Transgender kids hormonen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:33

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Dat is natuurlijk niet voor niets: een kind van 8 wil bv geen injectie omdat het zeer doet en lastiger te bevatten dat het in dat geval echt nodig is. Oorzaak -> gevolg is prik -> au. Ipv prik -> ik heb nu minder kans op bv de griep. Dus mag je als ouder doorzetten, ook al zegt kind nee.

Dat mag ja, maar tegelijkertijd zal iedere ouder met een kind dat langdurig ziek en geen verstandelijke / psychische beperking heeft bevestigen dat je kinderen veel krediet moet geven: dat kinderen heel veel kunnen begrijpen over wat er moet gebeuren, en dat het ook veel beter gaat als dit niet zonder meer wordt opgelegd maar het kind de mogelijkheid heeft om uit vrije wil en begrip in te stemmen met wat er gebeurt.

En omgekeerd - het lijkt me ook de taak van de ouders om goed te begrijpen hoe een kind ergens tegenover staat. Dat je dus wel probeert echt in zijn/haar belang te handelen, en kijkt wat ze nodig hebben.

Dat de ouders formeel de beslissing nemen, betekent dan dus niet automatisch dat de ouders dus tegen hormonen moeten kiezen. Ze kunnen ook een geinformeerde beslissing voor hormenen nemen. Want nogmaals, de keuze voor geen hormonen is geen neutrale keuze, geen veilige optie, het is net zo goed een keuze met permanente gevolgen en risico's.

Klopt, daarom zeg ik ook dat ik zelf die keuze niet wil maken voor mijn kind :) dus ik geef die toestemming niet voordat zij zelf ook daadwerkelijk ook wettelijk toestemming mogen geven ervoor én ook daadwerkelijk volledig begrijpen wat de consequenties, bijwerkingen etc zijn.
Dus ik ga met alle plezier het traject in, maar geen hormonen tot ze het zelf volledig inzien en daarmee akkoord gaan. Daarnaast zijn we dan ook 12 jaar verder en zullen onderzoeken ook vast verder zijn. Maar op basis van wat ik nu weet, zeg ik nee tegen transitie dmv hormonen van een 10 jarige.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:41

vuurneon schreef:
Klopt, daarom zeg ik ook dat ik zelf die keuze niet wil maken voor mijn kind :) dus ik geef die toestemming niet voordat zij zelf ook daadwerkelijk ook wettelijk toestemming mogen geven ervoor én ook daadwerkelijk volledig begrijpen wat de consequenties, bijwerkingen etc zijn.

Je hebt die mogelijkheid niet altijd voor zover ik weet. Je kunt niet altijd wachten tot iemand de juiste leeftijd heeft behaald, en in dat geval is doen alsof je de keuze niet maakt vooral het ontlopen van je verantwoordelijkheid.
Als een kind werkelijk op 10-jarige leeftijd in de knoei komt heb je de plicht om keuzes te maken als ouder. Niet-kiezen (of eigenlijk, geen toestemming verlenen) is ook een keuze. En die keuze dan niet bewust maken is niet eerlijk naar je kind toe. En als je ooit voor zo'n beslissing komt te staan heb je de plicht, de absolute plicht, om na te denken over de gevolgen van beide opties, zowel voors als tegens. Je kunt niet zonder werkelijke afweging al zeggen 'dat doe ik niet', want dan doe je je kind in elk geval tekort.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:45

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:

Je hebt die mogelijkheid niet altijd voor zover ik weet. Je kunt niet altijd wachten tot iemand de juiste leeftijd heeft behaald, en in dat geval is doen alsof je de keuze niet maakt vooral het ontlopen van je verantwoordelijkheid.
Als een kind werkelijk op 10-jarige leeftijd in de knoei komt heb je de plicht om keuzes te maken als ouder. Niet-kiezen (of eigenlijk, geen toestemming verlenen) is ook een keuze. En die keuze dan niet bewust maken is niet eerlijk naar je kind toe. En als je ooit voor zo'n beslissing komt te staan heb je de plicht, de absolute plicht, om na te denken over de gevolgen van beide opties, zowel voors als tegens. Je kunt niet zonder werkelijke afweging al zeggen 'dat doe ik niet', want dan doe je je kind in elk geval tekort.

Daarom zeg ik ook: met de kennis die ik nu heb, zeg ik nu nee.
Over 10 - 12 jaar zijn de onderzoeken vast verder.

Daarnaast ga ik dan dus ook gelijk al het niet medische traject in als ouder, met kind/met andere ouders. Juist om een goede basis te hebben. Leek mij wel duidelijk dat je met een dergelijke insteek heel bewust bent van alles en niet zomaar een keuze maakt...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:45

Er zijn echt kinderen die denken dat ze transgender zijn door andere oorzaken. Bv misbruik.
Afkeer van het lichaam. Dus psychische hulp, zo jong, is wel welkom. Die kunnen uitsluiten of er niks anders aan de hand is. Dit is zelfs nog van toepassing op de oudere transgenders. Er kunnen zoveel oorzaken zijn waardoor iemand kan denken dat ze in een verkeerd lichaam zitten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:50

Als ik de tijd terug kon draaien en op mijn tiende had kunnen weten dat er iets aan 'het gevoel in het verkeerde lichaam te zitten' gedaan kon worden zou ik er een hoop voor gegeven hebben om toen al met hormoonremmers te mogen beginnen.

Het is verschrikkelijk om de middelbare school en pubertijd door te moeten gaan in een lichaam en een rol (ja, ook in Nerderland word je door de samenleving in een genderrol gedwongen) die niet bij je passen.
Het krijgen van borsten was een horror, ongesteld worden was elke maand weer een verraad door je eigen lijf. Ik heb al die jaren mijn eigen lichaam zo gehaat dat ik er voor zorgde dat zowel ikzelf als de rest van de wereld het niet kon zien, zomer en winter meerdere lagen kleding, een houding waardoor er zo min mogelijk vormen zichtbaar waren (met als gevolg dat mijn rug niet meer recht is), douchen met iets van kleding aan... Eigenlijk wilde ik mijn eigen stem niet eens horen.

Elke gymles en elk bezoek aan het toilet is weer een bevestiging dat je leven niet klopt, elke keer dat je met de verkeerde aanspreekvorm wordt aangesproken doet pijn alsof iemand je uitscheld.
Je past niet bij de klasgenoten van je biologische geslacht en wordt niet geaccepteerd door de klasgenoten van je eigen geslacht, door het anderszijn ben je het pispaaltje want psten is nu eenmaal iets dat gebeurt op scholen.

Dus ja, ik ben helemaal voor het vroeg beginnen met in elk geval pubertijdsremmers. Beslissen om geen beslissing te maken heeft verdomde veel negatieve gevolgen, en waarom zou je een kind in godsnam niet geloven wanneer het het gevoel heeft niet in het juiste lichaam te zitten? Je word niet op eens wakker met het idee 'Goh, ik wil wel een vent wezen', je word elke morgen weer wakker met het idee 'Dit klopt niet.' Een kind dat zo ver is dat het dat gevoel uit kan spreken moet ook serieus genomen worden door de ouders en artsen, een 'denk daar nog maar even over na' is niets anders dan een ontkenning van wie en wat het kind is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:53

Kijk, ik zal mijn kind altijd (!) daarin serieus nemen. En de juiste ondersteuning, gespreksgroepen etc erbij zoeken. Voor ons als ouders, maar ook voor ons kind. Maar hormonen zijn erg ingrijpend voor een kind van 10 al om te bevatten voor het langere termijn. T is een pittige beslissing die je neemt voor je kind.

Wat dat betreft is het een nadeel dat meiden eerder in de puberteit komen dan jongens. Bij jongens heb je meer 'wachttijd' voordat de mannelijke hormonen door het lijf razen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:59

Het is voor de "echte" transgenders lastig ja.
Maar voor de 10 jaar vind ik echt onverantwoord
Daarom is psychische hulp veel belangrijker.

Ik werd ook gefeliciteerd toen ik voor het eerst ongesteld werd. Of de eerste keer een bh aan te moeten.
Het pesten ken ik niet. Ik ben altijd geaccepteerd zoals ik was. De zomers zijn het ergste. Ik weet er alles van, maar toch blijf ik pleiten om niet al zo vroeg te beginnen.

vuurneon

Re: Transgender kids hormonen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:02

Ik snap sowieso niet het feliciteren voor een menstruatie, zo'n feest is bloed verliezen, krampen, hormonen vlaag etc helemaal niet :+

Maar dat terzijde... Of worden jongens ook gefeliciteerd met hun eerste natte droom? :+

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:04

vuurneon schreef:
Ik snap sowieso niet het feliciteren voor een menstruatie, zo'n feest is bloed verliezen, krampen, hormonen vlaag etc helemaal niet :+

Maar dat terzijde... Of worden jongens ook gefeliciteerd met hun eerste natte droom? :+

:') _O- _O-

Ik snap het ook niet echt.
Je wordt gefeliciteerd met het vrouw zijn ofzo!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:10

Ja het 'volwassen worden' denk ik.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:39

Ik vind wel dat remmers al eerder gebruikt mogen worden. Vergeet niet dat voordat je werkelijk van geslacht mag veranderen je heel wat psychologische testen moet doen en je daar weliswaar ook op moet slagen om te mogen veranderen en de medicatie te krijgen.
De eerste jaren worden er meestal gewoon puberteitsremmers gegeven voor eventuele bedenktijd en tegen de baard/borstgroei.
Maar in principe als je geslaagd bent voor de psychologische testen kan je pillen krijgen om van geslacht te veranderen en operaties zijn ook voor de verzekering.

Maar ik vind niet dat er een leeftijd op moet staan om de pillen en operaties te krijgen, het is hun lichaam, enkel zij weten wat ze voelen en ik denk niet dat daar een leeftijd op staat. Hoewel je natuurlijk ook niet direct moet gaan ingrijpen als je kind een keer zegt van 'Ik wil een jongen/meisje zijn'. Pas na echte gesprekken met een psycholoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:51

Britt_Sisi schreef:
Renee1991 schreef:
Ik zou inderdaad zelf ook tegen zijn, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat ouders hun kind de ruimte willen geven om te zijn wie het wil zijn. Hormonen zijn nu ook weer niet zo permanent als een operatie, dus tot op zekere hoogte kan het misschien minder kwaad dan een operatie?
Lastig zeg... Ik vond dat bij maatschappijleer ook altijd heel moeilijk. Argumenten vóór bedenken terwijl je eigenlijk tegen bent :')

Ja dat is ook wat ik mij afvroeg. Dat met hormoon remmers en hormonen kan dat ook weer teruggedraaid worden?

Ja dat weet ik dus niet zeker... Op welke leeftijd dat wel/geen invloed heeft. En of het teruggedraaid kan worden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:00

Waarschijnlijk zal dat wel gaan hé, zolang die pillen genomen worden remmen ze en eens ze niet meer genomen worden gaan de 'normale' hormonen die in het lichaam zaten gewoon weer verder. Is eigenlijk gewoon uitstel van de puberteit. Heb het niet opgezocht maar lijkt me toch het meest logische...

Ik denk dat hormonen (die met de pil dus) ook gewoon weer teruggedraaid kunnen worden door ze niet meer te nemen. Maar eens je dus uitgeroeid bent kan dat dus niet meer, zijn er enkel nog operaties.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:02

Het heeft niet te maken met je vraag, maar ik wilde het toch even kwijt..
Mijn broer, die een half jaar geleden nog mijn zus was, heeft ook een heftige tijd van 3 jaar achter de rug, met veel gesprekken van psygiators. September 2014 is zijn naam en geslacht op paspoort officieel veranderd en aanstaande maandag heeft hij zijn borst operatie waarbij ze worden weg gehaald.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:07

Van man naar vrouw weet ik niet, maar mijn stem is omlaag door hormonen en dat is blijvend. Haar groei op niet vrouwelijke plekken, is blijvend. En zo zijn er nog wat dingen. Vandaar ook de zware psychische testen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:10

Waarom verdiend een jong kind wel een psychiatrische diagnose? Waarom beslissen we wel over lichamelijke ingrepen voor het 10e jaar? Transgender is geen fase of een keuze het is een verkeerde 'beslissing' van moedertje natuur. Hoe eerder je een kind daarin erkenning geeft en de mogelijkheid tot behandelen hoe beter het kind in staat zal zijn zich normaal te ontwikkelen in plaats van zoals Julius_juut beschrijft de worsteling van wie je bent, wie je je voelt, wie je mag zijn en kunt zijn en dat al voor de ingewikkelde fase van de puberteit.

Hormoonbehandelingen en de lange termijn effecten zijn wellicht nog niet helemaal duidelijl, maar de psychische schade die een kind oploopt omdat het zich niet kan ontwikkelen in het eigen ík' is wel duidelijk. Ik denk eerlijk gezegd dat psychische gezondheid zelfs zwaarder weegt dan lichamelijke gezondheid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:13

Ik vind dit een hele lastige, en zou het eigenlijk vooral per individu moeten bekijken. Bij het ene kind is het vanaf het moment dat het zelfstandig dingen kan pakken klaarduidelijk dat het in een verkeerd lichaam is geboren, bij een ander kan het een fase zijn, en nog tienduizend andere mogelijkheden. Die ook heel erg goed bekeken moeten worden. En ook worden trouwens.

Het lijkt me trouwens ook vreselijk iemand, die van jongs af aan al aangeeft in het verkeerde lichaam te zitten, in de vroege jeugd te onthouden van deze behandelingen, waardoor het resultaat uiteindelijk minder goed wordt, en het slachtoffer dus de rest van het leven, elke dag, in de spiegel, geconfronteerd wordt met het feit dat diens ouders geen beslissing wilden of durfden te nemen tot het kind een "acceptabele" leeftijd had.

Daarbij wil ik ook zeggen dat heel veel kinderen die echt ernstig ziek zijn, ook op hele jonge leeftijd al begrijpen dat het ziekenhuis (en alle ellende die daarbij hoort) niet is om hen te pesten, maar om te proberen ze een LEVEN te geven. Ze begrijpen dingen die de meeste leeftijdsgenootjes nog niet begrijpen. Ze worden immers door hun bijzondere omstandigheid gedwongen op meerdere manieren naar hun situatie te kijken, en leren ook al op hele jonge leeftijd beslissingen te maken die anderen pas 10, 20 jaar later leren maken. Transgenders kan je denk ik wat dat betreft wel vergelijken met ernstig zieke kinderen. Ze zijn dusdanig afwijkend en zeldzaam, en krijgen zoveel signalen die voor hun gevoel niet kloppen, dat ze heel vroeg leren beslissingen te maken die anderen pas veel later leren maken.

Wat ik zelf zou doen? Ik hoop in elk geval dat ik in staat ben het kind te ondersteunen in wat het nodig heeft en dat ik het, ongeacht de geaardheid/ gendervoorkeur van het kind, kan ondersteunen in de tocht naar volwassenheid. En ben me ten volste bewust dat het NIET nemen van een beslissing aangaande zoiets ook een keiharde beslissing is in zo'n geval. Precies zoals Shadow zegt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 23:46

DezeNaam schreef:
Ik vind wel dat remmers al eerder gebruikt mogen worden. Vergeet niet dat voordat je werkelijk van geslacht mag veranderen je heel wat psychologische testen moet doen en je daar weliswaar ook op moet slagen om te mogen veranderen en de medicatie te krijgen.
De eerste jaren worden er meestal gewoon puberteitsremmers gegeven voor eventuele bedenktijd en tegen de baard/borstgroei.
Maar in principe als je geslaagd bent voor de psychologische testen kan je pillen krijgen om van geslacht te veranderen en operaties zijn ook voor de verzekering.

Maar ik vind niet dat er een leeftijd op moet staan om de pillen en operaties te krijgen, het is hun lichaam, enkel zij weten wat ze voelen en ik denk niet dat daar een leeftijd op staat. Hoewel je natuurlijk ook niet direct moet gaan ingrijpen als je kind een keer zegt van 'Ik wil een jongen/meisje zijn'. Pas na echte gesprekken met een psycholoog.

Maar is het dan zo dat als je stopt met de remmers je alsnog de puberteit dingen krijgt zoals bijv borsten of baardgroei of blijft dat dan weg? (Kan hier weinig over vinden, lijken me wel goede argumenten haha)

L0veMyHorse schreef:
Het heeft niet te maken met je vraag, maar ik wilde het toch even kwijt..
Mijn broer, die een half jaar geleden nog mijn zus was, heeft ook een heftige tijd van 3 jaar achter de rug, met veel gesprekken van psygiators. September 2014 is zijn naam en geslacht op paspoort officieel veranderd en aanstaande maandag heeft hij zijn borst operatie waarbij ze worden weg gehaald.

Lijkt me als familiezijnde best heftig! Zeker het hele traject.. Hoe ben jij er onder? Wat vind je ervan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:52

Ja, als je met die remmers stopt gaat je lijf gewoon doen wat moeder natuur bedoeld had. Zie het als een pauzeknop op de puberteit waardoor er meer tijd is om over gevoelens en gevolgen na te denken en waardoor bij een keuze voor een verdere behandeling de ongewenste kenmerken van het biologische geslacht zo min mogelijk ontwikkeld zijn. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:53

Britt_Sisi schreef:
In de documentaire is ook een kind dat bij papa een jongen is (zoals geboren) en bij mama een meisje. Hij/zij wilde veranderen maar zei dat papa het niet aankomt dus doet hij/zij het zo.. heftig!

Ik had het idee dat dit kind eerder genderfluid is, ook omdat hij/zij uitsprak later ook beide te willen blijven. :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 00:03

julius_juut schreef:
Ja, als je met die remmers stopt gaat je lijf gewoon doen wat moeder natuur bedoeld had. Zie het als een pauzeknop op de puberteit waardoor er meer tijd is om over gevoelens en gevolgen na te denken en waardoor bij een keuze voor een verdere behandeling de ongewenste kenmerken van het biologische geslacht zo min mogelijk ontwikkeld zijn. :)

Heb je dat ergens gevonden? Ik kan het niet vinden namelijk!

@lor1_1984 dat denk ik achteraf ook! Toen ik dit typte was ik volgensmij net voorbij dat stukje dat zijn moeder dat vertelde (van papa kan dat niet aan)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 00:22

julius_juut schreef:

Dit. Je stelt je pubertijd gewoon uit, totdat je op een punt bent dat je wel de leeftijd hebt om hier rationeel over na te denken. Vanaf 18 mag je ook pas officieel van geslacht veranderen. Alles wat je daarvoor doet moet dus om te draaien zijn.
Al vraag ik me af of kinderen voor 10 jaar überhaupt die hormonen hoeven te slikken, want de ontwikkeling komt vaak pas veel later op gang. 12/13 is het denk ik gemiddeld. Dus ik denk dat het om de uitzonderlijke gevallen gaat, die eerder zijn met hun ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 00:56

lor1_1984 schreef:
Britt_Sisi schreef:
In de documentaire is ook een kind dat bij papa een jongen is (zoals geboren) en bij mama een meisje. Hij/zij wilde veranderen maar zei dat papa het niet aankomt dus doet hij/zij het zo.. heftig!

Ik had het idee dat dit kind eerder genderfluid is, ook omdat hij/zij uitsprak later ook beide te willen blijven. :)

Inderdaad, dat kindje gaf aan dat hij/zij zichzelf later prima als een man met een vrouw in een mooi Japans huis zag. In zo'n geval je kind maar volstouwen met hormonen... Nee ik snap de terughoudendheid van vader in dit geval heel erg goed

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:19

Sannens.....ik kom dagelijks kinderen tegen die al vanaf 9/10 jaar in de pre puberteit komen. Dus al lichte borstontwikkeling...haargroei...zweten, maar ook al gedragsmatige veranderingen...Kinderen puberen echt al eerder. Zeker lichamelijk gezien. In groep 6 zie je sociaal emotioneel ook veel veranderen op het gebied van vriendschappen. Kliekjes vorming etc. Dus ik snap de leeftijd van 10 wel.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:30

Collie2008 schreef:
Sannens.....ik kom dagelijks kinderen tegen die al vanaf 9/10 jaar in de pre puberteit komen. Dus al lichte borstontwikkeling...haargroei...zweten, maar ook al gedragsmatige veranderingen...Kinderen puberen echt al eerder. Zeker lichamelijk gezien. In groep 6 zie je sociaal emotioneel ook veel veranderen op het gebied van vriendschappen. Kliekjes vorming etc. Dus ik snap de leeftijd van 10 wel.

Ah oke, dus het is wel degelijk gegrond dan. :) Ik was zelf heel erg laat en veel van mijn vriendinnen ook, dus daarom vroeg ik het me af.