Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:42

unihorses schreef:
dan nog zou ze toch thuisinpakwerk kunnen doen? ik zeg maar wat...
overigens kon ik ook vanwege ziekte uitkering krijgen maar heb besloten daar niet meer verder te gaan al die romslomp...kan prima voor mezelf zorgen met werk. ze delen de uitkeringen naar mijn mening veel te makelijk uit..

Maar wanneer is iemand volgens jou te ziek om te kunnen werken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:42

Tja er zijn er genoeg 2 verdieners met een goed salaris. Dat wanneer er eentje haar/zijn ban verliest, maar de ww die je krijgt is nog altijd een stuk meer dan bijstand.
Ik vind het dan onzin dat ze dan direct hun paard zouden moeten verkopen als ze het nog gewoon kunnen betalen.

Kijk je ziet het ook anders. Bijstand, schuldsanering, maar wel paarden hebben. Maar het eigenlijk niet kunnen betalen. De dieren krijgen niet altijd de juiste zorg die ze nodig hebben daardoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:45

Het is ook vaak een vooroordeel. Ik heb een verstandelijke beperking maar omdat ik er niet zo uit zie denken mensen vaak dat ik normaal ben. Okee op communicatieniveau gaat het vaak fout omdat ik dingen niet snap en anders redeneer. Maar veel mensen zouden dat niet zeggen

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:46

Het gras is altijd groener bij de buren..

Er zijn zo gruwelijk veel oordelen en veroordelen.

Iemand die weinig verdiend maar mooie auto rijd..oh daar zal wel wat achter zitten. Joh mischien heeft diegene de auto gekregen? Mischien gaat er elke mnd een mega bedrag naar een lease bedrijf en eten ze droog brood.

Niemand kan kijken in de portemonnee van een ander. Je weet niet wat een ander er evt voor moet laten om een paard te hebben. Diegene heeft mischien niet het nw ste mobieltje, geen dure schoenen , niet elke mnd een nwe broek. Mensen...kijk naar wat jezelf hebt en niet naar wat een ander heeft. Elk huisje heeft zijn kruisje. En "jaloers" hoef je niet te zijn op iemand die "lekker" thiis zit en niet werkt. Daar zit een verhaal achter.Nederland laat mensen niet "zo maar thuis zitten. Daar zijn STRENGE regeltjes voor

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:48

Destination schreef:
unihorses schreef:
dan nog zou ze toch thuisinpakwerk kunnen doen? ik zeg maar wat...
overigens kon ik ook vanwege ziekte uitkering krijgen maar heb besloten daar niet meer verder te gaan al die romslomp...kan prima voor mezelf zorgen met werk. ze delen de uitkeringen naar mijn mening veel te makelijk uit..

Maar wanneer is iemand volgens jou te ziek om te kunnen werken?

ja ik denk dus dat er zelden iemand te ziek is om te werken, in iedergeval voor langere tijd mits je verlamd bent dan kun je wel bellen natuurlijk maar geen aantekeningen maken... maar verder is er voor iedereen wel een baan te vinden die te doen is denk ik. als je op bokt kan kletsen kun je ook notulen typen of administratie doen.

GixWillsNino

Dus mensen die wel willen werken maar niet kunnen door welke reden dan ook, moeten op droog brood leven en achter een tekening van geraniums (want plantjes kopen is dan te duur) gaan zitten wegkwijnen?

De mensen die ik ken die een paard hebben met een uitkering hebben die niet op een dure stalling. Vaak een autootje aan de onderste kant van automarkt waarbij je mag hopen dat hij de winter door komt, eten van de aldi (prima spul), en een goedkoop huurhuisje met meubeltjes van marktplaats (niks mis mee).

Maar waarom zou je bewust kiezen voor dat complete pakket als je kan werken en het ruimer kan hebben?

Zo luxe is het allemaal niet gesteld hoor.
Laatst bijgewerkt door GixWillsNino op 16-05-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

jaime_andrea schreef:
Nederland laat mensen niet "zo maar thuis zitten. Daar zijn STRENGE regeltjes voor

Dat valt dus best wel tegen, ik ken genoeg mensen die zomaar thuis zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:49

Het is niet omdat iemand een paard heeft en daar voor zorgt, dat die gelijk kan werken. Een paard op een gehuurd stukje weiland, wat 24/7 kan grazen, rondlopen en waar schuilstal + water aanwezig zijn in de huurprijs kost een immense hoop minder dan eentje op volpension. Zowel financieel als aan inspanning!

Ik stond deze winter volpension aan €265/maand, en voor zo'n €150 aan les (2x/week een uurtje). Dat maakt €415/maand. Nu staan ze op mijn eigen weiland, maar stel dat je dat huurt aan €50/maand, all-in. Enige wat je moet doen is watertoevoer nakijken, dagelijks paar drollen scheppen en klaar. Dan kost je dat maandelijks maar €200. Ben je een ruiter die minder wil lessen, en maar 1x/14 dagen lest, dan ben je er met €100/maand wel uit. Uiteraard zonder DA, smid, krachtvoer etc geteld. Als je dan goedkoop huurt, dan moet het wel kunnen denk ik.

Trouwens, waarom zou je iemand een hond of kat ontzeggen? Ze zitten misschien krap, maar wie weet sparen ze elke rotte cent bij elkaar voor hun dier! dat dier kan net hun motivatie zijn om door te gaan, om het beter te krijgen. Bij een paard kan het een ondersteuning zijn tot revalidatie (was bij mij het geval) en tegelijk ook een moment dat je je zorgen opzij kan zetten. Het gevoel wat mijn dieren me geven, daar kan geen therapeut of psych tegen op...

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:49

Tjah ik ben ook afgekeurd en een paard. Mijn lust en mijn leven, de enige reden dat ik het met mijn chronische pijn en vermoeidheid nog leuk vind. Ik heb een partner met een goed inkomen en hoef daarom niet te bezuinigen op mijn paard. Maar ik denk als die weg zou lopen, dat ik droog brood zou eten en op de allergoedkoopste stal zou gaan staan met bijrijders om hem maar te kunnen houden.

Zonder heb ik weinig leuks meer in mijn leven. Het doet pijn om te rijden en te verzorgen en dat heb ik er met liefde voor over, ook al ben ik daarna kapot en leef ik 24/7 op pijnstillers.

Wie gaat mij er dan om veroordelen als ik hem toch zou willen houden van mijn uitkering.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:50

Toen ik vorig jaar zonder werk kwam te zitten maar ik allang mijn vakantie betaald had kreeg ik de opmerking: goh een uitkering hebben maar wel op vakantie gaan... Dat deed pas zeer. Ik had er het hele jaar krom voor gelegen. Je kan niet altijd aan de buitenkant zien hoe iemands gezondheid eraan toe is

luuntje

Ook ik ben volledig afgekeurd.
Lijf wordt in rap tempo slechter.

Hiervoor altijd 32 uur per week gewerkt dus nu een WIA, IVA uitkering.
Verhuizen naar platteland gaat niet met schoolgaand kind en mijn man zijn werk.

Ik geef soms presentaties met mijn hulphond. Vrijwillig, krijg ik geen geld voor.
Week erna lig ik met veel gewrichten uit de kom, brakend op de bank.
Ik heb het geprobeerd om te blijven werken.
Voor mijn baas en mij geen doen meer.
Mijn lijf is zo onbetrouwbaar als de pest.

Als je werkt, dieren hebt en ontslagen wordt, ga ik er vanuit dat een nieuwe baan weer gaat lukken.
Dieren weg doen, zou ik niet doen.

Als je ziek ben en afgekeurd, kan een dier je structuur geven.
Zorgen dat je mensen ziet en niet verpieterd.

Mijn knappe friese ruin heb ik verkocht. Uitkering is minder geld en lichamelijk is de verzorging niet op te brengen. Beetje energie dat ik heb stop ik in man en kind.

Anoniem

unihorses schreef:
ja ik denk dus dat er zelden iemand te ziek is om te werken, in iedergeval voor langere tijd mits je verlamd bent dan kun je wel bellen natuurlijk maar geen aantekeningen maken... maar verder is er voor iedereen wel een baan te vinden die te doen is denk ik. als je op bokt kan kletsen kun je ook notulen typen of administratie doen.
Ik weet niet of je het weet, maar het is voor gezonde mensen mét diploma al een hel om een baan te vinden, laat staan voor chronisch zieke mensen zonder gerichte opleiding.

kiki1976

[quote="jaime_andrea"]Het gras is altijd groener bij de buren..

Er zijn zo gruwelijk veel oordelen en veroordelen.

Iemand die weinig verdiend maar mooie auto rijd..oh daar zal wel wat achter zitten. Joh mischien heeft diegene de auto gekregen? Mischien gaat er elke mnd een mega bedrag naar een lease bedrijf en eten ze droog brood.

Niemand kan kijken in de portemonnee van een ander. Je weet niet wat een ander er evt voor moet laten om een paard te hebben. Diegene heeft mischien niet het nw ste mobieltje, geen dure schoenen , niet elke mnd een nwe broek. Mensen...kijk naar wat jezelf hebt en niet naar wat een ander heeft. Elk huisje heeft zijn kruisje. En "jaloers" hoef je niet te zijn op iemand die "lekker" thiis zit en niet werkt. Daar zit een verhaal achter. Nederland laat mensen niet "zo maar thuis zitten. Daar zijn STRENGE regeltjes voor [\quote]
Helaas weet ik uit ervaringen vanuit mijn omgeving dat dit niet altijd zo is hoor.
En nee dat heeft echt niks met jaloers zijn te maken, want ik zou niet eens willen leven op die manier.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 16-05-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:51

Ik kan mij niet voorstellen dat mensen met een bijstands uitkering op een legale manier een paard kunnen bekostigen.

WW zie ik niet als een uitkering je hebt er immers zelf voor gewerkt en tis ook maar tijdelijk.

Wel hoop ik en dat is een andere discussie dat het gat tussen bijstand-werken straks groter word, maw dat werken loont.

Ik ken genoeg situatie's waarbij je nagenoeg het zelfde inkomen hebt als je werkt vs bijstand...en ja zou krijg je mensen niet uit de "gratis"geld bijstand situatie.

(ook de regel dat je niet hoeft te solliciteren met kinderen onder de 4 vind ik onzin!, ik moet ook werken voor mijn geld (heb een dochter van 10 maanden) en ik kan ook niet zomaar even 4 jaar thuis gaan zitten en mijn hand op houden en gebruik maken van allerlei toeslagen en goedkope huurwoningen.

Ook je laten afkeuren (arbeids ongeschikt)is bij bepaalde groepen ook veelste makkelijk.....terwijl daaronder juist de echte zieke mensen lijden en dat vind ik sneu!
Laatst bijgewerkt door orkaan op 16-05-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:51

Mjetterd schreef:
jaime_andrea schreef:
Nederland laat mensen niet "zo maar thuis zitten. Daar zijn STRENGE regeltjes voor

Dat valt dus best wel tegen, ik ken genoeg mensen die zomaar thuis zitten.
Ik vraag me dan af; hoe weet je dit? Zeggen die mensen dat tegen je? Hoe weet jij van al die mensen wat er speelt?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:53

Toen ik nog thuis woonde wilde ik ook graag een paard. Ik heb gekozen om eerst mijn uitzet voor elkaar te hebben en dan op mezelf te gaan wonen. Ik was bang dat als ik eenmaal op mezelf zou zijn er te weinig geld en tijd over zijn zijn voor een eigen paard. Ik heb later wel een eigen paardje gekocht.
Ik werk in de zorg en ontslag ligt wel min of meer op de loer soms. Vooral bij de thuiszorg is het nu erg onzeker. Ik was boventallig bij mijn werk in een zorghuis voor mensen met dementie, maar dat is weer terug gedraaid. Ik zou nooit beginnen aan een paard terwijl ik een uitkering zou hebben. Maar ik heb mijn paardje nu al. Mocht ik werkeloos worden zou ik moeten bekijken of ik een paard nog kan onderhouden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:53

unihorses schreef:

Wat fijn dat iemand die verlamd is niet meer hoeft te werken van jou :)

Vind het allemaal nogal naief gedacht.
Mijn moeder wilt niks liever dan werken. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet.
Als zij een dag weg wilt, ligt ze daarna een week op bed van de pijn.
Als zij dus zou werken, zou ze dus ook een week moeten bijkomen van wat, 3 uurtjes werk?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:55

Mensen zitten niet voor hun lol thuis. Moeten 4 sollicitaties per maand doorgeven via de pc. Doen ze dit niet worden ze per sollicitatie 25% gekort op hun ww. Zijn aan het solliciteren maar mogen in hun handen knijpen als ze eens een reactie krijgen dat ze toch niet aan het profiel voldoen. Snap niet wat daar zo leuk aan is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:56

Er zijn er altijd die daar met veel trots over vertellen hoor. Zolang je niks zwart op wit hebt of bewijs van gesjoemel, kan de overheid daar ook niets aan doen. Zolang de bijstand niet kan bewijzen dat iemand in het zwart werkt, kunnen ze ook geen bijstand weigeren als de rest allemaal wel voldoet aan de eisen en regeltjes. Tegelijk zijn er zat mensen die wél nood hebben aan hulp, maar die niet krijgen omdat ze net buiten de regeltjes vallen. Dat vind ik vaak nog schrijnender.

Er zijn meer dan genoeg alleenstaande moeders die liever thuisblijfmama zijn met een uitkering dan te gaan werken. Gewoon omdat ze peperdure opvang moeten betalen als ze aan het werk gaan, en daardoor maandelijks minder overhouden dan thuisblijven en uitkering trekken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:00

Heb WW gehad en heb nog steeds mijn paard, maar nu gelukkig weer aan het werk. Was erg krap soms paard en WW. Voor nu zou het ook betekenen dat als ik in de WW zou komen en het niet meer kan betalen. Dan laat ik mijn paard afmaken om de simpele reden dat hij chronisch ziek is (cushing).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:01

KoudbloedKim schreef:
Ik vraag me dan af; hoe weet je dit? Zeggen die mensen dat tegen je? Hoe weet jij van al die mensen wat er speelt?

Lees alleen maar dit topic door, staan al genoeg voorbeelden in. De meeste mensen steken het niet onder stoelen of banken dat een uitkering ze wel bevalt. Verhalen over mogelijk werk wat beschikbaar is, maar ze dan maandelijks minder overhouden dan wanneer ze niet werken. Ik heb ook het idee dat de gemiddelde Nederlander met uitkering meer inkomsten heeft dan ik met 2 banen. Scheelt dat ik graag werk dus maak me er niet al te druk om *D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:03

Het gaat gewoon flink 'scheef' in Nederland hier en daar. Ik ken iemand met een al jaren een uitkering, werkt paar uurtjes zwart bij op een pensionsstalling en krijgt voor haar dochter een flink PGB en gewoon 3 paarden kan onderhouden. Als je dan zelf een dochter hebt met een WAJONG en weet dat álle Wajongers herkeurd gaan worden, dan gaan je haren wel behoorlijk overeind staan. Mijn dochter heeft een progessieve ziekte, wordt alleen maar slechter in de loop der jaren, waarom moeten dat soort patienten ook herkeurd worden? Wij delen samen een paard, alleen zou voor haar zowel financieel als lichamelijk niet op te brengen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:03

Nou, geloof dat maar niet, dat jij met 2 banen meer verdiend dat de gemiddelde Nederlander (waaronder ik) met een uitkering. ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:04

KoudbloedKim schreef:
Nou, geloof dat maar niet, dat jij met 2 banen meer verdiend dat de gemiddelde Nederlander (waaronder ik) met een uitkering. ;)

Grote kans van wel, ik zeg niet dat ik met mijn 2 banen fulltime werk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:04

unihorses schreef:

Meen je dit serieus? :oo
Maakt het trouwens niet uit of diegene volledig verlamd is of alleen de benen? Want als ik jouw redenering volg, kunnen mensen die verlamde benen hebben nog prima werk doen.
En hoe zit het met mensen met een psychische stoornis? Moeten die ook maar gaan werken ondanks dat de geestelijke belasting (te) hoog is? Aangezien ze best wel kunnen schrijven?