Man ondergaat eerste hoofdtransplantatie ooit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:12

Ik denk dat je zo'n donor moet zoeken in de groep mensen die zich beschikbaar stellen voor de wetenschap want dat is dit in feite.

Ben zelf donor maar zie mijn onderdelen toch liever gaan naar mensen die het echt nodig hebben.

Verder blijft het wel interessant. Ik heb wel eens filmpjes gezien van honden waarvan de kop was getransplanteerd. Dacht dat het zelfs al in de 2e wereld oorlog is gedaan. Al werd ik er niet echt vrolijk van.
Vond het maar zielig.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:12

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:16

In 2005 bijna mijn eigen hand eraf gehad gelukkig bleef het bij wat pezen aders en de zenuw in je hand, zenuw is gehecht maar kreeg te horen dat als dat binnen een jaar niet beter word het altijd een vrij gevoelloos stuk blijft. Na een jaar was het niet veel beter en dus heb ik aan de rechter kant van mijn linker hand altijd een "dood" gevoel, en ja de zenuw enzo waren netjes doormidden.

Ben dus erg benieuwd of dit gaat werken met een hoofd op een "nieuw" lichaam aangezien je dus altijd kans hebt dat zenuwen niet goed gaan werken, en het lijkt mij prettig dat daarna alles wel gewoon werkt, niet dat je je been wil bewegen en je rechter arm ineens raar gaat doen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:18

Cowgirl schreef:
Ik denk dat je zo'n donor moet zoeken in de groep mensen die zich beschikbaar stellen voor de wetenschap want dat is dit in feite.

Ben zelf donor maar zie mijn onderdelen toch liever gaan naar mensen die het echt nodig hebben.

Verder blijft het wel interessant. Ik heb wel eens filmpjes gezien van honden waarvan de kop was getransplanteerd. Dacht dat het zelfs al in de 2e wereld oorlog is gedaan. Al werd ik er niet echt vrolijk van.
Vond het maar zielig.

maar dan nog mag je die mensen niet zomaar neerknuppelen.. en die groep is zomogelijk nog kleiner dan binnen alle donoren zoeken.

immers jij mag dan niet doodgaan aan een ziekte, niet aan een ongeluk met zwaar letsel.. je mag feitelijk alleen maar dood gaan aan een goede klap op je achterhoofd.

overigens.. waarom zou deze man ze dan niet 'echt' nodig hebben? omdat zijn hele lichaam terminaal is?

dan bedoel je eigenlijk dat je liever 10 mensen red met verschillende donaties, dan 1 iemand met je hele lichaam..

deze man heeft het net zo hard nodig als iemand met een zwak hart een nieuw hart.

Cowgirl

Re: Man ondergaat eerste hoofdtransplantatie ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:30

Uiteraard ga je de donor niet vermoorden. Je zal moeten wachten tot de juiste persoon op de juiste manier beschikbaar komt.

Dat deze man het niet nodig zou hebben is wellicht niet juist geformuleerd door mij.
Ik zie mijn organen liver naar mensen gaan waarbij de kans op slagen vele malen groter is. Uiteraard moet je ergens beginnen maar daar pas ik dan voor.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:32

Mij lijkt dat het geestelijk bijna niet te verwerken is als je in de spiegel kijkt en je lichaam is totaal anders en je weet dat het van een ander levend mens geweest is. Lijkt me echt bizar..... ik ben bang dat ik dan eerder kies om dood te gaan dan om een ander lijf te krijgen.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:47

Die man kan naar eigen zeggen nu ook weinig tot niks, lijkt mij dat het na de transplantatie ook niet anders is.. Als hij het überhaupt overleefd. Als ze al zover waren dan konden ze nu ook al zenuwschade veel beter herstellen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:16

Cowgirl schreef:
Uiteraard ga je de donor niet vermoorden. Je zal moeten wachten tot de juiste persoon op de juiste manier beschikbaar komt.

Dat deze man het niet nodig zou hebben is wellicht niet juist geformuleerd door mij.
Ik zie mijn organen liver naar mensen gaan waarbij de kans op slagen vele malen groter is. Uiteraard moet je ergens beginnen maar daar pas ik dan voor.

Zou je dat kunnen uitsluiten vraag ik mij nu af? Ik ben donor voor alles, echt alles, maar ik vind dit onethisch en zou mijn lichaam hiervoor niet beschikbaar willen stellen. Hoe voorkom je zoiets? Ik denk dat ik mijn partner maar zeggenschap geef. Hij zou dit niet toestaan. Volgens mij is dit de enige manier.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:32

Yvank_ schreef:
Ik vermoed dat hiervoor lichamen gebruikt gaan worden die hersendood verklaart zijn. Dan functioneren de organen nog wel.

Maar dan moet diegene er wel een verklaring voor hebben dat hij dat wil. Ik zou t echt niet willen :P
En zelfde bloedgroep, en 'juiste' doodsoorzaak en beetje dezelfde leeftijd...
Het lijkt mij echt bijna onmogelijk. Er was hier laatst trouwens ook een topic over.

T lijkt m psychisch trouwens ook heel zwaar... Denk dat het heel moeilijk te verwerken zou zijn.

Edit; [NM] "Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen" dit topic

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:34

Als donor zijnde kan je aangeven wat je wel en niet wilt.

Menno Buch heeft bv zijn lichaam aan de wetenschap gegeven.
Of je dan ook nog kan beslissen weet ik niet.

Klinkt raar maar prins Friso zou kandidaat geweest kunnen zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:16

Cowgirl schreef:
Als donor zijnde kan je aangeven wat je wel en niet wilt.

Menno Buch heeft bv zijn lichaam aan de wetenschap gegeven.
Of je dan ook nog kan beslissen weet ik niet.

Klinkt raar maar prins Friso zou kandidaat geweest kunnen zijn.

De optie ik doneer mijn gehele lichaam om verder te laten leven heb ik niet zien staan hoor 8 jaar geleden :P
Vandaar mijn verwondering en besef dat ik het misschien beter om kan laten zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:49

8 jaar geleden. Misschien nog eens kijken.
Is er niet een blanco stukje waar je zelf nog iets kunt invullen.

Ik heb mijne 20 jaar geleden ingevuld en later nog een keer toen alles digitaal werd.
Ik weet alleen nog dat ik invulde dat ze alles mogen gebruiken. Wat er verder allemaal bij stond? Geen flauw idee.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:22

Dit gaat voor mijn optiek veel te ver........met nadruk op té.

Ik heb één wens en dat is dat er niet meer aan me gesleuteld wordt als ik in een situatie van leven of dood zou verkeren.
Het leven is nu eenmaal eindig en bij de een helaas eerder dan bij de ander, maar een keer houd het op.

Zit in de gene denk ik + een lijdensweg van ervaring wat heel de familie denkt daar zo over.
Mijn moeder is daar nog wel het beste voorbeeld van, die kréég de keus; Leven met een been of sterven met twee.
Ze koos het laatste.....en hoe moeilijk dat dat was het heeft de kijk op het leven bij iedereen in het gezin veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:28

Wow.. apart.

Maar ben je niet gewoon al dood als je hoofd eraf is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:41

Ik geloof er niet in, dat wordt geen succesverhaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:21

Ik ben echt onwijs benieuwd! Denk niet dat het onmogelijk is. :) Hoofden kunnen al worden aangesloten op een lichaam als ik de youtube filmpjes mag geloven over die wetenschap. Alleen nu nog zo dat het lichaam ook gebruikt kan worden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:30

Ik ben benieuwd hoe dit DNA technisch werkt. Want dan hebben de cellen in zijn ruggenmerg ander DNA dan de zenuwen die er op aangesloten zijn. Ik vraag me af of dit wel realistisch is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:39

JuliaMaria schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit DNA technisch werkt. Want dan hebben de cellen in zijn ruggenmerg ander DNA dan de zenuwen die er op aangesloten zijn. Ik vraag me af of dit wel realistisch is.

Daar had ik nog nooit over nagedacht. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:47

Wow, dit is echt bizar... Ergens vind ik dat de wetenschap iets te ver gaat...

Maar ik vraag me dan ook af, is het voor de nabestaanden (van dat donorlichaam) wel zo leuk om iemands anders hoofd erop te zien zitten? Of voor de familieleden etc van "dat hoofd"? Ik zie namelijk liever niet iemand met een ander lichaam dan diegene had, of zelfs met een ander arm... :n

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:51

Heel erg vaag, ben benieuwd of het wel werkt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:55

Benaming lijkt me niet helemaal kloppen. Want het is eerder een lichaamstransplantatie.

Ik vind het niks....1 lichaam die (waarschijnlijk niet eens) het leven red van 1 persoon. Of tig organen die het leven redden van heel mensen.... en er is al een tekort aan organen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:56

Ik denk niet dat de insteek van deze transplantatie is dat die meneer straks weer van alles kan gaan doen en een functioneel lichaam krijgt. Ik denk eerder dat in het beste geval hij niet meer zal leiden aan een degeneratieve ziekte en dus misschien wel langer zal leven. Hoewel ik daar ook wel mijn vraagtekens bij heb. Ik denk dus niet dat ze zenuwen opnieuw gaan verbinden maar het ruggenmerg alleen gaan lijmen. Meneer zal dus gewoon verlamd zijn, maar misschien wel minder ziek. (DNA technisch weet ik ook niet)

Ik vind het in alle gevallen te ver gaan.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:06

Waarom zou het te ver gaan als het zou lukken? 100 jaar geleden was genezen van de mazelen al te ver, 50 jaar geleden was behandelen van kanker op geen enkele manier mogelijk, 25 jaar geleden ging je dood aan aids maar gelukkig vonden alle wetenschappers en onderzoekers niets te ver om behandelingen en medicijnen uit te vinden. Ik ben het met het merendeel eens dat het apart is maar wat zou het mooi zijn als het mogelijk was !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:10

Maras: Omdat er met dat ene lichaam heel veel mensen gered kunnen worden en niet maar 1 persoon. Er is al een wachtlijst voor organen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:16

Maar die wachtlijst met organen is een andere discussie, ik dacht dat het er hier overging of een hoofdtransplantatie technisch gezien mogelijk zou kunnen zijn. Overigens ben ik wel met je eens dat het mooi zou zijn als er meer orgaandonoren zouden zijn, wat mij betreft is iedereen standaard donor tenzij persoon zich zelf afmeldt. Als dit zo geregeld zou zijn dan zijn er denk ik genoeg donoren om af en toe ook iemand van een ander lichaam onder hetzelfde hoofd te voorzien ;-).