Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:47

Palmera schreef:
Zwerte schreef:
Ik vind het echter wel iets zeggen over je karakter als je weigert rekening te houden met de last die anderen ervaren van jouw ongezonde verslaving dus of ik zulke personen vaker zou willen spreken is maar de vraag....

Beetje vreemde opmerking. Iedereen leeft in eigen huis hoe hij wilt. Om daar dergelijke conclusies uit te trekken gaat imo wat ver.
Zou je dit ook zeggen als je beste vriend ineens zou gaan roken, vraag ik mij dan af...

Als mijn beste vriendin gaat roken betekend dat toch niet dat ze dat automatisch in mijn bijzijn (in afgesloten ruimtes) moet doen. Mijn vrienden nodigen mij (gemiddeld genomen) meestal uit omdat ze het gezellig vinden als ik er ben en ze me aardig vinden niet omdat ze het leuk vinden om me ziek te maken, en me groen uitgeslagen %) een half uur later weer de deur uit te trappen :? . Als het ze niet interesseert dat ik me onprettig voel dan zijn het toch geen vrienden, als mijn vrienden mijn muziek stom vinden zet ik meestal al iets anders op, het is toch pas leuk om mensen op bezoek te hebben als ze het ook leuk vinden om er te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:50

Mijn huis/ mijn auto en dus mijn regels.

En ik wil best rekening houden met een zwaar astma hebbend persoon, maar denk dat het voor die persoon zo wie zo niet verstandig is om dan bij mij in auto of woning binnen te stappen, ondanks dat ik dan op dat moment niet zou roken...

En de rest die er alleen maar over klagen wilt, maar er geen medische reden voor hebben, of zelfs vaak zelf gestopt zijn met roken, die gaan maar lekker liften, of lopen...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:51

gohya schreef:
billionache schreef:
Als ik nog een sterkere uitspraak mag doen: als mijn vriendlief nu beslist om te beginnen roken, zet ik een punt achter de relatie ;)

Ik vind het inderdaad gewoon respectloos tot zelfs asociaal als je mensen hun gezondheid in gevaar brengt door jouw verslaving. Heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat niet-rokers met een rokende partner tot 20-30% verhoogde kans hebben op longkanker en 25-35% verhoogde kans op hartaanvallen.

Meen je dat nou? dat je je relatie stopt als jou vriend nu zou gaan roken?
Als je dat echt meent,dan twijfel ik echt of je wel écht van hem houd?
Echte liefde kent immers geen grenzen. ;)

In mijn familie zijn alle rokers gestorven van longkanker, ik zou persoonlijk geen roker willen omdat de kans vergroot dat je grote liefde dat proces ook moet doorgaan.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:55

gohya schreef:
billionache schreef:
Als ik nog een sterkere uitspraak mag doen: als mijn vriendlief nu beslist om te beginnen roken, zet ik een punt achter de relatie ;)

Ik vind het inderdaad gewoon respectloos tot zelfs asociaal als je mensen hun gezondheid in gevaar brengt door jouw verslaving. Heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat niet-rokers met een rokende partner tot 20-30% verhoogde kans hebben op longkanker en 25-35% verhoogde kans op hartaanvallen.

Wat leuk dat je twijfelt aan onze relatie op basis van een uitspraak :D

En ja dat meen ik echt. Als jij één geldige/goede reden kan opnoemen om te beginnen roken mag je die melden, dan zal ik mijn mening herzien. Maar dat je toegeeft aan zo'n imo smerige en ongezonde gewoonte die zowel jou als je omgeving kan schaden, twijfel ik echt of die persoon wel bij me past. Daar ben ik heel nuchter in, vooral omdat ik vorig jaar m'n opa aan langdurige en zeer pijnlijke longkanker ben verloren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:57

gohya schreef:

Als zo'n vent liever rookt dan dat ie een vriendin heeft kent zijn liefde toch ook wel grenzen en kan je hem dus beter kwijt zijn :Y). Ik zou echt niet met een roker samen kunnen leven hoor, ik wordt er gewoon ziek van (zowel als korte als op lange termijn), bovendien is het toch heel onaantrekkelijk als je vent altijd een uur in de wind stinkt :r

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:58

Tha wij zijn samen in goede en slechte tijden dus ook wanneer hij een 'zwak moment' heeft. Dan blijf ik hem steunen en helpen ipv hem in de steek te laten dus ik vind die uitspraak ook wel wat zeggen over hoe je in jouw relatie staat. :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:00

Ik wilde nooit een relatie met een man die rookte. Maar ben inmiddels getrouwd met iemand die rookt. Hij staat wel buiten, rookt zeker niet in de auto als ik erbij ben en ik koop ook zeker weten zijn sigaretten niet. (Dus als hij ziek is moet hij lobbyen onder zijn vrienden)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 20:03

ohjajoh6 schreef:

En ik wil best rekening houden met een zwaar astma hebbend persoon, maar denk dat het voor die persoon zo wie zo niet verstandig is om dan bij mij in auto of woning binnen te stappen, ondanks dat ik dan op dat moment niet zou roken...

[url]En de rest die er alleen maar over klagen wilt, maar er geen medische reden voor hebben, of zelfs vaak zelf gestopt zijn met roken, die gaan maar lekker liften, of lopen...[/url]

Dit vind ik ook een beetje gek.. mensen die geen longproblemen hebben kunnen er ook heel erg last van hebben hoor! en als ze die longproblemen nog niet hebben, dan krijgen ze dat wel van meeroken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:04

gohya schreef:
billionache schreef:

sterker nog ik heb een relatie gestopt, omdat mijn inmiddels ex ging roken.
Ik vind het zo vreselijk stinken en hem een zoen geven was vreselijk als ie net gerookt had.
Mijn moeder rookte als een schoorsteen en ik ben heel blij met mijn rookvrije huis, rookvrije kleren etc.. Dat wil ik heel graag zo houden. En nee ik ben geen ex roker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:07

amkeVH schreef:
ohjajoh6 schreef:

[url]En de rest die er alleen maar over klagen wilt, maar er geen medische reden voor hebben, of zelfs vaak zelf gestopt zijn met roken, die gaan maar lekker liften, of lopen...[/url]

Dit vind ik ook een beetje gek.. mensen die geen longproblemen hebben kunnen er ook heel erg last van hebben hoor! en als ze die longproblemen nog niet hebben, dan krijgen ze dat wel van meeroken

Dan moet je vooral niet bij een junk zoals ik (zei de gek) in de auto willen stappen, want of ik nou die 5 minuten niet rook in jouw bijzijn, mijn hele auto en huis is toch vergeven van de rook?
Dan vind ik degene die daar nog over miepen gaat, terwijl die een lift kan krijgen van mij toch redelijk onbeschoft eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:10

Ik ga zelf voor een combinatie van de twee opties, als dat mag. Ik ben zelf een roker, rook ook wel behoorlijk flink (pakje per dag). Ik woon in een studentenhuis waar wij alle 4 roken, dus ook binnen in de woonkamer, in de keuken en in de badkamer. Niks lekkerder dan lekker in bad zitten met een peuk en een wijntje :D

Wat hier wel altijd een beetje de regel is is dat we minstens 1 keer per dag voor minimaal een uur de balkondeur en alle ramen tegen elkaar open zetten. Vanaf mei (nu twee weken geleden open gegaan) staat onze balkondeur eigenlijk permanent open zodat er geen extreem sterke rookwalm blijft hangen. Natuurlijk stinkt het.. Als ik twee dagen bij m'n ouders ben geweest ruik ik het ineens weer overal. In mijn kamer, in mijn kleding etc.

Goed, wij roken dus allemaal binnen. Als we iemand over de vloer krijgen (iemands ouders, iemands nieuwe date die niet rookt, vrienden die er echt op tegen zijn etc) dan spreken we collectief af om minstens 2 uur voordat diegene arriveert de deur open te zetten en dan ook niet meer in de gemeenschappelijke ruimtes te roken.

Als er hier iemand binnen komt wandelen die er niks over zegt dan rook ik lekker binnen door, maar op het moment dat iemand kan aangeven dat het niet zo prettig is dan druk ik hem uit en ga ik wel op het balkon staan. Het gaat bij mij wel heel erg om de toon moet ik zeggen. Vriendinnen hoeven hier geen grote mond te geven en een hele discussie te openen over gezondheidsrisico's en dat het in de bekleding van de bank trekt. Ik verplicht niemand om hier over de vloer te komen en als iemand het niet prettig vindt om in mijn huis te komen dan spreek ik met liefde in de stad of bij iemand anders thuis af.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:12

In een rokersauto stap ik niet. Ik zou zelfs geen rokersauto kopen. Zelfs zonder die vieze lucht word ik snel wagenziek, laat staan met. Succes verzekerd. In huis stoort het me minder al vind ik de lucht die daarna in je kleding hangt uitermate goor. Dus ik zal niet snel vragenom niet te roken in mijn bijzijn.

Heb nooit gerookt, dus het is onmogelijk om te zeggen wat ik zou doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:15

Sterker - ik stap sowieso niet in de auto bij iemand die in zijn auto rookt, ongeacht of die nu wel of niet voor mij zijn sigaret even uit laat. De geur alleen al is genoeg om binnen tien minuten met barstende koppijn aan de kant van de weg mijn ontbijt naar buiten te laten. Nee, dank je.
Nou snap ik dat dat minder handig is als je 17 bent en het om je moeder gaat.

Chasingmood

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 20:18

Eigenlijk heb ik helemaal geen last van de geur die ergens hangt, maar misschien ook omdat ik het zo gewend ben, aangezien ik dus in een huis woon waar gerookt word, dus ik weet eigenlijk niet anders dat dit de normale geur is in huis.
Maar ik heb er toch wel echt heel erg last van als er op dat moment gerookt word, niet alleen als ik er recht naast zit, maar ook nog aan de andere kant van de kamer..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:25

Je mag denken wat je wil Ayasha :-) volgens mij kan je nog steeds onze relatie beoordelen van achter een computerscherm obv een uitspraak.

Dit is gewoon hoe ik erover denk. Vriendlief weet ook dat dit mijn standpunt is, reeds toen we aan onze relatie begonnen. Als hij liever een verslaving start die zijn gezondheid schaadt dan rekening te houden met zijn vriendin, zegt dat voor mij ook voldoende. Hierbij moet ik wel melden dat mijn vriend nooit gerookt heeft. Iemand die hervalt in een zwak moment zou net iets anders liggen voor mij

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:57

billionache ik doe geen uitspraak over jou relatie,hoef ik ook niet te weten.
Ik zeg alleen maar dat échte liefde,dus écht houden van geen grenzen kent.
En ook ik als roker,raad al me vrienden en kennissen aan om er nóóit aan te beginnen.Want JA het stinkt en is smerig.Maar een niet roker zal nooit begrijpen waarom een verslaafde roker er niet mee kan stoppen en niet eens wíl stoppen.
Echt niemand zou moeten beginnen met roken!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:59

Je spreekt jezelf wel flink tegen gohya :+ je zegt geen uitspraken te doen over andermans relatie, maar zegt daarna wel dat échte liefde geen grenzen kent. En geeft hiermee dus aan dat onze relatie geen echte liefde is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:03

Billionache; beoordelen = een mening en dat kan prima. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:15

En je kan geen mening/beoordeling geven over een relatie (of hoe ik daar zou in staan) op basis van 1 uitspraak online ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:25

Mijn auto is een rijdende asbak/hooiberg. Paardenspullen sleep ik regelmatig mee in de auto.
Dat betekend wel dat een vriendin van mij, die extreem allergisch is voor paarden, dus niet bij mij in de auto kan. Dus dan geef ik dat aan.
Ik rook ook in mijn auto, maar niet als ik niet-rokers bij me heb. Alleen blijf je het ruiken, dus een niet-roker zal moeten leven met de geur als hij met mij mee wil rijden.
Ik zal er geen opsteken, maar tegen de geur kan ik weinig doen.

Als iemand daar problemen mee heeft probeer ik wat te regelen of gaan we met een andere auto.
Laatst had ik een niet roker mee, en heb ik de ramen een tijd open laten staan en ben ik in de weer geweest met textiel verfrisser. Ze gaf aan niet te ruiken dat ik in de auto rook, dus de volgende keer als ik een niet-roker meeneem laat ik de auto weer luchten en spuit ik even textiel verfrisser.
Het is wel mijn auto, met mijn regels, maar als mensen er echt last van hebben vind ik dat wel vervelend. Ik vind mijn vrienden belangrijk, en het is voor mij een kleine moeite om het ze aangenamer te maken.
In mijn huis wordt sowieso niet gerookt. Ook niet als een roker liever binnen rookt. Ik rook zelf dus ook, maar je zal dan echt met de lift naar benden moeten om buiten te roken. In huis roken (1-kamer appartement, dus eigenlijk rook je dan in mijn slaapkamer) vind ik echt te vies, dus dan heb je pech;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:48

pipo schreef:
Mijn kids hebben astma ( het is wel heel rustig sinds een poosje) en we roken al jaren niet meer binneshuis. Ook rookte ik niet in de auto.. inmiddels wel. :o
Dus ik weet dat mensen er last van kunnen hebben.
MAAR.... als je in een woning komt waar gerookt word, blijf je last houden als er even tijdelijk niet gerookt word. Jouw verzoek, haalt dus niets uit. (vaak) Ik zeg niet nooit, maar de rook en lucht blijft in de woning, net als dat je je hond even naar buiten zou doen voor een allergisch persoon. Persoonlijk vind ik dus niet dat je een ander in zijn eigen huis mag vragen dat niet te doen. Als je daar last van heb, kan je vragen en uitleggen waarom, de ander bij jou te komen en met jou mee te rijden zodat je geen eisen hoeft te stellen.

Voor jou is een vraag stellen dus hetzelfde als iets eisen? Dat vind ik dus nou net het grote verschil in deze discussie. Gaan eisen dat iemand niet rookt in jouw bijzijn is imo ook nooit goed. Maar dat vind ik met alles, je kan nooit iets van iemand eisen. Gewoon vriendelijk vragen kan imo altijd, daar kan je namelijk doodleuk een nee op antwoorden. Ik snap nooit zo goed wat er zo verkeerd aan is om iemand iets te vragen...

Ik snap ook niet zo goed waarom het zoveel uitmaakt of iemand astma heeft of het gewoon als heel erg vervelend ervaart. Ik heb geen astma, maar word wel tijdelijk misselijk en krijg traanogen als ik letterlijk in de rook zit. Voor mij maakt een eventuele restgeur dus ook geen donder uit, maar die rechtstreekse rook heb ik toch echt liever niet. Wat is er toch zo mis mee om daarom te vragen of iemand daar rekening mee wil houden? (Nogmaals: vragen is iets heel anders dan eisen!)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:57

Toen ik nog rookte, rookte ik wel in mijn eigen huis met andere (niet rokende) mensen daarbij. In de auto deed ik dat niet, omdat ik dat een te kleine ruimte vond en me voor kon stellen dat het stinkt of dat men er last van zou kunnen hebben.

Nog nooit heeft iemand mij gevraagd om niet te roken. Als ze dat wel hadden gevraagd, op een normale manier en met een goede reden, dan had ik het roken wel even achterwegen gelaten.

Ik ben nu 5 jaar gestopt met roken en vind het nu zelf heel vies. Toch zou ik nooit van iemand vragen of degene niet wil roken in zijn eigen huis. Ik vind het toch echt hun huis, hun regels.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:54

Ik kan er zelf heel slecht tegen en heb gelukkig geen vrienden en bijna geen familie die roken. Dus de enige rokers die ik moet 'vermijden' zijn die op het station. Bij verjaardagen waar binnen gerookt wordt, verdwijn in snel naar boven anders ben ik al gauw een paar uur benauwd. Mocht m'n vriend beginnen met roken mag hij er snel mee proberen te stoppen, kan het best verslavend zijn maar geen zin om benauwd te worden in m'n eigen huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:04

Ligt er een beetje aan. Hun auto hun regels natuurlijk en als je het gewoon vies vindt hoeft er in mijn ogen niets aangepast worden. Als je allergisch bent of astma hebt vind ik van wel, daar gaat het om je gezondheid...

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:10

Ik vind het eerder normaal dat je even vraagt aan de andere persoon of hij/zij het niet erg vind dat je een sigaret opsteekt :)