Drugs keihard aanpakken!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:56

Shenavallie schreef:
Fenrir schreef:
Amsterdam is totaal niet te vergelijken met de rest van Nederland (zeker niet buiten de wat grotere steden). Dat komt met name door de toeristen.

Maar het is wel duidelijk dat Zoe_97 niet zo goed weet waar ze het over heeft, van bijv wiet roken ga je niet rondlopen als een "junk" (of er moet echt iets goed mis gaan :+ )
Dat en een flink staaltje overdrijving :D

Je kunt bij overmatig gebruik wel heel erg misselijk worden of last krijgen van duizeligheid of slapeloosheid. Maar dan spreek ik over overmatig gebruik.

Daarom zeg ik, dan moet er iets niet helemaal lekker gaan. Ik zie weinig junks in Amsterdam maar wel veel bezopen (en/of onder andere invloed) toeristen.

BaileyMix

Ik durf zelfs te zeggen dat in Nederland het drugsprobleem kleiner is dan in veel andere landen. In België zie je de heroïnejunks ook zitten, dat is daar niet minder dan in Nederlandse steden. En de VS, Zuid-Amerika, Afrika, Azië daar zijn pas drugsproblemen. Nederland heeft dat heel prima en slim opgelost.

Shenavallie

Inderdaad, Fenrir!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:57

tuurlijk weet ik dat het in grote steden veel erger is dan in andere steden, ook weet ik dat het ook in andere landen voorkomt (ik heb zelf in België ene drugsverslaafde neef die al wat op zijn kerfstok heeft), maar naar mijn mening werkt het toelaten van drugs (ookal is dit enkel joint) het verslaafd worden ana harddrugs in de hand. Aangezien bijna alle verslaafde wel met joint zijn begonnen, als het al veel moeilijker was om aan softdrugs te komen (zoals nu in de grensstreken de wietpas zodat buitenlands geen drugs in nederland meer kunen halen), dan gaan minder mesen die het "eens" illen proberen er mee beginnen en lijkt me het risico op verslaving kleiner.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:58

Inderdaad Fenrir. Toeristen die Amsterdam zien als dé drugsstad en gaan zo zonder enige kennis of voorbereiding aan de truffels en andere smartshopdingen. Dat zijn geen hardcore junks. Die houden zich verscholen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:59

Nee Zoe daar ga je echt de fout in met je denkwijze. Het gedogen van drugs werkt géén harddrugs misbruik in de hand, echt niet.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:03

Zoe_97 schreef:
tuurlijk weet ik dat het in grote steden veel erger is dan in andere steden, ook weet ik dat het ook in andere landen voorkomt (ik heb zelf in België ene drugsverslaafde neef die al wat op zijn kerfstok heeft), maar naar mijn mening werkt het toelaten van drugs (ookal is dit enkel joint) het verslaafd worden ana harddrugs in de hand. Aangezien bijna alle verslaafde wel met joint zijn begonnen, als het al veel moeilijker was om aan softdrugs te komen (zoals nu in de grensstreken de wietpas zodat buitenlands geen drugs in nederland meer kunen halen), dan gaan minder mesen die het "eens" illen proberen er mee beginnen en lijkt me het risico op verslaving kleiner.

Dit lijkt misschien zo, maar het werkt juist averechts. Stel je voor, ik woon in België waar wiet dus verboden is. Toch wil graag eens een jointje roken. Naar Nederland gaan is geen optie aangezien ik geen wietpas heb. Dus ga ik maar opzoek naar een contact in België om te kijken of die wiet heeft. Hij kan het ook niet legaal halen, dus krijg ik illegale troepwiet, waar allerlei dingen doorheen zitten. Ik kan het niet laten testen in België want wiet is daar verboden en er zijn dus ook geen testlabs. Zo krijg je dus gevaarlijk spul, bijvoorbeeld 'spice' wat nu in Amerika helemaal in is. Synthetische wiet waardoor je zo in een psychose schiet. Dat zijn juist de gevaarlijke dingen. In Nederland is alles gereguleerd en krijg je gewoon (mits je je aan de regels houd) veilig spul.
Harddrugs blijf je hebben, hoe legaal of illegaal het ook is. Hier in Nederland heb je bijvoorbeeld verschillende testlabs, die ook op festivals staan. Hier kun je je spul laten testen. Zou je dat niet hebben, dan zouden er veel meer gevaarlijke en dodelijke situaties ontstaan vanwege gevaarlijk spul.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:06

UhNee schreef:
Zoe_97 schreef:

Dit lijkt misschien zo, maar het werkt juist averechts. Stel je voor, ik woon in België waar wiet dus verboden is. Toch wil graag eens een jointje roken. Naar Nederland gaan is geen optie aangezien ik geen wietpas heb. Dus ga ik maar opzoek naar een contact in België om te kijken of die wiet heeft. Hij kan het ook niet legaal halen, dus krijg ik illegale troepwiet, waar allerlei dingen doorheen zitten. Ik kan het niet laten testen in België want wiet is daar verboden en er zijn dus ook geen testlabs. Zo krijg je dus gevaarlijk spul, bijvoorbeeld 'spice' wat nu in Amerika helemaal in is. Synthetische wiet waardoor je zo in een psychose schiet.

Dat is wel zo, maar ook vele mensen die het dan toch niet gaan doen als ze er niet zo makkelijk aan kunnen komen. Dan spreek ik vooral over de pubers en jonge tieners. Als mensen al regelmatig softdrugs gebruiken is de stap naar harddrugs veel kleiner.

bakkabouter

Re: Drugs keihard aanpakken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:11

Als het net zo moeilijk wordt om een biertje te krijgen, dan dat het nu is om heroïne te krijgen, dan heb je netto een stuk minder zatte mensen. En de échte zatlappen, die zitten ofwel op een stil plekje waar niemand er last van heeft (want die willen niet betrapt worden), ofwel heb je wetten en straffen om er wat aan te doen. Ik zou het prima vinden :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:16

Nee hoor, softdrugsgebruik is niet het bruggetje naar harddrugsgebruik. Het is zelfs bewezen dat het gedeeltelijk genetisch bepaald is of je harddrugs gaat gebruiken of niet. Softdrugs heeft daar niets mee te maken. Bijna iedereen rookt wel eens een jointje, bijna niemand gebruikt heroïne.

En drugs verbieden is één van de domste dingen die je kan doen. Dan wordt het namelijk oncontroleerbaar en daarmee vele, vele malen gevaarlijker.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:17

Zoe_97 schreef:
UhNee schreef:

Dit lijkt misschien zo, maar het werkt juist averechts. Stel je voor, ik woon in België waar wiet dus verboden is. Toch wil graag eens een jointje roken. Naar Nederland gaan is geen optie aangezien ik geen wietpas heb. Dus ga ik maar opzoek naar een contact in België om te kijken of die wiet heeft. Hij kan het ook niet legaal halen, dus krijg ik illegale troepwiet, waar allerlei dingen doorheen zitten. Ik kan het niet laten testen in België want wiet is daar verboden en er zijn dus ook geen testlabs. Zo krijg je dus gevaarlijk spul, bijvoorbeeld 'spice' wat nu in Amerika helemaal in is. Synthetische wiet waardoor je zo in een psychose schiet.

Dat is wel zo, maar ook vele mensen die het dan toch niet gaan doen als ze er niet zo makkelijk aan kunnen komen. Dan spreek ik vooral over de pubers en jonge tieners. Als mensen al regelmatig softdrugs gebruiken is de stap naar harddrugs veel kleiner.

Pubers mogen geen wiet kopen, dat is 18+. Degene die dat dus wel doen komen er al illegaal aan, die halen dat niet bij de coffeeshop.

En nee, die stap is niet kleiner, zodra softdrugs "legaal" is is die stap juist groter. Of wil je stellen dat het biertje dat wel mag een opstap is naar andere harddrugs? Want alcohol valt onder de harddrugs.
Het is juist dat dezelfde dealer die illegale wiet heeft ook andere oliebol heeft, waarop die dealer dan ook nog eens meer verdient en er dus baat bij heeft zijn "klanten" te pushen die andere zaken te gebruiken.

Als er iets is wat harddrug gebruik in de hand werkt is het de illegaliteit. Juist omdat er geen enkele controle op zit.
Je ziet het bij het Nederlandse gedoogbeleid, het werkt, minder drugsproblemen hier dan in andere landen waarbij er geen gedoogbeleid is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:17

bakkabouter schreef:
Als het net zo moeilijk wordt om een biertje te krijgen, dan dat het nu is om heroïne te krijgen, dan heb je netto een stuk minder zatte mensen. En de échte zatlappen, die zitten ofwel op een stil plekje waar niemand er last van heeft (want die willen niet betrapt worden), ofwel heb je wetten en straffen om er wat aan te doen. Ik zou het prima vinden :j

Verdiep je eens in de drooglegging in Amerika zou ik zo zeggen...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:19

BaileyMix schreef:
En drugs verbieden is één van de domste dingen die je kan doen. Dan wordt het namelijk oncontroleerbaar en daarmee vele, vele malen gevaarlijker.

Is het erg dat ik dan "eigen schuld dikke bult" roep? Niemand wordt gedwongen om die troep te gebruiken, als je dat dan toch doet weet je dat daar risico's aan vasthangen. Wat mij betreft is dat je eigen verantwoording, en niet die van een ander :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:20

Geweld moet keihard aangepakt worden, maar dat heeft i.m.o niets met drank of drugs te maken. Dat is geen enkel excuse om geweld te gebruiken. Geweld zit al in die persoon en misschien zal die onder invloed wat minder remming hebben, maar een niet gewelddadig persoon zal heus niet ineens iemand doodslaan omdat hij/zij drugs op heeft.

Dus wat dat betreft niet eens met je stelling.

Toen ik nog volop uitging in de jaren '90 zag ik trouwens meer agressie bij overmatig drankgebruik.

Junks zie je wat meer in steden als Amsterdam. In de dorpen hier zie ik wel veel alcoholisten. Verder zie je mensen die drugs of drank ophebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze verslaafd zijn. Het gros op zaterdagnacht in Amsterdam zijn gewoon toeristen of mensen die uitgaan. Ja die zijn onder invloed, maar daarom niet direct een junk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:23

bakkabouter schreef:
BaileyMix schreef:

Is het erg dat ik dan "eigen schuld dikke bult" roep? Niemand wordt gedwongen om die troep te gebruiken, als je dat dan toch doet weet je dat daar risico's aan vasthangen. Wat mij betreft is dat je eigen verantwoording, en niet die van een ander :)

Dat mag je zelf weten, ik denk dat er meer achter zit en het niet zo simpel is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:25

Eens met Jessix, de persoon die deze man heeft doodgeslagen zal vast geen onschuldig lammetje in zijn gewone leven geweest zijn. Grote kans dat het gewoon een agressieve persoon was en dat dit ook zonder drugs had kunnen gebeuren.
Iemand die niet agressief is wordt niet zomaar agressief van de meeste drugs.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:27

BaileyMix schreef:
Dat mag je zelf weten, ik denk dat er meer achter zit en het niet zo simpel is.

Wellicht niet inderdaad, maar je kan mensen niet tot in het oneindige tegen zichzelf beschermen. Je kan zo veel mogelijk maatregelen nemen om dat te proberen, maar aan het einde van het verhaal is er één iemand die er echt wat aan kan doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:28

Dat ben ik met je eens. Maar drugs verbieden is geen oplossing daarin. Mensen die willen gebruiken doen dat toch wel, legaal of niet. Dat kun je maar beter als overheid zijnde de schade beperken en nog enigszins controle hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:55

Citaat:
Geweld moet keihard aangepakt worden, maar dat heeft i.m.o niets met drank of drugs te maken. Dat is geen enkel excuse om geweld te gebruiken. Geweld zit al in die persoon en misschien zal die onder invloed wat minder remming hebben, maar een niet gewelddadig persoon zal heus niet ineens iemand doodslaan omdat hij/zij drugs op heeft.

Mee eens. Het gaat om persoonlijke verantwoordelijkheid, jezelf kunnen beheersen. Er zijn zo veel korte lontjes tegenwoordig. Het verbieden van drugs zal dit niet oplossen. Drugs laten zich ook niet uitbannen, mensen die echt willen zullen altijd een weg vinden om aan drugs te komen.
De reacties op dit soort treurige incidenten zijn altijd kort maar krachtig. Een paar felle statements, een stille tocht, en intussen wordt het onderliggende probleem niet aangepakt: de mentaliteit die eraan ten grondslag ligt. Dat mensen werkelijk waar om niks door het lint gaan, of dat nu op straat is of in de sociale media. Dat enorm opgefokte overal. Misschien zouden er vaker gepaste straffen gegeven moeten worden bij dit soort wangedrag, bijvoorbeeld dat zo'n gast - naast dat ie voor een aantal jaren de bak in draait - de rest van zijn leven een vast bedrag per maand moet overmaken aan de nabestaanden van het slachtoffer. Maar vooral zouden mensen zich moeten realiseren dat dergelijk gedrag zijn oorsprong heeft in het alomtegenwoordige gebrek aan zelfbeheersing, redelijkheid en fatsoen, en dat ze daarin zelf ook een verantwoordelijkheid hebben.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:09

Heel veel sterkte met dit verlies :(:) Daarbij ben ik het ook met de rest eens dat een XTC gebruiker veel minder agressief is dan een stevige drinker. Het probleem ligt veel dieper dan dit. Helaas laat niets het slachtoffer terugkomen en hopelijk heeft de dader er wat van geleerd .. de rest van zijn leven moet hij ermee leven een onschuldig iemand te hebben vermoord.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:12

Jeetje.. gecondoleerd! Heel veel sterkte met dit verlies.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:10

Zoe_97 schreef:

Een kennis van mij gebruikt al ruim 40 jaar een dagelijks jointje, maar is toch echt niet aan de harddrugs gegaan. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Vaak worden mensen overgehaald om eens iets anders te proberen (o.a. uitgaanscircuit of als ze aan de straat geraakt zijn en dan wat "verzachtends" zoeken).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:14

BaileyMix schreef:
Nee hoor, softdrugsgebruik is niet het bruggetje naar harddrugsgebruik. Het is zelfs bewezen dat het gedeeltelijk genetisch bepaald is of je harddrugs gaat gebruiken of niet. Softdrugs heeft daar niets mee te maken. Bijna iedereen rookt wel eens een jointje, bijna niemand gebruikt heroïne.

Ben het met je eens. Hetzelfde geldt voor prostitutie verbieden, maar dat is weer een ander verhaal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:16

bakkabouter schreef:
BaileyMix schreef:

Dat wordt het (gedwongen) toch ook niet als je het niet verbiedt? Men blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:38

Sterkte met je verlies TS.

Alle drugs kunnen ervoor zorgen dat de gebruiker delirant wordt. Je hebt 3 vormen van delier: de hyperactieve vorm, de hypoactieve vorm en een gemengde vorm. Iedere persoon die op zijn of haar drugsgebruik een hyperactief delier doet, kan agressief zijn. Het is dus compleet fout om te stellen dat enkel alcohol agressief maakt.
Voor wat betreft waarom wel alcohol en geen synthetische drugs: in synthetische drugs worden stoffen gemengd die het lichaam veel meer schade toebrengen als alcohol. Daarnaast geven sommige drugs, zoals bv LSD vaak vanaf het eerste gebruik al hersenschade, bij LSD uit zich dat in chronische hallucinaties. Alcohol is, wanneer het in grote hoeveelheden gebruikt wordt, een stof die op lange termijn zal doden. Uitzondering hierop zijn de mensen die aan coma zuipen doen. Drugs kan bij het eerste gebruik reeds fataal zijn. Hoeveel jongeren zijn er niet gestorven aan het eerste XTC tabletje? Daarnaast is XTC een amfetamine en kan het, wel is waar in mindere mate, toch wel degelijk agressie opwekken.
Jammer dat ik mijn cursus van een prof uit het UZA niet op stick heb staan, moest ik die hierop kunnen zetten, zou het veel duidelijker zijn waarom alcohol, ondanks het feit dat het ook een harddrug is, veel minder negatieve gevolgen heeft als de rest.