Magere koniks in Zandvoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:27

Ragdollcat schreef:
Airborn schreef:
Afgezien van de schuld discussie;

Door een tekort aan water kunnen dieren heel snel heel erg mager worden. Ook bij voldoende voeding, kan uitdroging zorgen voor hele magere dieren. Bij een krappe hoeveelheid voeding heb je dan inderdaad in 1 tot 1,5 week tijd dieren die er uitgemergeld uit zien. Dat kan écht zo snel gaan. Ook wel logisch, denk aan een spons met water, of 1 die uitgedroogd is, die met water is veel groter dan de uitgedroogde spons (helaas weten teveel mensen dat, arme honden..), dat gebeurt met paarden ook, bij uitdrogen krimpt alles.

Wat een onzin, dan droog je gewoon uit maar zijn er nog gewoon spieren en vet aanwezig, dit is echt niet alleen van het te kort aan water.

Tuurlijk zijn er dan nog spieren en vet, maar ook die raak je bij uitdroging heel heel veel sneller kwijt dan bij gebrek aan eten. Dat is geen onzin, sorry. (de spons vergelijking is wel wat over gesimplificeerd, dat geef ik toe) Als ik er tijd voor heb zoek ik in mn studieboeken en artikelen nog ff naar een referentie.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:34

Bizar wat een verschil tien kilometer dan kan maken, ik kwam gister namelijk deze paardjes tegen in de Kennemerduinen bij Overveen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe is het mogelijk dat deze er gewoon prima uit zien en ze in Zandvoort praktisch vel over been zijn?!?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Magere koniks in Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:08

Heb je de email van de beheerder eerder in dit topic gelezen? :-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:32

Polly schreef:
Heb je de email van de beheerder eerder in dit topic gelezen? :-)

Gisteren alleen vluchtig doorgelezen, nu even in zn geheel en zie nu inderdaad dat het om twee individuen gaat. Gelukkig maar! Ik vind de paarden er juist altijd zo goed uitzien in dit gebied dat ik wel lichtelijk in shock was van die foto's. Gelukkig is er actie ondernomen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:45

Airborn schreef:
Airborn schreef:
Afgezien van de schuld discussie;

Door een tekort aan water kunnen dieren heel snel heel erg mager worden. Ook bij voldoende voeding, kan uitdroging zorgen voor hele magere dieren. Bij een krappe hoeveelheid voeding heb je dan inderdaad in 1 tot 1,5 week tijd dieren die er uitgemergeld uit zien. Dat kan écht zo snel gaan. Ook wel logisch, denk aan een spons met water, of 1 die uitgedroogd is, die met water is veel groter dan de uitgedroogde spons (helaas weten teveel mensen dat, arme honden..), dat gebeurt met paarden ook, bij uitdrogen krimpt alles.

Wat een onzin, dan droog je gewoon uit maar zijn er nog gewoon spieren en vet aanwezig, dit is echt niet alleen van het te kort aan water.

Tuurlijk zijn er dan nog spieren en vet, maar ook die raak je bij uitdroging heel heel veel sneller kwijt dan bij gebrek aan eten. Dat is geen onzin, sorry. (de spons vergelijking is wel wat over gesimplificeerd, dat geef ik toe) Als ik er tijd voor heb zoek ik in mn studieboeken en artikelen nog ff naar een referentie.[/quote]

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:54

Tuurlijk zijn er dan nog spieren en vet, maar ook die raak je bij uitdroging heel heel veel sneller kwijt dan bij gebrek aan eten. Dat is geen onzin, sorry. (de spons vergelijking is wel wat over gesimplificeerd, dat geef ik toe) Als ik er tijd voor heb zoek ik in mn studieboeken en artikelen nog ff naar een referentie.

Bovenstaand bericht van Airborn@

Wat een flauwekul, dan nog teer je niet enorm in qua vet én spieren in slechts 1,5 week en ik weet waar ik over praat.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:22

Raggdollcat, ze hadden al spieren en vet verloren voor ze terecht kwamen in het gebied waar geen water was, waar ze net anderhalve week liepen. Lees dan het bericht van de beheerder helemaal door. Als je weet waar je over praat, dan impliceer je daarmee dat je weet wat de functie van water, lees vocht, in ons lichaam is. Misschien kan je andere lezers in dit topic helpen door dat toe te lichten in plaats van alleen maar te roepen dat dat onzin is. Misschien snappen anderen dan ook welk proces ertoe leidt dat het lichaam zo snel kan veranderen.

Ik las onlangs dat de toegankelijkheid van het stuk natuur in Zandvoort nu afgesloten wordt voor de mensen/ruiters?