RaafSmits schreef:Natuurlijk is er een verschil tussen man en vrouw.........maar dat heeft volgens mij ook niets met feminisme te maken.
Ook niet dat een man beter is in bepaalde dingen en omgekeerd.
Natuurlijk kunnen mannen vaak meer kilo's schouwen als een vrouw.......maar dat is voor mij geen feminisme.
Dat is gewoon de taken op de beste manier verdelen.
Dat heeft juist alles te maken met feminisme. De doorbraak van het rollenpatroon was 1 van de pijlers van de feministische beweging. Ze wilde dat vrouwen het recht van aanrecht opgaven en konden werken, studeren en culturen zonder daarvoor aangekeken te worden.
Feminisme toen was absoluut nodig. We hebben er ook een hoop uitgekregen. De veranderende kijk op normen, wetten en plaatsen van vrouwen in de maatschappij (en geloof) waren goed. Denk aan de pil, blijf van me lijf huizen, recht van eigen lichaam enz. En ik denk dat zekere feminisme in bepaalde gebieden in de wereld absoluut noodzakelijk is.
Maar ik zie niks in het verder afkalven van het rolpatroon zoals ze nu is.
Wat is er mis mee dat vrouwen meer in het huishouden doen? Ze worden niet gedwongen of gehinderd door wetten en dat is voor mij een veel groter belang. Als je een probleem hebt met die rol, kun je hem als individu aanpassen en verbeteren. Dan was het niet jou rol, ook prima.
Natuurlijk moeten we niet afzakken in waaks zijn op het behouden van de veranderingen in cultuur die feminisme ons heeft opgeleverd. Maar ook dat is een winst van feminisme toen geweest, dat we er nu over kunnen praten en discusseren zonder dat we strijdliederen, actiebijeenkomsten en festivals voor nodig hebben.
Wel ben ik voor emancipatie. Het wettelijk recht voor iedereen om gelijk te zijn. Niet alleen vrouwen! Het feit dat vrouwen wel voor zichzelf moeten kunnen zorgen en die mogelijkheid krijgen. Zelf kunnen beslissen en dat gelijkheid op de werkvloer wordt nastrevend. Ik vind het schokkender dat de helft van de vrouwen niet financieel voor zichzelf kan zorgen, terwijl dat maar een kwart bij de mannen is. Dat zegt iets over de ongelijkheid die er blijkbaar binnen de huidige structuur nog bestaat. Was de wet zodanig dat er geen onderscheid bestond, dan was dit niet mogelijk. Idem telt overigens voor jongeren, ouderen, eerste/tweede/derde graads immigranten en anders geaarde.
Ik ben er zeker van dat in alle landen van de wereld op dat laatste gebied nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Het is echt niet okee dat er landen zijn waar verkrachting binnen het huwelijk volgens de wet kan, of niet autorijden voor vrouwen, of niet stemmen.