Suliko schreef:We graven ons eigen graf, dat is al jaren duidelijk. Wat dan weer zo jammer is, is dat onschuldige (oftewel de natuur) daar ten koste van gaat. Maar of zwangerschap tegen houden daar iets tegen gaat doen? Denk het niet, alleen al omdat het vrij onmogelijk is zoiets voor miljarden mensen tegen te gaan. Als het al amper niemand lukt in deze wereld erbij stil te staan wat we onze omgeving en elkaar eigenlijk allemaal aandoen, hoe wil je dan miljarden mensen behoeden van iets wat zo normaal is? Het probleem ligt denk ik ook wel het meest in de ontwikkelingslanden, wat grotendeels onze schuld is en wat we compleet verkeerd aanpakken (wat hebben mensen aan geldstromen die ze nergens in kunnen investeren want ze hebben niets?). Maar toch ook echt in de westerse wereld, bijna iedereen wil gezinnetjes stichten, liefdesbaby's. En voor tienermoeders is het steeds beter mogelijk om hun kind een redelijk bestaan te geven, want tja, abortus is moord. Maar uiteindelijk moorden we elkaar op deze manier ook uit.
Ik ben dan nog erg jong (bijna 18), ik zou dolgraag een levend wezen op de wereld willen zetten, ooit, om het mee te kunnen geven wat ik geleerd heb. Maar absoluut niet in deze omstandigheden van de wereld. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat ik eigenlijk helemaal geen kind wil, niet vanwege het kind zelf, dat lijkt me fantastisch. Maar om de wereld. Dan adopteer ik liever een kindje wat er toch al is en het harder nodig heeft.
Zelf denk ik dat het probleem uiteindelijk zelf opgelost word, maar absoluut niet op een fijne manier. Hoe meer mensen, hoe meer kans op besmettingen en ziektes die uitbreken en zich verplaatsen. En kijk naar de welvaartsziektes die steeds meer om de hoek komen kijken... te beginnen met kanker. En mochten we daar iets tegen vinden, dan is er toch al weer een volgende ziekte. Obesitas neemt toe, verspreidende infecties (als lyme) worden steeds agressiever, etc. Wacht maar af. Uiteindelijk kan de technologie de natuur niet meer tegen houden.
Dat is precies hoe ik ook erover denk inderdaad. Er zal ooit, niet zo lang vanaf nu, een ziekte komen die dodelijk én besmettelijk is. Waar niet zomaar een vaccin tegen gemaakt kan worden. Ik vrees ervoor, wat in de toekomst ligt. En jammer genoeg wimpelt iedereen het af. 'Daar vinden we dan wel iets tegen'..