Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 04:27

Bedankt voor al jullie antwoorden!

@Blackrose, gelukkig dat je die mening met mij en de mannen in jouw omgeving deelt. Helaas denkt niet iedereen zo.... De verhalen die ik hoor op school schokken mij echt. Maar dat zal de leeftijd wel zijn, met alle hormonen die door het lichaam gieren. Daar word een meisje die met 2 jongens op een avond zoent gewoon slet en prutsmuts genoemd.
Bij 'mijn' feminisme is het ook fout dat mannen maar een sixpack moeten hebben om aantrekkelijk te worden gevonden. Ik vind het persoonlijk alleen zo raar dat vrouwen gewoon overal worden afgebeeld als slanke meiden met cup c en de perfecte kont. Als je bijvoorbeeld een nummer op wilt zoeke op yt, kom je heel veel plaatjes tegen van zulke vrouwen. Ik vraag me dan echt af, waarom? :') Als lokmiddel? Ik vind het niet verschrikkelijk, maar gewoon apart. Het voelt een beetje fout. Een ander voorbeeld is videogames, en dan vooral die middeleeuwen achtige. Al die vrouwen hebben echt alleen een stalen bh en minirokje aan :+ Is het heel raar dat ik dat gewoon niet zo begrijp?

@Tytonidae: tja, wat zal ik daar eens over zeggen.... Heel naar dat ze die ervaring heeft. Ik kan begrijpen dat ze er nu zo tegen aan kijkt. In mijn ogen zijn dat ook geen 'echte' feministen maar de extremen.

@veulen: ik ben eigenlijk vooral 'feminist' voor die vrouwen in die andere landen die het moeilijk hebben. Tenminste, dat is echt de voornamelijkste reden. Het probleem is dat ik er moeilijk wat aan kan doen.....

Simoonzel

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 05:52

Niet zo raar dat ze knappe vrouwen gebruiken, dat verkoopt beter. Je zet ook geen dikke kalende vent in je commercial voor je Armani luchtje. :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 06:32

Simoonzel schreef:
Niet zo raar dat ze knappe vrouwen gebruiken, dat verkoopt beter. Je zet ook geen dikke kalende vent in je commercial voor je Armani luchtje. :+

Precies!
Ik ken een model, echt het meest aardige, positieve meisje wat je maar kan bedenken. Met een dun skelet, ja. Als je eens weet hoeveel haat die over zich heen krijgt omdat ze een model is :(
Ze is geen 'echte vrouw' of ze is een 'rechte plank'. Terwijl het gewoon een feit is dat de kleding haar beter staat dan bijvoorbeeld mij met m'n korte beentjes (bij wijze van spreken dan)!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:32

Tja ik persoonlijk vind feminisme zwaar overschat. En dan met name in Europa. Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal verschillend en daardoor zal er ook verschil zitten in wat ze kunnen. Het is belangrijk dat de keuzevrijheid er is qua beroep etc en dat gelijk werk, gelijk beloond word maar verder hoef ik echt niet hetzelfde te kunnen als een man. Ik kan weer dingen die een man minder kan.

Wat je in het buitenland ziet aan misstanden is in mijn ogen niet zo zeer het probleem van gebrek aan feminisme maar van discriminatie en verkeerde manier van geloofsovertuiging.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:00

Veulen84 schreef:
RaafSmits schreef:
Natuurlijk is er een verschil tussen man en vrouw.........maar dat heeft volgens mij ook niets met feminisme te maken.
Ook niet dat een man beter is in bepaalde dingen en omgekeerd.
Natuurlijk kunnen mannen vaak meer kilo's schouwen als een vrouw.......maar dat is voor mij geen feminisme.
Dat is gewoon de taken op de beste manier verdelen.

Dat heeft juist alles te maken met feminisme. De doorbraak van het rollenpatroon was 1 van de pijlers van de feministische beweging. Ze wilde dat vrouwen het recht van aanrecht opgaven en konden werken, studeren en culturen zonder daarvoor aangekeken te worden.
Feminisme toen was absoluut nodig. We hebben er ook een hoop uitgekregen. De veranderende kijk op normen, wetten en plaatsen van vrouwen in de maatschappij (en geloof) waren goed. Denk aan de pil, blijf van me lijf huizen, recht van eigen lichaam enz. En ik denk dat zekere feminisme in bepaalde gebieden in de wereld absoluut noodzakelijk is.
Maar ik zie niks in het verder afkalven van het rolpatroon zoals ze nu is. Wat is er mis mee dat vrouwen meer in het huishouden doen? Ze worden niet gedwongen of gehinderd door wetten en dat is voor mij een veel groter belang. Als je een probleem hebt met die rol, kun je hem als individu aanpassen en verbeteren. Dan was het niet jou rol, ook prima.
Natuurlijk moeten we niet afzakken in waaks zijn op het behouden van de veranderingen in cultuur die feminisme ons heeft opgeleverd. Maar ook dat is een winst van feminisme toen geweest, dat we er nu over kunnen praten en discusseren zonder dat we strijdliederen, actiebijeenkomsten en festivals voor nodig hebben.

Wel ben ik voor emancipatie. Het wettelijk recht voor iedereen om gelijk te zijn. Niet alleen vrouwen! Het feit dat vrouwen wel voor zichzelf moeten kunnen zorgen en die mogelijkheid krijgen. Zelf kunnen beslissen en dat gelijkheid op de werkvloer wordt nastrevend. Ik vind het schokkender dat de helft van de vrouwen niet financieel voor zichzelf kan zorgen, terwijl dat maar een kwart bij de mannen is. Dat zegt iets over de ongelijkheid die er blijkbaar binnen de huidige structuur nog bestaat. Was de wet zodanig dat er geen onderscheid bestond, dan was dit niet mogelijk. Idem telt overigens voor jongeren, ouderen, eerste/tweede/derde graads immigranten en anders geaarde.

Ik ben er zeker van dat in alle landen van de wereld op dat laatste gebied nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Het is echt niet okee dat er landen zijn waar verkrachting binnen het huwelijk volgens de wet kan, of niet autorijden voor vrouwen, of niet stemmen.

Het stuk van het oerinstinct en onze natuur worden hierin ook vergeten. Een vrouw wordt wakker van een huilende baby, piepende hond of geluid van een ander dier of mens in de problemen. Een man wordt wakker van een autoalarm of slaande deur. Dat is ons instinct, de vrouw zorgt voor de levenden en een man voor huis en haard.

Feminisme is een woord wat ernstig uit deze tijd is, noem jezelf dan een vechter voor vrouwenrechten. Heeft het wel echt te maken met feminisme om op de komen voor de vrouwen die in India verkracht worden alsof ze opblaasbaar zijn? Dat als een vrouw in Saoudi verkracht is, zij zelf gestraft wordt voor het uitdagen van deze verkrachters?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 15:14

Er is niks mis mee met het feit dat een vrouw het huishouden wil doen. Is allemaal hun eigen keuze natuurlijk! Daar gaat het ook om; eigen keuzes maken. Natuurlijk is die situatie echt al 100% verbeterd, maar ik weet zeker dat er in de wereld nog huishoudens zijn waarin vrouwen verwacht worden om het huishouden te doen, terwijl ze misschien liever willen werken.

Er zullen altijd verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Ze zijn niets voor niets anders gebouwd, hebben andere hormonen enzovoorts. Het gaat er ook niet zozeer om dat vrouwen ineens massaal in de bouw moeten gaan werken en mannen massaal als verloskundige. Dat zou ontzettend onrealistisch zijn. Het gaat meer om gelijk behandeld worden.

@Woogy: dat is dus precies hetzelfde :+ Het is alleen de term feminist die bij veel mensen al gelijk een negatieve reactie oproept. En ja, ik denk dat dat alles met feminisme te maken heeft! Het is duidelijk dat een deel van de vrouwen het daar ontzettend moeilijk heeft.

Nog even over de 'modellenkwestie': dit vind ik een mooi voorbeeld.
http://www.dailymail.co.uk/femail/artic ... ld-ad.html
Als je een beetje ronscrolled krijg je de orinigele reclame te zien. Een ontzéttend mooi meisje met een figuur waarvan veel vrouwen dromen. Nu ben ik zelf niet echt onzeker over mijn lichaam, maar ik kan me heel goed voorstellen dat wat vollere meiden en vrouwen hiervan ontzettend onzeker kunnen worden. Dat vind ik gewoon niet oké. Het doet me zoveel pijn als ik mijn moeder, echt een prachtig slanke vrouw, hoor zeggen dat ze zichzelf te dik vind. En waarom? Door dit soort reclames. Dat kan gewoon niet anders.

En dat brengt me dan weer op een andere vraag. Niet zozeer feministisch, eerder filosofisch. Hoe komt het dat zoveel mensen dit als ultiem schoonheidsideaal zien? :+ Ik weet niet, denk dat ik dat gewoon heel interessant vind ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:25

UhNee schreef:
Er is niks mis mee met het feit dat een vrouw het huishouden wil doen. Is allemaal hun eigen keuze natuurlijk! Daar gaat het ook om; eigen keuzes maken. Natuurlijk is die situatie echt al 100% verbeterd, maar ik weet zeker dat er in de wereld nog huishoudens zijn waarin vrouwen verwacht worden om het huishouden te doen, terwijl ze misschien liever willen werken.

Er zullen altijd verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Ze zijn niets voor niets anders gebouwd, hebben andere hormonen enzovoorts. Het gaat er ook niet zozeer om dat vrouwen ineens massaal in de bouw moeten gaan werken en mannen massaal als verloskundige. Dat zou ontzettend onrealistisch zijn. Het gaat meer om gelijk behandeld worden.

@Woogy: dat is dus precies hetzelfde :+ Het is alleen de term feminist die bij veel mensen al gelijk een negatieve reactie oproept. En ja, ik denk dat dat alles met feminisme te maken heeft! Het is duidelijk dat een deel van de vrouwen het daar ontzettend moeilijk heeft.

Nog even over de 'modellenkwestie': dit vind ik een mooi voorbeeld.
http://www.dailymail.co.uk/femail/artic ... ld-ad.html
Als je een beetje ronscrolled krijg je de orinigele reclame te zien. Een ontzéttend mooi meisje met een figuur waarvan veel vrouwen dromen. Nu ben ik zelf niet echt onzeker over mijn lichaam, maar ik kan me heel goed voorstellen dat wat vollere meiden en vrouwen hiervan ontzettend onzeker kunnen worden. Dat vind ik gewoon niet oké. Het doet me zoveel pijn als ik mijn moeder, echt een prachtig slanke vrouw, hoor zeggen dat ze zichzelf te dik vind. En waarom? Door dit soort reclames. Dat kan gewoon niet anders.

En dat brengt me dan weer op een andere vraag. Niet zozeer feministisch, eerder filosofisch. Hoe komt het dat zoveel mensen dit als ultiem schoonheidsideaal zien? :+ Ik weet niet, denk dat ik dat gewoon heel interessant vind ofzo.

Vrouwen die geen 'maatje 36' hebben willen juist vaak wel zo slank zijn, en andersom willen vrouwen die 'maatje 36' hebben willen vaak 'curvy' a la Kim Kardashian zijn. Vrouwen die een blanke huid hebben gaan vaak onder de zonnebank/zonnen om een tintje te krijgen, en andersom dromen sommige getinte vrouwen van een blanke huid. We willen schijnbaar vaak gewoon het tegenovergestelde van wat we zelf zijn.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:31

UhNee schreef:
2 woorden: Western society. In andere delen van de wereld gelden namelijk andere schoonheidsidealen en in het verleden waren de schoonheidsidealen ook anders. Buzzfeed maakt regelmatig filmpjes die laten zien hoe de schoonheidsidealen veranderen door de tijd heen, zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=Xrp0zJZu0a4.

Lindy1997 schreef:
Vrouwen die geen 'maatje 36' hebben willen juist vaak wel zo slank zijn, en andersom willen vrouwen die 'maatje 36' hebben willen vaak 'curvy' a la Kim Kardashian zijn. Vrouwen die een blanke huid hebben gaan vakken onder de zonnebank om een tintje te krijgen, en andersom dromen sommige getinte vrouwen van een blanke huid. We willen vaak gewoon het tegenovergestelde van wat we zelf zijn.
Gezien het over en weer body shamen kan ik me heel goed voorstellen dat vrouwen, slank of niet, graag het tegenovergestelde willen zijn. Als je met je maatje 36 al opmerkingen krijgt over mogelijke eetstoornissen, kan ik me goed voorstellen dat je op den duur liever dikker bent dan dat je jezelf continu moet verantwoorden en verdedigen. Vice versa met mensen die maatje 42 hebben en al commentaar krijgen als ze genieten van een stuk appeltaart.

Ik denk dat het feit dat getinte vrouwen liever lichter zijn te maken heeft met iets anders dan schoonheidsidealen, namelijk racisme en discriminatie. En "wij" willen een zomers kleurtje omdat dat er "gezond" uitziet. Echter werd dit lange tijd, al in het antieke Griekenland, juist vermeden door de upper classes omdat een gebruinde huid een teken was van het moeten verrichten van arbeid op het land en dat is iets wat vrouwen in hogere kringen niet deden. In Victoriaans Engeland gingen vrouwen zelfs zo ver dat ze poeder met arsenicum op hun gezicht smeerden om maar zo bleek mogelijk te lijken.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:32

Nou, als je eens kijkt hoeveel Photoshop er wordt gebruikt bij mannelijke modellen.. Die sixpack is echt niet zoo groot hoor, en zo'n grote 'bulge' hebben ook niet alle mannen ;) daarvoor hebben ze ook een ideaal bedacht en uitvergroot.

Toch hoor ik nooit mijn vriendje klagen 'ben ik niet gespierd genoeg?'. We kunnen dus nu wel alle reclames en Photoshop de schuld geven, maar zelfs al wordt het niet meer gebruikt, dan nog blijven vrouwen zich onzeker voelen hoor. Al is het maar bij het omkleden bij gym op school oid, ik hoor ook wel eens meisjes die 'oh zo jaloers zijn op mijn sixpack', en ik ben niet gephotoshopt hoor ;)
Die merken en reclames kijken er gewoon anders tegenaan. Die willen hun product zo mooi mogelijk neerzetten.

En verder: het schoonheidsideaal was vroeger anders, toen was men armer en werden vollere mensen mooier gevonden. Als je 'dikker' was kon je namelijk eten veroorloven. Status dus. Nu is het zo dat als je bijvoorbeeld een mooi bruin kleurtje hebt, dat je mooier wordt gevonden. Dan kan je het namelijk betalen om naar het buitenland te gaan. Als je slanker bent wordt dat denk ik ook met een gezond leven geassocieerd. Je zit niet hele dagen op kantoor maar kan veel bewegen, daarom blijf je zo slank.
Billen en borsten mooi vinden kwam volgens proefkonijnen ( :) ) doordat we eigenlijk nog aapjes zijn die voor die mooie grote rode konten willen gaan die de vrouwtjesapen hadden als ze klaar waren voor een partner :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:03

Heike schreef:
Ik lees hier over verkrachtingen en over ongewenste intimiteiten. Maar dat heeft niets met feminisme te maken of over de verschillen tussen man en vrouw te maken. Dat is gewoon misdadig en mag niet gebeuren.

Verkrachting kan in oorlogen als wapen worden ingezet, dat heeft alles met het verschil tussen man en vrouw te maken en de positie van de vrouw in bepaalde samenlevingen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:06

Dacht dat dit nog wel even belangrijk was (weet niet zeker of het al is gepost).
Maar dat er een verschil is tussen Feminisme en 'Feminazi'.
Klik hier voor de definities

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:17

Ik denk dat er een heel groot verschil zit tussen feminisme en feminisme. Feminazi vind ik dan ook weer niet helemaal de term, maar goed. Er zijn feministen die graag van de daken schreeuwen dat ze beter zijn dan mannen en dat vind ik verschrikkelijk irritante types.

Zelf ben ik de andere soort, vind ik. Ik zie in dat er bepaalde verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, en die omarm ik. Ja, als er een lichtpeertje kapot gaat bij mij dan vraag ik mijn mannelijke huisgenoot om die te verwisselen. En ja, als er een spin op mijn kamer zit roep ik er een mannelijke huisgenoot bij om die dood te meppen. Waar ik als feminist voor sta, is dat ik wel het recht heb om dat te doen. Dat ik wel een peertje mág verwisselen als ik dat zelf wil en dat ik ook zelf die spin dood kan meppen als ik dat wil.

En waar ik vooral achter sta is de manier waarop wij de verhouding mannen en vrouwen bekijken. Onze hele maatschappij (wereldwijd, sowieso in alle eerste wereld landen) staat 100% achter de 'boys will be boys' mentaliteit. Wij leren onze dochters dat ze niet in korte rokjes over straat mogen, en dat ze niet 's avonds alleen ergens naartoe mogen, want dan zou er wel eens iets kunnen gebeuren. Waarom leren we onze jongens niet dat ze met hun tengels van mensen af moeten blijven, ongeacht hoe ze zich kleden? Waarom leren we jongens niet dat het niet netjes is om zomaar aan mensen te zitten of om ze na te roepen alleen maar om hoe ze eruit zien? Ik denk dat ik niet de enige vrouw ben die het niet prettig vindt om alleen naar huis te fietsen of lopen 's avonds, om het even te richten op mensen in de stad. Ik vind het stuitend dat ik rekening moet houden met het feit dat er misschien wel iets kan gebeuren, alleen maar omdat ik een vrouw ben.

Het gaat mij om de grote dingen. Dat vrouwen in veel landen nog steeds niet het recht hebben om een abortus te laten plegen als zij dat graag zouden willen, en dat in heel veel landen (in Nederland minder, in Amerika bijvoorbeeld heel erg) aangifte doen van verkrachting, seksueel misbruik of aanranding echt een horror-verhaal is. En ja, mannen maken dit soort dingen ook mee. Maar het grote verschil is dat als een man zijn trots bij elkaar veegt een aangifte doet van dit soort dingen, hij vaak serieus genomen wordt. Bij vrouwen is de eerste vraag; 'wat had je dan aan?', gevolgd door 'wat deed je zo laat nog daar en daar dan?', en 'heb je het niet een beetje uitgelokt?'. En nogmaals, in Nederland is dit misschien een stuk minder, maar er zijn zo veel landen waar het wel op deze manier gaat. Mocht iemand de neiging hebben om hier keihard tegenin te gaan, ik raad je aan om je er even over in te lezen. Het is niet alleen een ontzettend gevoelig onderwerp, het is ook nog eens waar. Een artikel waar ik zelf rillingen van kreeg is deze; http://www.buzzfeed.com/rossalynwarren/ ... ct-themsel Het is niet geïsoleerd, het is niet paranoïde, het is gewoon de harde waarheid. Ik heb jarenlang niet 's avonds alleen durven fietsen zonder pepperspray in mijn tas, en als ik nu alleen naar huis fiets hang ik mijn kettingslot om mijn stuur en hou ik die vast.

Het is gewoon een feit dat vrouwen in sommige dingen benadeeld worden. En dat vind ik fout.

En nog even voor de duidelijkheid... Ik zie het probleem niet van vrouwen die lekker thuis blijven met de kinderen, of vrouwen die hun carrière opofferen om een gezinsleven te hebben. Ik zie het mezelf ook nog wel doen. Maar ik vind het belangrijk om genderpatronen te doorbreken, ik zou zoiets willen omdat ík het wil en niet omdat het van me geacht word.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:21

Ben het helemaal eens met Emma. :j

"Global warming isn't real because I was cold today!
Also great news: World hunger is over because I just ate."
Ooit eens tegen gekomen en ik vind het wel een geschikt voorbeeld, het is niet omdat wij er weinig van merken dat het er niet is en dat we er daarom niks aan moeten doen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 24-05-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:22

Ailill schreef:
Heike schreef:
Ik lees hier over verkrachtingen en over ongewenste intimiteiten. Maar dat heeft niets met feminisme te maken of over de verschillen tussen man en vrouw te maken. Dat is gewoon misdadig en mag niet gebeuren.
Amen.

Helaas zien de meeste vrouwen dit anders :j

Het heeft wel degelijk met feminisme te maken en ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat dat niet zo is. Om naar het voorbeeld van Willemijn te kijken. Jongens zaten aan haar borsten en billen. Waarom? Omdat zij een meisje is. Heb je ooit een meisje naar het geslacht van een jongen zien grijpen? Ik niet in ieder geval. Hooguit bij kleuters, maar niet op een puberale leeftijd als spelletje om te kijken hoe ver ze zou gaan. Daarbuiten vind ik het wel degelijk bij feminisme horen om de manier waarop er mee omgegaan wordt in de maatschappij. Natuurlijk zijn er veel slachtoffers van seksueel geweld die gepaste hulp krijgen, maar je wilt niet weten hoe veel vrouwen er zijn (en ja, dit weet ik wel) die constant opmerkingen als 'maar lokte je het niet een beetje uit?' krijgen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:25

@[***] en Summerfly: interessant. Ik zou inderdaad ook liever wat voller zijn, omdat ik ook zo vaak 'uitgescholden' ben voor anorexiapatient. Of dat ze zeiden dat ik 'maar beter niet die zwarte broek aan kon doen omdat je benen dan wel heel dun zijn'. De beauty- en modebranche profiteert eigenlijk gewoon een groot deel van de onzekerheid van mensen. En als je daar over nadenkt is het eigenlijk best fiets up.

Dat andere heeft inderdaad meer met racisme te maken in mijn opzicht. Er worden gewoon nog steeds mensen benadeeld vanwege hun donkere huidskleur (bijvoorbeeld de moorden van de Amerikaanse politie).

Ik zal het filmpje van buzzfeed even bekijken zo!

@Marriet: Tuurlijk, ook voor mannen worden er onrealistische standaarden neergezet. Het slaat sowieso nergens op dat elk model maar door photoshop moet worden gehaald om er zo perfect barbie achtig uit te zien. Misschien zijn er ook wel heel erg veel jongens die zo onzeker zijn, maar ik denk dat we daar minder van merken. (Misschien doordat onzeker zijn als 'zwak' en 'niet mannelijk' word gezien door de maatschappij, wat natuurlijk ook weer nergens op slaat)
Ik snap dat slank met gezond word geassocieerd. Tuurlijk, iemand met obesitas is ontzettend ongezond. Het is alleen zo oneerlijk dat iemand met een grammetje meer, iets dikkere billen, een buikje, meteen in dat straatje van obesitas word geplaatst en dus ook ongezond en 'lelijk' word gevonden. Aan de andere kant worden vrouwen met kleine borsten en billen en dunne armen etc. vaak weer als anorexiapatient bestempeld, en ongezond dun. Het is nooit oké, en dat is gewoon best frustrerend :+

@Emmaa: Ik ben het helemaal met je eens. Vandaar ook het stukje in mijn beginpost over het topic waarin een meisje verkracht was. Er worden maar excuses gemaakt voor die man, omdat wij zo gewend zijn aan het feit dat mannen dat maar 'gewoon doen'. Vrouwen moeten zich maar beter inlichten, een rape alarm op zak hebben, pepperspray, iets wat de benen bedekt. Nee, er moet maar eens gehamerd worden op het feit dat jongens en mannen gewoon met hun poten van iedereen af moeten blijven. Vanaf jonge leeftijd.
Net zoals catcalling: ik heb echt nog nooit een meisje iets seksueels getint naar een man horen schreeuwen. Echt nooit. Laatst hadden ze dat ook getest bij spuiten en slikken. De dingen die gwen naar haar hoofd kreeg geslingerd sloegen nergens op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:31

Ik vind feminisme ZO irritant en feministen zelf nog erger. Het gaat altijd verder dan het imo zou moeten. Net als dat TS als voorbeeld geeft 'je slaat als een meisje'. Mannen en vrouwen ZIJN verschillend en zo ook in spierkracht en stoerheid. Om te zeggen dat iemand als een meisje slaat is helemaal niet minderwaardig tegenover de vrouw. Waar maak je je druk om.. ik ben voor gelijkheid en daar blijft het bij. Zie in nederland dan ook niets verkeerds.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:32

UhNee schreef:
@[***] en Summerfly: interessant. Ik zou inderdaad ook liever wat voller zijn, omdat ik ook zo vaak 'uitgescholden' ben voor anorexiapatient. Of dat ze zeiden dat ik 'maar beter niet die zwarte broek aan kon doen omdat je benen dan wel heel dun zijn'. De beauty- en modebranche profiteert eigenlijk gewoon een groot deel van de onzekerheid van mensen. En als je daar over nadenkt is het eigenlijk best fiets up.

Dat andere heeft inderdaad meer met racisme te maken in mijn opzicht. Er worden gewoon nog steeds mensen benadeeld vanwege hun donkere huidskleur (bijvoorbeeld de moorden van de Amerikaanse politie).

Ik zal het filmpje van buzzfeed even bekijken zo!

@Marriet: Tuurlijk, ook voor mannen worden er onrealistische standaarden neergezet. Het slaat sowieso nergens op dat elk model maar door photoshop moet worden gehaald om er zo perfect barbie achtig uit te zien. Misschien zijn er ook wel heel erg veel jongens die zo onzeker zijn, maar ik denk dat we daar minder van merken. (Misschien doordat onzeker zijn als 'zwak' en 'niet mannelijk' word gezien door de maatschappij, wat natuurlijk ook weer nergens op slaat)
Ik snap dat slank met gezond word geassocieerd. Tuurlijk, iemand met obesitas is ontzettend ongezond. Het is alleen zo oneerlijk dat iemand met een grammetje meer, iets dikkere billen, een buikje, meteen in dat straatje van obesitas word geplaatst en dus ook ongezond en 'lelijk' word gevonden. Aan de andere kant worden vrouwen met kleine borsten en billen en dunne armen etc. vaak weer als anorexiapatient bestempeld, en ongezond dun. Het is nooit oké, en dat is gewoon best frustrerend :+

@Emmaa: Ik ben het helemaal met je eens. Vandaar ook het stukje in mijn beginpost over het topic waarin een meisje verkracht was. Er worden maar excuses gemaakt voor die man, omdat wij zo gewend zijn aan het feit dat mannen dat maar 'gewoon doen'. Vrouwen moeten zich maar beter inlichten, een rape alarm op zak hebben, pepperspray, iets wat de benen bedekt. Nee, er moet maar eens gehamerd worden op het feit dat jongens en mannen gewoon met hun handen van iedereen af moeten blijven als anderen dat niet willen. Vanaf jonge leeftijd.
Net zoals catcalling: ik heb echt nog nooit een meisje iets seksueels getint naar een man horen schreeuwen. Echt nooit. Laatst hadden ze dat ook getest bij spuiten en slikken. De dingen die gwen naar haar hoofd kreeg geslingerd sloegen nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:34

Geryon schreef:
Ik vind feminisme ZO irritant en feministen zelf nog erger. Het gaat altijd verder dan het imo zou moeten. Net als dat TS als voorbeeld geeft 'je slaat als een meisje'. Mannen en vrouwen ZIJN verschillend en zo ook in spierkracht en stoerheid. Om te zeggen dat iemand als een meisje slaat is helemaal niet minderwaardig tegenover de vrouw. Waar maak je je druk om.. ik ben voor gelijkheid en daar blijft het bij. Zie in nederland dan ook niets verkeerds.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik denk inderdaad dat er een hoop vrouwen zijn die overal iets achter zoeken. Catcalling is een serieus probleem, maar er zijn ook vrouwen die al gaan steigeren als twee vuilniswerkers 'goedemorgen zonneschijntje' naar ze roepen. Dat is imo overdreven en nergens voor nodig.

Echter is dat niet het enige wat feminist omvangt. Ik denk dat alle vrouwen stiekem een beetje feminist zijn, dat kan imo namelijk haast niet anders. Feminisme omvangt niet alleen 'je slaat als een meisje', want dat is best een gegronde opmerking. Er zit inderdaad verschil in kracht tussen mannen en vrouwen, en zelfs als feminist vind ik het belachelijk als een man een vrouw slaat, ook al lokt ze het uit. Simpelweg omdat mannen meer kracht hebben en andere spiergroepen gebruiken als vrouwen. Maar bekijk mijn voorbeelden eens. Vind je dat ook irritant en nutteloos?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:37

Finliox schreef:
Ik ben voor gelijkheid tussen man en vrouw, gelijke rechten etc. Maar toch noem ik mezelf geen feminist, ik vind die term gewoon niet prettig. 'Tis gewoon een labeltje en daar hebben we er al zo veel van.

Dit :j

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:37

@Emmaa_ ik heb zelf de term Feminazi niet bedacht ;)
Deze term wordt gegeven aan het door jullie beschreven 'overdreven en vervelende kant' van het feminisme.
Vrouwen die zich dus feministen noemen, maar dat helemaal niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:38

Yasmijntje schreef:
@Emmaa_ ik heb zelf de term Feminazi niet bedacht ;)
Deze term wordt gegeven aan het door jullie beschreven 'overdreven en vervelende kant' van het feminisme.
Vrouwen die zich dus feministen noemen, maar dat helemaal niet zijn.

Ik weet waar de term feminazi voor staat en ik weet ook dat jij hem niet bedacht hebt ;) Was een algemene opmerking naar het woord, niet naar jou.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:40

Geryon schreef:

Gelijkheid willen tussen man en vrouw = feminisme. Het is denk ik de term feminisme waar jij over valt. Dat mag natuurlijk.
Tuurlijk hebben mannen en vrouwen ander spierkracht. Daar is iedereen het over eens. Maar als iemand zegt 'je slaat als een meisje' of 'man up' (in amerika) of als iemand tegen een kind zegt 'kom op, je bent toch geen meisje?' Is dit overduidelijk negatief bedoeld.
Tja, waar maak ik me druk om.... Iedereen maakt zich natuurlijk weer druk over andere dingen. Ik kan ook zeggen 'waar maak je je druk om' als jij het bijvoorbeeld erg vind dat een paard helemaal alleen staat.
In Nederland is de situatie gelukkig niet zo erg. Zoals ik al eerder heb gezegd, 'richt' ik mij vooral op het buitenland. De landen waar het écht ongelijk is verdeeld. Waar feminisme (of zoals jij zegt, gelijkheid willen) in mijn ogen écht nodig is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:46

Emmaa_ schreef:
Geryon schreef:

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik denk inderdaad dat er een hoop vrouwen zijn die overal iets achter zoeken. Catcalling is een serieus probleem, maar er zijn ook vrouwen die al gaan steigeren als twee vuilniswerkers 'goedemorgen zonneschijntje' naar ze roepen. Dat is imo overdreven en nergens voor nodig.

Echter is dat niet het enige wat feminist omvangt. Ik denk dat alle vrouwen stiekem een beetje feminist zijn, dat kan imo namelijk haast niet anders. Feminisme omvangt niet alleen 'je slaat als een meisje', want dat is best een gegronde opmerking. Er zit inderdaad verschil in kracht tussen mannen en vrouwen, en zelfs als feminist vind ik het belachelijk als een man een vrouw slaat, ook al lokt ze het uit. Simpelweg omdat mannen meer kracht hebben en andere spiergroepen gebruiken als vrouwen. Maar bekijk mijn voorbeelden eens. Vind je dat ook irritant en nutteloos?

Zeker niet. Maar je geeft ongelijkheid meer de schuld dan ik zou doen.

UhNee schreef:
Geryon schreef:

Gelijkheid willen tussen man en vrouw = feminisme. Het is denk ik de term feminisme waar jij over valt. Dat mag natuurlijk.
Tuurlijk hebben mannen en vrouwen ander spierkracht. Daar is iedereen het over eens. Maar als iemand zegt 'je slaat als een meisje' of 'man up' (in amerika) of als iemand tegen een kind zegt 'kom op, je bent toch geen meisje?' Is dit overduidelijk negatief bedoeld.
Tja, waar maak ik me druk om.... Iedereen maakt zich natuurlijk weer druk over andere dingen. Ik kan ook zeggen 'waar maak je je druk om' als jij het bijvoorbeeld erg vind dat een paard helemaal alleen staat.
In Nederland is de situatie gelukkig niet zo erg. Zoals ik al eerder heb gezegd, 'richt' ik mij vooral op het buitenland. De landen waar het écht ongelijk is verdeeld. Waar feminisme in mijn opzicht écht nodig is.

Ik zie mannen en vrouwen niet als gelijk buiten dat ze wel gelijke rechten moeten hebben. Ze zijn ook verschillend en ik vind dat niet verkeerd, net als het voorbeeld je slaat als een meisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:47

Dat snap ik :j Maar ik denk dat het niet per se de ongelijkheid is, maar de manier waarop wij als maatschappij omgaan met die gelijkheid.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:49

@Geryon: ook ik zie mannen en vrouwen niet als gelijk hoor :) Daar gaat het in mijn opzicht ook niet om. Dat mag je niet verkeerd vinden. Iedereen zijn eigen mening natuurlijk.