Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Colorado schreef:@Eilleen; Het gaat erom dat 18-jarigen geen minimumloon verdienen, maar een jeugdloon. Ze willen geen hoge lonen voor onopgeleiden, maar minimumlonen voor volwassenen, die we nu niet krijgen.
En studeren zou je imo moeten doen omdat je iets heel leuk vind, niet omdat je rijk wilt worden, bovendien kun je later ook nog prima studeren.
Selina schreef:suus_pepper schreef:En dat je wil samenwonen voor je 23, ja pech gehad. Het hoeft niet. Dus als je het niet kunt betalen heb je gewoon pech. Het leven is niet altijd eerlijk.
Het hoeft niet? Bepaal jij dat?
Als je op je 18e (verplicht) het huis uit moet, is het wel fijn als je kan rondkomen.
Niet iedereen kan eeuwig bij hun pappie en mammie blijven.
Dus ja, die mensen hebben dan vaak 2-3 baantjes omdat één niet genoeg verdient.
eilleen333 schreef:Maar is het niet zo dat wanneer de het jeugdloon meer optrekken dit demotiveert om te gaan studeren? Nu is het aantrekkelijk om een studie te volgen omdat je dan een beter inkomen kan krijgen later. En omdat je nu als jongere weinig verdient is het aantrekkelijk.
Maar als je al 16 jarige veel verdiend zullen meer mensen misschien niet gaan studeren omdat ze zo in hun ogen snel kunnen verdienen, maar dus later tegen de lamp lopen.
Winged schreef:eilleen333 schreef:Maar je wordt ouder e dan krijg je meer. Net zoals wanneer je langer in dienst bent bij hetzelfde bedrijf.
Klopt, maar die 10 cent er per jaar bij op doet het hem ook niet hoor
boeflover schreef:Ik heb het idd even nagezocht, maar wat een verschillen!
Min loon Nederland 23 jaar: 1495,20 p maand (2014)
16 jarige: 515,85 (34,5% v volwassen)
Min loon België 21 jaar: 1501,82 p maand
16 jarige: 1051,27 (70% v volwassen)
Dus nogmaals toch de vraag, zijn de boodschappen in België zoveel duurder als in Nederland? De loonkosten schelen dus bijna de helft!!
LauraMc schreef:Ik vind het logisch dat de topmannen zoveel verdienen. Het is en blijft een commercieel bedrijf en degene aan de top verdient het meest. Als je daaronder zit verdien je minimaal het minimum. Hoor je niet over te klagen vind ik
eilleen333 schreef:Maar is het niet zo dat wanneer de het jeugdloon meer optrekken dit demotiveert om te gaan studeren? Nu is het aantrekkelijk om een studie te volgen omdat je dan een beter inkomen kan krijgen later. En omdat je nu als jongere weinig verdient is het aantrekkelijk.
Maar als je al 16 jarige veel verdiend zullen meer mensen misschien niet gaan studeren omdat ze zo in hun ogen snel kunnen verdienen, maar dus later tegen de lamp lopen.
Dusja1 schreef:Het is altijd zo makkelijk, dat klagen. De meeste beginnen met minumumloon, dus waarom moet dat nu ineens veranderd worden? Laat zien wat je waard bent, ook al is het maar voor een paar euro. Door keihard te werken kun je je bij veel van dat soort bedrijven wel omhoog werken.
Van minimum loon kun je ook rond komenBen er zelf bewijs van en niet slechter van geworden. Net een maandje 20 en toen het huis uit gegaan. Parttime baan tegen minimum loon en 2 krantenwijken om het aan te vullen.
Nu 4 jaar later komt er meer dan het dubbele binnen. En doordat we dus gewend zijn om het met minder te moeten doen hebben we het nu hartstikke goed. Duurde alleen even
LauraMc schreef:Jij zoekt een baan. Jij solliciteert bij de Albert Heijn, want jij hebt immers een baan nodig. Jij weet van tevoren welke regelgeving zij hebben omtrent lonen en dergelijke. Je wordt aangenomen, ingewerkt, je krijgt verzekering en alles. Daarbij verdien je genoeg om prima van te leven.
Dan kan je het toch niet máken om te gaan zeuren? Ik vind dat vreselijk ondankbaar. Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik hem was! Nee hoor, ga dan bij een callcenter werken, hoe beter jij het doet, hoe meer je verdient. Als ik merk dat mijn personeel achter mijn rug om zo zou praten over ons bedrijf stuur ik ze meteen de laan uit. Nee hoor, als je laat zien dat je een goede, harde werker bent kun je eventueel een andere functie krijgen of meer pleziertjes, maar ga niet bedelen om meer geld. Ik heb ook jarenlang me uit de naad gewerkt bij het bedrijf waar ik nu werk, voor minimumloon, en daar ben ik uiteindelijk ook voor beloond door een hogere functie te krijgen. Zo hoort dat vind ik.