Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:10

Altijd mooi en interessant om iets op te steken van andere religies. Ik zou het wel aanpakken alhoewel ik denk dat ze in den haag niet gaan uitdelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:11

Iris82 schreef:
Ik zou er eerlijk gezegd wel eentje aannemen om te lezen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies in staat. In tegenstelling tot de Bijbel is het volgens mij niet eens zo'n dik boek dus laat maar komen. Veel mensen roepen maar een hoop, maar vraag me af hoeveel er feitelijk de Koran al eens gelezen hebben.

Dit heb ik dus ook :j . Zou eigenlijk ook eens heel graag een Koran lezen. Niet omdat ik gelovig ben of interesse om me te bekeren tot de Islam. Maar omdat ik met mijn eigen ogen wil lezen wat er in staat. Om er een beter beeld van te kunnen vormen en te zien in hoeverre alles voor interpretatie vatbaar is of niet. Om zo een ofwel nog positiever, ofwel nog negatiever maar toch een stuk doordachter beeld te kunnen vormen van een boek dat voor de helft van de wereldbevolking het belangrijkste is in de wereld. Zolang ik het maar kan verkrijgen op een vriendelijke en vrijwillige manier, en het niet dreigend in mijn strot word geduwd :D .

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:12

Tytonidae schreef:
Ik mag dit grapje eigenlijk niet maken maar.....

Misschien is het wel een subtiele hint van Allah :+

Zou je denken 8-)

Palmera schreef:
Voor een eerbare en vrome vrouw: sla je slag! :+

Ben niet zo'n fan van snorren :brr:

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:14

Joolien schreef:
Ik vindh et juist wel goed. Men heeft veel misplaatste meningen over de Koran en de Islam, ik vind het mooi dat Moslims over de brug komen om dit vooroordeel weg te nemen.

Ik weet niet of dit klopt, persoonlijk hebben Koran quotes mij eerder minder sympathie gewekt dan meer. Het Mekka gedeelte, daar kan ik me wel in vinden, maar het Medina gedeelte niet.

Citaat:
Ik las op FB echt hele respectloze reacties, dat vind ik echt te bizar voor woorden. Laat iedereen in zijn waarde, en heb respect voor elkaar.

En dit is dus waarom ik het een slecht idee vind. Dikke kans dat een stel gekke bezopen boeren een bult Korans gaat verbranden of zoiets en dat een andere gek weer op internet zet. Wat voor rellen krijg je dan?

Korans uitdelen? Prima, maar wees dan slim en doe het dan niet op een zuipfestijn als Koningsdag.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:16

Iris82 schreef:
Ik zou er eerlijk gezegd wel eentje aannemen om te lezen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies in staat. In tegenstelling tot de Bijbel is het volgens mij niet eens zo'n dik boek dus laat maar komen. Veel mensen roepen maar een hoop, maar vraag me af hoeveel er feitelijk de Koran al eens gelezen hebben.

:j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:16

Daar heb je wel gelijk in Sallandval@De hel breekt los als je er een kampvuur mee aanmaakt ben ik bang.

Verder een prima idee,of het wat voor mij is weet ik niet...aangezien ik de meest moderne bijbel al totaal niet begrijp en na vier zinnen al afhaak.(ligt aan mijn IQ denk ik :7 )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:18

Ailill schreef:
Palmera schreef:
Voor een eerbare en vrome vrouw: sla je slag! :+

Ben niet zo'n fan van snorren :brr:

Tijd om wijselijk mijn mond te houden.... :x }:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:18

Doubtless schreef:
Geryon schreef:
Dit geeft mij het gevoel dat zij willen dat nederland beetje bij beetje islamitiseert. Met die koran in hotelkamers ook. Voor mij hoeft het niet. Heb overigens volgens mij nog nooit een bijbel zien liggen in hotelkamers? Vind ik ook een beetje raar. Hallo, tis 2015 :+

Dat maak je er toch zelf van. Ze worden uitgedeeld om zich nog duidelijker te onderscheiden van de IS, dus waar dat gevoel bij jou vandaan komt...

In de gemiddelde hotelkamer ligt overigens gewoon een bijbel hoor. Wat mij betreft leggen ze daar lekker een Koran naast, heeft niemand last van toch?

Top actie! Hoop dat er respectvol mee omgegaan wordt & dat 15.000 mensen wat meer inzicht in de islam krijgen!

Ze kunnen vanalles zeggen over de reden waarom ze uitgedeeld worden. Ik weet niet of ik dat moet geloven. Ik woon in een zeer multicultureel gebied en daarnaast ben ik veel op social media waar bijna iedere Nederlander op zit (en dus multiculti), dat gevoel van mij komt echt niet alleen vanuit mijzelf. Helaas.

Geloofsboekjes in hotelkamer vind ik nogal aandringen en niet oké.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:19

De dag is misschien niet heel handig gekozen maar het initiatief vind ik zeker niet verkeerd. Onbekend maakt onbemind en mensen zelf de positieve kanten van de islam laten ontdekken is een goed idee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:21

Ik vind het juist een goede. Ik zou er ook een aannemen (maar dan moeten ze m bij mij thuis komen brengen want ga niks doen :+ ). Ook vind ik dat ze er juist een goede dag voor hebben gekozen, ja het is een feestdag, maar het is géén christelijke feestdag :) daarom top, goede datum, je kan veel mensen bereiken. Mooi idee :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:24

dblijham schreef:
De dag is misschien niet heel handig gekozen maar het initiatief vind ik zeker niet verkeerd. Onbekend maakt onbemind en mensen zelf de positieve kanten van de islam laten ontdekken is een goed idee.

De reden waarom ik niet aan islamfobie lijd is inderdaad omdat ik de koran al gelezen heb. Ik zie een duidelijk verschil tussen mensen die geloven volgens de koran en die andere groep die compleet krankjorum is. Dus vind ik het initiatief goed.
En persoonlijk zie ik geen probleem met de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:28

Je hoeft 't niet aan te nemen hoor, ik denk dat een vriendelijk 'nee, bedankt' genoeg is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:29

Palmera schreef:
dblijham schreef:

De reden waarom ik niet aan islamfobie lijd is inderdaad omdat ik de koran al gelezen heb. Ik zie een duidelijk verschil tussen mensen die geloven volgens de koran en die andere groep die compleet krankjorum is. Dus vind ik het initiatief goed.
En persoonlijk zie ik geen probleem met de dag.

het ligt er aan op wat voor manier je het leest...als je de bijbel te letterlijk leest ben je ook een extremist :+

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:31

Persoonlijk zou ik er een weigeren als ik er een aangeboden krijg! De reden? Ik zou er niets mee doen. Ik heb liever dat ze hem dan aan iemand geven die inderdaad gewoon benieuwd is naar wat er in staat.

Ik ben dat gewoon niet, ik ben een zeer wetenschappelijk gebaseerde atheïst en heb gewoon zeer weinig met religie. (Dit betekent overigens niet dat ik iets hebben tegen gelovigen, daar kan ik prima mee overweg :) )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:38

Ik ben ook een atheïst maar ik wil daarom ook met mijn eigen ogen zien wat er in zo'n boek staat, in plaats maar geloven wat anderen mij vertellen wat er zogezegd allemaal zou instaan :D .

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:38

Ik vind het een goed idee, ben alleen bang dat het mis kan gaan. Genoeg gekken die rondlopen en bijv. dan de Koran vernielen.

Iemand had de opmerking dat ongelovigen niet de Koran mogen aanraken. Ergens klopt dit, máár de Koran mag gelezen worden door ongelovigen als het een vertaling is, en dus niet in het Arabisch. Ook dacht ik dat er eerst woedoe verricht moest worden, maar daar ben ik niet zeker van.

Je hoeft de Koran niet aan te nemen, nee dankjewel zeggen is voldoende. Mensen die de Koran willen lezen kunnen hem aannemen. Lijkt me niet dat iemand hier last van heeft dan ?

Voorbeeld van bijbel of Koran in hotelkamers, de bijbel ligt er ook altijd, meestal in een kastje. Heb ik geen problemen mee, lijkt me dan ook niet dat het een probleem is als er een Koran naast ligt.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:39

Kwanyin schreef:
Ik ben ook een atheïst maar ik wil daarom ook met mijn eigen ogen zien wat er in zo'n boek staat, in plaats maar geloven wat anderen mij vertellen wat er zogezegd allemaal zou instaan :D .

Er bestaan verschillende apps waarmee je ook de Koran kan lezen :j

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:41

Kwanyin schreef:

Ik weet gewoon dat ik heel weinig met zo'n koran zou doen, en dat vind ik zonde voor mensen zoals jij die juist benieuwd zijn naar wat er in staat :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:49

Geryon schreef:
Geloofsboekjes in hotelkamer vind ik nogal aandringen en niet oké.

Tsja, ze liggen er al een tijdje...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:53

Shadow0 schreef:
femo schreef:
maar doe dat dan niet op onze feestdagen :)

Naar dan maak je toch wel onderscheid tussen wat van 'ons' is en dus duidelijk niet van 'hun'?

Wat betreft bevrijdingsdag: er lijkt me werkelijk geen dag waarop zoiets meer gepast is dan bevrijdingsdag. :j Een dag die symbool staat voor de vrijheid, waaronder de vrijheid om je religie uit te dragen, niet gediscrimineerd laat staan vervolgd te worden op basis van je geloof of afkomst... en uitgerekend op die dag zouden we mensen op grond van hun geloof verbieden om dingen te doen? Dat past niet helemaal volgens mij.

Dat 'ons' en 'hun' zeg ik om het wat begrijpelijker te maken. ik kan nu een hele speech schrijven over dat ik vind dat iedereen gelijk is etc etc. maar daar word mijn punt niet duidelijker van. Tuuurlijk verdiend iedereen hetzelfde in nederland. helemaal mee eens, Maar het gaat over ' moslims' die gratis korans uitdelen. dus ja, dan praten we ook over 'Hun' :)

verder, Ik snap dat bevrijdingsdag helemaal in het teken van 'vrijheid' staat. Maar het gaat om het hele principe. Bevrijdingsdag vind ik altijd wel vrij beladen, en ik vind het absoluut niet netjes dat er dan steenvast op feestdagen, een eigen feestje word gevierd.

dat vind ik echt vreemd. en het lijkt dan net alsof er geen rekening word gehouden met onze feestdagen en tradities. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:54

Lijkt me super interessant :j
Ontzettend leuk initiatief.
Heb op de openbare basisschool een kinderbijbel gehad na aan leiding van Godsdienstlessen (nee vroeg ik ook niet om) Op het cs van mijn stad toendertijd letterlijk de gelovigen van me af moeten slaan als ik op de bus stond te wachten (nee ik ben niet geïnteresseerd, laat me met rust) Het woord NEE vatte zij op als misschien >;)
Elke week een ander kleurtje pamflet. Hele opdringerige mensen _-:(

Aan het eind van mijn straat zit een moskee, nooit geen problemen mee. Kwam er pas na ruim een jaar achter :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:09

Het zou wel cool zijn een soort Gideon voor Korans. Wat veel mensen niet weten is dat naast Bijbels voor hotelkamers, Gideon ook Bijbels brengt aan ziekenhuizen, verzorgings- en bejaardehuizen, gevangenissen, universiteiten (ook scholen), militairen, brandweren enz...
Het is geen slecht concept, het spreekt van gelijkwaardigheid als je gaat accepteren dat mensen van elk geloof op bepaalde momenten steun nodig hebben van hun heilge boek (en god). Zelfs als ze even niet de mogelijkheid hebben om het mee te nemen.
En als er dan eens een nieuwsgierig blik in wordt geworpen... Tja waarom niet en misschien vinden mensen dan ook wel de positieve dingen in het boek.

Overigens 's ochtends op de vrijmarkt vind ik het ook geen slecht moment. Ken zat plekken waar ze niet dronken lopen te brallen en het is een onbeladen dag waarop veel mensen op de been zijn. Ze hadden ze natuurlijk ook huis aan huis kunnen gaan verkondigen en aanbieden. Maar denk niet dat dat nu zo populair zou zijn. Mooier zou zijn als het gewoon mogelijk was om ze echt gewoon op al die plekken neer te leggen. Maar de lobby van Gideon is ook al ruim 100 jaar oud (nederland ruim 65 jaar). Dat is ook begonnen met 1 klein steentje.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:24

savieralover schreef:
soeraya schreef:
Ik zeg: nee bedankt, wij delen toch ook geen bijbels uit?

dit hebben ze bij ons voor school dus wel een keer gedaan (paar jaar geleden. pocket sized bijbels. was geen handig idee voor een middelbare school kan ik je vertellen :')

voor de rest vind ik het prima als ze ze willen uitdelen zolang ze ook maar voorbereid zijn op heel veel negatieve aandacht en gesloopte korans. en ze ze me niet opdringen. als ik nee zeg is het nee en hoef ik er geen in mijn handen gedouwd te krijgen

Dat hadden ze op mijn middelbare school ook een keer gedaan. Heel veel zijn verscheurd, verbrand of weggegooid door leerlingen. Vonden docenten niet zo leuk :')

Ik vind t grote onzin dat ze die dingen uitdelen. Dat je naar de kerk, moskee of weet ik veel wat gaat helemaal prima. Je mag doen en geloven wat je wilt, maar hou t lekker bij jezelf. Val mij er niet mee lastig alsjeblieft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:26

Kwestie van nee zeggen denk ik

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:31

Wat zou er gebeuren als je in, pak 'm beet, Iran, Saoudi-Arabië of Pakistan op straat bijbels zou uitdelen?

Ik ben aardig ruimdenkend, stem geen PVV en bezoek geen kerk. Toch vind ik dit artikel niet prettig klinken. Dus nee, voor mij hoeft deze actie niet zo.