Jeugdzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:14

Ik heb even alleen je openingspost gelezen TS en niet de andere reacties maar ik heb vanaf mijn 8ste in pleeggezinnen gewoond. Dankzij jeugdzorg want het was thuis helemaal uit de hand gelopen kmdat mijn moeder door de alcoholverslaving en psychoses mij in groot gevaar bracht met haar gedrag.
Ik ben jeugdzorg blij dat ze daarachter zijn gekomen en ik toch nog een beetje normaal op heb kunnen groeien. Mijn moeder is dankzij jeugdzorg in een afkickkliniek gekomen en is nu van haar verslaving af.
Ik ben jeugdzorg blij dat ze een budget hadden zodat ik nog leuke dingen kon doen en dat ik goed er vanaf ben gekomen dankzij sociale vaardigheid training
Ik ben jeugdzorg dankbaar dat ondanks ik een paar keer heb moeten wisselen van pleeggezinnen in een fantastisch gezinshuis terecht ben gekomen en hier echt de tijd van mn leven heb gehad tussen de paarden. Daardoor is het met mij helemaal goed gekomen. Hier ben ik jeugdzorg en mijn pleegouders erg dankbaar voor.

En dan de klachten over jeugdzorg. Ik snap dat veel mensen niet blij er mee zijn maar ik snap dat jeugdzorg ook lastige keuzes moet maken om een kind wel of niet onder toezicht of uit huis te plaatsen. Vaak zijn ouders ook niet meewerkend en is dit voor jeugdzorg ook moeilijk.

Dit is wat ik ff kwijt wou :P

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:14

Supervixen schreef:
Ik kijk ook vanuit de onderwijskant naar jeugdzorg en heb nog weinig goeds van ze gezien helaas. Bij meerdere gezinnen lieten ze de boel maar aanmodderen, zonder goed in te grijpen. Kinderen waren hier vreselijk de dupe van!

Hier dezelfde ervaring helaas.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:24

Marie111 schreef:
Hier nog een link naar een hele lange discussie over Jeugdzorg

http://www.ouders.nl/forum/algemeen-oud ... eugdzorg-0

Ik weet niet of dit nou de beste link is. Degene die dat draadje startte heeft negatieve ervaringen met BJZ en schrijft daar ook over. Haar goed recht natuurlijk maar je kunt ook zover doorslaan dat je niet meer in staat bent om open en onbevooroordeeld naar situaties te kijken. En dat is wat met die TS aan de hand is. Die gaat af en toe wel héél ver en heeft taps toelopende oogkleppen op.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:01

Leandra schreef:
Ik heb minder goede ervaringen met jeugdzorg. Ik heb een jaar lang mijn nichtje als pleegkind in huis gehad en zeker het 1r half jaar hebben wij 6 verschillende contactpersonen gehad. De ene stopte, de ander kwam van de ene dag op de andere niet meer opdagen en dieet een andere werd overgeplaatst. Zo ging het maar door. Ook de communicatie was slecht. We zijn geregeld van het kastje naar de muur gestuurd omdat ze niet wisten waarover het ging. Ook de communicatie met de ouders (toen uit elkaar en tegenover elkaar staand) Was slecht. Dus nee, geen goede ervaringen.

Dit kon mijn verhaal zijn, al ging het dan om 2,5 jaar. Ervaringen zijn hetzelfde, veel verschillende contactpersonen, veel onwetendheid, en slechte communicatie.
Als ik eraan terug denk voel ik de frustratie en onmacht alweer boven komen. :(

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 01:50

pinto_1 schreef:
Leandra schreef:
Ik heb minder goede ervaringen met jeugdzorg. Ik heb een jaar lang mijn nichtje als pleegkind in huis gehad en zeker het 1r half jaar hebben wij 6 verschillende contactpersonen gehad. De ene stopte, de ander kwam van de ene dag op de andere niet meer opdagen en dieet een andere werd overgeplaatst. Zo ging het maar door. Ook de communicatie was slecht. We zijn geregeld van het kastje naar de muur gestuurd omdat ze niet wisten waarover het ging. Ook de communicatie met de ouders (toen uit elkaar en tegenover elkaar staand) Was slecht. Dus nee, geen goede ervaringen.

Dit kon mijn verhaal zijn, al ging het dan om 2,5 jaar. Ervaringen zijn hetzelfde, veel verschillende contactpersonen, veel onwetendheid, en slechte communicatie.
Als ik eraan terug denk voel ik de frustratie en onmacht alweer boven komen. :(

Inderdaad, die frustratie en de machteloosheid. Die was nog het ergste.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:45

Ik kom even binnenvallen in de hoop dat iemand mij kan helpen :)

Ikzelf studeer Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Vorig jaar heb ik stage gelopen op een instelling waar het allemaal niet zo ging als dat het moest. Er zijn toen ook veel problemen geweest met de gemeente en de instelling stond veel in de media. Er is boven water gekomen dat de man wel enkele keren fraude heeft gepleegd.

Mijn nichtje was daar ook cliënt en die heb ik dat jaar ook begeleid. Nu is mijn nichtje daar weggegaan omdat het niet allemaal ging zoals het hoort te gaan. Nu 5 maanden later krijgt ze van het zorgkantoor een brief binnen met een schuld van €15,000. Ze is niet de eerste. Er is al eerder een meisje geweest (tijdens mijn stagetijd) die die man heeft aangeklaagd voor PGB-fraude.

Nu is mijn vraag of iemand weet wat ik in zo'n situatie moet doen. Moet er gewoon aangifte worden gedaan bij de politie of wat zijn de stappen die ondernomen kunnen worden?

Rossfechten

Re: Jeugdzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:52

Ha
Ik denk naar de politie gaan, en aangifte doen tegen die man.
En naar het zorgkantoor stappen, en daar heel vriendelijk !!!!!!! proberen om de juiste persoon te pakken te krijgen, die je verder wilt helpen.
En alleen daar vragen wat moet ik doen ? Hoe kunnen jullie me helpen ? en als je doorgestuurd wordt, naam opschrijven en tel, en als dat niets wordt weer naar die persoon terugbellen en vragen wat nu, op die manier willen ze best wat doen bij het zorgkantoor.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:19

Lennox schreef:
Ik denk altijd maar, gelukkig halen de berichten het nieuws nog. Als het niet meer nieuwswaardig zou zijn dan zouden we pas echt een probleem hebben. Natuurlijk worden er fouten gemaakt, overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. .

Dit dus! In veel gevallen gaat het wel goed, maar dat hoor je helaas niet.

Ik studeer Maatschappelijk werk en Dienstverlening en hoor vanuit mijn omgeving en studie veel verschillende verhalen over de Jeugdzorg. Het is vooral heel jammer dat veel verhalen worden opgeblazen. Jeugdzorg heeft ook een negatieve lading gekregen. Als hulpverlener zit je vaak klem tussen allerlei protocollen en regels waar je simpelweg aan moet houden, hoe banketstaaf en vervelend ook. Soms kan er niet meer gedaan worden als luisteren. Dat wordt vaak vergeten. Als toekomstig hulpverlener, als ik tenminste voor me zelf spreek en mijn studiegenoten, hebben we echt een hart voor onze studie. We willen graag bijdragen aan de maatschappij. In de levens en harten van onze cliënten. Hun leven weer op de rails helpen en zorgen dat onze cliënten zelfstandig mens mogen en kunnen zijn.

Wel wordt er gewerkt aan een kwaliteitsverbetering. Elke student die graag wil afstuderen in de richting van Jeugdzorg, moet dan ook aan speciale voorwaarden kunnen voldoen. Uiteindelijk moet deze student naar het afstuderen ook regelmatig zich laten bijscholen om deze aantekening te behouden. Er word heel hard gewerkt aan de kwaliteitsverbetering en wat ik heb begrepen, zijn deze nieuwe eisen vrij pittig.

Ik ben dan ook blij om ook positieve verhalen te lezen over Jeugdzorg, maar het raakt mij ook om verhalen te lezen waarbij niet kordaat word opgetreden. Helaas hoor je hier ook 1 kant, en niet de kant van de hulpverlener. Ik ga er iniedergeval van uit dat een hulpverlener objectief en kordaat met een casus kan omgaan.
Laatst bijgewerkt door Marijee op 27-12-15 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:33

Met JZ medewerkers is het net als juryleden, je hebt goede en slechte. Helaas is het voor een kind hebben van een slechte JZ medewerker soms een doodvonnis. Ik denk dat het een mooie maar ook zeer moeilijke baan kan zijn en er soms mensen zijn die situaties compleet verkeerd inschatten met soms zeer ernstige gevolgen. Zoals dat meisje in de kast, zelfs als leek weet je dat dat niet kan, als je zo'n kind toch thuislaat en het gaat dood dan zou je voor het leven geroyeerd moeten worden.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 02:48

@Spindleberry jrr brnt niet de eerst en ook niet de klaaatste die over harreveld zal klagenn ik wens jou en je moeder sterkte

hopelijk neemt voogd n keer op

schrijf anders naar de kinderombudsman