Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 23:56

Ik val niet in het aai aai beestje vakje. :+
Ik val in het dieren zijn geen voorwerpen vakje, het houden van nertsen heeft gewoon geen enkel nut en wordt gelukkig verboden.

En dat huisdieren het zo slecht hebben daar kan je helaas niks aan doen, aan het feit dat industriedieren zo gehouden worden wel.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:16

Ik ben niet tegen dierentuinen, mits dieren genoeg ruimte hebben en de juiste zorg krijgen. Educatie vind ik het belangrijkste aspect van een dierentuin. Ik keek vroeger veel Animal Planet, maar ik werd altijd veel enthousiaster om die dieren te beschermen wanneer ik ze in het echt zag (het was geen ver van mijn bed show meer). Maar ook onderzoek (naar dierengedrag) is een belangrijk punt; op deze manier kunnen wij dieren die wel nog in het wild leven, helpen.

Bij circussen heb ik een zeer negatief beeld. Ik heb hier verder echter nooit 'onderzoek' naar gedaan dus ik weet niet of dit voor alle circussen terecht is. Mijn idee is echter dat het reizen waarschijnlijk niet ten goede komt van de dieren (stress/weinig verblijfsruimte). Als er een 'vast' circus zou bestaan, waarbij dieren de juiste zorg krijgen en genoeg ruimte kan ik mij indenken dat sommige dieren/diersoorten het misschien wel 'leuk' vinden om kunstjes ('vrijheidsdressuur') te doen. Olifanten misschien? Maar ook hiervoor zou ik me meer moeten verdiepen. (de dieren hierbij uiteraard in hun waarde laten en beperkt laten werken.

Sowieso ben ik er op tegen als we dieren uit de natuur in een kooi plaatsen, dus voor beide geld in mijn ogen dat ze enkel eigen gefokte dieren mogen plaatsen. Of geredde dieren, zoals de beren in het beren bos.

Tevens ben ik van mening dat mensen die tegen dierentuinen zijn, in mijn ogen ook geen vlees zouden mogen eten (als ze dat doen dan). Het gemiddelde bio-industrie dier heeft een slechter leven dan menig dierentuin-dier. (beide kijkend naar Nederland)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 00:27

Er zijn meer dan genoeg opties om vlees te eten wat je in de wei kan zien staan, van bekende boeren of uit de streekwinkel bijvoorbeeld. Het is niet zo Zwart/wit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:33

Naar circussen ga ik niet. Zeker niet met dieren. Zou dat niet aankunnen zien. Dierentuin kom ik ook nooit. Is toch ook niet zo mijn ding. Vorig jaar nog bij een vogelrevalidatie geweest. Heb ik ook best moeite mee. Zelfde als valkeniers allemaal niets voor mij. Maar goed ik zou me al niet fijn voelen op menig pensionstal waar paarden het grootste gedeelte van hun leven door brengen in een ruimte van 4x4.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:48

Met circussen heb ik niets, daar wordt niet eens een educatieve functie gepretendeerd. Ik denk dat dierentuinen in onze tijd wel zo'n functie hebben, omdat ze bijvoorbeeld bewustwording creëren over de milieu-effecten van het handelen hier op zulke fantastische diersoorten die alleen ver van ons eigen land voorkomen. Ze dragen in die zin bij aan empathie voor en behoud van die diersoorten. Maar voor de individuele dieren die daar in verblijven zitten om voor hun soort die ambassadeursfunctie te vervullen … daarvoor breekt mijn hart altijd een beetje. Zij blijven in een dierentuin toch maar een schaduw van het onafhankelijke dier dat ze zijn.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:06

Lastig dit
Circussen ga ik echt niet heen deze dieren vertonen allemaal stereotyp gedrag en niet voor niets

Maar dan word hier het Dolfinarium genoemt wat jullie als klant zien is heel anders achter de schermen
Denk aan de zeeleeuwen en dolfijnen denk je echt dat ze in hun show bassin leven?
Dan heb je het toch goed fout
Deze dieren hebben een prima leven
De shows is niet moeten maar mogen deze dieren zijn onwijs intelligent en dat word ''benut'' is een dier niet geschikt voor de shows porren ze de dieren ook niet om toch mee te doen

Dieren daar hebben het in elk geval 101% beter als menig paard :j
Ik denk dat men niet zo snel moet oordelen zonder te weten wat er achter de schermen met de dieren gebeurt

Goed in vele dierentuinen zie je gelijk in wat voor omgeving ze leven en hoe groot deze omgeving is maar dat is lang niet overal zo

en boycotten nee dat je daar werkelijk over na denkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:32

Ik ga niet naar circussen en sinds ik naar het Krugerpark geweest ben in Zuid-Afrika, vind ik dierentuinen ook niet veel meer aan :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:43

Le leven misschien niet in een show basin, hoewel in de lagune gewoon shows gedraaid worden...
In de lagune zaten de laatste x dat ik er was (toen orka morgan er ook was) 21 dolfijnen. Waarvan 3 drachtig....
Dat vind ik gewoon te veel...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:52

Circussen heb ik geweerd vanaf dat ik een jaar of 15 was. Rond die tijd kreeg ik besef over dierenwelzijn en besloot ik dat ik niet langer de circussen wilde financieren. Ik ga alleen nog naar circussen waar mensen kunstjes moeten doen, zoals Circue du Soleil.

Dierenparken zie je mij ook niet vaak meer, zeer zelden zelfs. Een tijdje terug ben ik in Amerika geweest en daar ben ik wel bij een dierenpark geweest. Alleen dat was niet een traditioneel dierenpark maar meer een opvang. Deze mensen zetten zich echt in om de dieren die daar terecht zijn gekomen te herplaatsen. Ze hebben vaak wel te kleine verblijven maar hebben het vaak beter dan waar ze vandaan zijn gekomen. Mensen in Amerika hebben namelijk te neiging om alles te kopen wat schattig is, maar niet na te denken over de consequenties. Ze kopen bijvoorbeeld een lief schattig welpje, en ja dat is enorm leuk natuurlijk als ze klein zijn, maar ze denken er niet bij na dat het een grote tijger wordt. Die niet meer zo schattig en knuffelbaar is, veel ruimte nodig heeft en ook nog veel voedsel. Dit soort dieren komen in die opvang. Mensen zetten zich daar in om de dieren uit te zetten in het wild wanneer mogelijk, of een andere oplossing te bedenken. Goed initiatief vind ik zelf.
Bijkomend voordeel is dat ik daar met een welpje mocht spelen en knuffelen, dat is een once in a lifetime dingetje :)

Dolfinarium vind ik persoonlijk zo slecht nog niet. Ik heb een paar kennissen die daar werken waardoor ik een heel klein beetje weet hoe het daar gaat. Daarnaast heb ik daar zelf meervoudig shows meegemaakt waarbij het ene dier geen kunstje wilde doen, nou prima, dan pakken we een andere die het wel wil.
Zelfs in de grote show in de koepel heb ik meermaals gezien dat een dolfi geen kunstje wilde doen, die krijgt 3 of 4 keer het teken voor een kunstje maar heeft er dan geen zin in, ook goed.
Natuurlijk blijft het wild altijd beter. Maar ik vind de eerder gemaakte opmerking wel een hele goede; dat mensen zich meer inzetten voor het welzijn van de beesten omdat ze die beesten kennen, zelf gezien hebben. Geen ver van je bed show.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:02

Circussen hoeft voor mij absoluut niet nee maar ook wel eens aan het goede van een dierentuin gedacht?

Er zijn diverse mooie dierentuinen waar ook mishandelde en verwaarloosde beren en apen opgevangen worden. Denk je dat het zorgen daarvoor gratis is? Door bezoekers te trekken kan er voor de dieren gezorgd worden.

Waar gaan alle circusdieren nu bv heen? we zeggen massaal stop tegen circussen maar niemand ligt er wakker van wat er nu met de beesten gebeurd.

En je hebt konijnen? Je wilt dieren het liefst in het wild zien en, een hokje is normaal voor een konijn? Daar zouden ze eens wat aan moeten doen al dat gehandel met dieren op marktplaats, dierenwinkels en tuincentra. Voor een paar tientjes koop je dat en wat gebeurd daar mee. Daar gebeurd op grote schaal veel ergere dingen mee dan die paar honderd dieren die wij in Nl in de dierentuinen hebben en die alle zorg krijgen die ze nodig hebben.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:20

En daarnaast zorgen fokprogramma's in dierentuinen ook voor het in standhouden van bepaalde diersoorten. Deze gefokte dieren worden uitgezet in het wild om zo de natuurlijke populatie te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:38

LadyMadonna schreef:
Le leven misschien niet in een show basin, hoewel in de lagune gewoon shows gedraaid worden...
In de lagune zaten de laatste x dat ik er was (toen orka morgan er ook was) 21 dolfijnen. Waarvan 3 drachtig....
Dat vind ik gewoon te veel...

Is het ook :n documentaire Blackfish gaat over Seaworld, zeker de moeite om eens te kijken.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:43

Dieren zie je in het wild! Wil je een beer zien ga naar Amerika of kijk een mooie natuurfilms met je kids.
Voor mij geen dierentuinen of circus _/-\o_

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:45

Sanneloes schreef:
Dieren zie je in het wild! Wil je een beer zien ga naar Amerika of kijk een mooie natuurfilms met je kids.
Voor mij geen dierentuinen of circus _/-\o_

ik zou graag naar Amerika gaan om een echte beer te zien, maar helaas.
Ik ben een arme student -O- Dus ik moet het dan maar met een natuurfilm doen?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:46

Ik werk en heb gewerkt in verschillende dierentuinen/dolfinaria/dierenparken en ik moet zeggen dat er wel een GROOT verschil is tussen dierentuin A en dierentuin B. Ik heb parken gezien waar de dieren ontzettend veel ruimte hebben en waar in het hele park geen tralies te bekennen zijn, veel verrijking is en de dieren optimaal worden verzorgd en natuurlijk ook het andere uiterste.

Ik vind het daarom "oneerlijk" om ze allemaal over één kam te scheren. "Dierentuinen zijn slecht", "In dierentuinen gebeurt dit", "In dolfinaria worden dieren mishandelt". Dat gaat niet voor alle parken op. Leg het dan eerder op de parken waar jij dit hebt meegemaakt. Ook niet alle paardeneigenaren zijn slecht, al zitten er wel hele rotte appels tussen die hun dieren niet goed hebben staan/verzorgen. hetzelfde met dierenparken.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:51

Ik heb die docu (Blackfish) ook gezien, en ik schaam me nu dood dat ik 10 jaar geleden een keer naar Seaworld in Orlando ben geweest. Ik had nooit geweten hoe het er echt aan toe ging |(

Maar wat betreft dierentuinen: ik werk zelf in Ouwehands Dierenpark en ze draaien echt niet zoveel winst hoor, ze vertrouwen heel erg op geldschieters. Ze doen aan entertainment om toch nog geld over te houden, zodat ze de verblijven kunnen onderhouden, verbeteren en uitbreiden. We krijgen elke maand een kort verslag van wat de plannen zijn, hoe het met de dieren gaat, welke dieren er weggaan en bij komen, geboren en overleden zijn. Ze weten werkelijk van elk dier hoeveel scheetjes ze hebben gelaten die maand, daardoor weten ze ook precies wanneer er eentje niet goed in z'n vel zit.

Ik ben ook naar het Kruger geweest en het is natuurlijk veel mooier, maar niet iedereen heeft die kans. Bovendien heb je in dierentuinen inderdaad ook fokprogramma's en een veilige thuishaven voor bedreigde en mishandelde dieren. En voornamelijk voor prooidieren is het leven een stuk aangenamer als ze gewoon gevoerd worden, onderdak hebben en niet bang hoeven te zijn voor roofdieren, dus het dierenwelzijn is in gevangenschap soms nog wel hoger dan in het wild, mits de dieren ruim genoeg zitten :+

Het leven is niet zwart-wit ;)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:55

Kesje schreef:
Ik heb die docu (Blackfish) ook gezien, en ik schaam me nu dood dat ik 10 jaar geleden een keer naar Seaworld in Orlando ben geweest. Ik had nooit geweten hoe het er echt aan toe ging |(

Ik vind die eenzijdige documentaires ook niet altijd waardevol om een park te beoordelen. Zo bleek dat alle ex-werknemers in Blackfish minimaal 10 jaar geleden in Seaworld werkten. Eentje zelfs 30 jaar geleden! Hoe relevant is hun informatie dan voor de situatie in zo'n park nu?

Ik heb zelf in een park gewerkt waar ik weg ben gegaan omdat ik het niet eens was met de manier van handelen betreft de dieren daar. Nu 5 jaar later sprak ik een vriendin die er werkt en die zegt dat het hele management is veranderd en de manier van werken optimaal is verbeterd. Ook al heb ik er gewerkt, ik kan dus niet echt recht van spreken hebben over de situatie vandaag de dag.

Het is erg makkelijk om een bedrijf gerelateerd aan dieren zwart te maken, dat heb ik wel gemerkt in mijn tijd bij dolfinaria, sommigen maken daar ook hun hobby van, maar het gaat niet altijd om feiten.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:03

ik ga gewoon naar dierentuinen

Ik vind het niet zielig aangezien dieren in het wild eerder opgevreten of neergeschoten worden.
Hier hebben ze eten, water, een dak en regelmaat, in het wild hebben ze meer ruimte maar als ze een veilige plek met water en eten hadden waren ze wss echt wel op die plek gebleven.

Circussen met dieren heb ik hier in Friesland nog nooit gezien :p

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:18

Hier dan iemand die zich niet goed inleest/ingelezen heeft en (onwijs) geniet van bezoekjes aan het circus en de dierentuin.

Vorige week naar de Beekse Bergen geweest, met de auto de safari route gereden. Geen hokken maar mooie (ruime?) buitenverblijven en naar wat het leek tevreden beestjes. Waar ik wat moeite mee had waren de poema's en de olifanten. Die hoeven er van mij niet in (zou geen invloed hebben op wel of niet het park bezoeken) en gaven mij geen ontspannen/tevreden indruk. Van de giraffen, apen, zebra's etc kreeg ik niet echt de indruk dat ze doodongelukkig waren. Of dat de verblijven extreem klein waren. Maar goed, ik heb me dan ook niet ingelezen.

Hetzelfde met circussen; ik vind de paarden, lama's, honden etc hartstikke leuk. Een olifant of een tijger oid hoeft van mij niet.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:19

Gentlegiant schreef:
Lastig dit
Circussen ga ik echt niet heen deze dieren vertonen allemaal stereotyp gedrag en niet voor niets

Maar dan word hier het Dolfinarium genoemt wat jullie als klant zien is heel anders achter de schermen
Denk aan de zeeleeuwen en dolfijnen denk je echt dat ze in hun show bassin leven?
Dan heb je het toch goed fout
Deze dieren hebben een prima leven
De shows is niet moeten maar mogen deze dieren zijn onwijs intelligent en dat word ''benut'' is een dier niet geschikt voor de shows porren ze de dieren ook niet om toch mee te doen

Dieren daar hebben het in elk geval 101% beter als menig paard :j
Ik denk dat men niet zo snel moet oordelen zonder te weten wat er achter de schermen met de dieren gebeurt

Goed in vele dierentuinen zie je gelijk in wat voor omgeving ze leven en hoe groot deze omgeving is maar dat is lang niet overal zo

en boycotten nee dat je daar werkelijk over na denkt

Mijn besluit om nooit naar het Dolfinarium te gaan heeft niks te maken met doen en laten in het park te maken. Dit komt door hun bemoeienissen met de wilde dieren. Vooral de gebeurtenis met de postvis was geen zuivere koffie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:34

Ligt aan het circus hoe er met de beesten omgegaan wordt.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkele moeite met circus Knie.

Sterker nog de oprichter Freddy Knie is een zeer begaafde en beroemde paarden trainer die ook veel sportruiters getrained heeft.

Sportpaarden die iedere week in de vrachtwagen staan naar concoursen zijn ook gewoon een soort circuspaard. Ik zie geen groot verschil.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:46

Sizzle schreef:

Sterker nog de oprichter Freddy Knie is een zeer begaafde en beroemde paarden trainer die ook veel sportruiters getrained heeft.

Sportpaarden die iedere week in de vrachtwagen staan naar concoursen zijn ook gewoon een soort circuspaard. Ik zie geen groot verschil.

Zie mijn eerdere reactie, verdiep je eens in domesticatie paarden en wilde dieren kun je niet met elkaar vergelijken.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:48

CK88 schreef:
Sizzle schreef:

Zie mijn eerdere reactie, verdiep je eens in domesticatie paarden en wilde dieren kun je niet met elkaar vergelijken.

Dat doet ze toch ook niet? Ze vergelijkt sportpaarden en circuspaarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:57

Daarnaast, als er 1 dier is dat al vreselijk lang ingezet wordt voor het werk van mensen is dat wel de olifant.
Idem voor lama's en kamelen. Net zo on-wild als een paard.

Leeuwen in kooitjes in een ander verhaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:58

ik vind het grappig dat deze vraag op Bokt gesteld word aangezien we zelf paarden houden, deze beleren en ook maar beperkte ruimte kunnen geven (ja een weiland is ook beperkte ruimte!!) gedomesticeerd of niet, eens waren het ook wilde dieren...