Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:08

Hier is t volgens mij altijd al betaald? Ik ken eigenlijk geen supermarkt in de buurt waar het gratis is. Bij kleding winkels krijg je vaak goede plastic tassen mee als dat maar zo blijft. Ik gooi ze trouwens pas weg als ze echt stuk zijn.

Chiave

Re: Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:10

Zoals ik op Facebook al zei:

Mevrouw de Minister, als u bij mij zo'n lekkere slijmerige forel komt kopen, mag u uw jaszak openhouden, dan gooi ik 'm daar wel in.
Ja, we werken ook met papieren tassen, maar die dingen zijn duur. .

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:28

Zover ik begreep mogen bedrijven die vlees,
vis, groente en dingen die lekken etc. Wel zakjes blijven geven. Zo iets hoorde ik langs komen op tv volgens mij.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:35

Goeie zaak denk ik.. al vind ik NL al vrij bewust met het uitgeven van plastic zakken.
In veel supermarkten moest je toch al betalen..

Hier in UK bijvoorbeeld.. als ik naar de supermarkt gaan wordt het allemaal makkelijk voor me ingepakt.. En dan moet ik de cassieres er vrij vaak op wijzigen dat er wel meer dan een 4pak wcrollen en een brood en een pakje cup a soup in een plastic zakkie gaan.. ze nemen dan gerust nog een zak voor 3 paprikas en een broccoli en dan WEER een zak voor wat anders.
Dat is pas absurd gebruik.

Hetzelfde zie ik overigens in de USA. Daar werden de boodschappen bij ons vaak bezorgd. En dat werd dan in een plastic zakje gedaan per product (zeker de verse groenten en het vlees (gewoon verpakt vlees zoals je ind e supermarkt krijgt) kreeg allemaal een apart zakje en werd dan weer in een overkoepelende zak gedaan met 5 producten ofzo.

Zo'n zonde.

*edit: Ik gebruik m'n plastic zakken altijd vaker. Die dunne van Tesco gebruik ik meestal als afvalzak daarna.. en de Lidl zakken (10p) gebruik ik telkens opnieuw als ik grote boodschappen doe.

Dus ja, goed dat NL dit gaat doen, maar ik ben het wel eens met de druppel op een gloeiende plaat..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:42

wyoming schreef:
Ik heb zelf ook achter de kassa gestaan en ik heb een hoop klanten aan de kassa gehad die gewoon een tasje willen om het tasje, ruimte zat in een andere tas maar toch een tasje willen, maar ik weet zeker dat als die mensen er voor moeten gaan betalen, het wel ineens ergens bij kan en ik denk dat bij die mensen de "winst" zit.
Ik ben ook schuldig. Grote tassen niet, maar ben altijd blij met kleine tasjes (zoals zon h&m of etos tasje). Ik hergebruik t namelijk altijd.. Als ik naar de paarden ga neem ik altijd flesje water en wat koekjes/ fruit mee voor tussendoor of op de fiets. Grote tassen zijn daar zo onhandig voor dus van die kleine plastic tasjes zijn ideaal. Grote plastictassen worden hier trouwens ook hergebruikt. Ideaal als afvalzak in de douche/ op mn kamer :))

Ik vind het een goed initiatief! Als je ziet war er alleen al in de zee ligt..
Kan ook nog veel verandert worden bij de vracht. Als je ziet hoe veel plastic daar bij gebruikt wordt... Kan echt zo veel minder! Bij 1 shirtje kan je al de helft verminderen, gewoon door het shirt nog een keer dubbel te vouwen. Doet Puma namelijk al, dat zou best wat kunnen schelen als elk merk dat zou doen.
Product in plastic in plastic met plastic er omheen zou ook minder plastic kunnen zijn :+

Het is iig een goed begin :)

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:46

Hier in België is het niet verboden om gratis tasjes te geven maar in heel veel winkels moet je betalen hoor, en ik zie heel weinig mensen een tasje kopen. Waar het wel nog gratis is bv bij apotheek of kruidvat moet ik er echt om vragen, ze worden niet aangeboden.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:48

Hier in Canada moet je ook vaak betalen voor plastic zakjes. Alleen de Wal-Mart geeft ze nog gratis en vlees wordt nog wel eens apart in een zakje gedaan.

Ik vind het een goede zaak en heb op mijn opvouwbaar tasje in mijn rugzak eigenlijk ook altijd wel herbruikbare tassen in de auto liggen. En als student zijnde gebruiken we de tasjes die we krijgen ook echt overal voor, lunchverpakking, alcohol tas (zichtbare alcohol buiten is verboden hier), afzalzak en wat met creativiteit wordt het ook wel een als cadeaupapier gebruikt :D

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:53

Ik werk bij Kruidvat en mag idd geen tas aanbieden. Wel mag ik vragen aan de klant 'of het zo mee gaat', en dan evt de spullen in een klein tasje doen. Grotere tassen verkopen we voor 10 of 20 ct.

Ik vind het verbod een prima idee. Zie de laatste tijd ook al steeds meer mensen lopen met een stoffen tas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:18

Eileen_ schreef:
Ik vind het een goed initiatief! Als je ziet war er alleen al in de zee ligt..

Klopt, en hoewel er een oplossing in zicht lijkt is het stoppen van de toestroom daar wel een onderdeel van.
http://www.theoceancleanup.com/

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:18

Vind het een super goed idee. Zeker voor de groep mensen die een plastic tasje willen voor een lippenstiftje of pakje kauwgom. Om deze dan vervolgens zo in hun handtas of andere tas te doen. Het went vanzelf wel om tassen mee te nemen. En wat betreft die druppel op de gloeiende plaat, je moet ergens beginnen. Dat er dingen beter kunnen zoals bv plastic flessen of dat andere landen het niet doen, betekent niet dat dit zinloos is.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 06:46

_Summerly_ schreef:
Darah3: Het lijkt me gewoon een kwestie van wennen. Nederland dacht ook dat de wereld verging toen mensen niet meer binnen mochten roken in horecagelegenheden, maar inmiddels is iedereen daar ook aan gewend. :+ Als het in het buitenland wel mogelijk is om taarten, schoenen, geitenwollen sokken etc. te vervoeren zonder tasje of met een bepaald tasje, moet het hier ook wel mogelijk zijn lijkt me.

Dat zou je denken, maar na 4/5 maanden moesten we mensen er nog steeds bewust van maken dat we geen gratis tasjes weg gaven en toch nog steeds hele boze klanten die niet meer terug kwamen.
En dat kun je nu in deze tijd echt niet meer missen. Want het ging vaak om klanten met een flinke aankoop die graag een tasje erbij wilden als service.

De wereld vergaat niet, maar mensen worden wel heel boos en daar heb je als winkelier ook last van. Want wij worden op dit beleid aangekeken. Van ons wordt er wel service verwacht als de taart van een klant kapot gaat in hun eigen tas (ja, dat heb ik zonder die proef met de tasjes al meegemaakt) en in het vervolg kiezen ze dan een andere winkel als je niet aan hun verwachting voldoet.

Als klant maakt het me niet veel uit, al vind ik het wel raar om kleding te kopen en dan je eigen tas moeten meenemen. En uit hygiënisch oogpunt, je moet plastic tasjes wel vervangen (of je stoffen tasjes regelmatig wassen).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:11

Ja als je een dag gaat shoppen wordt het wel een beetje lastig. Dat moet je inderdaad betalen voor je tasjes, of je moet met een stuk of 10 stoffen tasjes op pad gaan. _O-
Als ik naar de supermarkt wandel dan heb ik altijd mijn 'grannybag' op wielen bij me. Ik houd niet zo van leuren met boodschappentassen. Misschien moet die maar mee als ik ga winkelen dan :D

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:40

Ik heb altijd een opvouwbaar tasje mee in mijn handtas. Kleine moeite. Kom ook in een supermarkt, die een depot heeft voor plastic tasjes die al gebruikt zijn, maar nog goed. Hier kan je eventueel een tasje halen als je deze vergeten bent. Dat de afvalberg gereduceerd moet worden, vind ik een goed streven.
Vervelend vind het wel als ik vlees koop. Vroeger deed ik die apart in een dun plastic tasje voor als het eventueel lekte.
Eigenlijk vind ik dat de vanzelfsprekendheid dat een winkelier maar voor een tasje moet zorgen, wonderlijk. Wij consumenten weten wat we gaan aanschaffen en het lijkt me logisch dat je zelf daar een tas voor meeneemt. Uitzonderingen, bijvoorbeeld wat ik lees over een slijmerige forel...(die kan niet eerst in papier gewikkeld worden?)zullen er altijd zijn. Neem aan dat je het dan niet erg vind dat je voor dat tasje moet betalen? Het gaat natuurlijk om bewustwording.
Nagini is op een andere plek in de U.S.A geweest als ik, want ik zag iedereen sjouwen met papieren zakken, als ze geen tas bij zich hadden. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:49

Ik vind het prima :) Ik heb zelf altijd een rugzak, en als ik eraan denk heb ik daar ook een plastic tas in opgevouwen. (Gewoon bestaande tasjes netjes opvouwen en in je jas stoppen, en kleintjes desnoods in je portemonnee.)

Zeker als het een wettelijke regeling is lijkt het me bovendien veel makkelijker voor winkels om het uit te voeren. Nu heb je nog 'maar de anderen doen het wel' - maar dan is er geen verschil meer tussen winkels. Wil je een tas, dan kost het 10 of 25ct. (En het is niet dat dat veel geld is, en het onmogelijk maakt om nu je aankopen niet meer te doen, omdat de tas zo duur is.)

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:15

ik vind het super, idd als je ziet hoeveel plastic er in zee ligt verschrikkelijk, en hoevaak zeedieren wel niet sterven omdat ze een plastic zakje voor een kwal aanzien.
Mensen die zeggen dat het nutteloos is omdat andere landen het niet doen is natuurlijk onzin, je moet ergens beginnen en alleen al een goed voorbeeld geven doet volgen. Dit soort dingen zijn nooit onzinnig! En wie weet is het een beginnetje van meer en wordt er straks ook iets aan de plastic flesjes gedaan.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:26

Goed initiatief vind ik ook, sommige mensen zijn zich er ook niet van bewust, en zo haal je het weer even op en gebruik je ook minder plastic.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:41

Bij de ah waar ik werk hebben wij die gratis doorzichtige tasjes allang niet meer. Was ook wel echt erg, mensen die elke dag (soms wel vaker) kwamen en dan al hun producten apart in 3 van die tasjes deden. Pak melk? Daar moeten 3 tasjes omheen. Zak wortels? Ook 3. Nu kan ik snappen dat je zo'n plastic tasje kan hergebruiken, maar in zulke hoeveelheden? Mensen pakten echt wel heel makkelijk een tasje of 2-3 want tja, toch gratis. Nu is gelukkig iedereen eraan gewend. we hebben ook altijd een bak vol dozen dus als mensen geen geld willen uitgeven kunnen ze het ook daarin doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:14

Goed initiatief. Even doorbijten in het begin maar zal snel wennen. Mijn favo snackbar is heel erg bezig met duurzaamheid en stimuleert de klanten om zelf een tasje mee te nemen. Eerste keer was even maf maar nu neem ik elke keer zelf een tas mee als ik daar patat haal.

Als ik boodschappen ga doen heb ik ook altijd een tas mee. Enkele keer als ik ongepland langs bij de supermarkt ga, moet ik een tasje kopen, maar die hergebruik ik dan ook zoveel mogelijk. Probeer nu ook om standaard een tasje in de auto te laten liggen. En iets in mijn handtas is ook nog wel een idee!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:17

soesita schreef:
Is hier in Duitsland al jaren zo. En weet je? Het went! :j Aanvankelijk vergat ik mijn eigen boodschappentas regelmatig en moest dan maar 10ct ophoesten. Gebeurt me nu nog wel eens bij een spontane ingeving, maar beduidend zeldener. Ik vind het een prima zaak. +:)+

Ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland en ik krijg daar toch altijd gratis een plastic tasje mee :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:23

Onze plastic boodschappentassen gebruiken we weer om het plastic afval in te verzamelen. :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:29

Scum schreef:
soesita schreef:
Is hier in Duitsland al jaren zo. En weet je? Het went! :j Aanvankelijk vergat ik mijn eigen boodschappentas regelmatig en moest dan maar 10ct ophoesten. Gebeurt me nu nog wel eens bij een spontane ingeving, maar beduidend zeldener. Ik vind het een prima zaak. +:)+

Ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland en ik krijg daar toch altijd gratis een plastic tasje mee :)

Welke winkel is dat? Hier bij ons ken ik zo direct geen enkele waar de tasjes gratis zijn, buiten de hele kleintjes bij DM en Rossmann.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:39

:j DM

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:57

Kwam vandaag op Facebook voorbij:

DENK HIER MAAR EENS OVER NA!!

Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissière mij voor, dat ik voortaan mijn eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.

"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.

Ik verontschuldig me en leg haar uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!" De caissière antwoordt:

"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"

Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.

Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.

De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling.

Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!

Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.

Wij liepen naar de supermarkt en verplaatsten onszelf niet iedere keer in een 200 PK machine, als we 2 blokken verder moesten zijn.

Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!

Baby luiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.

We droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220 volt verbruikt. Wind- en zonnen energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.

Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.

Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

In die tijd hadden we - misschien - één tv of radio in huis en niet een op elke kamer.

De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van een kamer wand
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.

Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.

In die tijd gebruikten we geen motor maai apparaat op benzine als we het gazon maaiden.We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.

Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.

Maar ze heeft gelijk. Wij hadden dat groene gedoe toen niet.

Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.

Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.

Maar, wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.

Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.

En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen om uit te vinden waar de dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.

Maar is het niet in-en-in triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?

Stuur dit door naar andere "egoïstische" oudere mensen, die (niet) zitten te wachten op een les in het behoud van moeder aarde, gegeven door "intelligente" jongeren van deze tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:02

Om een of andere reden heb ik bij "DENK HIER MAAR EENS OVER NA!!" al meteen de neiging om niet verder te lezen :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:05

Shadow0 schreef:
Om een of andere reden heb ik bij "DENK HIER MAAR EENS OVER NA!!" al meteen de neiging om niet verder te lezen :=

Toevallig heb ik dat verhaal al een jaar terug gelezen en op zich is het wel sterk, maar tegenwoordig krijg ik ook opvallen veel jeuk als ik dat soort koppen boven een tekst lees.

Net als de verhalen met als motto: "Als je dit niet liket of deelt heb je geen gevoel".