Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:49

UhNee schreef:
Ik vind het heel lastig, maar ik neig meer de kant die tegen het verbod is. Bij vrijheid van geloofsovertuiging hoort in mijn opzicht ook het dragen van een boerka/niqaab. Het is echt niet zo dat elke vrouw die dat draagt word onderdrukt. In de meeste gevallen is het gewoon eigen keuze. Bij mij vallen de lange rokken die gereformeerde mensen dragen onder dezelfde categorie. Met het dragen van een boerka/niqaab doet een vrouw toch niemand kwaad? Als je het recht om zulke kleding te dragen verbied ben ik bang dat je die mensen hun identiteit afneemt. Ik zou dat sneu vinden voor die mensen.

Je doet in zoverre niet iemand kwaad dat iemand jouw gezicht niet kan zien en dus niet kan liplezen en al zou je daar niet afhankelijk van zijn vind ik het toch ook wel prettig om iemand zijn gezicht en de uitdrukking daarvan te zien.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:51

Oh hier ben ik dus zo blij mee :D
-krijg nu vast veel commentaar, maar dat geef niet-

Altijd al gezegd dat ik het onzin vond, prima dat je dat draagt in je vrije tijd, heb niks tegen het geloof.
Maar ik vind dat ik recht heb om te weten wie ik voor me heb, ik hoef niet alleen een paar ogen te zien achter een loket ofzo.

maar ik vind het gewoon voor alle geloven, ik vind dat iedereen met echt 'openbaar' werk (geen kantoor dus) neutraal moet zijn.
christenen, moslims...gewoon de hele meute, alles!

Ik ben niet racistisch, maar vrijheid van geloofsovertuiging heeft grenzen.
Laatst bijgewerkt door XiiaaooNaa op 24-05-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:54

UhNee schreef:
janderegelaa schreef:
Ik kan het je niet kwalijk nemen, op jouw leeftijd ben je nog een idealist. Maar deze droom wil ik je toch echt even uithelpen. Vrouwen met een boerka of niqaab dragen deze niet omdat ze dat zelf zo graag willen.

Je scheert echt een heel geloof over een kam, ontzettend oneerlijk. Heb je hier bronnen van?

Klets niet zo dom, ik scheer helemaal niet een heel geloof over 1 kam als ik zeg dat vrouwen een niqaab of een boerka niet vrijwillig dragen. Ik zou zeggen, zet de televisie eens op een andere zender dan je nu doet dan zul je ontdekken dat vrouwen zelfs vermoord worden als ze geen boerka of niqaab dragen. De mannen die hun vrouwen hier dat laten dragen komen uit dezelfde stroming. Het is niet voor niets dat alle landen massaal overgaan tot het verbod hiervan.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:54

_Ekenna schreef:
Heike schreef:
Ook bivakmutsen en integraalhelmen worden verboden trouwens.

Wat moeten motorrijders/scooterrijders dan op op de motor? Een jethelm? Lekker veilig. >;)

Deze worden dus verboden op de openbare plekken waar ze al verboden zijn, haha, niet in het verkeer :Y)

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:57

Geloof of geen geloof, het maakt allemaal niet uit. Ik ben TEGEN het bedekken van je gezicht in het openbaar. Wat je geloof is moet ieder voor zich zelf weten, maar ik vind wel dat je er een ander niet tot last mag zijn. Zelfde met Jehova's die aan je deur staan te leuren en iedere week terug komen. Daar heb ik last van en ik vind dat zij mij dan niet in mijn waarde laten.

Wat er al eerder in het topic werd gezegd, hoe kan je iemands gezichtsuitdrukking zien als alleen de ogen vrij zijn. Voor mij gaat dit ook niet alleen om de boerka maar ook de bivakmuts etc.

Bivakmuts en integraalhelm waren al verboden en ik vind het niet meer als normaal dat de boerka er aan toegevoegd wordt.

Ook vind ik onderstaand filmpje een mooi voorbeeld hoe makkelijk het is om te sjoemelen of erger als je bedekt bent.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:58

Jillsil schreef:
UhNee schreef:
Ik vind het heel lastig, maar ik neig meer de kant die tegen het verbod is. Bij vrijheid van geloofsovertuiging hoort in mijn opzicht ook het dragen van een boerka/niqaab. Het is echt niet zo dat elke vrouw die dat draagt word onderdrukt. In de meeste gevallen is het gewoon eigen keuze. Bij mij vallen de lange rokken die gereformeerde mensen dragen onder dezelfde categorie. Met het dragen van een boerka/niqaab doet een vrouw toch niemand kwaad? Als je het recht om zulke kleding te dragen verbied ben ik bang dat je die mensen hun identiteit afneemt. Ik zou dat sneu vinden voor die mensen.

Je doet in zoverre niet iemand kwaad dat iemand jouw gezicht niet kan zien en dus niet kan liplezen en al zou je daar niet afhankelijk van zijn vind ik het toch ook wel prettig om iemand zijn gezicht en de uitdrukking daarvan te zien.

Snap ik, daarom vind ik het ook lastig. Dit zou ik zelf namelijk ook fijn vinden. Maar ik vind het zo apart dat jehova's getuigen gewoon hun geloof aan je deur komen verkondigen en vrouwen met boerka, ontzettend stille vrouwen die door een groot deel van nederland al als 'achterschot' van de bevolking worden gezien, een deel van hun identiteit moeten inleveren. Ik vind dat fout.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:00

janderegelaa schreef:
UhNee schreef:

Ik kan het je niet kwalijk nemen, op jouw leeftijd ben je nog een idealist. Maar deze droom wil ik je toch echt even uithelpen. Vrouwen met een boerka of niqaab dragen deze niet omdat ze dat zelf zo graag willen.

Je scheert echt een heel geloof over een kam, ontzettend oneerlijk. Heb je hier bronnen van?

Klets niet zo dom, ik scheer helemaal niet een heel geloof over 1 kam als ik zeg dat vrouwen een niqaab of een boerka niet vrijwillig dragen. Ik zou zeggen, zet de televisie eens op een andere zender dan je nu doet dan zul je ontdekken dat vrouwen zelfs vermoord worden als ze geen boerka of niqaab dragen. De mannen die hun vrouwen hier dat laten dragen komen uit dezelfde stroming. Het is niet voor niets dat alle landen massaal overgaan tot het verbod hiervan.[/quote]

Ik ga niet in discussie met iemand die zegt dat ik dom klets. :+ De frustratie druipt van je posts af. De media laat natúurlijk altijd het negatieve zien. Met bronnen bedoel ik ook echt onderzoeken. Cijfers.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:02

Ik vind het een lastige kwestie, als een boerka/niqaab bij jouw geloof hoort vind ik dat je die gewoon zou mogen dragen, en aan de andere kant ben ik tegen het bedekken van je gezicht in het openbaar. Ik vind het prettig om te kunnen zien met wie ik te maken heb en je kan zoveel zien aan iemands mimiek dat ik het gewoon heel belangrijk vind dat je gezicht zichtbaar is.

edit: hoofddoek heb ik geen enkel probleem mee.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 24-05-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:04

Wat fijn dat je mijn ideeën afschrijft omwille van mijn leeftijd, janderegelaa +:)+

Ik spreek niet vanuit een naïeve of idealistische gedachtegang, maar vanuit dingen die ik gezien heb in mijn omgeving. Ik vind het sterk dat jij in het hoofd van duizenden (wellicht nog een stuk meer, want ja, zo belachelijk klein zijn ze ook niet) kan kijken en in hun plaats hier komt vertellen dat ze een boerka/hoofddoek/whatever dragen vanuit verplichting.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:04

UhNee schreef:
Snap ik, daarom vind ik het ook lastig. Dit zou ik zelf namelijk ook fijn vinden. Maar ik vind het zo apart dat jehova's getuigen gewoon hun geloof aan je deur komen verkondigen en vrouwen met boerka, ontzettend stille vrouwen die door een groot deel van nederland al als 'achterschot' van de bevolking worden gezien, een deel van hun identiteit moeten inleveren. Ik vind dat fout.

maar omdat ze zo worden gezien zijn ze echt ontzettend asociaal..hier in Den haag dan.
misschien is dat anders dan in een dorp ... maar soms denk ik wel echt
'waarom? je vraagt erom dat mensen commentaar leveren'

Ik meen het, in de stad, het zijn echt asocialen ... vooral de oudere moeders ...
(die duwen/beuken je gwn weg, lopen je omver, gaan niet aan de kant etc. echt aso dus)
En dan trek ik ze niet allemaal over 1 kamp maar dit is gewoon realiteit...geen racisme.

Ik denk adt deze mensen zich een houding gegeven hebben die voor hun lijkt het goed is maar het alleen maar erger maakt.
Laatst bijgewerkt door XiiaaooNaa op 24-05-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:05

Ik ben voor een verbod, omdat ik iemand gezicht belangrijk is voor de non verbale communicatie en met een niqaab mis je teveel informatie.

Welk geloof men aanhangt zal mij een zorg zijn; al wil je een bivak muts dragen omdat je boomgod dat wenst. Maar in openbare gelegenheden vind ik het te onpraktisch als je alleen de ogen ziet.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:05

AnneJ1995 schreef:
Deze worden dus verboden op de openbare plekken waar ze al verboden zijn, haha, niet in het verkeer :Y)

Oh.. Thanks. :Y)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:06

vuurneon schreef:
Ik ben voor een verbod, omdat ik iemand gezicht belangrijk is voor de non verbale communicatie en met een niqaab mis je teveel informatie.

Welk geloof men aanhangt zal mij een zorg zijn; al wil je een bivak muts dragen omdat je boomgod dat wenst. Maar in openbare gelegenheden vind ik het te onpraktisch als je alleen de ogen ziet.

Precies dit! :)
Ik leef in Den haag ... daar zijn ze allemaal net wat anders ... (schilderswijk enzo..waar ik elke week doorheen kom)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:09

billionache schreef:
Wat fijn dat je mijn ideeën afschrijft omwille van mijn leeftijd, janderegelaa +:)+

Ik spreek niet vanuit een naïeve of idealistische gedachtegang, maar vanuit dingen die ik gezien heb in mijn omgeving. Ik vind het sterk dat jij in het hoofd van duizenden (wellicht nog een stuk meer, want ja, zo belachelijk klein zijn ze ook niet) kan kijken en in hun plaats hier komt vertellen dat ze een boerka/hoofddoek/whatever dragen vanuit verplichting.

Ik heb het niet over de hoofddoek.

Lees dit anders even. Misschien dat je dan snapt waarom vrouwen van mannen een boerka of niqaab moeten dragen: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Taliban_ ... t_of_women

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:11

janderegelaa schreef:
billionache schreef:

Lees dit anders even. Misschien dat je dan snapt waarom vrouwen van mannen een boerka of niqaab moeten dragen: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Taliban_ ... t_of_women

Maar er zullen toch ook vrouwen zijn die dit dragen als teken van hun geloof, niet omdat het moet van hun man?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:12

janderegelaa schreef:
billionache schreef:

Niet elke moslim is gelijk lid of aanhanger van de taliban. Dit zijn de extremisten, niet te vergelijken met de meeste moslims in Nederland.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:13

Vjestagirl schreef:
Maar er zullen toch ook vrouwen zijn die dit dragen als teken van hun geloof, niet omdat het moet van hun man?

Precies.

En ik van dan van mening (over alle geloven) dat dit niet 'opgedrongen' mag worden met openbaar werk.
je moet vind ik dan neutraal zijn ... niet te zien wat je geloofd. Dan kan er ook niet meer zo makkelijk gezegd worden 'natuurlijk doet doe Marokkaan het weer' want dat zie je dan niet makkelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:14

Er staat nergens in de koran dat de vrouwen zich moeten kleden met hoofddoeken, boerka's of een niqaab. Bron: mijn Turkse collega's, die zelf ook geen hoofddoek o.i.d. dragen.

Maar dat is even off-topic. ;)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:14

janderegelaa schreef:
billionache schreef:

Dus alle moslims zijn extremisten zoals de taliban? :?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:15

janderegelaa schreef:
billionache schreef:

Eens met Vjestagirl ;) omdat het iets is wat opgelegd wordt door de Taliban (die trouwens in Westerse landen quasi non-actief is), sluit niet uit dat er vrouwen zijn die het uit andere motieven dragen. Zoals ik al zei: tenzij jij een superman bent die in de hoofden van alle boerka-dragers kan kruipen, weet je helemaal niks over hun beweegredenen en kan je hier ook geen oordeel over vellen. En al helemaal geen hele stroming over dezelfde kam scheren.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:18

Er zijn genoeg vrouwen die de niqaab willen dragen.
Zo was er een vrouw die zelf voor de niqaab heeft gekozen, en is gescheiden
van haar man omdat haar man niet wou dat ze een niqaab droeg, en zij dit wel wilt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:20

Shenavallie schreef:
Er staat nergens in de koran dat de vrouwen zich moeten kleden met hoofddoeken, boerka's of een niqaab. Bron: mijn Turkse collega's, die zelf ook geen hoofddoek o.i.d. dragen.

Maar dat is even off-topic. ;)

Ik denk dat dit ook voor interpretatie vatbaar is. De bijbel kan je ook op 100en verschillende manieren interpreteren, dat zal met de koran niet anders zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:20

XiiaaooNaa schreef:
Vjestagirl schreef:

Precies.

En ik van dan van mening (over alle geloven) dat dit niet 'opgedrongen' mag worden met openbaar werk.
je moet vind ik dan neutraal zijn ... niet te zien wat je geloofd. Dan kan er ook niet meer zo makkelijk gezegd worden 'natuurlijk doet doe Marokkaan het weer' want dat zie je dan niet makkelijk.

Er zijn genoeg moslim vrouwen die een hoofddoek dragen omdat ze dat willen. De stroming binnen de Islam die het verplicht om de vrouwen een Boerka of Niqaab laten dragen is de stroming die je tot aanhangers van IS en de Taliban kan rekenen. En dat is geen mening van mij, dat is gewoon een algemeen bekend gegeven. Zij dragen de boerka niet om zichzelf te beschermen maar om mannen te beschermen om in de verleiding te komen. Het vreemde is dan wel dan de Taliban op een gegeven moment de order uitgaf dat vrouwen geen BH meer mochten dragen en dat de stof van de boerka zo dun moest zijn dat het ook duidelijk te zien zou zijn dat ze ook daadwerkelijk geen BH droegen. Daarnaast zijn ze op menselijk gebied ook niets waard tov de man. Geen enkel recht hebben ze.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:23

jaderegelaa, ik vraag me echt af hoe jij in naam van alle vrouwen die een boerka/niqaab kan vertellen dat ze worden gedwongen om dit te doen en geen enkel recht hebben. Het gebeurt, ja, maar je mag en kan religies/bevolkingsgroepen gewoon niet zo over 1 kam scheren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:23

Geloof of niet, zelf ben ik van mening dat in openbare gebouwen of winkels geen gezichtsbedekkende "kledij" gedragen mag worden. Bij mijn zoon op school mogen kinderen - terecht - niet eens met een pet in de klas zitten. Als er eentje de school binnenkomt met nog een helm op, dan kan die linea recta weer naar buiten: eerst helm af.
Zelf heb ik er ook een hekel aan als iemand zijn/haar zonnebril ophoudt terwijl diegene met mij praat. Doe hem even af, dat praat een stuk prettige. Op mijn werk heb ik een keer een vrouw met niqaab en haar man meegehad. De vrouw was volledig onderdanig, mocht niet tegen mij praten en het liefst mij ook niet aankijken. Haar man daarentegen claimde mijn volledige aandacht (en dus liet ik duidelijk merken al getrouwd te zijn). Nu wil het niet zeggen dat die groep mensen allemaal zo zijn, maar mijn onderbuikgevoel zegt wat anders.