Shadow0 schreef:vuurneon schreef:Dat is natuurlijk niet voor niets: een kind van 8 wil bv geen injectie omdat het zeer doet en lastiger te bevatten dat het in dat geval echt nodig is. Oorzaak -> gevolg is prik -> au. Ipv prik -> ik heb nu minder kans op bv de griep. Dus mag je als ouder doorzetten, ook al zegt kind nee.
Dat mag ja, maar tegelijkertijd zal iedere ouder met een kind dat langdurig ziek en geen verstandelijke / psychische beperking heeft bevestigen dat je kinderen veel krediet moet geven: dat kinderen heel veel kunnen begrijpen over wat er moet gebeuren, en dat het ook veel beter gaat als dit niet zonder meer wordt opgelegd maar het kind de mogelijkheid heeft om uit vrije wil en begrip in te stemmen met wat er gebeurt.
En omgekeerd - het lijkt me ook de taak van de ouders om goed te begrijpen hoe een kind ergens tegenover staat. Dat je dus wel probeert echt in zijn/haar belang te handelen, en kijkt wat ze nodig hebben.
Dat de ouders formeel de beslissing nemen, betekent dan dus niet automatisch dat de ouders dus tegen hormonen moeten kiezen. Ze kunnen ook een geinformeerde beslissing voor hormenen nemen. Want nogmaals, de keuze voor geen hormonen is geen neutrale keuze, geen veilige optie, het is net zo goed een keuze met permanente gevolgen en risico's.
Klopt, daarom zeg ik ook dat ik zelf die keuze niet wil maken voor mijn kind

Dus ik ga met alle plezier het traject in, maar geen hormonen tot ze het zelf volledig inzien en daarmee akkoord gaan. Daarnaast zijn we dan ook 12 jaar verder en zullen onderzoeken ook vast verder zijn. Maar op basis van wat ik nu weet, zeg ik nee tegen transitie dmv hormonen van een 10 jarige.