Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:41

Nikki schreef:
Ik zie geen dood dier waar ik op zit.
Je hebt genoeg vervangers hiervoor.

Ook denk ik dat jij eens het verschil moet leren tussen Vegetarisch zijn en Veganist zijn.
Als je je daar even in verdiept heb je een antwoord ;)

Ik weet heel goed het verschil maar dat doet er in deze discussie helemaal niet toe.
Ik zie een leren hoofdstel in je profiel. Waar wordt dat van gemaakt dacht je? :)
Juist ja, van dode dieren. Jij gebruikt de huid, ik ook het vlees. Of we kunnen allebei respect hebben voor dieren of geen van beide want jij profiteert evenzeer van de dood van dieren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:42

Oh doet me denken aan die heerlijke discussie laatst hier thuis

Mep je wel een irritante vlieg dood of een mug die je al de hele dag licht te irriteren?
Wel eens aan gedacht dat een plant of bloem ook leven heeft?
Je trekt toch ook Jacobs kruiskruid uit je wei?
Och wat zielig nu! Dat is onrespectvol zeg!

Dat ze niet zo ontwikkeld zijn (planten) als wij dieren/mensen wilt niet zeggen dat ze ook maar zonder respect behandeld mogen worden

Die mensen wat zeggen dat vleeseters onrespectvol zijn wat voor (huis) dieren hebben jullie en in wat voor leefomgeving leven ze
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 25-06-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:42

Nikki schreef:
Ik ben al 16 jaar vega, en blijf van mening, dat vleeseters best een hart voor dieren kunnen hebben, maar respect... nee zeker niet!

En waarom niet? Als je geen respect hebt voor dieren zorg je niet voor ze, schop je ze aan de kant en kijk je er niet naar om. Als je vlees eet, eet je een stuk van een dier wat misschien wel op een heel rustige en diervriendelijke manier aan zijn eind is gekomen. Wat is er dan mis mee? Een hond heeft ook respect voor een mens, maar die bijt toch ook?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:43

JIJ zegt toch dat je als je dieren eet geen respect kunt hebben voor dieren? Dieren zijn ook katten en honden en de rest.

Zeg dat dat je geen respect hebt voor de dieren die je opeet.

Goof interpreteert het gewoon goed hoor wat jij zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:43

Ayasha schreef:
[naam] schreef:
Ik zie geen dood dier waar ik op zit.
Je hebt genoeg vervangers hiervoor.

Ook denk ik dat jij eens het verschil moet leren tussen Vegetarisch zijn en Veganist zijn.
Als je je daar even in verdiept heb je een antwoord ;)

Ik weet heel goed het verschil maar dat doet er in deze discussie helemaal niet toe.
Ik zie een leren hoofdstel in je profiel. Waar wordt dat van gemaakt dacht je? :)
Juist ja, van dode dieren. Jij gebruikt de huid, ik ook het vlees. Of we kunnen allebei respect hebben voor dieren of geen van beide want jij profiteert evenzeer van de dood van dieren.

En je gaat er zomaar van uit dat het dan van mij is? hahahahaha leuk dit!
En als het wel van mij is, er blijft een verschil tussen vegetarier en veganist.
Deze discussie gaat trouwens ook om het eten ervan!

Anoniem

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:44

P.s. ik houd op met de discussie. Er werd een mening gevraagd en die heb ik gegeven. :D

wendyenbram

Sleeper schreef:
wendyenbram schreef:
En ook al worden ze gedood, er is wel op een nette manier met ze omgegaan. en niet zoals bijv. in de 2e wereld oorlog met de Jood. DAT was pas geen respect hebben voor.

Nouja wat een belachelijke vergelijking.

Hoezo? die mensen werden pas naar behandelt, deze werden bewust onwetend gehouden, gemarteld en afgeslacht!!!!! Dat vind ik geen respect hebben voor!

De manier hoe er hier wordt gepraat door mensen die geen vlees eten, is ook alsof de mensen welke wel vlees eten, de dieren op deze manier behandelen.
Lees maar eens goed na!

De dieren welke gehouden worden voor vlees worden echt goed verzorgd, en de (medische) zorg die ze nodig hebben. Dus....

HorseTopShop

Wat wordt er bedoeld met vega? Vegetariër of veganist?

Urbanus

Nikki schreef:
En als het wel van mij is, er blijft een verschil tussen vegetarier en veganist.

Misschien heb je het zelf niet door, maar je bent op een vervelende manier aanwezig in een discussie die heel interessant is.

Grapjasjes12

Ik eet zelf van wildrundvlees.nl. Dat is vlees van dieren die lekker in de natuur rond lopen te banjeren en de zwaksten worden afgemaakt. Dat kopen wij dan weer. Als ik al vleeswaren voor op brood koop dan zorg ik ervoor dat dat bio en grasgevoederd is. Kaas en zuivel koop ik ook bio + grasgevoederd.

En hoewel ik dieren fantastisch vind en graag met ze werk, doe ik dat vooral voor mijn gezondheid en voor mijn gezin. Ik behoor tot het kamp dat gelooft dat mensen dierlijke producten (de juiste!) nodig hebben voor hun gezondheid. Dat ga ik mijn dochter niet afnemen omdat die dieren zo zielig zijn. Wel zorg ik ervoor dat ik dus de meest vriendelijke keuze maak, want toevallig is dat ook in our best interest.

Heb je de aflevering van Zembla gezien over de zuivelindustrie. Dat is geen kattenpis. Ik hoop dat vegetariërs daar goed naar kijken voordat ze uit hun slof vliegen tegenover vleeseters. Mijn vlees is vriendelijker dan jouw reguliere kaasje :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:45

Ik zet slakjes die vertrapt kunnen worden veilig in een struik, ik vang vliegen en laat ze dan buiten weer los, mijn honden hebben meer rechten in huis dan menig bezoeker en ga zo maar door.
Niet alleen heb ik hart voor dieren, ik heb ook respect voor ze. Meer dan voor de mens in ieder geval (Maar wat ik met sommige mensen wil doen is illegaal).

En ja, ik ben gek op vlees. Wel verantwoord, maar ik ben echt een vleeseter.
Zo is de natuur, in ieder geval de mijne. Een leeuw eet gazelles, en gazelles eten het gras.
Dat je geen vlees eet wil niet zeggen dat je dan respect hebt voor dieren (en mensen), want immers; Rijd je niet paard? Stop je niet dat harde ijzeren bit in zn bakkes om vervolgens te vertellen wat hij moet doen? Die heb je toch ook voor JOUW plezier en niet voor het zijne? Ik noem maar een voorbeeld...

Je kan ook samenleven, en gewoon een ander accepteren en dus respecteren in zijn beslissingen. Ik heb niks tegen vega's, maar om nou vleeseters te vertellen dat ze geen respect hebben vind ik een beetje heel erg zwart-wit.

Ayasha
Blogger

Vegetarier, veganist, maakt geen jota uit, het ging om de mening dat als je profiteert van de dood van dieren dat je dan geen respect voor ze kan hebben. Dan mag je jezelf noemen zoals je wil.
Ik zie dat zelfs de joden er al bij betrokken zijn dus volgens mij is de discussie al ietsie uitgebreid inmiddels. :')

Arc_En_Ciel

Nikki schreef:
Ayasha schreef:

Het is misschien niet van jou, maar jij gebruikt het wel. DUS profiteer je ervan.

Gentlegiant

Je geeft je mening onderbouw die dan en ga niet ineens weg?!?!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:46

Amaris schreef:
JIJ zegt toch dat je als je dieren eet geen respect kunt hebben voor dieren? Dieren zijn ook katten en honden en de rest.

Zeg dat dat je geen respect hebt voor de dieren die je opeet.

Goof interpreteert het gewoon goed hoor wat jij zegt.

Dieren zie ik inderdaad 'algemeen'. Dus ook de hamster die in een kooitje zit bijvoorbeeld.

Even heel simpel: Ik zal graag weer huisdieren hebben. MAAR: ik woon in een appartement en ik ben zelf opgegroeid op een boerderij waar de dieren (ja, ook die 4000 leghennen, biologisch bedrijf) vrij rond liepen op het erf. En dat wil ik een (huis)dier ook weer kunnen bieden. Maar omdat ik nu de ruimte er niet voor heb en ik een appartementskat erg zielig vind... Doe ik het niet. Is dat respect voor een dier of is dat medelijden met een dier? geen idee.... Het is in ieder geval een bewuste keuze om een dier een zo goed mogelijk (in mijn ogen) thuis te bieden.

HorseTopShop

Ayasha schreef:
Vegetarier, veganist, maakt geen jota uit, het ging om de mening dat als je profiteert van de dood van dieren dat je dan geen respect voor ze kan hebben. Dan mag je jezelf noemen zoals je wil.
Ik zie dat zelfs de joden er al bij betrokken zijn dus volgens mij is de discussie al ietsie uitgebreid inmiddels. :')

Ja maar dan nog. Ik neem aan dat diegene die hier veganist zijn gewoon paardrijden.
Dat is dan toch ook hypocriet? Of rijden die niet met een lederen zadel?

En wat heeft vlees eten te maken met respect voor dieren? Ik zie het verband niet...
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 25-06-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

Goof schreef:
Nikki schreef:
Ik ben al 16 jaar vega, en blijf van mening, dat vleeseters best een hart voor dieren kunnen hebben, maar respect... nee zeker niet!

Dus omdat ik soms een kipfiletje eet, heb ik geen respect voor mijn hond, mijn katten en alle overige dieren.
Creatieve redenering 8-) 8-)

Mhhh.... Maar als je nagaat, is het dan niet een tikje hypocriet? Voor je eigen dieren heb je ontzettend veel over maar je eet wel een kipfilet waarvan je de precieze herkomst niet weet (neem ik aan, correct me if I'm wrong)
Ik snap je heel goed hoor, eet zelf ook vlees en heb ook een kat waarvan ik houd, maar ik vind mezelf wel hypocriet daarin.

Urbanus

Ayasha schreef:

De wet van Godwin :')

mijntje92

Mag ik een leuke vega-point-of-view erin gooien?

Ik ben al bijna 10 jaar vegetariër: deels omdat ik het niet lustte, deels omdat ik alleen nog maar het beest op mijn bord zag in plaats van het eetbare ervan. Het afzetten tegen vlees is bij mij versterkt doordat ik bij mijn opleiding (diergeneeskunde) veel heb gezien van de veehouderij en ik vrijwillig bij een keuzevak (waarbij iedereen verbaasd was dat ik vega was) een bezoek heb gedaan bij een slachthuis. Ik heb veel dingen gezien, waardoor ik mezelf heb overtuigd dat vlees eten niks VOOR MIJ is.

Ik geloof echter niet dat vleeseters geen respect voor dieren kunnen hebben; mits ze goed kijken waar het vlees vandaan komt. Biologische vleesdieren hebben echt een beter leven, al is de slachtmethode hetzelfde als bio-industrie dieren.

Waar de discussie vaak oplaait, is dat vegetariërs het idee hebben dat vleeseters een bord voor de kop houden en zeggen dat ze vlees moeten eten omdat het zo hoort zonder te weten waar het vandaan komt. Als vleeseters echter op een bewuste manier vlees eten, dus globaal weten wat voor leven zo'n dier heeft gehad en daarom kiezen voor de (duurdere) biologische variant, dan vind ik dat ook een vorm van respect.

Daarnaast is vegetarisme ook een soort leefwijze.. En niet helemaal zonder gebruik van dieren te maken. Begin al met bokt, waar iedereen paardrijdt: vrijwel alle tuigage is van leer en als we helemaal bij het begin beginnen.. Waarom gebruiken we paarden om te rijden ipv ze lekker rond te laten rennen? ;) er zijn vast een hoop paarden die beter af zijn in een biefstukje dan een leven lang miserabel bij een eigenaar die ze verwaarloost.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:47

Dan ben ik trouwens benieuwd hoe de vega's denken over bijvoorbeeld http://www.koopeenkoe.nl/. Is dit volgens jullie ook respectloos?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:47

Ayasha schreef:

Amen!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:48

FloMax schreef:
Ayasha schreef:

Amen!

Dat bedoel ik dus. _/-\o_

Solleke_Noah

Celiien schreef:
Wat ik even mis: wie zegt dat een vleeseter automatisch alle kiloknallers meepakt?

Ik eet vlees, graag zelfs, maar wel verantwoord. Dus vlees van een goede slager waarvan ik weet dat het geen plofkippen en/of slecht gehouden dieren zijn. Geen supermarktvlees in ieder geval, waar ook nog eens allerlei zooi in zit.
Dan vind ik toch zeker wel dat je 'respect' dan wel rekening houd met de dieren, ookal eet je ze wel op. Weet wat je eet laten we het daarop houden :j

Vind de vergelijking ook een beetje scheef Met een schilderij bewust vernielen of iets eten wat in principe als het eenmaal geslacht is, al dood is.

Maar dan een vraagje voor jezelf: eet je wel vis? Of eieren?
Want 9 van de 10x worden die slechter gehouden en op bijvoorbeeld vis is daar nog minder toezicht op en gaat dat vaak nog bruter dan dat een koe of varken naar de slacht gaat en in een keer klaar is (bij de goede slachters dan ;) )

edit: gewoon jouw reactie er even uitgepiktn, niet perse op jou bedoelt hoor! :)

Weet jij hoe het eraan toe gaat op bv een varkenskwekerij? Het echte leed zit hem niet eens in het slachten, maar de hele lijdensweg voor het slachthuis!

Dat begint al bij de geboorte. De biggetjes die ik in handen heb gehad worden geboren een hand groot. Sommigen zijn lief en schattig, bij sommigen hangen de darmen eruit of hebben ze vreselijk misvormde dieren. Dit is al snel 1-2 biggen per worp! Dit zijn geen uitzonderingen! Deze biggen laten ze ofwel gewoon bij de moeder: door hun misvormde poten kunnen ze niet tot bij de tepel en sterven ze een hongerdood. Of ze bezwijken omdat hun darmen eruit liggen. De tweede optie is ze met een klap tegen een ijzeren paal (van de 'kooi' van de moeder) afmaken: de meest vriendelijke optie want ze zijn toch ten dode opgeschreven.

Eén dag per week (de dag van de bevallingen) werden op die manier gemakkelijk 10 biggen doodgeklopt. Naast de biggen die dood geboren worden of gewoon bezwijken. Of vertrapt worden door de moeder en die ik er niet snel genoeg onderuit kreeg. Dat gekrijs van zo'n big een hand groot, net geboren, waar de moeder van 300 kilo dan op gaat staan. Dat snijdt echt door je ziel. Aan het einde van zo'n 'bevallingsdag' bracht ik in totaal vier tot vijf kruiwagens dode biggen weg.

Diegenen die geluk hebben de bevallingsdag te overleven, staan er vrij goed voor. Dit zijn de leukere kanten van het werk, de vrolijke biggen. Maar voor elke tien vrolijke biggen is er één pechvogel. Abcessen, misvormingen, ziektes.... de mensen van het bedrijf zetten ze dan in quarantaine en doen hun best, in de mate van het mogelijke. Het mag dus vooral niks kosten. Dan heb ik het nog niet gehad over onverdoofd castreren. Opzich een handeling van seconden, maar opnieuw: dat gekrijs gaat door merg en been.

Het ergste vond ik de zeugen die elke gevoel met hun 'dier zijn' kwijt zijn. Zo gefocust op de voederbuis die eten in hun voerbak laat vallen. Ze vertrappen hun eigen kleintje en horen zijn doodsgekrijs niet! Of ze herkennen het niet als doodsnood. Moederinstinct is gewoon volledig verdwenen.

Dat was echt gewoon het meest confronterend, het waren levende dieren, maar ze hadden niets dierlijks meer over, geen natuurlijk gedrag. Het waren echt producten geworden.

Het is duidelijk dat het hier om een groot, industrieël varkensbedrijf gaat. Niet om de vier varkens van de bioboer. Maar dit is wel de realiteit voor heel veel vleesdieren.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 25-06-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Ik denk dat je wel degelijk respect kan hebben voor de dieren als je ze opeet. Kijk maar naar de indianen en vergelijkbare stammen. Hun hele leven stond in het teken van respect voor dieren en de natuur. But hey, you gotta eat you know ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:49

Wij houden zelf vleesvee en ik heb respect voor mijn dieren. Maar ik eet ze wel op. Denk er eens bij na? Wij als mens zijn omnivoren wij HOREN dus vlees te eten. Ik ben het niet met je eens dat wij dus zonder kunnen. Jou licheaam heeft de stoffen nodig die in vlees zitten. Dat wij dingen ontwikkeld hebben die er voor zorgen dat je het niet persee nodig hebt is fijn voor jou maar niet natuurlijk ;)

Ik ben van mening dat ik natuurlijker leef als dat jij doet. Ik woon in Canada en een hert of eland hebben hier geen natuurlijke vijand zeggen mensen. Jawel; de mens ;) Ik eet dus ook vlees van zulke dieren.

Ik heb respect voor mijn dieren, hoe weet jij dat ik dat niet heb. Mijn dieren leven op het land totdat ze slacht klaar zijn en wij zorgen ervoor dat de dieren vrijwel geen stress hebben. Ja natuurlijk omdat je dat proeft in je vlees maar het is ook fijner voor de dieren zelf.