Discussie - je hóeft er niet te werken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:28

@Eilleen; Het gaat erom dat 18-jarigen geen minimumloon verdienen, maar een jeugdloon. Ze willen geen hoge lonen voor onopgeleiden, maar minimumlonen voor volwassenen, die we nu niet krijgen.

En studeren zou je imo moeten doen omdat je iets heel leuk vind, niet omdat je rijk wilt worden, bovendien kun je later ook nog prima studeren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:35

Colorado schreef:
@Eilleen; Het gaat erom dat 18-jarigen geen minimumloon verdienen, maar een jeugdloon. Ze willen geen hoge lonen voor onopgeleiden, maar minimumlonen voor volwassenen, die we nu niet krijgen.

En studeren zou je imo moeten doen omdat je iets heel leuk vind, niet omdat je rijk wilt worden, bovendien kun je later ook nog prima studeren.

Klopt, maar voor de economie is het beter als mensen jong studeren en snel aan het werk kunnen en daarin kunnen groeien. Lukt mij ook niet hoor, haha!
En ik begrijp de ontevredenheid bij de jong volwassenen. Zoals ik eerder al zei: als je het fout doet wordt je nu wel berecht als volwassene, maar als je het goed doet krijg je niet de beloning van een volwassene. Dat is natuurlijk wel krom

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:41

Selina schreef:
suus_pepper schreef:
En dat je wil samenwonen voor je 23, ja pech gehad. Het hoeft niet. Dus als je het niet kunt betalen heb je gewoon pech. Het leven is niet altijd eerlijk.

Het hoeft niet? Bepaal jij dat?
Als je op je 18e (verplicht) het huis uit moet, is het wel fijn als je kan rondkomen.
Niet iedereen kan eeuwig bij hun pappie en mammie blijven.
Dus ja, die mensen hebben dan vaak 2-3 baantjes omdat één niet genoeg verdient.

Dit dus..
Zo te horen heb jij het maar allemaal luxe Suus.. en dat is mooi, dan herken jij deze problemen dus niet.
Beetje inlevingsvermogen in anderen zou dan wel op z'n plek zijn.

En vooral het 'als je het niet leuk vind zoek je wat anders'.
De rekeningen betalen zichzelf niet, en opzeggen 'omdat je het niet leuk vind', is slap.
En wie zegt dat je ergens anders direct weer aan de bak kunt en veel meer verdiend, want je blijft in dat jeugdloon.
En dat is prima als je als bijbaantje dus een zakcentje extra. Niet als het je volledige inkomen is.
Het is erg moeilijk aan de bak te komen. Afwijzing na afwijzing krijg je dan. Ik ga straks weer studeren, en tzt als ik weer een baan zoek val ik niet meer onder jeugdloon. Maar dan nog zijn er zat die het moeten doen met hun jeugdloontje.

Destination

Re: Discussie - je hóeft er niet te werken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:01

Als ik komend jaar op kamers zou gaan en zou blijven werken in de supermarkt, moet ik alsnog ongeveer €300/€400 bijlenen gok ik. Wordt een duur grapje als je 4 jaar studeert :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:08

Natuurlijk zit er verschil in tussen de keuze 'op jezelf moeten' en 'op jezelf kunnen'. En ja, tijden zijn veranderd. In de tijd dat het minimum op 23 jaar werd gezet woonde iedereen ook zo'n beetje tot die periode thuis en ging daarna samenwonen.

Maar ik ben wel van mening dat het jeugdloon wel zo moet zijn dat je rond kan komen én er ambitie genoeg blijft om door te studeren en een 'echt' vak te leren.

(even voor de duidelijkheid: Ik heb ook vanaf mijn 14de gewerkt. Eerst in de bloemen en fruit, vervolgens in de horeca voor 2,50 euro per uur en toen ik stopte met de bijbaantjes was ik 22 en verdiende ik 9 euro nogwat. Wel thuis blijven wonen)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:09

Maar je wordt ouder e dan krijg je meer. Net zoals wanneer je langer in dienst bent bij hetzelfde bedrijf.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:12

eilleen333 schreef:
Maar je wordt ouder e dan krijg je meer. Net zoals wanneer je langer in dienst bent bij hetzelfde bedrijf.

Klopt, maar die 10 cent er per jaar bij op doet het hem ook niet hoor :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:39

eilleen333 schreef:
Maar is het niet zo dat wanneer de het jeugdloon meer optrekken dit demotiveert om te gaan studeren? Nu is het aantrekkelijk om een studie te volgen omdat je dan een beter inkomen kan krijgen later. En omdat je nu als jongere weinig verdient is het aantrekkelijk.
Maar als je al 16 jarige veel verdiend zullen meer mensen misschien niet gaan studeren omdat ze zo in hun ogen snel kunnen verdienen, maar dus later tegen de lamp lopen.

Nee hoor, helemaal niet. Maar dan moet er wel eerst wat in de mentaliteit, instelling en organisatie van dit land veranderen.

Toen ik nog in Canada zat was het minimum loon $11. Of je nu 15 of 50 bent. Wil je een goed betaalde baan, dan ga je maar studeren.
Mijn ex verdient zo'n $30 per uur met 2 jaar school en blijft naast zijn werk cursussen en examens maken om uiteindelijk steeds een level om hoog te gaan en dus straks nog meer te verdienen.
En als elektriciën verdien je daar volgens mij zo rond de $50 per uur omdat het een gevaarlijk maar heel gewild beroep is waar een groot tekort aan is. Volgens mij is het zelfs zo dat dat soort beroepen je opleiding zelfs wel willen betalen omdat er zoveel vraag naar mensen is.
Minimum loon is daar ook echt geen vetpot, maar er valt wel mee te overleven. Want toch draait die economie daar wel.

Verder verdien ik net mn 21e zo'n 10 euro per uur, een stuk beter dan die 6 nogwat die ik in bijv een winkel zou verdienen, waar ze me overigens ook niet willen omdat ik te oud ben. Heeft me toch wel zo'n 5 maanden gekost voor ik ergens aangenomen werd ondanks dat ik wel gestudeerd had.
Maar ik doe nu dan ook wel "poedersuiker" (waar ik het overigens prima naar mn zin heb), en werk niet voor niks met bijna alleen maar Litouwers en Polen. Sommige mensen moeten niet zo kieskeurig zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:51

Winged schreef:
eilleen333 schreef:

Klopt, maar die 10 cent er per jaar bij op doet het hem ook niet hoor :D

Dan heb ik blijkbaar een vrije goede CAO. Ik krijg behoorlijk goed betaald. Elk jaar kwam er wel een euro bij van mijn 19e tot mijn 23ste. Ongeveer 50 cent met mijn verjaardag en 50 cent voor elk jaar langer in dienst ongeveer.
Maar dat is allemaal nu redelijk stabiel dacht ik.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:58

Ik vind het logisch dat de topmannen zoveel verdienen. Het is en blijft een commercieel bedrijf en degene aan de top verdient het meest. Als je daaronder zit verdien je minimaal het minimum. Hoor je niet over te klagen vind ik :)

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:40

boeflover schreef:
Ik heb het idd even nagezocht, maar wat een verschillen!
Min loon Nederland 23 jaar: 1495,20 p maand (2014)
16 jarige: 515,85 (34,5% v volwassen)

Min loon België 21 jaar: 1501,82 p maand
16 jarige: 1051,27 (70% v volwassen)

Dus nogmaals toch de vraag, zijn de boodschappen in België zoveel duurder als in Nederland? De loonkosten schelen dus bijna de helft!!

Nee hoor, de prijzen liggen ietsje hoger (niet eens van alle producten) in België maar dat verschil komt nog niet in de buurt van dat loonsverschil. Er zijn wel opvallend minder kortingen/koopjesperiodes etc. in België, winkels hier zeggen dat de NL manier van kortingen en koopjes in België financiële zelfmoord is. Waarschijnlijk kunnen ze de hogere lonen op die manier wel uitbetalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:57

LauraMc schreef:
Ik vind het logisch dat de topmannen zoveel verdienen. Het is en blijft een commercieel bedrijf en degene aan de top verdient het meest. Als je daaronder zit verdien je minimaal het minimum. Hoor je niet over te klagen vind ik :)

Dat de top meer verdient zal iedereen begrijpen.
Maar 1600 per uur begrijp ik uit een artikel?

Dat slaat natuurlijk nergens op.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 20:40

Waarom niet, het is een commercieel bedrijf :) Het hele doel daarvan is winst maken. Dat de topmannen dan zoveel verdienen vind ik vrij logisch eigenlijk. Mensen aan de top verdienen nou eenmaal veel, werken er ook hard voor en hebben daarbij vreselijk veel verantwoordelijkheden. Als jij zo'n baan zou kunnen krijgen zou je het toch ook doen? De werknemers op de supermarktvloer worden beschermd door allemaal regels, verzekeringen en een minimaal loon. Geen enkel probleem dan toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:33

Ik vind het een super actie van deze jongeman en ook al is het niet de bedoeling dat zoiets op een aandeelhoudersvergadering gezegd wordt, hij is wel gehoord (en hij kreeg applaus). Ben het wel met de jongen eens wat betreft de primaire levensbehoeften: de prijzen zijn enorm gestegen in de afgelopen jaren, maar de lonen zijn zo goed als bevroren. Als zo'n jongen dan ook nog op zichzelf wil gaan wonen en een gezinnetje wil stichten (daar heeft hij op een gegeven moment ook wel de leeftijd voor), dan kan dat allemaal niet met zo'n laag jeugdloon. Hij geeft ook duidelijk aan dat hij het een mooi bedrijf vindt, waar hij graag voor wil werken. Ik vond het een zeer net en duidelijk betoog en door zo eigenwijs een aandeelhoudersvergadering hiervoor te gebruiken, is mijns inziens ook een geval van lef hebben (wie weet kan hij het wel eens ver gaan schoppen op die manier). Hij durft tenminste hardop te zeggen, wat het gros van de jonge werkende mensen alleen maar kunnen hopen. Enne... wie niet waagt... ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:38

Zoals mijn vader altijd zegt, je moet gewoon onderaan de ladder beginnen. Als je talent en inzet hebt kom je er wel. En hij kan het weten want hij zit in het bankwezen haha.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:18

Het is altijd zo makkelijk, dat klagen. De meeste beginnen met minumumloon, dus waarom moet dat nu ineens veranderd worden? Laat zien wat je waard bent, ook al is het maar voor een paar euro. Door keihard te werken kun je je bij veel van dat soort bedrijven wel omhoog werken.

Van minimum loon kun je ook rond komen :) Ben er zelf bewijs van en niet slechter van geworden. Net een maandje 20 en toen het huis uit gegaan. Parttime baan tegen minimum loon en 2 krantenwijken om het aan te vullen.
Nu 4 jaar later komt er meer dan het dubbele binnen. En doordat we dus gewend zijn om het met minder te moeten doen hebben we het nu hartstikke goed. Duurde alleen even :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:46

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 00:18

eilleen333 schreef:
Maar is het niet zo dat wanneer de het jeugdloon meer optrekken dit demotiveert om te gaan studeren? Nu is het aantrekkelijk om een studie te volgen omdat je dan een beter inkomen kan krijgen later. En omdat je nu als jongere weinig verdient is het aantrekkelijk.
Maar als je al 16 jarige veel verdiend zullen meer mensen misschien niet gaan studeren omdat ze zo in hun ogen snel kunnen verdienen, maar dus later tegen de lamp lopen.

Hoeveel mensen denk jij dat kunnen studeren. Mensen die kunnen en willen studeren doen dat toch wel ongeacht wat ze verdienen op hun 16e en degene die het niet kunnen/willen hebben dan de mogelijkheid om wat beters al op te bouwen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 00:21

Ik werk bij een bedrijf dat zowel vestigingen in Nederland als België heeft. Ondanks het verschil in loon tussen de landen( onze medewerkers verdienen in beide landen minimum loon) zijn de loonkosten voor het bedrijf nagenoeg gelijk. Dat heeft oa te maken dat er in Nederland meer afdrachten zijn ( belastingen) dan in België . Als de minimum lonen in Nederland verder omhoog gaan denk in dat er ,nog meer dan nu het geval is , winkels om zullen vallen gezien de vele en hoge afdrachten die ze moeten doen. Als er in België iemand ziek is gaat de verantwoording/ doorbetaling van het loon vrij snel over van werkgever naar de staat. In Nederland is de verantwoording/ doorbetaling tot 2 jaar voor de werkgever. Werkgevers in Nederland die veel personeel hebben hebben oa hier aan torenhog kosten . Als de regering beslist dat de minimum lonen omhoog moeten zal er dus echt een andere kostenpost voor de werkgever omlaag moeten. Maar ja dat scheelt inkomsten voor het rijk en die willen het liefst de werkgevers als melkkoe behouden.

Over het loon van de top: ook hier wil het bedrijf zo min mogelijk betalen( ook lonen van de top zijn nou eenmaal kosten en hoe minder kosten hoe meer winst wat goed is voor het bedrijf), kennelijk zijn er zo weinig mensen die genoeg kennis en kunde hebben dat er een schaarste is van werknemers op dat niveau dat zij dit soort lonen kunnen vragen. Lijkt mij geen probleem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 00:54

Als niemand zijn mond open durft te doen en maar ergens anders gaat werken, dan veranderd er ook nooit iets. Juist hulde aan deze jongen! Hij heeft Boer maar mooi met de mond vol tanden gezet, helaas bevond de laatste zich in de positie waar hij wel wat móest zeggen dus schuift hij het af op de vakbond. Dus nee, ik ben het absoluut niet eens met de stelling. Harstikke goed juist, op je strepen staan en vechten voor jou recht. Ipv direct op te geven en maar ergens anders te gaan werken..... Heel schandalig eigenlijk, en dit soort politiek laat me alleen maar meer begrijpen waarom mijn ouders Nederland zo graag wilden verlaten.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 01:06

Jij zoekt een baan. Jij solliciteert bij de Albert Heijn, want jij hebt immers een baan nodig. Jij weet van tevoren welke regelgeving zij hebben omtrent lonen en dergelijke. Je wordt aangenomen, ingewerkt, je krijgt verzekering en alles. Daarbij verdien je genoeg om prima van te leven.

Dan kan je het toch niet máken om te gaan zeuren? Ik vind dat vreselijk ondankbaar. Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik hem was! Nee hoor, ga dan bij een callcenter werken, hoe beter jij het doet, hoe meer je verdient. Als ik merk dat mijn personeel achter mijn rug om zo zou praten over ons bedrijf stuur ik ze meteen de laan uit. Nee hoor, als je laat zien dat je een goede, harde werker bent kun je eventueel een andere functie krijgen of meer pleziertjes, maar ga niet bedelen om meer geld. Ik heb ook jarenlang me uit de naad gewerkt bij het bedrijf waar ik nu werk, voor minimumloon, en daar ben ik uiteindelijk ook voor beloond door een hogere functie te krijgen. Zo hoort dat vind ik.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:45

Dusja1 schreef:
Het is altijd zo makkelijk, dat klagen. De meeste beginnen met minumumloon, dus waarom moet dat nu ineens veranderd worden? Laat zien wat je waard bent, ook al is het maar voor een paar euro. Door keihard te werken kun je je bij veel van dat soort bedrijven wel omhoog werken.

Van minimum loon kun je ook rond komen :) Ben er zelf bewijs van en niet slechter van geworden. Net een maandje 20 en toen het huis uit gegaan. Parttime baan tegen minimum loon en 2 krantenwijken om het aan te vullen.
Nu 4 jaar later komt er meer dan het dubbele binnen. En doordat we dus gewend zijn om het met minder te moeten doen hebben we het nu hartstikke goed. Duurde alleen even :)

Wil jij zeggen dat je een huis + huishouden kunt betalen van 5 Euro zoveel per uur?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:46

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:58

LauraMc schreef:
Jij zoekt een baan. Jij solliciteert bij de Albert Heijn, want jij hebt immers een baan nodig. Jij weet van tevoren welke regelgeving zij hebben omtrent lonen en dergelijke. Je wordt aangenomen, ingewerkt, je krijgt verzekering en alles. Daarbij verdien je genoeg om prima van te leven.

Dan kan je het toch niet máken om te gaan zeuren? Ik vind dat vreselijk ondankbaar. Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik hem was! Nee hoor, ga dan bij een callcenter werken, hoe beter jij het doet, hoe meer je verdient. Als ik merk dat mijn personeel achter mijn rug om zo zou praten over ons bedrijf stuur ik ze meteen de laan uit. Nee hoor, als je laat zien dat je een goede, harde werker bent kun je eventueel een andere functie krijgen of meer pleziertjes, maar ga niet bedelen om meer geld. Ik heb ook jarenlang me uit de naad gewerkt bij het bedrijf waar ik nu werk, voor minimumloon, en daar ben ik uiteindelijk ook voor beloond door een hogere functie te krijgen. Zo hoort dat vind ik.

Hiermee kom je wel heel neerbuigend over naar mensen die een - voor een bedrijf - lagere functie hebben. Ik ben van mening dat een vakkenvuller heel belangrijk werk doet: anders zit het bedrijf toch maar met lege schappen en lopen mensen weg. Elke functie is belangrijk in een bedrijf en loyaliteit, inzet en leeftijd mogen daarbij best beloond worden. De jongen vraagt niet om een topsalaris, maar om een loonsverhoging om de dure levensbehoeften te kunnen bekostigen (zoals hij zo mooi zegt: "Ik betaal geen halve prijzen"). Ook vraagt hij alleen maar of het salaris vanaf 18 jaar wat hoger mag zijn in plaats van met 23 jaar. Meneer Boer begint NIETS zonder vakkenvullers. En nee, ik heb zelf een baan op hoog niveau gehad, dus het is niet dat ik niet weet waar ik over praat. Ik merk het ook hoe het management over de "jongens" op de werkvloer op het werk van mijn man praten, echter zij vergeten even dat deze mensen ook een gezin hebben om voor te zorgen en dat het bedrijf geen flikker waard is of niet kan draaien zonder deze BELANGRIJKE mensen. Als je deze mensen motiveert (positief praten over en tegen deze mensen, zonder een salarisverhoging, is al een grote stap voor veel bedrijven), heb je een topbedrijf: iedereen wil zich blijven inzetten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:12

Hier iemand die al vier jaar bij de AH werkt (vast contract) en ben nu 22.

Wat ik vind van jeugdloon? Doordat ik bruto netto verdien aangezien het mijn bijbaan is,
mag ik echt niet klagen! Ik heb twee keer ergens anders gesolliciteerd in de periode dat
ik bij de AH werk, nou toen schrok ik me pas rond van het uurtarief! Dat was pas laag!!
Wel een paar euro verschil. Laat ik zeggen dat mijn uurtarief boven de €10 ligt.

Eerlijk? Misschien niet, maar het is nou eenmaal zo. Maar voor mij is het een bijbaantje en
dat betaald echt niet slecht. Ik heb niet het gevoel dat ik onder betaald wordt.