En aangezien 13,5% van suriname moslim is, kunnen die hier best rondlopen.
En relatief gezien kan het aandeel Nederlanders dat tegen zwarte piet is groot zijn, maar maakt deze gehele groep maar een fractie van de gehele maatschappij uit.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idinn schreef:Ik vind de mensen die heel hard roepen: "zwarte piet dat is racistisch want het is slavernij" vooral erg triest. Die weten duidelijk niet waar ze het eigenlijk over hebben. Het hele punt is juist dat "sinterklaas" de "zwarte pieten" betaalde om voor hem te werken ipv te behandelen als slaaf. En waarom dat dan zo beledigend is volgend sommige mensen is mij echt een groot raadsel. Snap ook niet dat gemeenten etc aan het geluid van die kleine groep (want dat is het ook nog eens) gehoor willen geven met regenboogpieten. Schaf dan het hele feest maar af, want wat klopt er dan nog van het verhaal?
Cioccolato schreef:Ik las van de week toevallig iets op internet waar ik van schrok. Het kwam van de moslims, ze starten een petitie voor het afschaffen van het oktoberfest in Duitsland. Omdat het hun kwetst, of beledigd ofzoiets? Nou ik vind het ronduit belachelijk. Laat ze dan lekker weg gaan, als ze onze landen kapot willen maken.
Ik ben gewoon voor zwarte piet. Onze traditie, ons land. Van ons. Niet van de (in mijn ogen tegenwoordig geworden) indringers (omdat ze dus dingen van ons afpakken). En we geven ze nog gelijk ook..
Heb je de keuze gemaakt om hier te wonen, en hier je leven op te bouwen? Heb je ook te dealen met onze tradities. Je hoeft niet mee te doen, maar laat ons lekker
UhNee schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die zeikende mensen op facebook/whatever vervelender vind dan het hele probleem eigenlijk. In augustus al overal plaatjes met 'Zwarte piet moet blijven' en dat soort dingen.
De wereld verandert, tradities veranderen, so be it. Lekker boeiend of een piet nou zwart, wit, of regenboog is. Kinderen boeit het geen hol. Het zijn de ouders die zo ontzettend irritant zijn.
Brainless schreef:Cioccolato schreef:Ik las van de week toevallig iets op internet waar ik van schrok. Het kwam van de moslims, ze starten een petitie voor het afschaffen van het oktoberfest in Duitsland. Omdat het hun kwetst, of beledigd ofzoiets? Nou ik vind het ronduit belachelijk. Laat ze dan lekker weg gaan, als ze onze landen kapot willen maken.
Ik ben gewoon voor zwarte piet. Onze traditie, ons land. Van ons. Niet van de (in mijn ogen tegenwoordig geworden) indringers (omdat ze dus dingen van ons afpakken). En we geven ze nog gelijk ook..
Heb je de keuze gemaakt om hier te wonen, en hier je leven op te bouwen? Heb je ook te dealen met onze tradities. Je hoeft niet mee te doen, maar laat ons lekker
En wat als er rasechte (die eigenlijk niet bestaan...) Nederlanders tegen zwarte piet zijn?
Waar moeten die dan heen?
Cioccolato schreef:Ik las van de week toevallig iets op internet waar ik van schrok. Het kwam van de moslims, ze starten een petitie voor het afschaffen van het oktoberfest in Duitsland. Omdat het hun kwetst, of beledigd ofzoiets? Nou ik vind het ronduit belachelijk. Laat ze dan lekker weg gaan, als ze onze landen kapot willen maken.
Brainless schreef:idinn schreef:Ik vind de mensen die heel hard roepen: "zwarte piet dat is racistisch want het is slavernij" vooral erg triest. Die weten duidelijk niet waar ze het eigenlijk over hebben. Het hele punt is juist dat "sinterklaas" de "zwarte pieten" betaalde om voor hem te werken ipv te behandelen als slaaf. En waarom dat dan zo beledigend is volgend sommige mensen is mij echt een groot raadsel. Snap ook niet dat gemeenten etc aan het geluid van die kleine groep (want dat is het ook nog eens) gehoor willen geven met regenboogpieten. Schaf dan het hele feest maar af, want wat klopt er dan nog van het verhaal?
??
Zwarte Piet is pas bij Sinter Klaas (het verhaal) gekomen begin 1800.
Hij kocht geen slaven op, dat is later verzonnen.
Hij werd afgebeeld als domme neger (praatte ook slecht Nederlands..).
De eerste intocht was pas in de jaren 30... dus ook niet zo'n lange "traditie".
Seb8iaan schreef:Cioccolato schreef:Ik las van de week toevallig iets op internet waar ik van schrok. Het kwam van de moslims, ze starten een petitie voor het afschaffen van het oktoberfest in Duitsland. Omdat het hun kwetst, of beledigd ofzoiets? Nou ik vind het ronduit belachelijk. Laat ze dan lekker weg gaan, als ze onze landen kapot willen maken.
Het is niet bekend of dit een grap is of niet, maar dit is waar het om gaat: http://omg.tpo.nl/2015/09/15/moslim-ope ... berfesten/
Cioccolato schreef:Brainless schreef:En wat als er rasechte (die eigenlijk niet bestaan...) Nederlanders tegen zwarte piet zijn?
Waar moeten die dan heen?
Als ze er niet mee kunnen dealen verhuizen ze toch? Het hoeft niet afgeschaft te worden. Iets met leven en laten leven..
Brainless schreef:Cioccolato schreef:Als ze er niet mee kunnen dealen verhuizen ze toch? Het hoeft niet afgeschaft te worden. Iets met leven en laten leven..
Geldt dat ook voor mensen die liever het koningshuis zien verdwijnen?
Of voor mensen die tegen Koningsdag zijn?
Brainless schreef:Dus je mag (als Nederlander) niet tegen tradities zijn?
Alleen ze negeren?
Is het daarom dat stierenvechten nog steeds van toepassing is in Spanje.. want het is hun traditie en als Spanjaard mag je er dan dus niet op tegen zijn, maar moet je het tolereren?
Cioccolato schreef:Brainless schreef:Dus je mag (als Nederlander) niet tegen tradities zijn?
Alleen ze negeren?
Is het daarom dat stierenvechten nog steeds van toepassing is in Spanje.. want het is hun traditie en als Spanjaard mag je er dan dus niet op tegen zijn, maar moet je het tolereren?
Moet je kijken wat je erbij haalt, iets waardoor de stieren duidelijk pijn lijden.
Wij slachten de zwarte pieten toch niet af tijdens het feest..?
Brainless schreef:Het ging mij om traditie.. en dat je als inwoner van dat land er niet tegen mocht zijn. (althans niet tegen protesteren).
Maar dan, wat anders ....
Het is 100en jaren de traditie geweest dat vrouwen niets te vertellen hadden.
Ze mochten niet stemmen enz, gelukkig zijn daar wel mensen voor op gestaan en ja die waren duidelijk in de minderheid.
Maar toch hebben ze het gered.
Emmaa_ schreef:Ik ben een blanke, autochtone Nederlander, en ik ben tegen zwarte piet. Niet per se tegen zwarte piet zelf, maar wel tegen de extreem kinderachtige discussie die er omheen is ontstaan. Hoe beide partijen (zowel pro-zwarte piet als anti) zich gedragen op een feestdag die voor kinderen is vind ik echt achterlijk.
Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die struikelen over het uiterlijk van zwarte piet. Het is een volksfabel dat hij zwart is geworden van de roet in de schoorsteen, maar feitelijk is dit wel degelijk een traditie uit het slavenverleden. Zwarte piet is zwart omdat hij uit een ander land komt, en hij is de slaaf van Sinterklaas. Daarbuiten is er gewoon een VN rapport naar buiten gebracht over hoe zwarte piet wel degelijk racisme is. Je kan hoog of laag springen en roepen dat het niet zo is, maar die mensen zijn echt wel ietsjes kundiger in het doen van onderzoeken dan de gemiddelde Nederlander.
Daarbuiten wordt het als een kinderfeest beschreven. Wij hebben een multiculturelen samenleving omdat het overgrote deel van de Nederlanders dit zelf wou. Stel je voor, je bent een kind op een basisschool in de Bijlmer.. Dan krab je toch wel even twee keer aan je hoofd? Want die zwarte piet lijkt precies op jou. Als het zo'n kinderfeest is, waarom kunnen we het dan niet zo aanpassen dat alle kinderen ervan kunnen genieten? Je kan in plaats van helemaal zwart ook een paar zwarte strepen over het gezicht vegen, of het niet helemaal dekkend schminken. Regenboogpiet vind ik dan weer een beetje losgeslagen. Kinderen zien iemand in een gek pakje die snoepjes aan ze geeft.
Aan de andere kant kan ik de discussie vanuit de tradities in Nederland ook begrijpen. Het is een kindertraditie en 99.9% van de Nederlanders zal zwarte piet niet meer zien als negroide. Wat ik dan weer niet helemaal kan begrijpen is hoe fel mensen erover worden. Op het moment dat je zwarte piet opbrengt wordt half Nederland ineens extreem racistisch, tot spotprenten aan toe. Dat vind ik dan wel weer achterlijk en behoorlijk onnodig.
In conclusie.. Ik heb het idee dat volwassenen de kleur van de piet belangrijker vinden dan kinderen. En ik snap niet waarom
Cioccolato schreef:Brainless schreef:Het ging mij om traditie.. en dat je als inwoner van dat land er niet tegen mocht zijn. (althans niet tegen protesteren).
Maar dan, wat anders ....
Het is 100en jaren de traditie geweest dat vrouwen niets te vertellen hadden.
Ze mochten niet stemmen enz, gelukkig zijn daar wel mensen voor op gestaan en ja die waren duidelijk in de minderheid.
Maar toch hebben ze het gered.
Je hebt traditie en traditie.
Tradities waarin (zoals jij aanhaalt) andere partij lichamelijk wordt gepijnigd.
En tradities waarin niemand kwaad wordt gedaan, maar waarin mensen het verhaal maken dat ze gekwetst worden.
Ook wat je aanhaalt over vrouwen, heeft hier weer niks mee te maken. Ik zeg niet dat mensen niet tegen iets mogen zijn. Maar je hebt iets en iets. Levensbelangrijke dingen, als 'het vrouwending' (om het zo even te noemen) wat van belang is voor de maatschappij. En je hebt sinterklaas.. Dat gewoon eigenlijk een bullshit feest is waar niks vanaf hangt.
Om het hele zwarte piet gebeuren is een zielig verhaal verzonnen dat zwarte mensen zich zo gekwetst voelen, 1 zegt het en opeens zegt iedereen het.
Seb8iaan schreef:Het voorbeeld werd al eerder aangehaald: Jehovah's getuigen. Die vieren geen kerst, sinterklaas, verjaardagen, etc. Maar fungeren prima in deze maatschappij. Ze trekken zich er gewoon niets van aan en leven hun eigen bestaan, los van de invloeden van buiten. Je kunt het dus ook gewoon negeren als het je niet aan staat.![]()
Cioccolato schreef:Om het hele zwarte piet gebeuren is een zielig verhaal verzonnen dat zwarte mensen zich zo gekwetst voelen, 1 zegt het en opeens zegt iedereen het.