andere manier heeft hij ook nog eens een volledige (!) wa-jong uitkering weten te bemachtigen.
Als je dan bedenkt dat er zwaar gehandicapten in Nederland zijn die niet een volledige hebben, dan kun je eigenlijk niks anders concluderen of bepaalde zaken gaan in Nederland goed fout. Mijn tante moest van het uwv maar door blijven werken zo'n 10 jaar geleden, dit terwijl ze nog maar 3 maanden te leven had (wat ze nog niet eens gered heeft ook nog), maar zo een komt met een volledige wa jong uit de bus.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:00

Kan iemand mij uitleggen waarom wij een hoop geld betalen voor een reis naar Turkije, en dat de vluchtelingen uit Turkije vluchten? Turkije is veilig en tussen Turkije en Nederland liggen nog een boel veilige landen. Maar nee ze moeten naar het rijke westen om hier te profiteren.

Noem ze nu gewoon immigranten maar behandel ze niet alsof ze zielig zijn. De echt zielige gevallen komen hier namelijk niet eens heen. Ik heb geen ondervoed persoon gezien op de beelden. Ze zitten in het veilige Hongarije maar nee laten wij gaan rellen want Duitsland is nog veiliger natuurlijk...

Opvang in de regio is het allerbeste en dan kunnen we ook de meeste mensen helpen. Werk hebben wij niet in westeuropa want er zijn al genoeg werklozen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:10

robert45 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom wij een hoop geld betalen voor een reis naar Turkije, en dat de vluchtelingen uit Turkije vluchten? Turkije is veilig en tussen Turkije en Nederland liggen nog een boel veilige landen. Maar nee ze moeten naar het rijke westen om hier te profiteren.

Noem ze nu gewoon immigranten maar behandel ze niet alsof ze zielig zijn. De echt zielige gevallen komen hier namelijk niet eens heen. Ik heb geen ondervoed persoon gezien op de beelden. Ze zitten in het veilige Hongarije maar nee laten wij gaan rellen want Duitsland is nog veiliger natuurlijk...

Opvang in de regio is het allerbeste en dan kunnen we ook de meeste mensen helpen. Werk hebben wij niet in westeuropa want er zijn al genoeg werklozen.

Geopolitiek gekonkel. Turkije is bezig die ong. 2 miljoen vluchtelingen het land uit te werken (incl. de mensen die daar al een baan, etc. hadden).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:50

Je hebt wel een hele roze bril op of erg weinig kennis als je denkt dat Turkije voor iedereen veilig is.
En moeten vluchtelingen ondervoed zijn? Vermoord worden om wie je bent of omdat andere groeperingen elkaar de tent uit vechten in jou stad is ook een reden om te vluchten.

Uiteraard is opvang in de regio het beste maar die is er niet.

Het lijkt wel of mensen denken dat iemand vlucht omdat hier de boterhammen beter smaken of omdat de tuin groter is. Nou geloof me de meeste die zouden het liefst in hun eigen land blijven ipv hier in een gymzaal te gaan liggen.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-09-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:53

Gillbo schreef:
Je hebt wel een hele roze bril op of erg weinig kennis als je denkt dat Turkije voor iedereen veilig is

Dat zijn de routes naar europa ook niet en de opvang hier even min.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:54

tamary schreef:
Gillbo schreef:
Je hebt wel een hele roze bril op of erg weinig kennis als je denkt dat Turkije voor iedereen veilig is

Dat zijn de routes naar europa ook niet en de opvang hier even min.

Kan je nagaan hoe wanhopig iemand is om dan toch te vluchten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:35

zouden ze nog steeds naar Nederland willen komen als ze na de oorlog hoe dan ook weer terug zouden moeten naar hun eigen land?.....denk het niet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:53

alex66 schreef:
zouden ze nog steeds naar Nederland willen komen als ze na de oorlog hoe dan ook weer terug zouden moeten naar hun eigen land?.....denk het niet.

Wat denk je dan? En de meeste moeten ook gewoon weer terug als ze veilig zijn in hun eigen land.Beetje kennis van de Nederlandse wet.
Deze mensen vluchten omdat ze bang zijn vermoord, verkracht of gemarteld worden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:00

Ik kan me denk ik wel in de gedachten verplaatsen van zo'n vluchteling die niet in Griekenland of Hongarije wil blijven.
Je was in je eigen land vaak redelijk succesvol en had het geld voor de reis?
Je haalt het en heb huis en haard en grote delen van je familie achter moeten laten..
Blijf je dan in Griekenland of Hongarije of ga je als je toch al niets meer hebt, proberen het stapje beter te maken in jouw ogen en proberen naar Duitsland of Nederland te komen?
Vind dat vanuit hun gedacht geen rare gedachte....

Kijk dat wij ze nou niet meteen allemaal morgen op de stoep willen hebben staan is duidelijk.
En opvang in eigen regio zou ideaal zijn.
Allemaal naar NL heeft ook niet mijn voorkeur, maar je kan ze ook niet laten stikken.
Echter er zijn nou eenmaal vluchtelingen, je kan ze ook niet op straat laten staan.
Wel eens dat als ze ook maar 1 teen verkeerd steken ze wat mij betreft land uitgeknikkerd mogen worden, echter ze moeten wel eerlijke kans krijgen.
En nee, ze hoeven wat mij betreft niet in de watten gelegd te worden, gewoon netjes hun levensbehoeften en geen luxe extra's.
En hier blijven? De meesten moeten terug als het in eigen land weer veilig is. (of er wordt gevonden dat het veilig is)
Maar weigeren? Dat kan in mijn ogen ook niet. Ik stam af van de Hugenoten, zal velen hier geen snars zeggen.. Maar geloof dat van origine mijn voorvaderen ook gevlucht zijn en blijkbaar in NL zijn geland.
Nou is dat eeuwen geleden... maar dan nog..

Jaren geleden.. Toen er nog een Joegoslavië was... (nou ja, niet meer zo ongeveer), kregen wij nieuwe medestudenten in ons 1e of 2e jaar.. Dit waren aldaar gewoon al afgestudeerden, ze moesten alles over doen.. inclusief de taal leren (en Engels, want dat konden ze ook niet echt). Die gasten hebben best hard moeten knokken voor dat wat ze later bereikt hebben. Ben geen moment jaloers op ze geweest.. Huis en haard verlaten en je papiertje gewoon niets waard.. alles overnieuw moeten doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:07

Iedere vluchteling moet een verblijfsvergunning aanvragen, dit is een lange procedure maar wel ontzettend streng. Wie geen 'echte' vluchteling blijkt te zijn wordt uiteindelijk weer het land uitgezet.

Veel mensen denken dat al die vluchtelingen hier ook uiteindelijk zullen blijven, maar dat is maar een heel heel klein percentage.

Opvangen, situatie beoordelen (ondertussen moet het westen ook eens wat aan de OORZAAK doen) en dan bepalen wie kan blijven en wie terug moet.

Ik krijg sterk de indruk dat al die schreeuwers op Facebook werkelijk geen enkel idee hebben van hoe streng de asielprocedure is in Nederland.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:14

alex66 schreef:

Nederland is voor hun niet het doel, veiligheid is. Veel mensen waren gewoon rijk. Ze zijn hun huis en familie kwijt. Ze zoeken een beter heenkomen... en omdat ze een smartphone hebben zijn het gelukszoekers? Omdat ze naar een land met betere OPVANGmogelijkheden willen zijn het gelukszoekers?

Libanon heeft een miljoen mensen opgenomen. Turkije heeft er miljoenen in tentenkampen zitten. Duitsland verwacht er 500.000. En wij klagen en een tientalduizend?

Weten we niet meer hoe landen Nederlandse vluchtelingen hebben opgenomen tijdens WO II? Ook in Noord Afrika (niet NL, maar Europeanen in het algemeen). Hoe wij een miljoen Belgen opnamen tijdens WO I, toen we nog maar met 5-6 miljoen mensen waren. En nu we welvarender zijn kunnen we niet eens meer mensen helpen?
Ik denk dat heel veel mensen gewoon terug willen als het veilig is. Hun leven weer opbouwen in hun eigen cultuur met hun eigen mensen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 26-09-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:21

Ik word echt zo verdrietig van veel kortzichtige roeptoeterverhalen van mensen die zich totaal niet in de situatie verdiepen en alleen maar ´filmpjes´ en ´van horen zeggen´ gebruiken om te roepen dat vluchtelingen het land uit moeten. Dat de situatie van hun oma of de buurvrouw door de vluchtelingen slecht is.

Natuurlijk brengt het zorgen mee als veel mensen moeten worden opgevangen, met een andere cultuur, oorlogstrauma´s en andere problemen. Maar EskeGrirl hierboven zet alles wel in het juiste perspectief!

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:37

Ik vind het een hele lastige situatie en heb ook een heel dubbel gevoel erover. Van mij mag iedereen die uit een oorlog moet vluchten hier komen voor hulp. Maar! Zodra de situatie in het land van herkomst verbeterd, ga je terug met je eventuele familie en ook met kinderen die hier geboren worden. Dat zielige gedoe over kinderen die hier geboren zijn en vervolgens dus "niet terug kunnen", speelt naar mijn idee het fokken voor een verblijfsvergunning iets te veel in de hand. In de periode dat je hier verblijft leer je z.s.m de taal, pas je jezelf aan en hou je je aan regels, normen en waarden. Uiteraard heb je recht op (geestelijke) gezondsheidszorg.
Ik begrijp dat men als men in een AZC zit niet mag werken en men eigenlijk verplicht daar rond moet hangen waardoor onderling problemen ontstaan. Waarom zouden we de mensen daar dan niet voorzien van cursussen of trainingen die in het land van herkomst van pas zullen komen? Bijv. verpleging, bouw etc.

Mensen die enkel en alleen voor de welvaart komen mogen van mij meteen teruggestuurd worden. De langdradige asielprocedure moet ook echt eens op de schop: efficiëntie is ver te zoeken en mensen blijven te lang in onduidelijkheid. Tussen de stroom die nu Noord Europa binnenstroomt zitten er ook velen die al geweigerd/ uitgezet zijn maar die het gewoon opnieuw komen proberen.

Toevallig zag ik vanavond een stukje op het NOS journaal over dat Frankrijk geen populaire eindbestemming blijkt te zijn. Frankrijk had vervoer naar München gestuurd om daar vluchtelingen op te halen om deze in Frankrijk onder te brengen. Er kon 1000 man mee, maar dat getal is bij lange na niet gehaald want men vond Duitsland beter. Degene die nu wel in Frankrijk zitten willen weer doorreizen naar waar de economische vooruitzichten beter zijn. Tja, naar mijn idee gaat het dan niet meer om mensen die vluchten voor geweld.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:05

Je moet het probleem aanpakken inplaats van symptoombestrijding! Zorgen dat Syrië en omgeving weer veilig word zodat ze ALLEMAAL weer terug kunnen!!! Het zijn over het algemeen allemaal moslims en laten die nou al eeuwen met de "westerlingen/christenen" niet Door 1 deur passen en willen en dat gaat ook niet gebeuren, en dat gaat voor problemen zorgen. En tuurlijk uitzondering daar gelaten, maar helaas zijn er daar te weinig van!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:06

Dat zou ook super zijn maar tot die tijd? Syrie is niet in een uurtje veilig te maken

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:15

Gillbo schreef:
Dat zou ook super zijn maar tot die tijd? Syrie is niet in een uurtje veilig te maken

Nope, maar met het eeuwige bezuinigingen op defensie in Nederland en heel Europa hebben we ons dit zelf aan laten doen! Veiligheid is niet gratis...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:19

rox_en_wilvy schreef:
Gillbo schreef:

Nope, maar met het eeuwige bezuinigingen op defensie in Nederland en heel Europa hebben we ons dit zelf aan laten doen! Veiligheid is niet gratis...

Zoals zoveel niet.Dus al het geld in defensie pompen lijkt me ook geen briljant plan.
Tenzij defensie ook gaat werken in de bejaardenhuizen, les gaat geven op scholen en de gehandicapten komt ondersteunen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:19

Maar "het westen" heeft ook wel een hele dikke vinger in de pap gehad in het veroorzaken van de onrusten in de regio. Het zijn niet alleen Syriërs die deze kant opkomen. Ook Irakezen en Afghanen vluchten nog steeds voor geweld uit hun land die door het westen wel even veilig gemaakt zou worden. Levering van wapens aan groeperingen die moesten zorgen dat een, door het westen, verdoemde dictator ten val komt, worden nu tegen onschuldige burgers gebruikt. Moet het westen dan eens niet op de blaren zitten?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:22

Ik heb nooit iets gezegd over AL het geld! Beter lezen.... >;)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:27

Fehu schreef:
Maar "het westen" heeft ook wel een hele dikke vinger in de pap gehad in het veroorzaken van de onrusten in de regio. Het zijn niet alleen Syriërs die deze kant opkomen. Ook Irakezen en Afghanen vluchten nog steeds voor geweld uit hun land die door het westen wel even veilig gemaakt zou worden. Levering van wapens aan groeperingen die moesten zorgen dat een, door het westen, verdoemde dictator ten val komt, worden nu tegen onschuldige burgers gebruikt. Moet het westen dan eens niet op de blaren zitten?

Ik ben zelf in Afghanistan geweest, en wij Nederlandse militairen wisten dat we daar nog niet klaar waren, dat het een Veel tijd nodig zou hebben! Maar de politiek beslist en niet diegene die daar het werk doen helaas! Ik vond het DOODZONDE dat het zo moest lopen, want we waren op de goede weg bezig! Je kunt de problemen beter daar oplossen voordat de problemen hier heen komen, wat nu dus gebeurt..

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:02

rox_en_wilvy schreef:
Fehu schreef:

Ik ben zelf in Afghanistan geweest, en wij Nederlandse militairen wisten dat we daar nog niet klaar waren, dat het een Veel tijd nodig zou hebben! Maar de politiek beslist en niet diegene die daar het werk doen helaas! Ik vond het DOODZONDE dat het zo moest lopen, want we waren op de goede weg bezig! Je kunt de problemen beter daar oplossen voordat de problemen hier heen komen, wat nu dus gebeurt..

Militairen die worden uitgezonden treffen wat mij betreft ook absoluut geen blaam! Jullie leggen daar elke dag opnieuw jullie leven in de waagschaal voor beslissingen die door de politiek gemaakt worden. En met "dikke vinger" doelde ik ook op de politiek.

In Irak waar de VS en VK (en achteraf blijkt dat Nederland ook in de eerste fase heeft meegedaan met commando's en F16's) binnenvielen onder de cover van massavernietigingswapens en banden met Al Qaeda, etc. is de rust ook niet wedergekeerd. Belangrijke figuren uit Saddam's regime en leger zijn nu zelf kopstukken binnen IS en vallen de Irakeze bevolking opnieuw aan.
Hoe kunnen we in zo'n regio dan nog de problemen oplossen, die door beslissingen van westerse regeringen mede zijn veroorzaakt? We trainen Koerdische strijders, we bombarderen. Is de rust te herstellen d.m.v. een internationale grondtroepen macht tegen IS en wellicht tegen Assad (wordt door Rusland tegen gehouden)? En als we deze doelen kunnen uitschakelen, zal er dan niet een volgend extremistisch clubje opstaan waardoor alles weer van voor af aan begint?(Oprechte vragen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:03

EskeGirl schreef:
alex66 schreef:

Nederland is voor hun niet het doel, veiligheid is. Veel mensen waren gewoon rijk. Ze zijn hun huis en familie kwijt. Ze zoeken een beter heenkomen... en omdat ze een smartphone hebben zijn het gelukszoekers? Omdat ze naar een land met betere OPVANGmogelijkheden willen zijn het gelukszoekers?

Libanon heeft een miljoen mensen opgenomen. Turkije heeft er miljoenen in tentenkampen zitten. Duitsland verwacht er 500.000. En wij klagen en een tientalduizend?

Weten we niet meer hoe landen Nederlandse vluchtelingen hebben opgenomen tijdens WO II? Ook in Noord Afrika (niet NL, maar Europeanen in het algemeen). Hoe wij een miljoen Belgen opnamen tijdens WO I, toen we nog maar met 5-6 miljoen mensen waren. En nu we welvarender zijn kunnen we niet eens meer mensen helpen?
Ik denk dat heel veel mensen gewoon terug willen als het veilig is. Hun leven weer opbouwen in hun eigen cultuur met hun eigen mensen.

Edit: typo

Turkije is de vluchtelingen aan het wegsturen Europa in, naar de andere buurlanden gaat gelukkig ook geld en hulp (hopelijk genoeg). Vergelijking met WOII loopt fors spaak op zowel cultuur als beschikbare ruimte en al die mensen wilden absoluut zo snel mogelijk weer terug. Deze mensen geven geen indicatie van terug willen of gewoon een veilige plek zoeken om het einde van de ellende af te wachten, enkel van het beste plekje in Europa willen ze en dat voelt verkeerd.

Zo goed is onze economie trouwens al lang niet meer. Ondanks alle mooie verhalen in de krant, zitten we sinds 2007-2008 in een crisis en hoe meer ik er over lees, hoe meer ik betwijfel of er verbetering in zit. Probleem is nl tekort aan olie en dat is nu net waarom "onze" westerse regeringen daar in de rondte aan het roeren zijn. Datzelfde tekort maakt de economische groei de we nodig hebben voor banen, geld, etc. voor werk voor iedereen die hier rondloopt of wil komen onmogelijk.

Ja, olie lijkt meer productie, maar wat er bruto naar boven komt, is niet wat er netto voor gebruik beschikbaar komt. Onconventionele olie wordt niet voor niets zo achteraan gejaagd de laatste 10 jaar. Conventionele olie kwam op zijn top in 2006, de ellende begint pas en veranderingen er bij die de cohesie van een bevolking en gebied splijten komt dat nu niet bepaald ten goede.

Van de mensen die echt op de vlucht moesten omdat zij als andersdenkenden hun leven niet zeker zijn in oorlogsgebied, vraag ik mij af hoeveel de vlucht naar Europa overleefd hebben. Er zijn er verschillende onderweg wegens onenigheid over religie overboord gekiept. Daarnaast zal ieder mens in een stresssituatie terugvallen op meest ingesleten gewoontes. Aan het groeiend aantal berichten over geweld te lezen is dat een gewoonte die hier ronduit problematisch is.

Nee, ik heb geen problemen met het opvangen van mensen die echt hun leven niet zeker zijn in een land omdat zij afwijken van de norm. Wel met de grote groep die nu hierheen komt enkel om aanspraak te maken op voorzieningen die daarvoor absoluut niet toereikend zijn of gemaakt kunnen worden. Dat kost iedereen die van deze voorzieningen afhankelijk is welzijn en basis voorzieningen die in dit land noodzakelijk zijn om in leven te blijven. Je ziet nu al frictie ook doordat de politici stellen dat er linksom of rechtsom geld voor deze vluchtelingen moet komen. En dat terwijl de boodschap de afgelopen 7-8 jaar enkel bezuinigen is geweest en dat nog steeds is.

Het is een stuk complexer dan enkel een groep mensen die naar een ander land trekt. De motivatie, economische problemen hier, klimaatveranderingen daar en geopolitieke manipulaties van vrijwel alle regeringen zijn ook grotendeels debet aan deze migrantenstromen. Het is geen op zichzelf staande gebeurtenis van tijdelijke aard die zichzelf weer makkelijk oplost.