De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:38

sevenofnine schreef:
Ik denk dat we beter minder grondstoffen aan vlees en transport besteden, ook minder aan sportpaarden en huisdieren.

Mee eens, maar dan moeten mensen wel accepteren dat dat betekent dat ze niet meer elke dag een stuk vlees sop hun bord hebben. En dat doen ze vooralsnog niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:41

Interessant topic!
Ik vind het een non-argument dat ouderen veel voor het land gedaan hebben en nu in de watten gelegd moeten worden. De vereniging waar ik bij zit heeft een vergelijkbare situatie: jarenlang is er geld over de balk gesmeten en zijn er negatieve jaarafrekeningen geweest. Nu moeten we hervormen, bezuinigen om het hoofd boven water te houden: de ouderen vertrekken massaal omdat er allerlei "onacceptabele" veranderingen worden doorgevoerd en zij zich niet gerespecteerd voelen. Dat is best zuur, immers: zij hebben mee geprofiteerd van de periode dat we veel geld hadden en niets gedaan ondanks dat het niet moeilijk te begrijpen zou moeten zijn dat het ooit voor een terugslag zou zorgen (de negatieve begrotingen dus).

Nu klagen de ouderen steen en been over de verhoogde pensioenleeftijd - volkomen onterecht, imo, aangezien de leeftijd van 65 jaar is vastgesteld toen de mensen nog maar 75 werden ofzo. Inmiddels is er een vrouw geweest die 120 is geworden: nou, het spijt me, maar dan heb je dus langer geleefd van belastinggeld en pensioenfondsen dan dat je er zelf aan bij hebt gedragen.
Je hebt een hoop klagerds die dan roepen dat je "niet leeft om te werken", maar helaas, als je wil dat er voor jou gezorgd wordt moet je zelf ook je steentje bijdragen.

Goed, ik dwaal af :o Maar het is erg interessant om te zien dat het krijgen van kinderen toch niet de enige reden is voor overbevolking.
Ben het geheel eens met Noor, het is belachelijk hoeveel voeding (maïs, soja) er naar vee gaat dat ook door mensen gegeten zou kunnen worden. Er verhongeren mensen omdat Westerlingen zo nodig vlees moeten eten. Beetje jammer.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:52

Ik vind het belangrijk dat als ik voor kinderen kies ik ze een goed leven kan bieden. Ik denk niet dat dat mogelijk is met de huidige wereld, en ik sterf dan liever zelf met problemen (zoals geen oudedagsvoorziening) dan dat ik mijn kind achterlaat in een rotwereld. Ik verwacht namelijk dat de problemen alleen maar erger worden.

secricible schreef:
Overigens zijn er diverse bronnen die het instorten van de wereld door overbevolking tegen spreken :) in de 18e eeuw werd al voorspeld dat we binnenkort zouden instorten, omdat we geen eten meer zouden kunnen vinden. En oen kwam de grotere landbouw en de industrialisatie op gang, waarmee we meer eten voor onszelf konden verzorgen. De techniek loopt nog steeds voor op de overbevolking en de vraag is of dat zo blijft, of dat we de techniek in gaan halen :)

Ik vind het wel interessant dat er ook tegenargumenten zijn, daar ga ik mij nog eens over inlezen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:56

Ladyson schreef:
Ik vind het belangrijk dat als ik voor kinderen kies ik ze een goed leven kan bieden. Ik denk niet dat dat mogelijk is met de huidige wereld, en ik sterf dan liever zelf met problemen (zoals geen oudedagsvoorziening) dan dat ik mijn kind achterlaat in een rotwereld. Ik verwacht namelijk dat de problemen alleen maar erger worden.

secricible schreef:
Overigens zijn er diverse bronnen die het instorten van de wereld door overbevolking tegen spreken :) in de 18e eeuw werd al voorspeld dat we binnenkort zouden instorten, omdat we geen eten meer zouden kunnen vinden. En oen kwam de grotere landbouw en de industrialisatie op gang, waarmee we meer eten voor onszelf konden verzorgen. De techniek loopt nog steeds voor op de overbevolking en de vraag is of dat zo blijft, of dat we de techniek in gaan halen :)

Ik vind het wel interessant dat er ook tegenargumenten zijn, daar ga ik mij nog eens over inlezen.

Punt is: de mens overleeft het vermoedelijk wel. Maar denk eens aan het versterkte broeikaseffect, ontbossing etc. waar dierenpopulaties onder lijden? Ik vind het een beetje misselijk dat daar zo makkelijk overheen gewalst wordt. Denk aan dat Greenpeace een tijd terug die actie tegen Shell had - goed, die actie was een beetje krom, maar het gaat erom dat Shell zoiets had van "Oeh! De polen smelten vanwege de opwarming van de aarde! Nu kunnen we wél bij de enorme olievoorraad onder de Noordpool, yes!" Dat vind ik echt een nare redenatie :\ En word er een beetje verdrietig van eigenlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:43

Sinds ik Inferno van Dan Brown heb gelezen kijk ik er wel anders tegenaan. Ik had geen idee dat de bevolking zo hard groeide. Dan hebben we gewoon echt een probleem op een gegeven moment. Ik geloof ook best dat er dan iets gaat gebeuren om alles weer in balans te brengen. Misschien hebben we dit dan wel zelf veroorzaakt.
Mocht er zo'n virus bestaan wat hij beschrijft, dan zou ik alleen maar voorstander zijn om het los te laten.

Tillie20

Re: De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:55

Probleem is niet zozeer dat we met zoveel mensen zijn, maar eerder de verdeling van het geld en de gevolgen daarvan. Ook het feit dat iedereen maar koopt en koopt zonder erbij na te denken(dit is een generalisering, voel je niet aangesproken ;))

Wanneer we minder mensen zouden hebben, zou het makkelijker zijn om op een verantwoorde manier met de aarde om te gaan. Maar dat hebben we nou eenmaal niet op dit moment. Hoe het er nu naar uit ziet zal binnenkort(dan heb ik het over binnen enkele tientallen jaren) het punt van een temperatuursverhoging van 2 graden op de aarde bereikt worden, door broeikasgassen. Hierdoor zal uiteindelijk alle sneeuw smelten, waar weer broeikasgassen door vrijkomen. Hierdoor zal de aarde onvermijdelijk onbewoonbaar voor de mens worden.

Alle broeikasgassen die nu in de lucht zitten zullen voor een verhoging van 1 graden zorgen. We zitten nu dus écht op het randje, maar niemand doet er iets aan!?

Vlees eten achterwegen laten of verminderen is al een hele goede manier: die is namelijk voor meer dan 50% verantwoordelijk voor de extra broeikasgassen. Verder minder dierlijke producten, meer tweedehands kopen, minder dingen kopen. Minder ver op reis.

Mensen snappen vaak in Nederland niet hóe goed we het wel niet hebben, hoe verschrikkelijk het wel niet in andere landen is. Zo zonde... We hebben eigenlijk echt niks te klagen hier..

Hoe dan ook: ik snap gewoon niet dat dingen zoals het versterkt broeikaseffect en tekorten aan zoetwater niet gewoon PRIORITEIT hebben boven economische belangen. Is toch onzin dat de regering eigenlijk beslist dat we maar niet zo gaan investeren in onze leefomgeving omdat dat geen geld oplevert...

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:58

Ik zie mensen in dit topic vaak een boek van Dan Brown aanhalen... Wees voorzichtig met wat je leest van Dan Brown, die man is een fictie-auteur die erom bekend is leugens en verzinsels voor te stellen als feiten voor de shock-value ervan. Hij is bekend geworden omdat hij 'the Da Vinci Code' schreef, een weinig origineel verhaal dat mensen een hele hoop leugens en complottheorieën voor waar deed aannemen. Als je denkt dat dat een visie is die alleen christelijke tegenstanders van het boek hebben, in onderstaande link bekende atheïst Stephen Fry's mening over de Da Vinci Code
https://www.youtube.com/watch?v=vu-YkN41whU

Dan Brown is een auteur die teert op goedkope rampscenario's en complottheorieën om zijn boeken mee te verkopen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:00

sevenofnine schreef:
Ik zie mensen in dit topic vaak een boek van Dan Brown aanhalen... Wees voorzichtig met wat je leest van Dan Brown, die man is een fictie-auteur die erom bekend is leugens en verzinsels voor te stellen als feiten voor de shock-value ervan. Hij is bekend geworden omdat hij 'the Da Vinci Code' schreef, een weinig origineel verhaal dat mensen een hele hoop leugens en complottheorieën voor waar deed aannemen. Als je denkt dat dat een visie is die alleen christelijke tegenstanders van het boek hebben, in onderstaande link bekende atheïst Stephen Fry's mening over de Da Vinci Code
https://www.youtube.com/watch?v=vu-YkN41whU

Dan Brown is een auteur die teert op goedkope rampscenario's en complottheorieën om zijn boeken mee te verkopen.

Daarom is het ook fictie ;)
Ik denk dat niemand dit boek als bron gebruikt voor feiten, hahaha. Maar het punt wat gemaakt wordt in dit boek blijft wel overeind staan, namelijk overbevolking ;)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:03

@margrathea: Volgens mij hebben wij een verschil over wat ouderen zijn. Mensen van rond de 65 zijn in mijn ogen niet de ouderen waar ik het over heb. Ouderen zijn in mijn ogen de mensen van rond de 70-75 en ouder. Die nu maar moeten zijn hoe ze rond komen of hulp krijgen. De rest hoor je me niet over.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:11

Funnygirl schreef:
@margrathea: Volgens mij hebben wij een verschil over wat ouderen zijn. Mensen van rond de 65 zijn in mijn ogen niet de ouderen waar ik het over heb. Ouderen zijn in mijn ogen de mensen van rond de 70-75 en ouder. Die nu maar moeten zijn hoe ze rond komen of hulp krijgen. De rest hoor je me niet over.

Het zijn anders vaak wel de mensen die zich betitelen als oudere :')
Zo van "Zo, nu ben ik 65, kom maar op met die AOW".
Niet iedereen is zo, natuurlijk (genoeg mensen die vrolijk doorwerken na hun 65e omdat ze het veel te leuk vinden wat ze doen) maar helaas zijn er teveel die dit wel vinden.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:16

Tillie 20, Als fictie de meningen van mensen beïnvloed moet je ook nagaan of dat stuk fictie het waard is om je mening door te laten beïnvloeden, dat is wat ik bedoel. Ik denk dat je zeer teleurgesteld zou zijn moest je weten hoeveel mensen zulke 'feiten' uit fictie echt gaan checken. Zijn verzinsels zijn al herhaald in verschillende kranten, door journalisten die zo'n feiten zouden moeten nakijken. Nuja het is oud nieuws dat dat(niet) gebeurt, maar ik wil maar illustreren waarom het belangrijk is dat erop gewezen wordt. Zeker als iemand oppert dat het niet slecht zou zijn om een virus zoals beschreven in het boek los te laten op de mensheid.

Maar goed, on topic: Volgens mij hoeven we nog steeds niet naar bevolkingsgroei kijken als grote boosdoener, maar naar onze levensstijl die voor 4 of 5 mensen kan tellen. Simpeler gaan leven is natuurlijk niet leuk voor veel mensen, maar zelfs als we de bevolkingsgroei soppen of zelfs wat inkrimpen, onze levensstijl zie ik de gecreëerde ruimte sneller innemen dan een paar kinderen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:20

sevenofnine schreef:
Tillie 20, Als fictie de meningen van mensen beïnvloed moet je ook nagaan of dat stuk fictie het waard is om je mening door te laten beïnvloeden, dat is wat ik bedoel. Ik denk dat je zeer teleurgesteld zou zijn moest je weten hoeveel mensen zulke 'feiten' uit fictie echt gaan checken. Zijn verzinsels zijn al herhaald in verschillende kranten, door journalisten die zo'n feiten zouden moeten nakijken. Nuja het is oud nieuws dat dat(niet) gebeurt, maar ik wil maar illustreren waarom het belangrijk is dat erop gewezen wordt. Zeker als iemand oppert dat het niet slecht zou zijn om een virus zoals beschreven in het boek los te laten op de mensheid.

Maar goed, on topic: Volgens mij hoeven we nog steeds niet naar bevolkingsgroei kijken als grote boosdoener, maar naar onze levensstijl die voor 4 of 5 mensen kan tellen. Simpeler gaan leven is natuurlijk niet leuk voor veel mensen, maar zelfs als we de bevolkingsgroei soppen of zelfs wat inkrimpen, onze levensstijl zie ik de gecreëerde ruimte sneller innemen dan een paar kinderen.

Helemaal mee eens inderdaad! Heb hier laatst nog een gesprek over gehad op school, feit blijft inderdaad dat mensen hun luxe niet willen opgeven voor iets waarvan ze het resultaat niet of nauwelijks zullen meemaken.

Heel jammer, want als ik op Facebook onder een artikel oid met soortgelijke inhoud als hier reageer word ik meteen raar aangekeken. Ontkenning. Want niemand wilt luxe inleveren. Het zal vanuit de regering moeten komen, maar zij hebben gewoon teveel belang financieel gezien om het niet te doen.

sallandval

Je kunt nog met nog zoveel tegenargumenten komen, feit blijft dat er een grens is aan hoeveel mensen de aarde kan onderhouden. De redenatie dat het nog nooit eerder mis is gegaan is hetzelfde als zeggen 'ik ga niet dood want ik ben tot nu toe niet dood gegaan'.

En overconsumptie, tja.. dat is hetzelfde probleem als met kinderen krijgen. Zelfs wie begrijpt dat er een eind moet komen aan de grondstoffen (niet alle grondstoffen hoeven trouwens 'op' te raken, onvoldoende niet genoeg drinkwater is al genoeg voor een wereldwijde ramp) zal doorgaans zijn schouders ophalen als hij lekker lang wil douchen of kinderen wil krijgen.

Verstandige lange termijn beslissingen halen het het zelden als ze ingaan tegen korte termijn wensen.

Felicxa

Ik ben dan wel heel jong, en kinderen zijn nog (lang) niet aan de orde maar ik zou toch echt geen kinderen willen ook om deze reden, maar heb zo ook mijn eigen redenen.

Ik ben van mening dat mensen veel te makkelijk denken over het krijgen van kinderen. Mensen zien het als een recht ipv als een voorrecht. Mensen die niet via de natuurlijk manier kinderen kunnen krijgen, kunnen gewoon geen kinderen krijgen. Adopteer dan. Maar ik vind het echt van de zotte dat iedere sukkel zomaar 10 kinderen op de wereld kan en mag zetten, zeker hier in het westen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:27

Ik dacht dat met de uitbraak van ebola toch de bevolking iets uitgedund was,maar is dat dan zo snel weer ingehaald? :o

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:30

moonsparkle schreef:
Ik dacht dat met de uitbraak van ebola toch de bevolking iets uitgedund was,maar is dat dan zo snel weer ingehaald? :o

Ebola is helemaal geen ernstige ziekte, biologisch gezien. Er zijn relatief weinig mensen aan dood gegaan. Een uitdunning zou betekenen dat minimaal 1 miljard of meer mensen dood zouden moeten gaan, aangezien we nu met 7 miljard zijn..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:34

sallandval schreef:
Je kunt nog met nog zoveel tegenargumenten komen, feit blijft dat er een grens is aan hoeveel mensen de aarde kan onderhouden. De redenatie dat het nog nooit eerder mis is gegaan is hetzelfde als zeggen 'ik ga niet dood want ik ben tot nu toe niet dood gegaan'.

En overconsumptie, tja.. dat is hetzelfde probleem als met kinderen krijgen. Zelfs wie begrijpt dat er een eind moet komen aan de grondstoffen (niet alle grondstoffen hoeven trouwens 'op' te raken, onvoldoende niet genoeg drinkwater is al genoeg voor een wereldwijde ramp) zal doorgaans zijn schouders ophalen als hij lekker lang wil douchen of kinderen wil krijgen.

Verstandige lange termijn beslissingen halen het het zelden als ze ingaan tegen korte termijn wensen.

Ja precies, dat kan ik dus ook echt niet begrijpen. Ik bedoel, het internet staat vol met hoeveel meer belastend het eten van vlees is voor het milieu in vergelijking met plantaardig eten, maar toch hebben mensen zoiets van "Jamaar ik vind biefstuk lekker!" Ik voel echt plaatsvervangende schaamte als ik op Facebook iemand zie die heel trots meedoet aan Earth day (vandaag trek ik een warme trui aan in plaats van de verwarming hoger te zetten, want ik denk aan de aarde!) en ondertussen wel gewoon vlees en zuivel blijven gebruiken... Ja doei. Ik douche korter! Ik draai de kraan dicht tijdens het tanden poetsen! Hoera, als je een kilo vlees laat staan heb je al net zoveel water bespaard als wanneer je een half jaar lang überhaupt niet zou douchen. Pffft...

Sorry, ik wind me er altijd nogal over op. :o

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:39

Magrathea schreef:
sallandval schreef:

Ja precies, dat kan ik dus ook echt niet begrijpen. Ik bedoel, het internet staat vol met hoeveel meer belastend het eten van vlees is voor het milieu in vergelijking met plantaardig eten, maar toch hebben mensen zoiets van "Jamaar ik vind biefstuk lekker!" Ik voel echt plaatsvervangende schaamte als ik op Facebook iemand zie die heel trots meedoet aan Earth day (vandaag trek ik een warme trui aan in plaats van de verwarming hoger te zetten, want ik denk aan de aarde!) en ondertussen wel gewoon vlees en zuivel blijven gebruiken... Ja doei. Ik douche korter! Ik draai de kraan dicht tijdens het tanden poetsen! Hoera, als je een kilo vlees laat staan heb je al net zoveel water bespaard als wanneer je een half jaar lang überhaupt niet zou douchen. Pffft...

Sorry, ik wind me er altijd nogal over op. :o

Heel fijn om te lezen dat iemand mijn gevoel deelt daarin.. Kan me daar ook enorm over opfokken. Gelukkig heb ik de eer om voor de klas te staan(ben nog bezig met de opleiding, maar doe wel stage) voor het vak Biologie. Dus ik hoop dat mijn kotertjes na een jaartje les wel beter geïnformeerd de weide wereld in gaan. Respect voor dieren en de natuur staat voor mij echt op nummer 1. De rest 'moet' gedaan worden, maar respect voor de natuur zou eigenlijk het belangrijkste moeten zijn wat je leert bij Biologie...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:41

We graven ons eigen graf, dat is al jaren duidelijk. Wat dan weer zo jammer is, is dat onschuldige (oftewel de natuur) daar ten koste van gaat. Maar of zwangerschap tegen houden daar iets tegen gaat doen? Denk het niet, alleen al omdat het vrij onmogelijk is zoiets voor miljarden mensen tegen te gaan. Als het al amper niemand lukt in deze wereld erbij stil te staan wat we onze omgeving en elkaar eigenlijk allemaal aandoen, hoe wil je dan miljarden mensen behoeden van iets wat zo normaal is? Het probleem ligt denk ik ook wel het meest in de ontwikkelingslanden, wat grotendeels onze schuld is en wat we compleet verkeerd aanpakken (wat hebben mensen aan geldstromen die ze nergens in kunnen investeren want ze hebben niets?). Maar toch ook echt in de westerse wereld, bijna iedereen wil gezinnetjes stichten, liefdesbaby's. En voor tienermoeders is het steeds beter mogelijk om hun kind een redelijk bestaan te geven, want tja, abortus is moord. Maar uiteindelijk moorden we elkaar op deze manier ook uit.

Ik ben dan nog erg jong (bijna 18), ik zou dolgraag een levend wezen op de wereld willen zetten, ooit, om het mee te kunnen geven wat ik geleerd heb. Maar absoluut niet in deze omstandigheden van de wereld. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat ik eigenlijk helemaal geen kind wil, niet vanwege het kind zelf, dat lijkt me fantastisch. Maar om de wereld. Dan adopteer ik liever een kindje wat er toch al is en het harder nodig heeft.

Zelf denk ik dat het probleem uiteindelijk zelf opgelost word, maar absoluut niet op een fijne manier. Hoe meer mensen, hoe meer kans op besmettingen en ziektes die uitbreken en zich verplaatsen. En kijk naar de welvaartsziektes die steeds meer om de hoek komen kijken... te beginnen met kanker. En mochten we daar iets tegen vinden, dan is er toch al weer een volgende ziekte. Obesitas neemt toe, verspreidende infecties (als lyme) worden steeds agressiever, etc. Wacht maar af. Uiteindelijk kan de technologie de natuur niet meer tegen houden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:45

Suliko schreef:
We graven ons eigen graf, dat is al jaren duidelijk. Wat dan weer zo jammer is, is dat onschuldige (oftewel de natuur) daar ten koste van gaat. Maar of zwangerschap tegen houden daar iets tegen gaat doen? Denk het niet, alleen al omdat het vrij onmogelijk is zoiets voor miljarden mensen tegen te gaan. Als het al amper niemand lukt in deze wereld erbij stil te staan wat we onze omgeving en elkaar eigenlijk allemaal aandoen, hoe wil je dan miljarden mensen behoeden van iets wat zo normaal is? Het probleem ligt denk ik ook wel het meest in de ontwikkelingslanden, wat grotendeels onze schuld is en wat we compleet verkeerd aanpakken (wat hebben mensen aan geldstromen die ze nergens in kunnen investeren want ze hebben niets?). Maar toch ook echt in de westerse wereld, bijna iedereen wil gezinnetjes stichten, liefdesbaby's. En voor tienermoeders is het steeds beter mogelijk om hun kind een redelijk bestaan te geven, want tja, abortus is moord. Maar uiteindelijk moorden we elkaar op deze manier ook uit.

Ik ben dan nog erg jong (bijna 18), ik zou dolgraag een levend wezen op de wereld willen zetten, ooit, om het mee te kunnen geven wat ik geleerd heb. Maar absoluut niet in deze omstandigheden van de wereld. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat ik eigenlijk helemaal geen kind wil, niet vanwege het kind zelf, dat lijkt me fantastisch. Maar om de wereld. Dan adopteer ik liever een kindje wat er toch al is en het harder nodig heeft.

Zelf denk ik dat het probleem uiteindelijk zelf opgelost word, maar absoluut niet op een fijne manier. Hoe meer mensen, hoe meer kans op besmettingen en ziektes die uitbreken en zich verplaatsen. En kijk naar de welvaartsziektes die steeds meer om de hoek komen kijken... te beginnen met kanker. En mochten we daar iets tegen vinden, dan is er toch al weer een volgende ziekte. Obesitas neemt toe, verspreidende infecties (als lyme) worden steeds agressiever, etc. Wacht maar af. Uiteindelijk kan de technologie de natuur niet meer tegen houden.

Dat is precies hoe ik ook erover denk inderdaad. Er zal ooit, niet zo lang vanaf nu, een ziekte komen die dodelijk én besmettelijk is. Waar niet zomaar een vaccin tegen gemaakt kan worden. Ik vrees ervoor, wat in de toekomst ligt. En jammer genoeg wimpelt iedereen het af. 'Daar vinden we dan wel iets tegen'..

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:48

maralyn schreef:
Ik zit in twijfel, met de bevolkingsgroei, en andere factoren, of ik ooit wel kinderen wil.

Men is juist bang dat door de mens uitsterft. De stijgende lijn is nu aan het afvlakken en de verwachting is dat deze gaat dalen.

Als ik vanavond tijd heb ga ik eventjes de bronnen weer opzoeken. Is echt heel interessant.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:50

xEmily schreef:
maralyn schreef:
Ik zit in twijfel, met de bevolkingsgroei, en andere factoren, of ik ooit wel kinderen wil.

Men is juist bang dat door de mens uitsterft. De stijgende lijn is nu aan het afvlakken en de verwachting is dat deze gaat dalen.

Als ik vanavond tijd heb ga ik eventjes de bronnen weer opzoeken. Is echt heel interessant.

Dat heb ik ook gelezen, dat dat de bevolking in Nederland zou dalen. Maar in 3e wereld landen? Denk het niet, zeker niet op korte termijn. Maar misschien zit ik ernaast natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 17-07-15 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:51

xEmily schreef:
maralyn schreef:

Dat is normaal, dat de stijgende lijn afvlakt en daalt, dat zie je in alle populaties in de biologie. Maar dat betekend bij lange na niet dat de mens gaat uitsterven, dat betekend gewoon dat er een maximum bereikt is voor de ruimte(in allerlei vormen denkbaar) die er is.

EDIT: voorbeeldje:
Afbeelding

Dit gaat over een of ander dier.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:55

Ik denk ook dat de natuur uiteindelijk zijn eigen 'zooi' (de mensheid) op gaat ruimen, of dat nou met een ernstige ziekte is of met een vreselijke natuurramp. Ik vind het ook zo ontzettend zonde dat er zo weinig respect is voor de natuur (en dus eigenlijk onszelf).

Áls zoiets ooit komt, wil ik absoluut niet dat mijn kinderen dat mee gaan maken. Vandaar wil ik ook vooralsnog geen kinderen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:57

Mensen zijn gewoon naïef en egoïstisch. Zolang ze weten dat ze zelf geen gevaar lopen (of althans, het niet merken, en zelfs als ze het merken kiezen ze nog altijd voor genot en gemakzucht), zou het ze echt een worst wezen. Ondertussen vreten ze gif, bakken met antibiotica door de bioindustrie, en vervolgens gooien ze nog meer gif terug de wereld in. En voelen ze zich helemaal euforisch als ze 1 dag stil staan bij water- en energieverspilling en belonen zichzelf met een hamburger van de mac en hebben ze alles van die dag voor een jaar lang weer de grond ingestampt. Bravo mensheid, wat ben ik toch trots op mijn soort, petje af. _/-\o_

Maar goed, uiteindelijk zullen we zelf tegen onze daden aanlopen. Ziektes zullen vanzelf een eind maken aan deze schande. Daar ben ik zeker van, en dat kalmeert mijn woede over deze domheid. :+ :')