Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:17

Sindykaya, je mist het punt van het bericht. De verontwaardiging is er over het feit dat zij liever gehoorschade oploopt door die herrie dan geluid zachter of oordoppen in, omdat je dan blijkbaar echt hebt geleefd.

natuurlijk kun je ermee leven :+ maar als je keuze hebt om je gehoor te beschermen loop je minder risico om ermee te hoeven leven.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:17

Ik vind het in ieder geval niet rechtvaardig om het allemaal op de muziek te steken. Er zijn Belgische autostraden die er zodanig slecht bijliggen dat je in je auto continu een oorverdovend lawaai hoort, en dat ligt echt niet aan de auto. Alsof je daar geen gehoorschade van kan krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:20

daarom spreek ik ook van 'minder risico' en er zit ook een verschil tussen iets bewust opzoeken en geen maatregelen (willen) nemen (zoals een evenement) en simpelweg naar school of werk moeten op de fiets en toevallig langs herrie komen. Gemiddeld mens zit geen uren op een stoeltje direct naar een weg denk ik, terwijl je op een boemboemboem festival een stuk langer in de 'herrie' zit.

Je kan van meer dingen gehoorschade krijgen (werk, dagelijkse bezigheden noem maar op) maar goed... Gaat nu om de muziek zoals ook in de titel staat.

Ik snap niet waarom er festivals etc zijn die de max toegestane geluidsgrens echt perse willen opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:26

Goof schreef:
love_western schreef:
En als ik ooit de 60 heb behaald. Dan wil ik wel kunnen merken dat ik geleefd heb.

Je wil graag gehoorschade op je 60e? 8)7 8)7

Ik merk dat ik heb geleefd aan prachtige herinneringen, niet aan een kapot lichaam. Bovendien hoop ik dat het nog wat langer mee gaat dan enkel tot mijn 60e. Loop je dan nog 35 jaar lang met kapotte oren, tof hoor.

Ach zoveel ga ik ook weer niet uit. En mijn lichaam is toch al half kapot :') Geniet liever in het nu dan mij zorgen maken over later.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:29

Snollygoster: verkeerslawaai is ook vervelend - maar geen 103dB-vervelend. Maar in Nederland kun je dan ook zeker maatregelen laten nemen bij structurele geluidsoverlast van wegen - en de grens daarvan zit ergens rond de 60dB, en 48 in de nacht.

En er zijn best andere mogelijkheden om feesten en muziek leuk te maken, wellicht zelfs leuker voor veel meer mensen, alleen ze worden niet uitgevoerd.

Cabelona

Re: Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:47

Tegenwoordig ga ik niet veel meer uit, maar als ik uit ga dan gaan de oordoppen braaf mee. Ben iedere keer weer blij dat ik ze in heb als iemand letterlijk in je oor moet schreeuwen om zich verstaanbaar te krijgen. Niemand die zich dat normaal gesproken in zijn hoofd haalt. Ik heb ook het idee dat een jaar of 6 geleden het geluid een stuk minder was. Ja je moest wel je stem verheffen om jezelf verstaanbaar te maken, maar je kon nog een beetje een gesprek hebben.
Misschien komt het dat ik toen in andere plaatsen uitging. Tegenwoordig ga ik bijna alleen nog maar uit met carnaval of sporadisch met vrienden naar een feestkroeg. Ik zoek dus niet een echte discotheek op om te dansen of iets dergelijks.

Ik las hier ook dat een verschil van 100 naar 103 dB niet zo groot is. Je weet dat dB's in een logaritmische schaal wordt uitgedrukt en niet lineair.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:04

Ik heb ook bijna dwangmatiģ mijn oordoppen bij...
Er zijn namelijk meer crappy dan goede geluidstechnici, waarbij de doppen de muziek met crappy geluid nog om aan te horen maken :')

Ken verschillende mensen om me heen met gehoorschade met verschillende oorzaken(waaronder proffesioneel bezig zijn met geluid of muziek, tot voor de lol je oren laten opblazen op muziek evenementen tot oorzaken die niets met muziek te maken hebben. )
Maar ben dolgelukkig dat mijn oren nog gewoon alles horen en niks horen wat er niet is.