De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:33

ElineS schreef:
Ik ben ook voor dienstplicht, maar niet om de dreiging van de IS.

Ik vind dienstplicht voor vrouwen en mannen een prima idee, om op die manier iedereen van die leeftijd voor een korte periode hetzelfde behandelen en hetzelfde te laten beleven. Grote monden, arrogantie, laks- en luiheid worden niet getolereerd in het leger en ik denk dat dit een waardevolle les om te leren is voor velen. Want eerlijk, niet iedereen word perfect opgevoed, in allerlei standen en klasses. Je hebt veel die op de straat hangen, niets doen, geen opleiding, werkloos zijn, uitkering trekken, in de criminaliteit zitten, zowel Nederlanders als allochtonen. Je hebt die, die uit een fijn milieu komen, maar beschermd opgevoed. Ze kennen de klappen van de zweep niet en het moment dat het op zelfstandigheid uitkomt, vallen ze in een afgrond. Je hebt mensen met arrogantie, overal vandaan, die wel even mogen voelen wat 'hard leven' is voor een periode om wat nederigheid te leren.

Het is geen kant en klare oplossing voor alle problemen en voor alles en iedereen, maar ik denk dat verplichte diensplicht wel kan bijdragen aan het leven van jongeren die om op wat voor reden dan ook, niet alle normen en waarden die ze behoren te kennen, goed gebruiken en zichzelf en anderen in de maatschappij daarmee in de problemen brengen.

Dienstplicht bestaat niet alleen uit wapens en vechten. Het bestaat uit elke dag vroeg opstaan, je bed opmaken, routine, respectvol zijn tegen je meerdere, fysiek hard trainen etc. Dat zijn prima lessen.

En hoe zit het met de jongeren waar het wel goed mee gaat? Die wel manieren geleerd hebben, die wel hard hun best doen voor hun toekomst, die hun leven wel serieus nemen? Moet je die dan ook maar straffen met die "prima" lessen?
Vroeg opstaan, bed opmaken, routine, etc kan ik prima. Respectvol zijn tegen je meerdere geldt voor mij als vanzelfsprekend. Daar heb ik geen dienstplicht voor nodig ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:33

ElineS schreef:
Dienstplicht bestaat niet alleen uit wapens en vechten. Het bestaat uit elke dag vroeg opstaan, je bed opmaken, routine, respectvol zijn tegen je meerdere, fysiek hard trainen etc. Dat zijn prima lessen.

Geef iedereen tussen 17 en 45 een paard :') Vroeg opstaan/Bed opmaken? Check. Routine? Check. Fysiek hard werken? Check. En respectvol omgaan met je meerdere wordt dan maar 'respectvol omgaan met je paard'... :P
Laatst bijgewerkt door mairead op 08-02-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:35

mairead schreef:
@vuurneon: ik doelde met 'ontspoorde allochtonen' vooral op jongeren (al dan niet van buitenlandse afkomst) met een groot risico om te radicaliseren... Met alle Syrië-gangers in mijn achterhoofd. 6 Maanden Dienst is niet heel veel. Kan zo iemand in zo'n korte tijd werkelijk zijn denkbeelden veranderen of is het slechts een militaire training op kosten van de staat, waarna men naar het buitenland vertrekt om te vechten, als men dat daarvoor ook al (half) van plan was?

Geen idee... Ik vraag mij uberhaupt af of diegene door de keuring heen komen.

NatasjavE

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:43

Mijn werkgever zal een rolberoerte krijgen als ze dit invoeren. Stuk voor stuk je werknemers een halfjaar uit dienst. :')
En krijg ik in dat halve jaar dienstplicht dan het salaris wat ik van mijn werkgever krijg van de overheid?
Mwoh,...ik gok van niet.

Of als je net midden in je studie zit?
Krijg je dan een langstudeer boete?

Of alleen alle werkelozen?

Ik kan me voorstellen dat als de nood aan de man komt dat men zo iets weer invoert....maar alleen bij hoge nood vrees ik. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:43

__Sannne schreef:
ElineS schreef:
Ik ben ook voor dienstplicht, maar niet om de dreiging van de IS.

Ik vind dienstplicht voor vrouwen en mannen een prima idee, om op die manier iedereen van die leeftijd voor een korte periode hetzelfde behandelen en hetzelfde te laten beleven. Grote monden, arrogantie, laks- en luiheid worden niet getolereerd in het leger en ik denk dat dit een waardevolle les om te leren is voor velen. Want eerlijk, niet iedereen word perfect opgevoed, in allerlei standen en klasses. Je hebt veel die op de straat hangen, niets doen, geen opleiding, werkloos zijn, uitkering trekken, in de criminaliteit zitten, zowel Nederlanders als allochtonen. Je hebt die, die uit een fijn milieu komen, maar beschermd opgevoed. Ze kennen de klappen van de zweep niet en het moment dat het op zelfstandigheid uitkomt, vallen ze in een afgrond. Je hebt mensen met arrogantie, overal vandaan, die wel even mogen voelen wat 'hard leven' is voor een periode om wat nederigheid te leren.

Het is geen kant en klare oplossing voor alle problemen en voor alles en iedereen, maar ik denk dat verplichte diensplicht wel kan bijdragen aan het leven van jongeren die om op wat voor reden dan ook, niet alle normen en waarden die ze behoren te kennen, goed gebruiken en zichzelf en anderen in de maatschappij daarmee in de problemen brengen.

En hoe zit het met de jongeren waar het wel goed mee gaat? Die wel manieren geleerd hebben, die wel hard hun best doen voor hun toekomst, die hun leven wel serieus nemen? Moet je die dan ook maar straffen met die "prima" lessen?
Vroeg opstaan, bed opmaken, routine, etc kan ik prima. Respectvol zijn tegen je meerdere geldt voor mij als vanzelfsprekend. Daar heb ik geen dienstplicht voor nodig ;)

Hartstikke fijn dat jij en vele anderen dat wel doen ;). Natuurlijk zijn er genoeg jongeren die zich prima gedragen en hard werken aan een toekomst. Maar je kan als dienstplicht word ingevoerd geen onderscheid maken, want waar ligt dan de grens. Maak je onderscheid in opleiding? In afkomst? In wat? Daarnaast is het maar 6 maanden is het echt geen grote ramp om 6 maanden je leven op pauze te zetten.

@maireed: Ik ken genoeg mensen met een paard die verschrikkelijke onopgevoede kenau's zijn hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:46

ElineS, geen ramp om je leven 6 maanden op pauze te zetten? Hoe wil je dat in vredesnaam doen met je studie?
Als je een week mist door ziekte dan loop je al flink achter. :') Laat staan 6 maanden.. Daarnaast is het ook nog eens een hele test voor je relatie(s) met je familie/vriend/vrienden/gezin. Hoe wil je dit in laten passen in mensen die de volle tijd werken en/of studeren en/of huisdieren hebben? Moeten die dan zelf alles maar gaan regelen voor een onderkomen etc.?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:47

ElineS schreef:
__Sannne schreef:

Hartstikke fijn dat jij en vele anderen dat wel doen ;). Natuurlijk zijn er genoeg jongeren die zich prima gedragen en hard werken aan een toekomst. Maar je kan als dienstplicht word ingevoerd geen onderscheid maken, want waar ligt dan de grens. Maak je onderscheid in opleiding? In afkomst? In wat? Daarnaast is het maar 6 maanden is het echt geen grote ramp om 6 maanden je leven op pauze te zetten.

@maireed: Ik ken genoeg mensen met een paard die verschrikkelijke onopgevoede kenau's zijn hoor ;)

Daar kijk ik toch heel anders tegen aan. Denk niet dat ik mijn baas amused is als ik zeg dat ik de komende 6 maanden even niet kom. Denk zelfs dat hij gerust zal zeggen "blijf maar weg".
Zelfde geldt voor school "verplichte studievertraging" zit toch niemand op te wachten?

edit:

Maar denken de voorstanders ook echt dat dienstplicht werkt om "aso gedrag" te stoppen? Of zullen de aso's voor dat moment gewoon even alles slikken en daarna gewoon weer op zelfde voet verder gaan? Zodra er geen commandant meer is om je af te blaffen zullen denk ik veel mensen weer in zelfde eigen gewoontes vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:50

annebe schreef:
Als dit door word gevoerd, pak ik mijn spullen in en vertrek naar het buitenland met mijn gezin.

Nederland is een van de zeldzame landen zonder dienstplicht :+

In Zwitserland heb je niet eenmalig plicht maar moet je ieder jaar terugkomen. Je mag niet ontslagen worden voor, tijdens en na die periode en je loon loopt gewoon door (soort zwangerschapsverlof voor mannen).

Ik ben niet tegen dienstplicht zolang het maatschappelijk nuttig wordt ingezet. Niemand wordt daar slechter van hoor.
Dienstplicht staat niet gelijk aan uitzending naar Syrie.
En als ze het invoeren gaan ze echt geen 30 jarigen met gezin uit hun bed slepen hoor, niet gelijk beren zoeken zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-02-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:52

Als ik verplicht in dienst zou moeten zou ik dat denk ik niet trekken, ik zou er denk ik aan onderdoor gaan. Ik ben daar een veel te zacht ei voor. Ik denk niet dat iedereen er geschikt voor is en ook niet dat het voor iedereen nodig is. Ik functioneer prima, ben beleefd (meestal juist té), heb 2 studies afgerond, kan prima mijn leven vormgeven en heb zelfdiscipline, kortom; ik functioneer prima in de huidige maatschappij, en zou door een tijd in dienstplicht, zoals ik mijzelf ken, echt geen betere burger van worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:57

Dit moeten ze niet doorvoeren voor iedereen. Maar wel voor elk die met de politie in aanraking komt.
Geen haltstraf van 2 uurtjes prullen prikken want dat is alleen maar stoer.
Stuur die maar het leger in waar een grote mond niet getolereerd wordt.
En de jeugd die al wat ergers op de kerfstok hebben zoals zelfs al overvallen. Geen 6 maanden er plaatsen maar 2 jaar.

Laat de ouders ook maar in de buidel tasten want die zijn blijkbaar de standaard dingen vergeten bij het opvoeden dus mogen ze dat ook voelen.

Stuur alleen de raddraaiers dan weten zowel ouders als jeugd dat dit de consequentie kan zijn voor het gedrag en helpt het misschien preventief.
Zeker omdat ze dan zien dat mensen die zich wel gedragen er niet heen hoeven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:58

Vroeger kon het ook ;). De dienstplicht Ook al had je werk, studie etc. Daar werden wel oplossingen voor gezocht. Loon krijg je natuurlijk gewoon van het leger/overheid. En inderdaad, zoals word aangekaart, net zoals in Zwitserland, regelingen dat je voor, tijdens of na niet ontslagen kan worden.

De dienstplicht is trouwens niet afgeschaft in Nederland, zegt mijn vader. Maar de opkomstplicht wel. Pas in de jaren 90. Dit betekend dat elke man tussen bepaalde leeftijden nog gewoon dienstplichtig is. De opkomstplicht kan heel makkelijk weer in herstel worden gezet.

Dat wist ik zelf niet ook niet. Dacht dat dienstplicht was afgeschaft.

Van Wikipedia

Citaat:
Iedere man in Nederland tussen de 17 en 45 jaar oud heeft te maken met de dienstplicht. Sinds 1997 is echter de opkomstplicht opgeschort, wat betekent dat zolang de regering de opkomstplicht niet heractiveert dienstplichtigen zich niet hoeven te melden, en gewoon kunnen blijven leven in de burgermaatschappij. De dienstplicht is niet afgeschaft, en daarom worden dienstplichtigen nog ingeschreven. Als dit gebeurt ontvangt de dienstplichtige een dienstplichtbrief met daarin uitleg over de dienstplicht en de melding dat de dienstplichtige niet verplicht is tot opkomst.

Ik denk inderdaad dat het helpt om aso gedrag te minderen. Misschien niet bij iedereen en/of niet helemaal.. Maar ik denk wel dat 6 maanden van zoiets, heel veel invloed kunnen hebben op de gedachtegang van een jongere. Je leert er meer dan alleen afgeblaft worden door een commandant.

@Bruintje: Ik weet niet of ik me veilig zou voelen, met veel criminelen in het leger ;). Dienstplicht is geen strafkamp of straf en moet ook absoluut niet als zodanig gebruikt worden. Dienstplicht is er nog altijd om het land te kunnen beschermen in gevallen van nood.. Maar het is, vind ik, ook een fijn preventie middel voor probleemjongeren, daar het ze dingen aanleert waar ze wat aan hebben en waar ze hopelijk een les uit halen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:04

Sunrise_ schreef:
Als ik verplicht in dienst zou moeten zou ik dat denk ik niet trekken, ik zou er denk ik aan onderdoor gaan. Ik ben daar een veel te zacht ei voor. Ik denk niet dat iedereen er geschikt voor is en ook niet dat het voor iedereen nodig is. Ik functioneer prima, ben beleefd (meestal juist té), heb 2 studies afgerond, kan prima mijn leven vormgeven en heb zelfdiscipline, kortom; ik functioneer prima in de huidige maatschappij, en zou door een tijd in dienstplicht, zoals ik mijzelf ken, echt geen betere burger van worden.

Ik denk niet dat je door de psychische keuring zou komen, dan. Ik denk dat ik zelf ook te zacht/fragiel bevonden zou worden. :) Daarnaast kom ik waarschijnlijk niet door de fitheidstest heen: op zich niks mis met mij en een ijzersterke gezondheid, maar ben wel een lichtgewicht met een krakkemikkige knie en niet zoveel uithoudingsvermogen...

Het enige wat ik goed kan, is mensen besluipen. :+ }:) Ik kan heel stilletjes zijn als ik dat wil. Misschien moeten ze voor mij dan een plekje zoeken bij de spionage. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:05

Ze hebben ook nog eens net dat studieleenstelsel ingevoerd, en dan moet je even een half jaartje in dienst, terwijl we door de overheid de hele boel zelf moeten betalen. :') ammehoela, ze kunnen de boom in.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:07

eline
Die criminelen zijn nog geen doorgewinterd crimineel en ik denk dat door je ze uit hun omgeving haalt de kans om echt crimineel te worden verminderd.
Natuurlijk zullen schoffies het zien als strafkamp omdat ze nog nooit geleerd hebben wat fatsoenlijk gedrag is en alles voor elkaar hebben gekregen met een grote mond opzetten.
Maar ik denk niet dat hard studerende / werkende mensen dit moet laten doen.
Of pas als er echt gevaar dreigt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:07

Resistance schreef:
Ze hebben ook nog eens net dat studieleenstelsel ingevoerd, en dan moet je even een half jaartje in dienst, terwijl we door de overheid de hele boel zelf moeten betalen. :') ammehoela, ze kunnen de boom in.

Daarom krijg je er ook een minimumloon bij :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:10

bruintje123 schreef:
eline
Die criminelen zijn nog geen doorgewinterd crimineel en ik denk dat door je ze uit hun omgeving haalt de kans om echt crimineel te worden verminderd.
Natuurlijk zullen schoffies het zien als strafkamp omdat ze nog nooit geleerd hebben wat fatsoenlijk gedrag is en alles voor elkaar hebben gekregen met een grote mond opzetten.
Maar ik denk niet dat hard studerende / werkende mensen dit moet laten doen.
Of pas als er echt gevaar dreigt.

Maar dat zegt de overheid ook, pas als het voor de veiligheid echt vereist is dan laten ze de opkomstplicht weer ingaan. Dus ze doen het echt niet zomaar omdat de pvv weer eens wat heeft te piepen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:11

Ik vind het een goed idee (misschien ben ik de enige hier, don't shoot me). Alle mannen die ik ken die in dienst zijn geweest hebben het als een eye-opener gezien en kijken er positief op terug.

Mensen die echt niet wilden hadden trouwens ook wel hun manieren om er onderuit te komen. Ik zie het als een betaalde opleidingsplek waar je er achter kunt komen wat je wilt (terwijl je ook nog eens fysiek fitter wordt), volgens mij is dat precies wat veel jongeren nodig hebben.

Als de leeftijdsgrens hoger is en ik val er onder doe ik mee! Al hoop ik dan natuurlijk alsnog dat het nooit zo ver zal komen dat het nodig is om ten strijde te trekken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:13

Ik vind dat de pvv hier een goed idee heeft dat met wat bijschaven wel wat kan zijn.
Maar als PVV iets zegt is het bij sommige bij voorbaat niets.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:17

sallandval schreef:
Ik vind het een goed idee (misschien ben ik de enige hier, don't shoot me). Alle mannen die ik ken die in dienst zijn geweest hebben het als een eye-opener gezien en kijken er positief op terug.

Mensen die echt niet wilden hadden trouwens ook wel hun manieren om er onderuit te komen. Ik zie het als een betaalde opleidingsplek waar je er achter kunt komen wat je wilt (terwijl je ook nog eens fysiek fitter wordt), volgens mij is dat precies wat veel jongeren nodig hebben.

Als de leeftijdsgrens hoger is en ik val er onder doe ik mee! Al hoop ik dan natuurlijk alsnog dat het nooit zo ver zal komen dat het nodig is om ten strijde te trekken.

Ken er ook genoeg die er een flinke tik van hebben over gehouden. Het is gewoon niet zaligmakend.

Daarbij zullen de "doelgroepjongeren" het wellicht zo slim spelen dat ze bij voorbaat niet door de keuringen heen komen. Dan schiet het zijn hele doel ook voorbij.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:21

Ik zeg een goed idee voor klaplopers, criminelen en uitkeringtrekkers. Mensen met een goed toekomstperspectief lekker met rust laten.

Citaat:
Stuur alleen de raddraaiers dan weten zowel ouders als jeugd dat dit de consequentie kan zijn voor het gedrag en helpt het misschien preventief.
Zeker omdat ze dan zien dat mensen die zich wel gedragen er niet heen hoeven

Mee eens!
Laatst bijgewerkt door vencedor op 08-02-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:21

bruintje123 schreef:
Ik vind dat de pvv hier een goed idee heeft dat met wat bijschaven wel wat kan zijn.
Maar als PVV iets zegt is het bij sommige bij voorbaat niets.

Maar wat is er voor iets nieuws dan? De dienstplicht is nooit weggeweest immers. Ik vind het niet integratie bevorderderend door maar weer continu de allochtonen erbij te pakken in contact met allerlei nare zaken... Beetje buitenlander pesten.

Ik ben niet tegen dienstplicht of tegen een opvoedingstraining voor etters. Maar niet vanuit het idee van 'die enge allochtonen'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:22

vencedor schreef:
Ik zeg een goed idee voor klaplopers, criminelen en uitkeringtrekkers. Mensen met een goed toekomstperspectief lekker met rust laten.

Bedankt -O- ik krijg een ww en heb een wo diploma waar op dit moment weinig toekomst in zit, ook met dank aan de bezuinigingen en de crisis.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:23

Oké ik gok dat ik de gek van dit topic ben, ondanks mijn goede toekomstperspectief:
Ik zie het als een verbreding van mijn persoonlijke horizon. Dan kan ik eens kijken hoe geschikt ik ben en waarvoor. Voor hetzelfde geld vind ik het daar hartstikke leuk en wil ik daar blijven. Prima.

Ik wil wel even 'legaal' 6 maanden wisselen van job om te kijken waar ik nou goed in ben. En ik kan best wat extra discipline gebruiken, dus als ik naar mezelf kijk en naar mijn situatie zeg ik; lamakome!

Daarentegen begrijp ik best dat er legio redenen/ situaties zijn om het niet te willen of kunnen uitvoeren. Maar ik neem aan dat zo'n dienstplicht niet zonder regels ingevoerd wordt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:25

Een vraagje: wie moet het dan gaan doen als er niemand warm voor loopt om in dienst te gaan?

Ik persoonlijk vind het een goed idee.
Alleen mensen die lichamelijk wat mankeren en of te klein en tenger is, ik noem maar wat op, die worden dan vrijgesteld, want niet iedereen kan dat.........

Natuurlijk liever mensen die er voor willen gaan en die het graag zelf willen, maar als er onvoldoende van zijn.............dan moet het maar op deze manier...............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-02-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:26

Heel vroeger mocht je voor het leger ook niet homosexueel zijn toch? Genoeg verhalen gehoord over mannen die deden alsof om onder de dienstplicht uit te komen...