(Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen zwarte piet?

Wel
384 (94%)
Geen
24 (5%)

Totaal aantal stemmen: 408

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:55

Cowgirl schreef:
Het grootste deel van de bevolking die tegen zwarte piet is is niet van origine nederlander(kijk maar als ze aan het demonstreren zijn)
Zijn hier ooit heen gekomen voor een beter leven, hebben dat gekregen (uitkering elke maand, huisje fiets met versnellingen etc etc) en nu lopen ze te zeiken en het lukt ze ook nog.

Als mijn oma geen koekje meer bij de koffie krijgt vanwege bezuinigen kunnen we hoog en laag springen maar gebeurd er niks. Gelukkig is zwarte piet er dan nog die haar een handje pepernoten of een speculaasje te geven.

Ik vind dit gewoon een 'ik heb aandacht nodig want ik verveel me' topic.

Dankje. Jij verveelt je ook? Gezien het feit dat je reageert ;)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:56

BeSen schreef:
@eight, het gaat TS erom dat als je nu zou moeten stemmen JA of NEE met Sinterklaas wat jij dan zou stemmen.

ik kom jou bijna in alle topics tegen waar ik ook buurt.. 3x appeltaart BenSen! Hihi.

Sinterklaas moet blijven en zwarte piet ook.
Die mensen die hier tegen zijn (zich aangesproken voelen). Zijn hier vaak te gast anders zouten ze maar op, en horen ze hier wel.. gaan ze maar ergens naartoe waar t ze wel bevalt.. De christenen straffen toch ook de moskee niet af in marokko. Of de Ram-me-dan. Dat zwarte piet gedoe is onzin.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 17-08-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:56

Ik snap het hele probleem niet waarom het na jaren ineens racistisch is :) laat dat gedoe met de Slaven eens rusten, dat is mijn mening.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:02

Musiess schreef:
BeSen schreef:
@eight, het gaat TS erom dat als je nu zou moeten stemmen JA of NEE met Sinterklaas wat jij dan zou stemmen.

ik kom jou bijna in alle topics tegen waar ik ook buurt.. 3x appeltaart BenSen! Hihi.

Sinterklaas moet blijven en zwarte piet ook.
Die mensen die hier tegen zijn (zich aangesproken voelen). Zijn hier vaak te gast anders zouten ze maar op, en horen ze hier wel.. gaan ze maar ergens naartoe waar t ze wel bevalt.. De christenen straffen toch ook de moskee niet af in marokko. Of de Ram-me-dan. Dat zwarte piet gedoe is onzin.

Toevallig :')

Ik ben het eens maar ik vind dat anders ga je maar ergens anders naar toe een beetje gemeen :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:02

Dat je er nu al zorgen over maakt vind ik wel een beetje ernstig, this verdorie Augustus :=

Ik denk dat we dit zo min mogelijk in de media moeten brengen, wordt er ook minder over gezeurd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:04

NIET :oo

het is verdorie AUGUSTUS en begint dat oeverloze gezeur nu alweer???

(overigens zou ik voor het woord 'gezeur' liever een ander woord gebruiken dat ook met gez... begint, maar dat zal ik mod-technisch maar even laten)

*gaat ook heel snel ontstippen dit*
Laatst bijgewerkt door Amaris op 17-08-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:05

Klopt, t is pas augustus :') laten we onze monden houden en wachten tot 6 december :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:06

Cowgirl schreef:
Het grootste deel van de bevolking die tegen zwarte piet is is niet van origine nederlander(kijk maar als ze aan het demonstreren zijn)
Zijn hier ooit heen gekomen voor een beter leven, hebben dat gekregen (uitkering elke maand, huisje fiets met versnellingen etc etc) en nu lopen ze te zeiken en het lukt ze ook nog.

Als mijn oma geen koekje meer bij de koffie krijgt vanwege bezuinigen kunnen we hoog en laag springen maar gebeurd er niks. Gelukkig is zwarte piet er dan nog die haar een handje pepernoten of een speculaasje te geven.

Ik vind dit gewoon een 'ik heb aandacht nodig want ik verveel me' topic.

Hieruit komt naar voren hoe weinig je weet van ons slavernijverleden. Niet alleen jij hoor, een heleboel met jou.

Suriname was onze kolonie. Van ons dus, horen bij ons.

Maar al die donkere mensen die daar wonen hebben we daar zelf heen gehaald. Die wilden niet en waren zeker niet op zoek naar een beter leven. Die werden uit Afrika gehaald, gescheiden van familie en verhandeld.

Apartheid is niet lang geleden. De slavernij is niet zo gek lang geleden afgeschaft (en toen moesten ze nog 10 jaar gratis doorwerken omdat anders de overgang te groot was voor de slavendrijvers. Eigenlijk waren het dus nog steeds slaven).

We hebben niks gedaan om de schade hiervan voor de nakomelingen te verzachten. De meeste Nederlanders weten niet eens dat we zelf een holocaust hebben veroorzaakt. Het is een klein klein hoofdstukje in het roemverhaal van de VOC...

Ik vind dat ze alle reden hebben om erkend te willen worden.

En ja, ik ben ook altijd pro zwarte piet geweest en vond het maar onzin... Tot ik een kijkje nam in het leven van de mensen die er echt last van ondervinden...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:10

Zit ik net een heel stuk te typen foetsie weg

Ik snap het allemaal niet.

Ga ik naar bv Dubai weet ik dat ik een hoofddoek, lange jurk moet dragen en geen auto mag rijden.
In Engeland hebben ze ook zo hun eigen gewoontes en tradities net als in ieder land.

Waarom moeten/willen wij Nederlanders weer zo flexibel zijn?
Als wij in een buitenland wonen/werken vakantie dan vinden we alle folklore prachtig en wat denk je dat de bevolking zal doen als we het daar willen aanpassen?
Denk niet dat dat zal gebeuren.

Dus laat dat hier ook niet gebeuren in NL verliezen we ondertussen onze eigen identiteit vanwege al dat aanpassen aan iedere buitenlander, willen we de taal spreken en in veel supermarkten is het assortiment buitenland zeer groot.

Discrimineer ik? Nee onder mijn vrienden en collega's veel mensen met een andere origine dan NL en nooit problemen mee zolang we ieder in zijn waarde laten.

En het hele slaven verhaal is al lang geleden en je moet niet blijven hangen in wat was, en ja de geschiedenis is belangrijk maar meer in de zin het niet meer zo te doen.
Zo heeft ieder land een verleden waar ze niet trots op hoeven te zijn.

Een land veranderd met de inwoners maar sommige dingen blijven hetzelfde.

Laat dit feest voor de kinderen blijven zoals het is (en langzamerhand veranderd het toch)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:28

Eens Lente!

En ik snap ook echt niet hoe mensen oprecht willen geloven dat de zwarte piet zwart is van het roet. Want hoe komt hij dan aan die grote, rode lippen? Geschaafd langs de muur zeker :roll: en hoe komt het dan dat zijn pakje er altijd spik en span uit ziet? Nooit een roet veeg op te vinden... Als hij dan toch schone kleren aantrekt dan zou 'ie toch ook een douche kunnen nemen...? Nee, dat je je kinderen dat wil doen geloven, oke, maar nu we wat ouder zijn mag je wel eens je ogen gaan openen.
Ohja, de referentie naar het liedje. De tekst is 'ook al ben ik zwart als roet" niet van het roet, er staat als, dus een vergelijking. Zwarte piet is echt bedoeld als een zwart persoon, niet als iemand die door de schoorsteen zwart geworden is. Linksom of rechtsom.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:03

Eight schreef:
Ik snap het hele probleem niet waarom het na jaren ineens racistisch is :) laat dat gedoe met de Slaven eens rusten, dat is mijn mening.

Laat dat gedoe met die Slaven eens rusten is lekker makkelijk praten voor jou, je zegt toch ook niet tegen je opa laat dat gedoe met die tweede wereldoorlog eens rusten.. nee dan zit je meteen goed fout. Iedereen heeft makkelijk praten, denk niet dat die mensen die zich gediscrimineerd voelen dat faken. Al zullen er vast rotte appels tussen zitten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:05

Finnens mijn oma heeft toch echt de duitsers vergeven hoor.
Vergeten niet maar vergeven wel. Zij blijft hun er niet op aankijken wat er "VROEGER" gebeurd is.

De huidige mensen die betrokken zijn hebben noch de slavernij zelf meegemaakt nog handel gedreven in slaven. Laat het eens los

Amable

Re: (Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:13

Zou ze het hun ook vergeven als ze ieder jaar nog een feestje zouden bouwen waarbij joden met een Jodenkruis snoepjes aan de kinderen geven?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:14

Ja want wat gebeurd is is gebeurd.
Mensen moeten eens ophouden met de verkeerde mensen erop aankijken.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:15

Amable schreef:
Zou ze het hun ook vergeven als ze ieder jaar nog een feestje zouden bouwen waarbij joden met een Jodenkruis snoepjes aan de kinderen geven?

Dat is niet van toepassing dus daar hoeven we ook niet over na te denken ;) als het ooit van toepassing is kom ik erop terug hoor. Maar het gebeurt niet

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:20

Maar het is wel wat wij met zwarte piet doen. En ook ik dacht 3 jaar geleden nog, jemig, wat een gezeur. Maar als je gewoon objectief gaat kijken, je gaat verdiepen en verhalen gaat aanhoren van mensen, open, zonder vooroordeel, dan kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat zwarte piet echt rasistisch is en dat het ons hollanders zou sieren als we daar iets mee zouden doen ipv alleen maar te roepen "rot maar op naar je eigen land!" (vrijwel iedere huidige Nederlander was ooit import..... ) En we hoeven echt het feest niet af te schaffen, en ik snap ook direct dat het lastig is om mensen goed onherkenbaar te maken als we ze niet meer zwart sminken, maar inderdaad, regenboog pieten zouden het ook super doen en er is met zekerheid geen enkel kind dat het een probleem vindt om van een blauwe piet snoep te krijgen, zolang ze dat snoep maar krijgen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:25

Waarom zijn er dan ook mensen die het kwaad bij zwarte piet niet zien?
En nee niet enkel blanken ook onze andere mede mens, hun zeggen ook je kan ook te ver gaan.

Ieder mens is verschillend gelukkig maar je hebt van die mensen die met andere mensen mee gaan doen puur omdat het stoer is om een andere mening te hebben.
Puur om in de belandstelling te staan.

Welk normaal denkend mens heeft ooit geklaagd over zp nooit iemand.
Maar omdat er een paar jaar geleden 1 of andere idioot is op gestaan moet alles maar veranderd worden omdat het hem niet aan staat. Puur en enkel om het feit dat die persoon Haat zaait. En is dat niet verboden?

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:28

goldenarrow schreef:
Ik vind het wel een beetje racistisch hoor, om te zeggen dat zwarte pieten niet mogen :+

:')

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:29

Ik vind dat zwarte piet gewoon moet kunnen. Je kunt niet altijd met iedereen rekening houden. Ze krijgen hier in Nederland al zat.

Maar ik kan niet wachten tot de pepernoten in de winkels liggen. <3 <3 <3

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:32

Je kijkt als normaaldenkend mens inderdaad wel uit om te klagen, je wordt tenslotte gelyncht door de Hollander als je iets negatiefs zegt over zwarte piet. Sterker nog, zelfs als je niets tegen zp hebt maar vanwege iets anders toevallig met donkere huidskleur tussen de demonstranten terecht komt wordt je bedreigt http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-10-2 ... -malieveld

Er is enorm veel lef nodig om je kop uit te steken tegen iets waar mensen zo gepassioneerd over zijn. En er wordt helemaal geen haat gezaaid, er wordt aandacht gevraagd voor iets wat iemand als kwetsend ervaart, en dat hij daar niet alleen in staat is ondertussen meer dan duidelijk. Hoe zou jij het vinden als je ontdekt dat je moeder op haar werk "ons zwarte pietje" genoemd wordt?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:38

Amable schreef:
Je kijkt als normaaldenkend mens inderdaad wel uit om te klagen, je wordt tenslotte gelyncht door de Hollander als je iets negatiefs zegt over zwarte piet. Sterker nog, zelfs als je niets tegen zp hebt maar vanwege iets anders toevallig met donkere huidskleur tussen de demonstranten terecht komt wordt je bedreigt http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-10-2 ... -malieveld

Er is enorm veel lef nodig om je kop uit te steken tegen iets waar mensen zo gepassioneerd over zijn. En er wordt helemaal geen haat gezaaid, er wordt aandacht gevraagd voor iets wat iemand als kwetsend ervaart, en dat hij daar niet alleen in staat is ondertussen meer dan duidelijk. Hoe zou jij het vinden als je ontdekt dat je moeder op haar werk "ons zwarte pietje" genoemd wordt?

Mwhua, nu hou je een aantal tegenhangers toch wel het hand boven het hoofd hoor. Hoe vaak ik niet demonstranten heb horen roepen dat Nederlanders sowieso racisten zijn. En heb je even gemist dat tijdens de intocht 6-jarige kinderen (!) door demonstranten werden uitgescholden voor racist? Dat is geen aandacht vragen, dat is gewoon onbeschoft en beneden alle peil. Ik ga het niet opnemen voor de Hollandse tokkies die roepen dat alle tegenhangers moeten oprotten naar eigen land, want die kunnen wat mij betreft ook de pot op, maar de tegenhangers gedragen zich zelf veelal niet beter.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:40

er word geen haat gezaaid? kom op zeg....
Kom laten we met z'n alle aangifte doen tegen zwarte piet want ja ik vind dat rasicme en het doet mij zeer. Maar dat ik daarmee een jarenlange traditie om zeep help boeit mij niet want mijn wil is wet.

Ze vergeten zelf dat ZP al voor een groot deel is aangepast maar nee ze willen meer een meer en meer.
En dan begint het volgende gezeur, Regeboogkleuren die afvallen Geel, Rood, Wit
Waarom omdat dat ook ik racisme op kan wekken.

en ja daar zaai je haat mee

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:40

Ik heb me genoeg in de geschiedenis verdiept om te weten dat het slavernij verleden van Nederland een smerige geschiedenis is.

Maar om nou een kinderfeest, een feest van een doelgroep die nog niet eens weet wat het woord slavernij betekend, te verzieken omdat een klein clubje zich beledigd voelt vind ik absurd.

We vragen toch ook niet aan Duitse kinderen of ze hun fietsje willen afstaan aan een Nederlandse oma wier fiets ooit door de Duitsers gejat is?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:45

Sinterklaas, Sint Nicolaas, kocht kindslaven vrij. Zo'n 100-150 jaar geleden maakte een tekenaar naar zijn inzicht een tekening bij een verhaaltje over 'de acrobatische helper van Sinterklaas', hierop is Zwarte Piet gebasseerd. Hoewel oude liedjes soms teksten hebben waarbij je je bedenkingen kan hebben, zie ik in het feest zelf niets dat lijkt op onderdrukking of slavernij. Sinterklaas is eigenlijk een seniele oude man die zonder z'n pieten nergens zou zijn... zo worden Pieten ook afgeschilderd: acrobatisch, hulpvol en vrijgevig. Niet als onderdrukte slaven.

Wat is hier precies racistisch aan?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:48

Ook ik vind dit veel te ver gaan. Ik erken ook dat het Nederlandse slavernij verleden geen kattenpis was en kan me er ook in vinden als deze vergeten groep daartoe nog erkenning en / of compensatie krijgt. Maar, een kinderfeest zo onderuit halen is gewoon echt een No-Go. Het feest is door de jaren heen al genoeg aangepast waardoor geen één (blanke) Nederlander het nog associeert met slavernij. Juist Zwarte Piet is het leukste karakter die het feest kent. Hij heeft alleen maar positieve karaktertrekken; is gezellig, leuk, zorgzaam, vrijgevig en altijd vrolijk. Heel veel kinderen vinden het feest vooral leuk door zwarte piet, en waarom ook niet?

Als ze mijn moeder zwarte pietje zouden noemen dat zou ik haar vertellen dat ze daar blij mee mag zijn. Ik heb geen enkel negatief beeld bij een zwarte piet, het wordt tijd dat de rest van Nederland ook van dat stigma af gaat stappen.