Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:09

Voor mensen die huisdieren hebben en een laag inkomen bestaat er al een dierenvoedselbank.
Geloof wel dat je eruit ligt als je er dieren bijneemt of dat het enkel is voor het aantal wat je had bij aanmelding. :)

Zowiezo vind ik dat als je zo weinig te besteden hebt je niet moet gaan uitbreiden, denk zelfs eerder aan inkrimping door bijv een uitsterfbeleid in te voeren.
Dus iemand die (ik noem maar wat) 4 honden heeft en in de bijstand beland laat het aantal teruglopen naar 1 door geen 'opvolgers' te nemen voor wat overlijdt of uitgeplaatst wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:10

Als mijn buuf het ineens financieel heel zwaar heeft dan wil ik best bijspringen voor de hond.
Ik zou het echter nooi anomniem naar een stichtig doneren. Juist in de groep mensen die echt aan de grond zit en in de schuldsanering zit is de thuissituatie ook regelmatig niet op orde en kom je soms ook de meest dieronterende situaties tegen (12 konijnen in gore hokjes op een balkon) die je dan zit te sponseren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:11

Mossel schreef:
Niet alle dieren zijn er luxe. Ik heb een uitkering en een hond ( en kat maar dat terzijde) maar als ik mijn hond niet meer zou kunnen betalen en dus weg zou moeten doen zou dat en flinke terug val voor mij beteken, waarom? Omdat mijn hond een hulphond is. Ik zou dus blij zijn als ik voor m'n beestje naar de dierenvoedsel bank oid zou kunnen :)

Maar waar trek je de grens?
Want er zijn genoeg huisdieren die geen officieel hulphond (of welke diersoort dan ook) zijn maar wel zorgen dat hun eigenaar blijft functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:12

LauraMc schreef:
Hulphond is uiteraard een uitzondering :)

Waarom moeten er uitzonderingen zijn?
En hoe kan jij zeggen wie wel en wie geen dieren zou mogen hebben?
Je kan er niet over oordelen, je hoeft niet mee te betalen dus hard gezegd gaat het je niks aan wie er een dier heeft, waarom en wat diegene als inkomen heeft.
Misschien zet diegene wel elke maand geld opzij voor DA kosten wat normaal voor het voer gebruikt zou worden? Misschien heeft diegene voor de dierenartskosten wel een back-up?
Misschien niet, dat gaat ons allemaal niks aan.. Als je ziet dat een dier de zorg niet krijgt die het nodig heeft dan kan je dat melden en verder gaat het niemand iets aan hoe iemand zijn dieren financiert.

Ik zie vaak mensen die het niet ruim hebben maar waarbij de dieren wel op de eerste plaats komen, veel geld betekend niet altijd betere zorg helaas.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:13

lor1_1984 schreef:
Mossel schreef:
Niet alle dieren zijn er luxe. Ik heb een uitkering en een hond ( en kat maar dat terzijde) maar als ik mijn hond niet meer zou kunnen betalen en dus weg zou moeten doen zou dat en flinke terug val voor mij beteken, waarom? Omdat mijn hond een hulphond is. Ik zou dus blij zijn als ik voor m'n beestje naar de dierenvoedsel bank oid zou kunnen :)

Want er zijn genoeg huisdieren die geen officieel hulphond (of welke diersoort dan ook) zijn maar wel zorgen dat hun eigenaar blijft functioneren.

Ik trek geen grens, ik ben namelijk niet tegen het inzamelen van dierenvoedsel of dierenvoedselbank, ook niet als mijn hond geen hulphond was geweest.

lor1_1984

Re: Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:16

Was meer een mijmering van mijn kant uit, omdat er al een reactie op kwam dat hulphonden wel mogen. :)

Dinopino

Mijn vraag is eerder aan de TS. Waarom stoort je het wanneer andere mensen andere helpen. Is daardoor de wachtrij in de dierenwinkel langer geworden of welk nadeel ondervind je er persoonlijk van. Is het omdat je graag zelf een dier had willen nemen maar het risico niet aandurft vanwege de financien. En nu zie je dat andere gewoon geholpen worden en wel die keuze maken.

Mossel

lor1_1984 schreef:
Was meer een mijmering van mijn kant uit, omdat er al een reactie op kwam dat hulphonden wel mogen. :)

Aah zo oke :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:21

Dan ben ik wel benieuwd hoeveel mensen hier in dit topic, die zeggen beesten moeten weg, een dier van deze mensen in huis zullen nemen?
Maar dan is het vaak nee hoor ik heb er al... of nee hoor geen tijd of verzin ze maar.
En dan waar gaan deze dieren naar toe? een asiel die ook al vol zit? Waar we indirect ook aan meebetalen.

Ik snap de stelling maar het is niet zo zwart/wit gelukkig, als ik mijn buur of vriend kan helpen met voer en die persoon kan z'n beestje houden vind ik het prima en dat er geen nieuwe dier bijkomt lijkt me logisch.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:23

Dinopino schreef:
Mijn vraag is eerder aan de TS. Waarom stoort je het wanneer andere mensen andere helpen. Is daardoor de wachtrij in de dierenwinkel langer geworden of welk nadeel ondervind je er persoonlijk van. Is het omdat je graag zelf een dier had willen nemen maar het risico niet aandurft vanwege de financien. En nu zie je dat andere gewoon geholpen worden en wel die keuze maken.

Nee, dat is het niet. Wij hebben dieren en ook ruim het geld ervoor. Daarnaast ondervind ik persoonlijk hier geen hinder van. Het stoort mij alleen dat sommige mensen blijkbaar niet realistisch kunnen zijn. Ik open deze discussie omdat ik het niet begrijp dat het welzijn van dieren op een lagere plaats wordt gesteld omdat er geen geld is en het baasje egoïstisch is.

Daarnaast was ik ook benieuwd naar de andere kanten van deze discussie, aangezien ik zelf in eerste instantie geen tegenargumenten kon bedenken. Wil altijd alles van elke kant bekijken en nu begrijp ik de andere kant ook beter, maar blijf ik toch grotendeels bij mijn oude standpunt :)

Ik denk ook dat door mensen via zo'n organisatie te steunen er misschien wat makkelijker over gedaan wordt omdat er toch altijd wel voedsel voor ze is. Wie gaat zoiets controleren bijvoorbeeld? Wie gaat mensen op de vingers tikken die wel roken en onnodige kleding/apparatuur kunnen aanschaffen maar wel voedsel via de dierenvoedselbank krijgen?
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 17-09-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:24

rumay schreef:
Dan ben ik wel benieuwd hoeveel mensen hier in dit topic, die zeggen beesten moeten weg, een dier van deze mensen in huis zullen nemen?
Maar dan is het vaak nee hoor ik heb er al... of nee hoor geen tijd of verzin ze maar.
En dan waar gaan deze dieren naar toe? een asiel die ook al vol zit? Waar we indirect ook aan meebetalen.

Ja hoor, als (tijdelijke) opvang neem ik gerust een huisdier erbij. :j
Regel voor mijzelf is 1 lopend huisdier en evt een knagertje oid en het moet matchen met mijn katten.
Sterker nog: loopt nu een opvanghond hier rond voor ong 6 weken. :)

aanvulling:
ik doe vnl vakantie-opvang en de enige vergoeding die ik vraag is die van voer, evt medische kosten/trimsalon en schade veroorzaakt door het huisdieren.
Zo gebeurd het ook wel dat een dier wordt afgeleverd met een voorraad voer, dan krijg ik verder in principe niets buiten een dank je wel en een enkele keer een bos bloemen ofzo.
Het gaat me ook niet om een vergoeding, diertje heeft op dat moment een plekje nodig en kan dat dus krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 17-09-15 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:27

lor1_1984 ben blij dat jij het wel zou doen helaas leert de ervaring dat veel mensen die hard roepen zelf niks zullen opvangen de uitzonderingen daargelaten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:30

Aan de ene kant roep ik wegdoen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Goede huizen voor dieren zijn er immers niet in overvloed. Bovendien hecten katten zich behoorlijk aan hun omgeving en honden aan hun baas. Om zo'n dier dan nog op oude leeftijd weg te doen worden zowel baasje als beestje niet heel veel gelukkiger van. Dus dan kan gekregen voedsel een mooie uitkomst bieden. Zeker als de situatie tijdelijk is.
Aan de andere kant betekent voedsel niet kunnen betalen waarschijnlijk ook dierenarts niet kunnen betalen. Dus ik hoop in ieder geval dat degenen die in deze situatie komen iig nog wel de mogelijkheid hebben hun dier te laten behandelen of in te laten slapen.

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van het dier. Een paard die nog gezond is, is doorgaans nog wel te verkopen en daar kom je er niet met wat gedoneerd voer. Aan de andere kant kun je het imo ook niet maken een ouder paard met gezondheidsproblemen weg te doen. Het risico is dan te groot dat hij in de handel komt.

Dus erg lastig om daarover een zwart-wit oordeel te geven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:33

Het opvangen moet wel kunnen natuurlijk. :)
Heb toevallig vd week iemand geweigerd, zit nu gewoon vol want het moet voor mijzelf ook te doen blijven en niet dat ik straks een propvol appartement heb oid.
Gebeurd het met de max van 1, hooguit 2 lopende huisdieren dat iemand niet meer komt, dan is het financieel ook makkelijker te doen dan wanneer je er 20 hebt lopen en de helft wordt niet meer opgehaald.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:38

lor1_1984 schreef:
Mossel schreef:

Dat zie ik dan ook als een "hulpdier"!
Dieren kunnen veel steun geven, juist wanneer medemensen het af laten weten.
Qua kosten levert dat juist iets op; een kat is goedkopen dan een psycholoog!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:39

josien_m_ schreef:
lor1_1984 schreef:

Dat zie ik dan ook als een "hulpdier"!
Dieren kunnen veel steun geven, juist wanneer medemensen het af laten weten.
Qua kosten levert dat juist iets op; een kat is goedkopen dan een psycholoog!

Maar met een psycholoog hoef je niet naar de dierenarts..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:40

Een kat lost geen psychische problemen op, geeft tijdelijk even rust maar een aai van de kat lost niet miraculeus een depressie op. Bovendien kun je ook dieren knuffelen die niet van jezelf zijn natuurlijk.

Mijn familielid is eigenlijk de reden waarom ik erop tegen ben: ik zie meer heil in helpen met het financiële inzicht geven. Familielid had te weinig geld, leende (nou ja... Geld zag je niet meer terug dus t was geen lenen meer :') ), 1 grote hond en... Nam er nog 1 grote hond bij. Diegene liep zelf ook bij de voedselbank uiteraard. Roken als een ketter (was ontspanning immers....), auto voor de deur (maar geen werk waar naar toe moest worden gereden). Die had niets aan eten, die had hulp nodig met inzicht. Inzicht hebben wij gegeven en sindsdien wordt er niets meer geleend, voedselbank is niet meer nodig en tadaa er kan worden rondgekomen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-15 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:43

Een huisdier kan wel door de verzorging die het nodig heeft een bepaalde structuur geven en zorgen dat je toch je bed uit komt want 'fikkie moet uit' of 'poekie heeft een schone bak nodig'. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:45

lor1_1984 schreef:
Een huisdier kan wel door de verzorging die het nodig heeft een bepaalde structuur geven en zorgen dat je toch je bed uit komt want 'fikkie moet uit' of 'poekie heeft een schone bak nodig'. :)

Maar als je geen geld hebt, nemen de zorgen toe als je weet dat je geen cent meer hebt als poekie ziek kan worden.... Dus of het nou echt lekker zit dat je een dier hebt maar geen geld, vraag ik mij af. Zou het vreselijk vinden als ik geen geld had voor eten voor mijzelf en poekie. Ik kan het aan mijzelf nog uitleggen, maar poekie snapt het natuurlijk niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:47

Dat klopt zeker, voor zoiets zou je dan naar de dierenvoedselbank moeten of wat moeten regelen met een familielid of bekende.
Zowiezo verstandig om dat te doen voor medische kosten wanneer je het niet breed hebt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:48

Maar misschien werkt die kat wel preventief!
En niet alleen het knuffelen heeft invloed, ook de reacties van dieren op een mensen, het dragen van verantwoordelijkheid, het geven van liefde en van zorg helpen mee om gezond te blijven.
(poekie kent geen dierenartsen, verwacht ook niet daarheen te worden gebracht)
Haha! ja, psychologen moeten verder voor zichzelf zorgen!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:53

Helaas is een psycholoog ook niet altijd gratis of wat daar uit voortkomt.

Vuurneon ik begrijp je verhaal maar is denk ik heel wat anders dan de dooorsnee, en uitzonderingen zijn er altijd en die zal je ook anders moeten helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:55

Rumay, waarom moet het probleem van een ander mijn probleem worden?

Als ik uit financiele overweging er een dier uit moet gooien is dat toch mijn zaak?
Daar hoeft niemand zich voor mijn voor op te offeren. Het is aan mij om dan tot een goede oplossing te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:57

Ik snap het, maar ik heb heel lang naast een voedselbank gestaan en ik weet dat het helaas geen uitzondering was :=
Zitten zoveel die daar lopen vanwege onhandige keuzes en verkeerde prioriteiten te stellen. Zie meer heil in helpen op langer termijn. Beetje het idee van Afrika: breng niet zomaar voedsel, maar leer ze verbouwen. Zend niet alleen artsen, maar leidt de mensen ook daar op.

De mensen die écht in de ellende zitten compleet buiten hun schuld om, schamen zich er vaak erg voor en die zul je ook niet snel een oproep op Facebook zetten om te bedelen of naar een voedsel/kleding/dieren bank gaan.

Geef de mensen niet alleen blikken voer, maar help ze met inzichten en als ze geen hulp willen? Dan ook geen ondersteuning qua eten. Anders komen ze er ook niet uit en blijft het uitzichtloos.

En heel rationeel: geen dieren als je ze geen zorg kunt geven die ze nodig hebben. Dan moet je ze onthouden van medische behandeling en dat kan niet. Als er geen geld is voor een blik voer, hoe wil je dan naar de dierenarts als er nood aan de man is? Ik zie wel Facebook oproepen voorbijkomen maar ik vind dat te gênant voor woorden...

Ik heb overigens ook dieren uit de opvang gehaald én ze gelijk een financiële bijdrage gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:03

Jammer dat er niet gereageerd op mijn vragen.

Nogmaals, je kan het van de buitenkant niet beoordelen en wat is het probleem? Zolang mensen je niet persoonlijk aanspreken omdat ze vinden dat je moet doneren zie ik niet in waarom er een probleem van gemaakt moet worden.
Natuurlijk zijn er mensen die door financiële problemen hun dier de zorg niet geven, daar zijn instanties als de Dierenpolitie en de Dierenbescherming voor, (je hebt zelfs een meldingsplicht als je dit ziet) maar er zijn ook genoeg mensen die zelf flink bezuinigen als ze niet rond komen en dan op hun eigen eten e.d besparen om zo toch de dieren te kunnen verzorgen. Ook voor mensen die onder bewindvoering staan wordt er geld vrij gemaakt als er een dier naar de dierenarts moet, het is niet zo dat mensen met een (te) laag inkomen automatisch hun dieren laten barsten en alleen voor zichzelf kiezen.
Hier in de buurt zit een stichting die huisdieren goedkoop steriliseren/castreren als mensen kunnen aantonen dat ze een laag inkomen hebben, ook het enten doen ze goedkoper, ik vind dat alleen maar top.

Ik kom veel verschillende mensen tegen, dat gaat altijd om de dieren en ook de mensen met een laag inkomen bellen een dierenarts als er iets is en zitten huilend naast je omdat ze zich zo'n zorgen maken, moet je de dieren dan allemaal maar afpakken omdat iemand dénkt dat ze de DA vast niet kunnen betalen? Nee vind ik niet.