Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:00

Na wat een raar stuk.
Een deel van mijn schoon familie woond in Groningen.
Ze hebben gelukkig weinig last van de bevingen.
Maar tot waar willen ze het gebied leegkopen.
Ik woon dicht bij Emmen en heb ook een keer een beving gevoeld (was hier in de buurt)
Denk niet dat Groningers hun geliefde Groningen op gaan geven.
En dat zou ik ook absurd vinden.

Wil je de stad Groningen van de kaart schrappen?
Ze moeten denken aan de toekomst. Gas raakt een keer op. Laat ze maar zoeken naar een andere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:02

gohya schreef:
Ik heb het echt te doen met de Groningers,je zal er maar wonen en jou huis staat zowat op instorten.
De kraan helemaal dicht draaien is niet echt een goed idee,maar een stuk minderen kan wel.
De mensen laten verhuizen? dat kan toch niet,mensen die daar zijn geboren en getogen kan je toch niet [dwingen?] te verhuizen?
Ook vind ik dat ze veel te laat zijn,ze hadden hier al veel eerder aandacht aan moeten geven en er wat aan moeten doen.
Dat gas boren is sowieso niet goed voor de aarde,dit kán niet goed blijven gaan.

Denk dat er in het begin toe ze met boren begonnen ergens in begin '60 nooit het vermoeden hebben gehad wat de gevolgen zouden zijn.
Nu heeft de techniek en kennis omtrent onttrekken bodemschatten veel nieuw inzicht gegeven in dit soort zaken.
Maar dat dat stel idioten nog steeds niet doorhebben dat zonne en(windenergie) schoner zijn. }>

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:06

Fracking, kernenergie... ik kan er niet bij dat dit anno 2015 nog steeds opties zijn voor de overheid.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:09

karuna schreef:
Gelderland is daarin even van de baan gelukkig, nu is vooral Noord Brabant daarin de pineut.

Toch het idee alles behalve drie provincies uikopen en daar goed geld mee gaan verdienen en de ruimte om zeep helpen. Ik verhuis wel naar een ander land. :j

Dan hebben ze hier (Niederrhein Duitsland) in ieder geval goed geprotesteerd. Want ik hoorde hier in D meer erover dan in Gelderland zelf :n

Anoniem

Re: Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:23

Maar Groningers kom gezellie hier wonen, plaats genoeg langs de Lek.
ook hier is het weids en rustig, zowel aan deze kant als aan de noordkant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:26

Riddershow schreef:
karuna schreef:
Gelderland is daarin even van de baan gelukkig, nu is vooral Noord Brabant daarin de pineut.

Toch het idee alles behalve drie provincies uikopen en daar goed geld mee gaan verdienen en de ruimte om zeep helpen. Ik verhuis wel naar een ander land. :j

Dan hebben ze hier (Niederrhein Duitsland) in ieder geval goed geprotesteerd. Want ik hoorde hier in D meer erover dan in Gelderland zelf :n

Klopt dat heeft heel erg geholpen, in Gelderland zelf zijn het een paar korte berichten geweest en opeens voor heel lang gaat er geen toestemming komen. Volg het nieuws daarover flink omdat het een slechte ontwikkeling is voor het land en de bewoners in de boorgebieden. Bij ons redelijk in de buurt zou er een boorpunt zijn, idd heel dicht tegen dld aan.Maar heel erg offtopic :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:27

Morganlefay schreef:

Dat is erg mooi in theorie, maar in de praktijk.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:29

_sharonnn schreef:
Morganlefay schreef:

Dat is erg mooi in theorie, maar in de praktijk.. :(

Nope, er kleven een heleboel praktische zaken aan
Los van de eeuwige dijkverhogingen en onteigeningen. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:31

Ik lees dit allemaal met hele grote verbazing... :oo :oo Jeetje...het moet toch niet gekker worden, moest al 3x lezen of dat wel in NL was... :?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:35

Ik woon buiten het bevingsgebied, hoewel de bevingen wel steeds meer onze richting op komen. Ik ken genoeg mensen die hier voor geen goud weg zouden willen en zelf zit ik er ook niet op te wachten :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:36

Dat mensen zo'n last van die boringen hebben kan natuurlijk niet. Een veld windmolens, daar kun je nog met je ogen dicht langsrijden, maar als je niet eens veilig bent in je eigen huis...

Ik heb er niet zoveel verstand van dat ik met een degelijk alternatief kan komen maar dat opkopen vind ik eerlijk gezegd ook niet zo'n plan. Misschien leuk voor sommige mensen, maar je zult er inderdaad al je hele leven wonen en wie zegt dat je er iets soortgelijks voor in de plaats krijgt? En hoe zit het dan met werk en scholen? Wie zit er te wachten om een pleuris end te rijden naar zijn werk, al die rompslomp van een verhuizing, je thuis te leren voelen in een nieuwe omgeving?
Jeetje, het zijn geen beesten die je in een vrachtwagen propt en in een andere stal douwt...

Gut, je had de mensen hier moeten horen toen ze allemaal uit hun geliefde wijkje werden gezet vanwege asbest (lees: slopen en nieuwe duurdere huizen bouwen). En dan konden ze gewoon in de stad blijven wonen, inclusief oprotpremie van destijds 10.000 gulden (huurhuizen, men hoefde dus geen mensen uit te kopen, alleen maar te verhuizen). Zat daar destijds ook tussen, en al ben ik er niet op achteruit gegaan, het heeft toch best wel een impact. Moet er niet aan denken dat je zomaar uit je eigen stad of provincie wordt gezet.

En waar houdt inderdaad dat opkopen dan op als door extra boringen steeds grotere gebieden er last van krijgen? Je kunt echt moeilijk het halve land gaan afsluiten, daar is Nederland nou net effe te klein voor, wordt dan wel héél erg krap, met z'n allen in een paar provincies.

Voor een partij die zich DENK noemt vind ik het behoorlijk onnadenkend, hoor...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:41

Dammie schreef:
Denk vindt ook dat alle multiculti problemen op te lossen zijn door het woord allochtoon te verbieden.
Het zou consequenter zijn om aardbeving te verbieden als woord, dan los je dit probleem ook op :)

:j :')

jij begrijpt de politiek..Helaas weer een partij waar een groep op gaat stemmen waar je niet vrolijk van wordt..Sukkels.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:43

Belachelijk idee om die mensen als het ware weg te jagen. Stukje Nederland wat industrie wordt en daarna? Drenthe aan de buurt? Misschien moeten eens wat doen aan het aantal inwoners in NL ipv stukken onbewoonbaar maken. Denk alleen niet daar DENK daar aan denkt...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:47

Snooki schreef:
Belachelijk idee om die mensen als het ware weg te jagen. Stukje Nederland wat industrie wordt en daarna? Drenthe aan de buurt? Misschien moeten eens wat doen aan het aantal inwoners in NL ipv stukken onbewoonbaar maken. Denk alleen niet daar DENK daar aan denkt...

:\

Maak je niet druk, als de babyboomers sterven krijgen we vanzelf minder inwoners....maar of je daar op zit te wachten, dat is weer een ander verhaal.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:51

Yucca schreef:
Snooki schreef:

Maak je niet druk, als de babyboomers sterven krijgen we vanzelf minder inwoners....maar of je daar op zit te wachten, dat is weer een ander verhaal.

Ik denk dat, dat niet is wat er bedoelt wordt ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:53

Nee, dat weet ik :+ daarom juist.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:03

Morganlefay schreef:
Denk dat er in het begin toe ze met boren begonnen ergens in begin '60 nooit het vermoeden hebben gehad wat de gevolgen zouden zijn.
Nu heeft de techniek en kennis omtrent onttrekken bodemschatten veel nieuw inzicht gegeven in dit soort zaken.
Maar dat dat stel idioten nog steeds niet doorhebben dat zonne en(windenergie) schoner zijn. }>

Het punt is dat ze dat dus WEL wisten. Althans, er was 1 ingenieur die hiervoor gewaarschuwd heeft, en die hebben ze beschimpt en belachelijk gemaakt. Want dat kwam ze niet uit natuurlijk. Vlak voor zijn dood kon hij (helaas) zijn gelijk nog halen. Dat de gaswinning de oorzaak was van de aardbevingen is in het begin zelfs ontkent.

Het is al lang bekend: bij politiek Den Haag houdt Nederland bij Zwolle op te bestaan. Toen in de jaren 60 het Slochterenveld werd ontdekt heeft de politiek zich rijk gerekend. Het aardgas is voor een scheet en 3 knikkers (om er maar een Groningse uitdrukking tegenaan te gooien) verkocht aan het buitenland met langlopende contracten.
N-Nederland is gewoon wingewest voor politiek Den Haag. Het geld van de aardgaswinning gaat daarheen, en nu mogen we ook naar windmolens gaan kijken voor de randstad. Laat ze die dingen lekker daar neer zetten, ze hebben de energie daar ook nodig. Ook veel minder kabelverliezen :)* .

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:32

Als daar tegenover zou staan dat al die mensen kosteloos kunnen verhuizen en in hun nieuwe woonomgeving gewoon werk vinden en scholen voor de kinderen...

Maarja, dat zal wel niet :') Idioterie

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:45

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vorig jaar een gastcollege had van een meneer van GasTerra. Daar kwam deze vraag/opmerking ook naar voren: kunnen we niet gewoon heel Groningen uitkopen? Puur economisch gezien kan het makkelijk uit, gas brengt enorm veel op, veel meer dan wat het kost om een groot deel van Groningen uit te kopen. Maar deze meneer gaf ook aan dat dit vanuit ethisch opzicht natuurlijk totaal geen optie is. Hoewel mijn eerste reactie was "waarom niet?", ben ik de afgelopen tijd wel in gaan zien dat dit geen optie is. Voor mensen die hier al hun hele leven wonen is het huis zo veel meer waard dan slechts de vergoeding die ze krijgen. En als ik door Groningen fiets kan ik me nog steeds verbazen over de prachtige woningen en gebouwen, natuur en alle andere dingen. Ik ben laatst hier in het archief geweest en daar sta je ook weer versteld van de rijke historie van de omgeving en stad. Een stad als Groningen heb ik nog nergens anders gevonden, en dat zal ook voor veel mensen in de dorpjes gelden. Dus nee, dit is wat mij betreft absoluut geen optie en enorm zonde van de omgeving, die zoveel moois te bieden heeft!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:34

Yucca schreef:
Snooki schreef:

Denk je niet dat er nog meer plaats gebrek zou zijn als je 1 hele provincie weg haalt?
Weer geen plaats voor asielzoekers... zou zonde zijn

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:37

Hoor net op de radio dat er een debat bezig is. Als protest hebben een groep Groningers het Groningse volkslied gezongen. Normaal gesproken wordt het publiek direct verzocht om stil te zijn, maar de voorzitter heeft het dit keer laten gebeuren. Ben best wel nieuwsgierig wat eruit komt.

Over het uitkopen. Ik als Groninger zou er niet voor gaan. Ik heb mijn jeugd hier liggen, mijn vrienden wonen er, mijn familie woont er, ik heb mijn baan hier, mijn paard, alles.
Maar daarnaast, stel heel Groningen wordt uitgekocht, en het wordt een natuurgebied. Wat dan? Wat als het gas opraakt, wat als er echt een goede aardbeving komt, wat als de dijken stuk gaan. En dan zit je ook nog eens met de Eemshaven, hoe willen ze dat allemaal gaan verhuizen?, waar willen ze dat heen brengen?

Elke provincie in Groningen heeft zijn charmes, het zou zonde zijn als dat weg gegooid wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:11

Hoe ironisch... net een aardbeving gevoeld hier in Hoogezand. :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:16

De gaskraan open en alle dijken doorsteken. En dan gaan we allemaal in Zuid Limburg wonen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:16

KoudbloedKim schreef:
Hoe ironisch... net een aardbeving gevoeld hier in Hoogezand. :+

Heel ironisch, is er al wat nieuws van?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:24

Anne_GTI schreef:
De gaskraan open en alle dijken doorsteken. En dan gaan we allemaal in Zuid Limburg wonen.

En het was hier net zo lekker rustig :+

Even zonder grollen, mijn ouders wonen in Uithuizermeeden (naast Uithuizen), ook een dorp met bevingsschade. En ook een dorp waar iedereen zo vastgeroest zit als de pest. Met mensen die op hun zestiende verklaren nooit maar dan ook nooit weg te willen uit het dorp, en het nog menen ook. Echt niet dat je die mensen daar wegkrijgt, al gooi je er tien miljoen per persoon tegenaan :n