ElineS schreef:Ik ben ook voor dienstplicht, maar niet om de dreiging van de IS.
Ik vind dienstplicht voor vrouwen en mannen een prima idee, om op die manier iedereen van die leeftijd voor een korte periode hetzelfde behandelen en hetzelfde te laten beleven. Grote monden, arrogantie, laks- en luiheid worden niet getolereerd in het leger en ik denk dat dit een waardevolle les om te leren is voor velen. Want eerlijk, niet iedereen word perfect opgevoed, in allerlei standen en klasses. Je hebt veel die op de straat hangen, niets doen, geen opleiding, werkloos zijn, uitkering trekken, in de criminaliteit zitten, zowel Nederlanders als allochtonen. Je hebt die, die uit een fijn milieu komen, maar beschermd opgevoed. Ze kennen de klappen van de zweep niet en het moment dat het op zelfstandigheid uitkomt, vallen ze in een afgrond. Je hebt mensen met arrogantie, overal vandaan, die wel even mogen voelen wat 'hard leven' is voor een periode om wat nederigheid te leren.
Het is geen kant en klare oplossing voor alle problemen en voor alles en iedereen, maar ik denk dat verplichte diensplicht wel kan bijdragen aan het leven van jongeren die om op wat voor reden dan ook, niet alle normen en waarden die ze behoren te kennen, goed gebruiken en zichzelf en anderen in de maatschappij daarmee in de problemen brengen.
Dienstplicht bestaat niet alleen uit wapens en vechten. Het bestaat uit elke dag vroeg opstaan, je bed opmaken, routine, respectvol zijn tegen je meerdere, fysiek hard trainen etc. Dat zijn prima lessen.
En hoe zit het met de jongeren waar het wel goed mee gaat? Die wel manieren geleerd hebben, die wel hard hun best doen voor hun toekomst, die hun leven wel serieus nemen? Moet je die dan ook maar straffen met die "prima" lessen?
Vroeg opstaan, bed opmaken, routine, etc kan ik prima. Respectvol zijn tegen je meerdere geldt voor mij als vanzelfsprekend. Daar heb ik geen dienstplicht voor nodig