4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:21

Dit jaar ga ik voor het eerst echt naar een monument toe om aan de herdenking mee te doen, zeg maar.
Voorheen namen we altijd wel de 2 minuten stilte in acht en aangezien ik een fanatieke vlagger ben, gaat ook deze op halfstok.
Ik vind het heel belangrijk dat mijn kinderen weten wat we dan herdenken. Nu zijn ze oud genoeg om het te begrijpen en een plekje te kunnen geven, dus dit jaar heb ik ze wat filmpjes laten zien over de tweede wereldoorlog (schooltv etc) en samen met hen ga ik naar het lokale monument om te laten zien dat we blij en dankbaar moeten zijn en hoe goed we het nu hebben in ons vrije land.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:24

Jillsil schreef:
Cinnepin schreef:
Ik sta er geen weken bij stil. Op de dodenherdenking zelf ben ik wel stil. En vaak kijk ik ook films die er me te maken hebben ( behalve als ik ze al vaak gezien heb, zoals de boy in the streped pyjama ).
Daarna laat ik het weer achter me.

Ja die zenden ze de laatste jaren echt altijd uit. Terwijl er nog zoveel meer andere hele goede films zijn.

Klopt!

Athelas

Re: 4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:28

Wij zijn altijd twee minuten stil en soms kijken we de uitzending. (nu kan het niet want we hebbem hier waar we nu zijn geen TV).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:33

KoudbloedKim schreef:
Ik heb tot nu toe elk jaar dit herdacht, 2 minuten stilte op 4 Mei, maar ook door het hele jaar door dat ik er af en toe wel bij stil heb gestaan als ik bijv. een artikel las over de oorlog.
Dit mag niet vergeten worden!

Wel vind ik het vrij dubbel dat deze dag zo belangrijk is, terwijl er nu, op dit moment, op veel meer plekken in de wereld mensen worden neergeknald om 'niks', omdat ze toevallig een ander geloof hebben of in het verkeerde land wonen.
Daar moeten we ook bij stil staan, want ook nu gebeuren er nog dingen die in de tweede wereldoorlog gebeurden en zelfs wel gruwelijkere dingen.

Zelfde gedachte en dat is ook hoe ik erin sta en ermee bezig ben.

Het mag hoe dan ook nooit vergeten worden.........
En ik kijk graag oorlogsfilms die echt gebeurd zijn, uit grote interesse en ivm interesse in de geschiedenis............En mijn beide grootouders hebben de oorlog ook meegemaakt natuurlijk met honger enzovoorts.............

En het mag nooit vergeten worden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:38

Was eigenlijk van plan te paard naar het oorlogsmonument in de loonse en drunense duinen te rijden, maar toch maar vanaf gezien omdat ik niet weet hoe ze zal reageren. Laatste tijd veel met haar geoefend op braaf stil staan in moeilijke situaties, maar denk dat het nog net een beetje te vroeg is, en wil de dienst niet verstoren.. Ik ben in ieder geval om 8 uur met haar in het bos (waar in WW II bommen zijn gevallen, dus toch een beetje relevant). Ik ga niet 'officieel' 2 minuten stil zijn, maar heb het zeker in mijn achterhoofd als ik in stilte met haar door dat gebied ga. Ik sta overigens nooit alleen stil bij slachtoffers van WW II, maar iedereen die op gewelddadige wijze om het leven is gekomen, zowel 60 jaar geleden als vandaag de dag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:05

Er zou een internationale oorlogs/slachtoffer-herdenking moeten zijn, als aanvulling op de 4e mei, die toch vooral een Nederlandse herdenking is. En WOII is nu eenmaal de laatste grote oorlog die NL heeft meegemaakt.

Met naast de militairen die in de eerste weken vielen, een enorm aantal andere slachtoffers, verzetsmensen/slachtoffers van de hongerwinter, van de bombardementen en last but not least de meer dan honderdduizend Nederlandse joden die op industriële wijze zijn vernietigd. De manier waarop is een unicum in de wereldgeschiedenis, gelukkig, tot nu toe.

Kijktip: vanavond 20.30 Schindler's List.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 18:12

Memphis Belle is ook een bijzondere film en Sobibor ook.
Ik heb ook veel boeken gelezen, ben nu bezig met het verzet in Benschop.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:22

Jillsil schreef:
Cinnepin schreef:
Ik sta er geen weken bij stil. Op de dodenherdenking zelf ben ik wel stil. En vaak kijk ik ook films die er me te maken hebben ( behalve als ik ze al vaak gezien heb, zoals de boy in the streped pyjama ).
Daarna laat ik het weer achter me.

Ja die zenden ze de laatste jaren echt altijd uit. Terwijl er nog zoveel meer andere hele goede films zijn.

boy in the striped pyama's is nog vrij weinig uitgezonden als je het vergelijkt met sommige anderen films :')

Het meisje met het rode haar,
Anne frank
soldaat van oranje
Schindlers list..

stuk voor stuk prima films maar zo vaak achter elkaar jaar in jaar uit (met name het meisje met het rode haar) dat ik nog steeds geen behoefte heb om een van bovenstaande weer te zien..

Inmiddels afgezakt, na jaren kapot uitgezonden te zijn.. In de schaduw van de overwinning.. Die zou ik op zich wel weer gaan kijken..

-----

overigens, in het kader van 'we herdenken slachtoffers van iedere oorlog'. want het comité 4-5 mei nu uitstraalt, zou ik het persoonlijk meer op prijs stellen als de TV zich daar ook meer op in zou stellen.. en deze dagen wel oorlogsfilms als thema zou hanteren, maar een goede mix van de verschillende oorlogen en hun impacten in verschillende genres.

van een miniserie over Masada, tot the deer hunter
en van Mash tot Pearl Harbor
bij wijze van spreken..

voor een ieder wat, zodat je gebaseerd op interesse voor een genre of juist een tijdvak altijd wel iets kunt vinden rond deze tijd.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:45

En dan te bedenken dat ik nog steeds vele mensen ken die Schindlers List niet kennen en nooit gezien hebben :oo

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:00

Ik doe wel altijd mee met Dodenherdenking. Dat wil zeggen; 2 minuten stilte op 4 Mei en de vlag half stok.
Verder houd ik me er eigenlijk weinig mee bezig.
Heb alle films over WWII al eens voorbij zien komen, plus de docu's op NGC... Vaak is dat vaste prik op TV rond deze tijd, maar ik kijk er niet veel meer naar.

Vind het wel goed dat dit wordt herdacht (en alle gesneuvelden in andere oorlogen sindsdien), want zoiets mag nooit meer gebeuren!

Mijn overgrootvader zat in het verzet en is omgekomen in Dachau. Als kind hebben mijn ouders mijn broer en ik daar wel dingen over verteld. Zo zijn we ook eens naar Westerbork gegaan.
Mijn ouders en andere familieleden zijn zelf een aantal jaar geleden ook naar Dachau voor een speciale herdenking.

Ikzelf ben in Japan geweest voor mijn studie. Daar was ik in Juli en Augustus. In Augustus worden daar de atoombommen op Nagasaki en Hiroshima herdacht. Ik was in Nagasaki tijdens de herdenking voor Hirosima en in Hiroshima tijdens de herdenking voor Nagasaki. In beide steden heb ik de musea en vredesparken bezocht en in Nagasaki zelfs een lezing bijgewoond van een overlevende. Dit alles heeft op mij een zeer grote indruk gemaakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:14

Thesserd schreef:
En dan te bedenken dat ik nog steeds vele mensen ken die Schindlers List niet kennen en nooit gezien hebben :oo

Schuldig. := Vanavond wordt de eerste keer. Ik houd persoonlijk niet van oorlogfilms, ben veel meer van de documentaires. :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:38

Niet echt actief mee bezig, maar wil wel de 2 minuten stilte houden. Ben alleen wel op het moment aan het werk en wat de jongens in het magazijn zijn doen is hun verantwoordelijkheid.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:40

Ik ben helaas aan het werk. Werk in een call center maar mogen klanten in de wacht zetten ervoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:47

Marcella schreef:
Niet echt actief mee bezig, maar wil wel de 2 minuten stilte houden. Ben alleen wel op het moment aan het werk en wat de jongens in het magazijn zijn doen is hun verantwoordelijkheid.

Heey buuf! :P

Ik ben eindelijk eens vrij met de herdenking.
Dus maak er gebruik van.

Ook wij hebben de tv aanstaan.

Zou mooo zijn als het hier straks ook twee minuten stil is.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:52

Wij doen niets speciaals maar houden wel 2 minuten stilte.

We zijn op de hondenschool. Even voor 20:00 leggen we de lessen stil en dan 2 minuten stil. Na die 2 minuten gaan we door.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:04

2 minuten stil geweest, vind het altijd best bijzonder . Alles stil, geen auto, helemaal niets

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:05

Eloya schreef:
2 minuten stil geweest, vind het altijd best bijzonder . Alles stil, geen auto, helemaal niets

Inderdaad! het is gewoon respect tonen vind ik

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:06

wat ik zo aandoenlijk vind: zo'n hele oude veteraan, die opstaat tijdens de 2 minuten uit de rolstoel en al wiebelend balans blijft zoeken op de stok. Maar hij staat. Dat doet iets met mij.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:07

vuurneon schreef:
wat ik zo aandoenlijk vind: zo'n hele oude veteraan, die opstaat tijdens de 2 minuten uit de rolstoel en al wiebelend balans blijft zoeken op de stok. Maar hij staat. Dat doet iets met mij.

Vond ik ook erg ontroerend ja.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:10

Ik ben wel twee minuten stil.
Vind het ook zeer interessant, en WOI ook.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:11

Gruis schreef:
vuurneon schreef:

Vond ik ook erg ontroerend ja.

Ik ook. Dat was even een slik momentje voor mij.
Worden er wel steeds minder..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:13

Ook 2 minuten stilte gehouden. Kan er niet zo goed tegen met alle prikkels. Dus dan komen al snel de waterlanders. Ben altijd blij dat het voorbij is. Vorig jaar was ik onderweg met de auto. Kon niet stil gaan staan maar wel stil geweest.
Ik ga trouwens over 3 weken naar Berlijn en zal daar ook sachsenhausen bezoeken

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:21

vuurneon schreef:

Met mij ook |( wat zou er door zijn hoofd gaan. Die heeft zulke vreselijke dingen mee moeten maken. Diep respect voor

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:22

Wat mij altijd kippenvel geeft is het moment na die twee minuten stilte: als ze het Wilhelmus inzetten.
Die man ook gezien, dat deed ook iets met mij inderdaad.

Ik ben er wel mee bezig, vind het ook super tof dat ik in een buurt woon waar heel veel mensen heel trouw vlaggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:24

Ik blijf het altijd nog vreemd vinden dat Bokt.nl niet even op zwart gaat.

Verder vind ik ook die oude veteranen heel indrukwekkend. Zo volhardend. En dat het Wilhelmus na zo'n beladen stilte, kippenvel :).