NS voert actie met toeters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:11

Meester Toeter laat het duidelijk niet bij de toeteractie :D

Citaat:
Wat nu?

9 maart 2015 om 9:00 uur in de ochtend klonk overal in Nederland het getoeter van treinen

Hiermee werd de aandacht gevestigd op een probleem waar we allemaal mee te maken hebben, maar waar niet iedereen direct mee te maken krijgt.

Agressie.

Agressie thuis, agressie op straat, agressie op school, agressie op het werk, agressie in het verkeer, agressie in het openbaar vervoer. Soms lijkt het erop dat we agressie normaal gaan vinden.

Waarom ik dan zo'n lawaai-actie wilde als agressie een onderdeel van de samenleving is wat we gewoon moeten accepteren? Het is toch immers iets van alle tijden? Ik heb mij in deze materie verdiept toen ik zelf ook betrokken raakte bij een ernstige mishandeling. Waar komt zoveel geweld vandaan en waarom wordt het ook steeds erger en waarom komt het vaker voor?

Terwijl bijna iedereen zich bezig houdt met veiligheid en met discussies over meer beveiliging, meer camera's, meer gebiedsverboden, hardere straffen, wil ik het graag hebben over bronoorzaken en waarom ik denk dat we ook daar de oplossing moeten zoeken.

Wij boeken steeds meer successen in onze samenleving, innovaties op ieder gebied, van communicatie tot medische wetenschap, we maken soms grote sprongen, we kunnen steeds meer, worden steeds slimmer. Gemiddeld genomen doen we het economisch helemaal niet slecht in ons land en gemiddeld genomen zijn we ook nog steeds welvarend genoeg.

Waarom gaat het dan toch mis? Iedereen heeft toch dezelfde rechten en dezelfde kansen? Maken daders van misdrijven niet gewoon de verkeerde keuzes in hun leven?

In een poging antwoord te geven op een vraag die ik kreeg van Jeroen Pauw tijdens de uitzending van zijn gelijknamige programma probeerde ik aan te halen dat we de oorzaken moeten zoeken in de groeiende ongelijkheid tussen mensen in de samenleving, maar ik kwam niet verder dan het aanhalen van een drieluik tv programma van de VARA: “Vrijheid, Gelijkheid & Broederschap” waarin in het tweede deel uiteen wordt gezet aan de hand van onderzoek, waarom problemen in het ene land of regio erger zijn dan in het andere. Ik kan iedereen de serie en/of het boek aanbevelen.

Geweldsmisdrijven worden gepleegd in alle lagen van de bevolking, maar er is een groeiende groep mensen die wij in ons vak vaker tegenkomen en waarbij het per geval ook erger lijkt te worden. Nee, het zijn niet “de buitenlanders”, zoals ik vaak naar mijn hoofd krijg geslingerd, het zijn niet “de (dakloze) verslaafden” , het zijn de KANSLOZEN en ja, daar zitten buitenlanders tussen en ook drugsverslaafden, daklozen en dronkenlappen, hooligans en andere raddraaiers.

Wat beweegt hun om geweldsmisdrijven te plegen?
Gelet op hun vaak kansloze bestaan hebben deze mensen weinig tot niets te verliezen; zij zijn al immers door de samenleving afgeschreven, voelen weinig of niets meer, geen empathie, geen berouw na de daad, niets.

Dat laatste merkte ik op tijdens de inhoudelijke zitting in Almelo, waar twee verdachten terecht stonden voor de ernstige mishandeling van twee van onze collega's. Uiteraard moeten deze mensen zich verantwoorden voor hun daden, maar hoe heeft dat zover kunnen komen? Beseffen we wel dat het opsluiten van kanslozen (op voorhand) een enorme groei van gevangenissen vraagt?

Beseft u wel dat er dagelijks meer mensen bijkomen, die na een scheiding of ontslag, of verjaagd uit eigen land, op straat belanden en door vrijwel iedereen worden genegeerd? Vind u het een wonder dat deze (ooit) mensen zich makkelijker begeven op het verkeerde pad?

Ghandi zei ooit: “The greatest disease in the West today is not TB or leprosy; it is being unwanted"

Na mijn toeter-actie werd nog veel gevraagd:

“wat nu?”

Ik zeg: "begin met het Basisinkomen voor iedereen, om maar een goed begin te maken!”

MeesterJos