Kuggur schreef:MariekeB schreef:Ahh mooi onderwerp.
Ik noem mezelf een theïstisch agnost.
Met kans berekening is uit te rekenen dat er net iets meer kans is dat er een hoger macht bestaat dan dat hij niet bestaat.
Menig wetenschapper gelooft, juist omdat hij de complexiteit van het leven enigszins kan zien en doorgronden.
Dus het "dom verhaal" is dom om als argument te gebruiken
Veel mensen die "nergens" in geloven, baseren hun mening op heel weinig kennis. Maar Atheïsme is ook een geloof , want ook dat is nooit bewezen.
Leg die kansberekening eens uit "theistische agnost".
Atheisme als geloof definieren is hetzelfde als het niet verzamelen van postzegels als hobby definieren...
En ten derde waar ligt de bewijslast denk je?
Hint, het niet kunnen aantonen van een niet bestaand fenomeen, wat dan ook, is altijd en per definite onmogelijk...dus...
Dit dus. Je kan niet iets meten wat er niet is, dus laat staan een kansberekening uitvoeren
Je kan wel het bestaan van een god ontkrachten door te bewijzen wat er dan wél speelt. En dat zal alleen kunnen als we 100% begrijpen hoe het universum werkt. Het wel of niet kunnen bewijzen van het bestaan van god is dan ook een loze discussie.
Er zijn wel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van bidden. Het maakt niet uit hóe je bid, wíe er bid of naar wélke god je bid. Er is geen resultaat.
En als god echt bestaat, waarom heeft de mens dan zoveel goden verzonnen? Je kan daaruit tenminste concluderen dat er geen ábsolute god is, als er zoveel geloven zijn geweest.
Er is voor zover de wetenschap nu is gewoon geen nood aan een god. Alles is tot nu toe perfect verklaarbaar. Verder zijn er zo enorm veel tegenstrijdigheden in de bijbel. Zo word daar ook volop over slavernij gesproken en dat dat gewoon OK is. Dus dan maar weer gewoon terug naar die tijd?
Tekst van Epicures uit 300 V.C.:
Citaat:
"The gods can either take away evil from the world and will not, or, being willing to do so, cannot; or they neither can nor will, or lastly, they are both able and willing. If they have the will to remove evil and cannot, then they are not omnipotent. If they can, but will not, than they are not benevolent. If they are neither able nor willing, then they are neither omnipotent nor benevolent. Lastly, if they are both able and willing to annihilate evil, how does it exist?"
Dit is wat er in de bijbel staat:
Citaat:
Ask, and it will be given you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For every one who asks receives, and he who seeks finds, and to him who knocks it will be opened. Or what man of you, if his son asks him for bread, will give him a stone? Or if he asks for a fish, will give him a serpent? If you then, who are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father who is in heaven give good things to those who ask him!
Compleet tegenstrijdig dus. Als er een god of een kracht is, dan is ie zeker niet zoals afgebeeld in bijvoorbeeld de bijbel. Dan zou hij óf gewoon zelf het kwaad zijn(want anders, waarom laat je zo'n lijden toe?), of het is een kracht die niks te maken heeft met bidden of geloof. Maar er gewoon 'is'. Die niet bewust is, maar wel het universum heeft gestart. Maar dan spreken we inmiddels niet meer over een god.
Verder staat er zoveel onzin in de bijbel. Voorbeeldje: wáárom heeft eva een navel als ze niet geboren is op de 'natuurlijke' manier? Dan nog niet gesproken over de Ark van Noah, want blijkbaar moeten we dan allemaal één gemeenschappelijke voorouder hebben en een flink percentage inteelt. Of überhaupt evolutie. Als de mens toch gewoon 'zo' geschapen is als in het verhaal van Adam en Eva, waarom kunnen we dan door middel van DNA analyses weten dat de mens en de aap een gemeenschappelijke voorouder hebben? Als dieren zo in hun absolute vorm geschapen zijn, waarom vinden we dan bijvoorbeeld bij de evolutie van de walvis duidelijke restanten van hun evolutie terug? Als Jezus toch al onze gebeden aanhoort(zoals in de bijbel staat) waarom is er dan zoveel leed? Waarom maakt het dan qua kans niks uit of je nou naar Jezus, of God, of Allah, of Ra bid.
Dat er één- of twéé tegenstrijdigheden zijn, dat zou ik voor lief nemen. Maar er staat gewoon op fundamenteel vlak onzin in. En ik zeg onzin, niet omdat ik de mensen die erin geloof dom vind(dat is absoluut niet zo!), maar omdat gewoon te bewijzen valt dat het niet klopt. Ik kan echt 1000% begrijpen dat mensen houvast hebben aan een geloof en dat het ze steun bied. En een ritme, sociale contacten. Het hebben van een geloof bied in dat opzicht ook voordelen, dus ik snap dat helemaal. Ik geloof er gewoon niet in. En ik heb nu de bijbel steeds als voorbeeld gebruikt, maar veel argumenten zijn universeel. En ook in andere heilige boeken staan zo'n tegenstrijdigheden.