Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:59

Het suikerfeest is niet iets van een volk, maar een religie. Dus deze mensen komen overal vandaan :)*
En aangezien 13,5% van suriname moslim is, kunnen die hier best rondlopen.

En relatief gezien kan het aandeel Nederlanders dat tegen zwarte piet is groot zijn, maar maakt deze gehele groep maar een fractie van de gehele maatschappij uit.
Laatst bijgewerkt door Seb8iaan op 17-09-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:01

Ik las van de week toevallig iets op internet waar ik van schrok. Het kwam van de moslims, ze starten een petitie voor het afschaffen van het oktoberfest in Duitsland. Omdat het hun kwetst, of beledigd ofzoiets? Nou ik vind het ronduit belachelijk. Laat ze dan lekker weg gaan, als ze onze landen kapot willen maken.

Ik ben gewoon voor zwarte piet. Onze traditie, ons land. Van ons. Niet van de (in mijn ogen tegenwoordig geworden) indringers (omdat ze dus dingen van ons afpakken). En we geven ze nog gelijk ook..
Heb je de keuze gemaakt om hier te wonen, en hier je leven op te bouwen? Heb je ook te dealen met onze tradities. Je hoeft niet mee te doen, maar laat ons lekker :Y)
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 17-09-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:02

idinn schreef:
Ik vind de mensen die heel hard roepen: "zwarte piet dat is racistisch want het is slavernij" vooral erg triest. Die weten duidelijk niet waar ze het eigenlijk over hebben. Het hele punt is juist dat "sinterklaas" de "zwarte pieten" betaalde om voor hem te werken ipv te behandelen als slaaf. En waarom dat dan zo beledigend is volgend sommige mensen is mij echt een groot raadsel. Snap ook niet dat gemeenten etc aan het geluid van die kleine groep (want dat is het ook nog eens) gehoor willen geven met regenboogpieten. Schaf dan het hele feest maar af, want wat klopt er dan nog van het verhaal?

??
Zwarte Piet is pas bij Sinter Klaas (het verhaal) gekomen begin 1800.
Hij kocht geen slaven op, dat is later verzonnen.

Hij werd afgebeeld als domme neger (praatte ook slecht Nederlands..).
De eerste intocht was pas in de jaren 30... dus ook niet zo'n lange "traditie".

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:03

Cioccolato schreef:
Ik las van de week toevallig iets op internet waar ik van schrok. Het kwam van de moslims, ze starten een petitie voor het afschaffen van het oktoberfest in Duitsland. Omdat het hun kwetst, of beledigd ofzoiets? Nou ik vind het ronduit belachelijk. Laat ze dan lekker weg gaan, als ze onze landen kapot willen maken.

Ik ben gewoon voor zwarte piet. Onze traditie, ons land. Van ons. Niet van de (in mijn ogen tegenwoordig geworden) indringers (omdat ze dus dingen van ons afpakken). En we geven ze nog gelijk ook..
Heb je de keuze gemaakt om hier te wonen, en hier je leven op te bouwen? Heb je ook te dealen met onze tradities. Je hoeft niet mee te doen, maar laat ons lekker :Y)

En wat als er rasechte (die eigenlijk niet bestaan...) Nederlanders tegen zwarte piet zijn?
Waar moeten die dan heen?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:04

UhNee schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die zeikende mensen op facebook/whatever vervelender vind dan het hele probleem eigenlijk. In augustus al overal plaatjes met 'Zwarte piet moet blijven' en dat soort dingen.
De wereld verandert, tradities veranderen, so be it. Lekker boeiend of een piet nou zwart, wit, of regenboog is. Kinderen boeit het geen hol. Het zijn de ouders die zo ontzettend irritant zijn.

Hier vandaag ook al een discussie over gehad op mijn werk met kkndloze collega's. Mijn kinderen boeit het dus echt wel.

Vooral mijn dochter (vorig jaar 7) was van de kaart, begreep niks van die strooppieten en het sinterklaasjournaal werd niet meer gevolgd. Zij is heel gevoelig en had er echt last van, ze begreep het niet en vond het ook niet leuk. Ze was blij dat er op school gewone pieten waren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:04

Brainless schreef:
Cioccolato schreef:

En wat als er rasechte (die eigenlijk niet bestaan...) Nederlanders tegen zwarte piet zijn?

Als ze er niet mee kunnen dealen verhuizen ze toch? Het hoeft niet afgeschaft te worden. Iets met leven en laten leven..

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:05

Cioccolato schreef:

Het is niet bekend of dit een grap is of niet, maar dit is waar het om gaat: http://omg.tpo.nl/2015/09/15/moslim-ope ... berfesten/

Pantykous

Brainless schreef:
idinn schreef:
Ik vind de mensen die heel hard roepen: "zwarte piet dat is racistisch want het is slavernij" vooral erg triest. Die weten duidelijk niet waar ze het eigenlijk over hebben. Het hele punt is juist dat "sinterklaas" de "zwarte pieten" betaalde om voor hem te werken ipv te behandelen als slaaf. En waarom dat dan zo beledigend is volgend sommige mensen is mij echt een groot raadsel. Snap ook niet dat gemeenten etc aan het geluid van die kleine groep (want dat is het ook nog eens) gehoor willen geven met regenboogpieten. Schaf dan het hele feest maar af, want wat klopt er dan nog van het verhaal?

??
Zwarte Piet is pas bij Sinter Klaas (het verhaal) gekomen begin 1800.
Hij kocht geen slaven op, dat is later verzonnen.

Hij werd afgebeeld als domme neger (praatte ook slecht Nederlands..).
De eerste intocht was pas in de jaren 30... dus ook niet zo'n lange "traditie".

Dat is nu toch niet meer zo? In dat opzicht is zwarte piet al met de tijd mee gegaan.

Cioccolato

Seb8iaan schreef:
Cioccolato schreef:

Het is niet bekend of dit een grap is of niet, maar dit is waar het om gaat: http://omg.tpo.nl/2015/09/15/moslim-ope ... berfesten/

Bedankt!
Ik weet ook niet of het serieus is of niet, maar ik schrok er wel van..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:06

Cioccolato schreef:
Als ze er niet mee kunnen dealen verhuizen ze toch? Het hoeft niet afgeschaft te worden. Iets met leven en laten leven..

Geldt dat ook voor mensen die liever het koningshuis zien verdwijnen?
Of voor mensen die tegen Koningsdag zijn?

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:07

Cioccolato schreef:
Brainless schreef:

Het voorbeeld werd al eerder aangehaald: Jehovah's getuigen. Die vieren geen kerst, sinterklaas, verjaardagen, etc. Maar fungeren prima in deze maatschappij. Ze trekken zich er gewoon niets van aan en leven hun eigen bestaan, los van de invloeden van buiten. Je kunt het dus ook gewoon negeren als het je niet aan staat. :)* :j
Laatst bijgewerkt door Seb8iaan op 17-09-15 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:09

Brainless schreef:
Cioccolato schreef:

Geldt dat ook voor mensen die liever het koningshuis zien verdwijnen?
Of voor mensen die tegen Koningsdag zijn?

Het koningshuis is een totaal ander verhaal.
Met koningsdag heb ik persoonlijk niet veel, daarom 'vier' k het ook niet. Maar ik ga niet staan demonstreren 'schaf het af, schaf het af'. Ik zit gewoon thuis op de bank. Kunnen de mensen die tegen zwarte piet zijn ook gewoon doen :j

Brainless

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:12

Dus je mag (als Nederlander) niet tegen tradities zijn?
Alleen ze negeren?

Is het daarom dat stierenvechten nog steeds van toepassing is in Spanje.. want het is hun traditie en als Spanjaard mag je er dan dus niet op tegen zijn, maar moet je het tolereren?

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:14

Natuurlijk mag je er tegen zijn. Maar er is een verschil tussen er tegen zijn of trachten te forceren ze te veranderen.
Als een minderheid elk ding waar ze het niet mee eens zijn bewust zouden trachten te veranderen, dan is het geen leven meer in deze maatschappij.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:16

Het forceren om het veranderen in de vorm van protesteren bij de intocht vind ik te zot voor woorden.. Die kids zouden van het feest moeten genieten en niet blootgesteld worden aan mensen die dit willen verzieken..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:18

Brainless schreef:
Alleen ze negeren?

Is het daarom dat stierenvechten nog steeds van toepassing is in Spanje.. want het is hun traditie en als Spanjaard mag je er dan dus niet op tegen zijn, maar moet je het tolereren?

Moet je kijken wat je erbij haalt, iets waardoor de stieren duidelijk pijn lijden.
Wij slachten de zwarte pieten toch niet af tijdens het feest..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:20

Zwarte piet: weg ermee. Laten ze gewoon kleuren pieten doen, dan heeft niemand er last van en kan de 'traditie' gewoon blijven staan. Dat zwarte piet zwart van de roet zou zijn vind ik zo'n onzin. Zo gaat het liedje niet '...zo zwart van de roet' maar '...zo zwart ALS' roet. Daarnaast krijg je van roet alleen zwarte vegen over je gezicht. Dus nee, je gezicht wordt niet helemaal zwart en je krijgt er ook geen rode lippen, gouden ringen in je oren en kroeshaar van. Al die dingen zijn echter kenmerken van Blackface, en dus absoluut niet van iemand die door de schoorsteen is geweest.

Traditie is niet altijd heilig, traditie's mogen ook veranderd worden. Vooral als er een grote groep is die zich erdoor gekwetst voelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:21

Cioccolato schreef:
Brainless schreef:
Alleen ze negeren?

Moet je kijken wat je erbij haalt, iets waardoor de stieren duidelijk pijn lijden.
Wij slachten de zwarte pieten toch niet af tijdens het feest..?

Het ging mij om traditie.. en dat je als inwoner van dat land er niet tegen mocht zijn. (althans niet tegen protesteren).
Maar dan, wat anders ....
Het is 100en jaren de traditie geweest dat vrouwen niets te vertellen hadden.
Ze mochten niet stemmen enz, gelukkig zijn daar wel mensen voor op gestaan en ja die waren duidelijk in de minderheid.
Maar toch hebben ze het gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:22

Ik ben een blanke, autochtone Nederlander, en ik ben tegen zwarte piet. Niet per se tegen zwarte piet zelf, maar wel tegen de extreem kinderachtige discussie die er omheen is ontstaan. Hoe beide partijen (zowel pro-zwarte piet als anti) zich gedragen op een feestdag die voor kinderen is vind ik echt achterlijk.

Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die struikelen over het uiterlijk van zwarte piet. Het is een volksfabel dat hij zwart is geworden van de roet in de schoorsteen, maar feitelijk is dit wel degelijk een traditie uit het slavenverleden. Zwarte piet is zwart omdat hij uit een ander land komt, en hij is de slaaf van Sinterklaas. Daarbuiten is er gewoon een VN rapport naar buiten gebracht over hoe zwarte piet wel degelijk racisme is. Je kan hoog of laag springen en roepen dat het niet zo is, maar die mensen zijn echt wel ietsjes kundiger in het doen van onderzoeken dan de gemiddelde Nederlander.

Daarbuiten wordt het als een kinderfeest beschreven. Wij hebben een multiculturelen samenleving omdat het overgrote deel van de Nederlanders dit zelf wou. Stel je voor, je bent een kind op een basisschool in de Bijlmer.. Dan krab je toch wel even twee keer aan je hoofd? Want die zwarte piet lijkt precies op jou. Als het zo'n kinderfeest is, waarom kunnen we het dan niet zo aanpassen dat alle kinderen ervan kunnen genieten? Je kan in plaats van helemaal zwart ook een paar zwarte strepen over het gezicht vegen, of het niet helemaal dekkend schminken. Regenboogpiet vind ik dan weer een beetje losgeslagen. Kinderen zien iemand in een gek pakje die snoepjes aan ze geeft.

Aan de andere kant kan ik de discussie vanuit de tradities in Nederland ook begrijpen. Het is een kindertraditie en 99.9% van de Nederlanders zal zwarte piet niet meer zien als negroide. Wat ik dan weer niet helemaal kan begrijpen is hoe fel mensen erover worden. Op het moment dat je zwarte piet opbrengt wordt half Nederland ineens extreem racistisch, tot spotprenten aan toe. Dat vind ik dan wel weer achterlijk en behoorlijk onnodig.

In conclusie.. Ik heb het idee dat volwassenen de kleur van de piet belangrijker vinden dan kinderen. En ik snap niet waarom :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:26

Brainless schreef:
Het ging mij om traditie.. en dat je als inwoner van dat land er niet tegen mocht zijn. (althans niet tegen protesteren).
Ze mochten niet stemmen enz, gelukkig zijn daar wel mensen voor op gestaan en ja die waren duidelijk in de minderheid.

Je hebt traditie en traditie.
Tradities waarin (zoals jij aanhaalt) andere partij lichamelijk wordt gepijnigd.
En tradities waarin niemand kwaad wordt gedaan, maar waarin mensen het verhaal maken dat ze gekwetst worden.

Ook wat je aanhaalt over vrouwen, heeft hier weer niks mee te maken. Ik zeg niet dat mensen niet tegen iets mogen zijn. Maar je hebt iets en iets. Levensbelangrijke dingen, als 'het vrouwending' (om het zo even te noemen) wat van belang is voor de maatschappij. En je hebt sinterklaas.. Dat gewoon eigenlijk een bullshit feest is waar niks vanaf hangt.
Om het hele zwarte piet gebeuren is een zielig verhaal verzonnen dat zwarte mensen zich zo gekwetst voelen, 1 zegt het en opeens zegt iedereen het.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:27

Emmaa_ schreef:
Ik ben een blanke, autochtone Nederlander, en ik ben tegen zwarte piet. Niet per se tegen zwarte piet zelf, maar wel tegen de extreem kinderachtige discussie die er omheen is ontstaan. Hoe beide partijen (zowel pro-zwarte piet als anti) zich gedragen op een feestdag die voor kinderen is vind ik echt achterlijk.

Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die struikelen over het uiterlijk van zwarte piet. Het is een volksfabel dat hij zwart is geworden van de roet in de schoorsteen, maar feitelijk is dit wel degelijk een traditie uit het slavenverleden. Zwarte piet is zwart omdat hij uit een ander land komt, en hij is de slaaf van Sinterklaas. Daarbuiten is er gewoon een VN rapport naar buiten gebracht over hoe zwarte piet wel degelijk racisme is. Je kan hoog of laag springen en roepen dat het niet zo is, maar die mensen zijn echt wel ietsjes kundiger in het doen van onderzoeken dan de gemiddelde Nederlander.

Daarbuiten wordt het als een kinderfeest beschreven. Wij hebben een multiculturelen samenleving omdat het overgrote deel van de Nederlanders dit zelf wou. Stel je voor, je bent een kind op een basisschool in de Bijlmer.. Dan krab je toch wel even twee keer aan je hoofd? Want die zwarte piet lijkt precies op jou. Als het zo'n kinderfeest is, waarom kunnen we het dan niet zo aanpassen dat alle kinderen ervan kunnen genieten? Je kan in plaats van helemaal zwart ook een paar zwarte strepen over het gezicht vegen, of het niet helemaal dekkend schminken. Regenboogpiet vind ik dan weer een beetje losgeslagen. Kinderen zien iemand in een gek pakje die snoepjes aan ze geeft.

Aan de andere kant kan ik de discussie vanuit de tradities in Nederland ook begrijpen. Het is een kindertraditie en 99.9% van de Nederlanders zal zwarte piet niet meer zien als negroide. Wat ik dan weer niet helemaal kan begrijpen is hoe fel mensen erover worden. Op het moment dat je zwarte piet opbrengt wordt half Nederland ineens extreem racistisch, tot spotprenten aan toe. Dat vind ik dan wel weer achterlijk en behoorlijk onnodig.

In conclusie.. Ik heb het idee dat volwassenen de kleur van de piet belangrijker vinden dan kinderen. En ik snap niet waarom :=

Amen _/-\o_ Fijn verwoord ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:28

Cioccolato schreef:
Brainless schreef:

Je hebt traditie en traditie.
Tradities waarin (zoals jij aanhaalt) andere partij lichamelijk wordt gepijnigd.
En tradities waarin niemand kwaad wordt gedaan, maar waarin mensen het verhaal maken dat ze gekwetst worden.

Ook wat je aanhaalt over vrouwen, heeft hier weer niks mee te maken. Ik zeg niet dat mensen niet tegen iets mogen zijn. Maar je hebt iets en iets. Levensbelangrijke dingen, als 'het vrouwending' (om het zo even te noemen) wat van belang is voor de maatschappij. En je hebt sinterklaas.. Dat gewoon eigenlijk een bullshit feest is waar niks vanaf hangt.
Om het hele zwarte piet gebeuren is een zielig verhaal verzonnen dat zwarte mensen zich zo gekwetst voelen, 1 zegt het en opeens zegt iedereen het.

Maar wat je in 'het vrouwending' lijkt te vergeten is dat mensen er precies hetzelfde tegenaan keken tot de feministische golf kwam. Vrouwen waren toen echt de onderdanen in de maatschappij, ze waren niks waard behalve voor het koken en het schoonmaken. Ik denk dat jij je behoorlijk vergist in hoe veel disrespect er altijd is geweest voor vrouwen, tot ze voor zichzelf opstonden. Ik denk dat het in zekere zin wel degelijk te vergelijken is met de zwarte piet discussie. Negroide mensen voelen zich namelijk niet gerespecteerd, en staan hier nu voor op omdat het belangrijk voor ze is.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:30

Seb8iaan schreef:
Het voorbeeld werd al eerder aangehaald: Jehovah's getuigen. Die vieren geen kerst, sinterklaas, verjaardagen, etc. Maar fungeren prima in deze maatschappij. Ze trekken zich er gewoon niets van aan en leven hun eigen bestaan, los van de invloeden van buiten. Je kunt het dus ook gewoon negeren als het je niet aan staat. :)* :j

Maar dat gaat juist bij het Sinterklaasfeest heel moeilijk. Probeer jij je kind maar eens niet mee te laten doen met Sinterklaas op school. Je plaatst het dan direct buiten de groep. En leg je kind maar eens uit waarom Sinterklaas voor alle kindjes cadeaus meeneemt, maar niet voor hem/haar.
Negeren is voor oudere mensen misschien een optie, maar voor mensen met kinderen is het bijna niet te vermijden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:32

Waarom het irriteert? Weet je, zwarte piet boeit me geen reet. Al verdwijnt ie helemaal.

Maar wat me boeit is dat dit het begin van het einde is. Dat het begon met zwarte piet nu de gouden koets en dat dit niet het laatste zal zijn.
Er zijn er al die willen dat mannen en vrouwen gescheiden komen te staan bij balies e.d. Verleden jaar liep er hier een aantal kilometers over de grens een Sharia politie rond. Moslims die zichzelf als politie hadden uitgeroepen en op straat vrouwen en andere mensen aanspraken als ze bijvoorbeeld uit de kroeg kwamen of te onzedelijk gekleed gingen.

Als er mensen zijn die denken dat het na zwarte piet en misschien na de gouden koets over is ben je imo zo verschrikkelijk naïef. Daar kan ik echt niet over uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:32

Cioccolato schreef:

Die discussie is echt niet alleen van de laatste jaren.
Wel wordt het nu (de laatste 3 jaar) uitgebreid gespeeld via het internet waardoor er meer mensen worden bereikt en veel meer mensen hun mening willen/kunnen geven.