Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:00

bruintje123 schreef:
Ik ben voor.

En ik stop direct met werken.
Ik ben. Chronisch ziek zonder uitkering. Werk daardoor parttime.
Vaak ben ik te gesloopt om nog paard te rijden.
Dat kan ik dan mooi gaan doen.
Ik hoorde een bedrag van 1100,-
Dat is voor mij geen achteruitgang.
Dus waarom dam nog iets voor de maatschappij gaan doen?

En zal ik de enige zijn die zo denkt?
Vast niet.

Mijn vriend werkt ploegen.
Dat gaat hij dan ook niet meer doen.
Bedrijf failliet want wie wil dat dan nog wel?

Nee ik zie het niet werken.
Ik kan me dat niet voorstellen op de lange termijn.

En wat gaat je vriend dan doen? De hele dag voor zich uit kijken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:00

EskeGirl schreef:
Ik denk niet dat het werkt, als het basisinkomen genoeg is om een gewoon leven te leiden: je hoeft niet te werken, jezelf te verbeteren, te leren... dus waarom zou je?

Veel mensen vinden zelfverbetering en leren op zich leuk. Waarom sloven al die ruiters zich zo uit om les te nemen en mee te doen aan wedstrijden in de sport? Waarom lezen mensen? Waarom gaan gepensioneerden weer een cursus of opleiding doen? Daar staat geen materiele beloning tegenover, maar de plezier van het doen en ontwikkelen zelf.
Juist in situaties waarin mensen al een soort van vast inkomen zonder al te veel voorwaarden hadden, (lang geleden, toen je nog een redelijke studiefinanciering had, en verder pensioenen/aow) zie je dat heel veel mensen nog van alles gaan doen. Studenten namen enorm veel dingen op - vrijwillig als ze het leuk vonden, betaald als ze andere dingen wilden doen zoals verre reizen maken. Maar aan motivatie geen gebrek.

Het idee dat mensen dus alleen maar werken als het alternatief de totale afgrond is, is echt aantoonbaar onzin. Als mensen omdat ze basisvoorzieningen hebben niet meer willen werken, geldt dat vooral voor bepaalde soorten werk: werk dat niet vervullend is maar frustrerend. Of teveel werk (de meeste mensen vinden vrijwilligerswerk wel leuk, maar meestal niet voor 40 uur per week of meer.) En er zullen ongetwijfeld ook werkelijk mensen zijn die liever niets doen. Maar dan hebben we het toch niet over hele grote aantallen hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:01

Vjestagirl. Geen ploegen meer werken maar overdag.
Als daarvoor dan werk is. Want dat wil iedereen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:02

bruintje123 schreef:

Wat inhoudt dat de rotbaantjes en het werk op rare uren veel beter betaald zal worden :). Kwestie van vraag en aanbod.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:04

Vjestagirl schreef:
bruintje123 schreef:

Wat inhoudt dat de rotbaantjes en het werk op rare uren veel beter betaald zal worden :). Kwestie van vraag en aanbod.

En dat kunnen bedrijven niet betalen en gaan dan failliet of nemen nog wat Polen aan met niet kloppende contracten wat nu in die sector al gaande is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:05

bruintje123 schreef:
Vjestagirl schreef:

En dat kunnen bedrijven niet betalen en gaan dan failliet of nemen nog wat Polen aan met niet kloppende contracten wat nu in die sector al gaande is.

Dat kunnen bedrijven wel betalen, dat willen bedrijven niet betalen.

bruintje123

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:08

Vjesta
Er zijn er bij waar het water aan de lippen staat. En die het niet willen veranderen dan ook niet van mentaliteit dus daar gaan dan Nederlanders thuis komen te zitten. Dus weer minder betalers voor het systeem.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:09

Ik ben voor.

Ik werk in het onderwijs en dat is hard werken voor weinig geld. Er zijn altijd mensen die het tegenovergestelde zeggen wat als je een dat bollen plukt o.i.d ben je lichamelijk gesloopt voor een minimum loon maar ieder werk heeft zijn uitdagingen. Ik vind het onderwijs super leuk en ik blijf er ook werken. Ik werk 0,82 fte en als ik 1000 euro in de maand erbij zou krijgen dan zou ik 0,65 fte gaan werken. De uren die ik overhou kunnen dan naar een werkloze. Dus omdat er mensen minder gaan werken is er ruimte om meer mensen aan een baan te helpen. Maar dat is waarschijnlijk wat te rooskleurig omdat er vast mensen zijn die zeggen ik ga van die 1000 euro lekker op de bank zitten. Persoonlijk kan ik niet rondkomen van 1000 euro en ik zou me te pletter vervelen. Ik zeg altijd ' als ik de loterij win dan ga ik vrijwilligerswerk doen'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:10

bruintje123 schreef:

Precies, dat gebeurt nu al. (Misschien kunnen we al die vrijgemaakte controleurs eens achter het bedrijfsleven aansturen.)

Maar als we op die weg doorgaan (namelijk alles steeds verslechteren omdat er elders goedkopere arbeiders zijn) gaat het net zolang door tot we allemaal net zulke slechte arbeidsvoorwaarden hebben als in Bangladesh. Die weg leidt tot niets. Dus kunnen we net zo goed na gaan denken over wat we dan wel willen en hoe het anders zou kunnen.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:18

Ik ben ook voor

Ik denk dat je hiermee heel veel problemen kan oplossen.
Neemt al een hele hoop stress bij mensen weg, zorgen om geld is niet fijn. En als je zo iedere maand rond kan komen. Neem ook bijvoorbeeld kinderen, als je als moeder al 1000 Euro krijgt, hoef je al geen 20 urig poedersuiker baantje te nemen waarbij je de helft al kwijt bent aan de kinderopvang.

Was het al maar zo ver... :')
En in Zwitserland werkt het ook toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:21

Blackflag schreef:
Ik ben ook voor

Neemt al een hele hoop stress bij mensen weg, zorgen om geld is niet fijn. En als je zo iedere maand rond kan komen. Neem ook bijvoorbeeld kinderen, als je als moeder al 1000 Euro krijgt, hoef je al geen 20 urig poedersuiker baantje te nemen waarbij je de helft al kwijt bent aan de kinderopvang.

De helft kwijt aan kinderopvang? Met een dergelijk inkomen krijg je wel kinderopvangtoeslag :)

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:23

Heb geen kinderen, maar hoor van genoeg ouders als je je kind een paar hele dagen in de week naar de opvang brengt dat je toch wel n gedeelte van je salaris daar aan kwijt bent. Dus dit zou meer mogelijkheden bieden om zelf voor je kinderen te zorgen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:25

Blackflag schreef:
Ik ben ook voor

Zwitserland heeft dit niet... enkel een voorstel.

Kan iemand me uitleggen waar die tientallen miljarden maandelijks vandaan gaan komen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:28

Waar ik wel voor ben is zorgtoeslag en sociaal leenstelsel/stufi volledig afschaffen en daarvoor in de plaats voor iedereen een gratis basisverzekering en opleiding. Goed betaalbaar en toegankelijke Gezondheid en onderwijs maken een land gezond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:28

Maar zeker met jonge kinderen zou het veel beter zijn als ouders die dat willen gewoon thuis mogen blijven. Een stabiel thuis is toch fijner dan kinderopvang. (Ouders die willen werken, die mogen dat gewoon, want als je echt met tegenzin thuis zit is dat ook niet per se bevorderlijk.) Maar ook daar is die dwang richting werk gewoon contraproductief. Waarom wel kinderopvangtoeslag geven maar niet mensen thuis laten?

(En dan gaat heel veel van het geld dat de kinderopvang kost ook nog eens niet naar rechtstreekse goede begeleiding, maar ook naar stapels en stapels certificeringen, controles, roosters, regels, keurmerken, oh en niet te vergeten naar speculerende aandeelhouders en 'durfkapitalisten'.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:34

Ach, ik hoef geen basisinkomen van de overheid om 'thuismanager" te spelen :+ Ik vind het al bijzonder dat de overheid mij geld geeft vanwege het baarvermogen :') (vind dat al fascinerend genoeg haha)

En wat voor kinderen beter is, kan ik niet zo zeggen. Is per gezin anders. Bovendien kun je nu ook wel met jonge kinderen thuiszitten en een bijstandsuitkering aanvragen. Als alleenstaande ouder heb je voor kinderen onder de 5 geen sollicitatie plicht, ben je met z'n tweeën kan je ook 1 laten solliciteren.

(Ben met je eens dat geld dat naar de kinderopvang gaat niet altijd ten goede komt aan de daadwerkelijke goede opvang van een kind...)

Wel kan er onwijs veel verbeterd worden, al die versnipperde toeslagen etc is ook kosten verspillend.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-08-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:40

Shadow, er zijn nu ook al een hoop moeders thuis. Die krijgen nu geen uitkering, omdat de vaders werken. Daar hebben zij voor gekozen. Ik meen te hebben gelezen dat in ons land zo'n 25% van de moeders bewust huisvrouw is. Die zouden met dit stelsel dus wel geld krijgen - dat is toch op zich al onbetaalbaar? En waarom zouden we die mensen betalen als ze er nu al voor kiezen (en het zich kunnen veroorloven) om niet te werken?

Ik denk dat een basisinkomen er alleen voor zorgt dat mensen lui worden en niks of minder gaan doen. Het klinkt wel heel mooi 'dan zijn er meer banen voor andere mensen', maar zitten we daar op te wachten? En mensen die netto niet meer verdienen als ze werken, waarom zouden die dan nog hun bed uit komen? De intrinsieke motivatie - waar idealisten vanuit gaan dat dat erin zit - ontbreekt echt bij veel mensen op dat soort momenten. En dat is nog begrijpelijk ook.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:41

Ik zou het super vinden. Vooral voor de mensen die nu hard werken en het toch niet redden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:50

Mijn man zou niet stoppen met werken. Maar hij zou niet meer bijna 24/7 werken om alsnog maar iets van 1200 de maand te hebben omdat de belastingen nagenoeg alles op eisen van de winst die hij maakt.
Hij zei overtijd letterlijk "waarvoor werk ik eigenlijk zo hard? Ik heb verdomme minder dan iemand die 9-5 achter een bureau zit per maand als ik alles uit tel."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:55

Ryder schreef:
En waarom zouden we die mensen betalen als ze er nu al voor kiezen (en het zich kunnen veroorloven) om niet te werken?

Menselijke waardigheid, en omdat we kinderen graag het beste willen bieden. En omdat we het kunnen.

Citaat:
De intrinsieke motivatie - waar idealisten vanuit gaan dat dat erin zit - ontbreekt echt bij veel mensen op dat soort momenten. En dat is nog begrijpelijk ook.

Het zijn niet idealisten die dat denken, het is gewoon te zien en aan te tonen. Er wordt zoveel vrijwilligerswerk gedaan, er zijn ook zoveel mensen die wel gaan werken ook al hebben ze het geld niet nodig... het is vreemd om dat te negeren en volhardend het slechtste en het meest luie in mensen te willen zien, ondanks alle bewijs voor het tegendeel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:03

Volgens mij zijn er al heel grote experimenten geweest op dit vlak die totáál niet werkten. Ik denk dan aan een Sovejetunie, Mongolie, China, etc...
Oude wijn in nieuwe zakken. Basisinkomen is gewoon communisme. En communisme werkt gewoon niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:04

en het huidige systeem wel wil je zeggen?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:05

Het is in mijn ogen eerder vreemd om er vanuit te gaan dat een ieder hetzelfde in elkaar zit. Ik persoonlijk werk ook omdat ik geniet van mijn baan, mijn collega's en omdat ik er trots op ben dat ik dit kan. Echter, niet iedereen zit zo in elkaar, zo simpel is het. Er zijn echt genoeg mensen die, als ze gratis geld krijgen zonder verder verplichtingen (sollicitatieplicht etc) gewoon lekker thuis op de bank blijven zitten.

En nogmaals, er zijn ook genoeg mensen die er nu bewust voor kiezen om niet te werken en voor de kinderen te zorgen (en geen uitkering krijgen ivm een werkende partner). Die bieden hun kinderen al een prima basis (net als werkende ouders overigens), ik zie niet in waarom die nog zo'n 1k extra moeten vangen. Want kinderen worden niet gelukkig van (ouders met) extra geld.

Dan nog 1 bezwaar: het basisinkomen zou hoger zijn dan de huidige uitkeringen (muv de WW). Dat lijkt mij, naast onpraktisch, ook nog eens onbetaalbaar. We zouden zo een samenleving creëeren waarin (omdat we op dit specifieke forum zitten even een voorbeeld dat hierbij past) mensen straks lekker thuis blijven, de basisinkomens bij elkaar leggen en daar paarden van gaan houden. (Ook dat levert immers plezier op, en een doel). Dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik geloof overigens niet dat ik het meest luie in mensen zie. Ik verwoord enkel m'n onderbuikgevoelens - als ik zomaar een bedrag van omtrent de 1,5k zou krijgen blijf ik ook thuis, hoeveel plezier ik ook uit m'n werk haal. Ik zou een leuke hobby gaan zoeken (of weer een paard kopen ;) ), en voor m'n gezin zorgen. Maar nuttig zijn voor de samenleving, neuh. En ik garandeer je dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 09-08-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:06

Wendy schreef:
Volgens mij zijn er al heel grote experimenten geweest op dit vlak die totáál niet werkten. Ik denk dan aan een Sovejetunie, Mongolie, China, etc...
Oude wijn in nieuwe zakken. Basisinkomen is gewoon communisme. En communisme werkt gewoon niet.

Het verschil(En dat is al vaker genoemd in dit topic..) is dat je erbij kan werken en je dus meer kán verdienen als je wilt. Dus dat is een heel andere opzet als wat jij noemt. Bovendien kan je ook niet zeggen dat ons systeem zo goed werkt, maar dat betekend niet dat álle onderdelen van ons systeem niet werken. Hoe dan ook geen goede argumenten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:10

Tillie20 schreef:
Wendy schreef:

Het verschil(En dat is al vaker genoemd in dit topic..) is dat je erbij kan werken en je dus meer kán verdienen als je wilt. Dus dat is een heel andere opzet als wat jij noemt. Bovendien kan je ook niet zeggen dat ons systeem zo goed werkt, maar dat betekend niet dat álle onderdelen van ons systeem niet werken. Hoe dan ook geen goede argumenten.

Er zijn een aantal punten die niet werken, dat klopt. Maar het werkt beter dan het alternatief, veel beter.
We zouden het huidige systeem terug moeten brengen naar de basis.

Ik denk echt dat dit idee slecht doordacht is. Er is trouwens al een basisinkomen, dat is de uitkering. Een paar honderd euro er bij op, betekent gewoon dat de inflatie stijgt en uiteindelijk dat basisinkomen gewoon weer onder de armoedegrens duikt. Waarna de regering dat weer probeert te repareren met toeslagen.
Wat we moeten verbeteren is dat werken lonend moet zijn. Het toeslagen gedoe moeten we maar eens mee kappen.