'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:47

wat jammer nou he, dat we de ongeboren kinderen niet even zelf kunnen vragen of ze in die situatie geboren willen worden Y;( zou toch handig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:50

listiglistje schreef:
Joolien schreef:
Ik zou zeggen ja, maar hoe verbied je dat?

Gewoon de A2 afsluiten :7

Ik ken zwakbegaafde ouders welke dito kinderen hebben gekregen,
kost de maatschappij klauwen vol met geld en de familie eromheen een hoop zorgen.

Dus ik zeg voorkomen en afsluiten die hap.....

Dus jij vind dat de maatschappij bepaald dat iemand zich verplicht moet laten opereren? Dat lijkt me nogal wat...?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:52

Citaat:
Ik vind dat je nooit het recht van kinderen mogen krijgen van iemand kan afpakken.

Kinderen krijgen is geen recht, daar moeten we als mensen eens vanaf stappen. Als het lukt mag je in je handjes knijpen en als het niet lukt dan moet je leren dat je nu eenmaal niet altijd alles kunt hebben wat je wilt, maar dat is weer een andere discussie.

Ik ben er op zich op voor om het te beperken voor mensen die het mentaal niet aankunnen, maar dan blijft het dus niet beperkt tot zwakzinnigen. Ik heb meerdere mensen in mijn directe omgeving die i.m.o. beter geen kinderen hadden kunnen krijgen, die krijgen een behoorlijke tik mee doordat ze zulke ouders hebben getroffen. Het nare is alleen dat het niet te realiseren is zonder risico op praktijken die weer veel te ver gaan. En mensen die op zich heel geschikt lijken, kunnen vervolgens compleet incapabel blijken te zijn, net als dat andersom het geval is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:53

listiglistje schreef:
Gillbo schreef:
waarom niet meer aandacht besteden aan goede educatie ipv te beslissen voor een ander

Hoe wil je dat doen?
Zulk soort mensen hebben veelal het IQ van een garnaal, zijn vaak erg kinderlijk
en leven in een hele andere wereld/omgeving, met 0 besef van de realiteit.

Als je zelf niet kunnen beslissen, zal een ander dat voor ze moeten doen!

Tja en wie is hier nu de domme.Je hebt duidelijk weinig kennis van de gehandicaptezorg
Met een iq van een garnaal(om even jou woorden te gebruiken die ik overigens van weing respect vind getuigen) is de kans op kinderen krijgen nihil
Juist de groep, veelal begeleid wonend, die krijgen een kindje.
En geloof het of niet maar ook mensen een lager iq kunnen leren...
Je moet al jong beginnen, uitleggen waar kinderen vandaan komen. Wat houd het in.
Er bestaan baby oefen poppen, laat ze daar mee oefenen. Die pop lijkt levensecht
Er zijn in de zorg al programma's hiervoor.
Ook ouders met een kind met een beperking moeten hier ook al in vooruit gaan denken, voor een kind 18 wordt.

Uitzonderingen heb je altijd maar ik denk met de juiste begeleiding erin maak je de kans zo klein mogelijk

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:55

Wendy schreef:
friesam schreef:
Als ik ouder of voogd van iemand was die niet in staat is zelf dit soort beslissingen te maken zou ik degene ook laten steriliseren.

Dan ben je in een situatie dat je het wel voor het zeggen hebt en de persoon kan de keuze zelf niet maken.

Zo werkt dat niet :n De regelgeving laat dat niet zomaar toe :n

Voor een 18e jaar werkt het wel zo.
Uiteraard doe je dit wel in goed overleg maar je kan ook een kant opsturen

Anoniem

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:58

Ja, ze mogen dit verbieden. Ga hier verder niet uitweiden over hoe en wat, mensen kunnen mij een pb sturen. Maar ik zit nu zelf in zo een situatie, niet als moeder zijnde, zeg ik er alvast even bij.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:00

Joolien schreef:
Dus jij vind dat de maatschappij bepaald dat iemand zich verplicht moet laten opereren? Dat lijkt me nogal wat...?

Nee dat zeg ik niet, ik noem alleen de gevolgen, wel lezen hè...ik vind wel dat de eigen ouders/voogd daarover moeten kunnen beslissen.

Beter voorkomen dan genezen zeg maar....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:03

Ik vraag me altijd af met deze discussie waar je een grens trekt. Want je kan ook zeggen van ouders die een (chronische) ziekte hebben, en de kans aanwezig is om dit aan hun kinderen door te geven, 'mogen zij wel kinderen krijgen gezien het leed wat ze een kind mogelijk aandoen' Lastige discussie waar je niet zomaar een eenduidig antwoord op kan geven.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:04

@gilbo, maar waarom moet je dat willen, als er al zoveel begeleiding bij komt kijken voordat er überhaupt een kind is, de zorg staat al zo onder druk, er kan al zoveel niet meer, moet je het dan echt nog verder onder druk willen zetten? Nogmaals, het krijgen van een kind is geen recht :n.

Het zou goed zijn dat mensen eerst uitvoerig psychologisch onderzoek krijgen voordat ze aan kinderen beginnen, maar dat is gewoon niet haalbaar. Misschien een nieuwe regeling instellen om sowieso iedereen met een jaar of 13 een spiraaltje te geven, heb je ook geen zwangerschappen onder de 18 meer }>)

@sleeper, ik vind dat ook dingen die echt serieus meegenomen zouden moeten worden. Je zadelt je kind dan willens en wetens al op met een trauma (is het niet omdat ze zelf een aandoening krijgen, dan wel omdat ze een ouder hebben die ernstig ziek is of vroegtijdig overlijdt), dat hakt er behoorlijk in. Snap niet waarom je dat je kind zou willen aandoen
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 22-01-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:05

Ja, in plaats van 'vruchtbaar tot ingrijpen' zou je er ook 'onvruchtbaar tot ingrijpen' van kunnen maken.

Nooit haalbaar natuurlijk, maar wel een interessante denkwijze.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:06

Mensen iemand die zwakbegaafd is kan je niet vergelijken met het down syndroom. Lees je eerst eens in voordat je oordeeld. Een zwakbegaafde is een persoon met een iq tussen de 60 en 80. Dat is wat anders als een geestelijk gehandicapte of iemand met een sydroom van down.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:08

An sich vind ik dit een logische oplossing. Verbieden dat zwakbegaafden een kind mogen krijgen. Echter:
Hoe ga je dit meten? Stel je een bepaalde grens qua IQ? Staat er ook een straf op wanneer een zwakbegaafde wel een kind krijgt? Wat als een van de ouders maar zwakbegaafd is?
Ik vraag me af of het niet in strijd met Artikel 11 onaantastbaarheid lichaam.
Komt er uiteindelijk op neer dat je zelfbeschikking hebt over je lichaam, neem aan dat dat niet
ongeldig is wanneer je zwakbegaafd bent. Volgens mij ben je dan namelijk gewoon handelingsbekwaam.

De gedachte erachter snap ik heel goed, alleen de juridische uitvoering lijkt me erg ingewikkeld. Wel interessant! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:13

Volgens mij weten we gerust het verschil wel tussen de 2, maar het zou niet verkeerd zijn om ook de zwakbegaafden mee te pakken in het verhaal, evenals de verslaafden en bepaalde psychische problemen.

Juridisch houdt het ook geen stand ben ik bang :n. Maar eigenlijk zou het wel goed zijn als er wat beter over nagedacht werd :j.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:14

Kermis schreef:
Mensen iemand die zwakbegaafd is kan je niet vergelijken met het down syndroom. Lees je eerst eens in voordat je oordeeld. Een zwakbegaafde is een persoon met een iq tussen de 60 en 80. Dat is wat anders als een geestelijk gehandicapte of iemand met een sydroom van down.

Wat maakt het uit? Het gaat toch om mensen die niet in staat zijn correct een kind op te voeden.

Of dat nou iemand is met down syndroom, een iq van 61 of iemand die door een ongeluk hersenbeschadiging heeft opgelopen.

We zijn in deze discussie nou eenmaal al iets verder gekomen dan alleen de titel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:16

Hypo, ik bedoel juist voorlichting om zwangerschap te voorkomen, aangepast op niveau.Iemand dwingen tot sterilisatie kan nl niet maar educatie wel!!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:22

Amaris schreef:
Kermis schreef:

Wat maakt het uit? Het gaat toch om mensen die niet in staat zijn correct een kind op te voeden.

Of dat nou iemand is met down syndroom, een iq van 61 of iemand die door een ongeluk hersenbeschadiging heeft opgelopen.

We zijn in deze discussie nou eenmaal al iets verder gekomen dan alleen de titel.

Dat maakt dus wel uit. Je kan mensen niet generalliseren. Iedereen is anders en heeft een andere hulpvraag en zijn eigen problemen. Ik vraag me bij de meeste reacties af of die mensen zelf ervaring hebben met zwakbegaafden oid. Ik namelijk wel opleidng etc). En sommige zijn beter voor hun kinderen dan "normale ouders" en gewoon correct opgevoed. Wand dat is wat het is. Het is net hoe je ouders je grootbrengen als zwakbegaafd kind.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:22

Gillbo schreef:
Hypo, ik bedoel juist voorlichting om zwangerschap te voorkomen, aangepast op niveau.Iemand dwingen tot sterilisatie kan nl niet maar educatie wel!!

Voorlichting voorkomt geen zwagerschap, hooguit kun je wat besef bijbrengen.

Je moet eens weten hoeveel ongewenste of juist gewenste zwagerschappen er zijn,
deze mensen (zowel gezond als met een beperking) hebben allemaal voorlichting gehad.

Sexuele driften (hormonen) zijn er nu eenmaal...vaak denkt men dan niet meer zo helder na op het moment supreme :o en al helemaal niet over de gevolgen...

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:24

Heb het topic grotendeels doorgelezen en vind het een interessante discussie.

Persoonlijk vind ik dat kinderen krijgen een voorrecht is, dat alleen degene die er echt 100% zelf verantwoordelijk voor kunnen zijn en op rechtmatige manier hun kind zullen opvoeden moeten hebben. Toch is het lastig zwakbegaafde/criminelen/verslaafde etc. dit te verbieden. Zomaar iemand steriliseren vind ik onethisch, ook als diegene er zich niet van bewust zou zijn. Verplichte anticonceptie zou ik dan wel een voorstander voor zijn, denk ik... blijft erg lastig. De rechten van het kind en de rechten van de eventuele ouder spreken elkaar nog al tegen. Toch denk ik dat de rechten van het kind hier voor gaat.

Edit: het voorbeeld van mensen die dagelijks zorg nodig hebben en niet zichzelf kunnen onderhouden en dus ook niet voor een kind zouden kunnen zorgen vind ik een goeie. Wiens kind wordt het dan? In mijn mening een kind van de verzorgingsstaat.
Laatst bijgewerkt door Tutti_Frutti op 22-01-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:24

Die voorlichting is er al bij de 'gewone' kinderen op de middelbare school e.d. daar werkt het al niet of nauwelijks :n. Hoe wil je dat dan bij zwakbegaafden en gehandicapten aan het verstand peuteren?
Als ik er zo over nadenk begin ik mijn eerder genoemde grapje niet eens zo gek te vinden, verplichte anticonceptie (dus spiraaltje), sowieso tot het 18e jaar en in geval van psychische, verstandelijke problemen etc. dat verlengen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:30

Ik ben zelf een moeder met een kind die een algehele achterstand heeft (zwakbegaafd dus) en ik schrik erg van sommige dingen die hier gezegd worden.
Verstand van een garnaal????? sorry maar kan het kind er wat aan doen dat het zo geboren is???? nee.
Mijn dochter is nu bijna acht maar funcioneert als een kind van drie.
Als mijn dochter in de toekomst een kindje wil dan sta ik haar bij.
Hoe moeilijk het zal worden maar zij heeft net zoveel recht op het krijgen van kinderen als een gezond persoon.
Ik zal er dan ook alles aan doen om haar (eventueel man) en het kind (eren) te begeleiden.
En ja het zal bloed zweet en tranen kosten en misschien veel geld maar ik gun mijn kind haar geluk en zal haar daar bij helpen zoveel als nodig is en meer.

Omdat dus een vrouw of man zwakbegaafd is mag het dus geen kinderen krijgen???

Wie zijn wij om daar over te oordelen????

Ze moesten eens wat minder geld naar het buitenland sturen en hier wat meer gaan gebruiken voor de mensen want hoe minder geld naar het buitenland hoe meer geld hier voor bijv zorg van ouderen en mensen (kinderen) met een beperking en dus betere begeleiding voor dit soort dingen.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:32

hyppolyte schreef:
Die voorlichting is er al bij de 'gewone' kinderen op de middelbare school e.d. daar werkt het al niet of nauwelijks :n. Hoe wil je dat dan bij zwakbegaafden en gehandicapten aan het verstand peuteren?
Als ik er zo over nadenk begin ik mijn eerder genoemde grapje niet eens zo gek te vinden, verplichte anticonceptie (dus spiraaltje), sowieso tot het 18e jaar en in geval van psychische, verstandelijke problemen etc. dat verlengen.

maar de voorlichting die kinderen op school krijgen vind ik ook niet echt goed hoor, iniedergeval niet wat ik heb gehad. er werd een beetje verteld hoe die organen er een beetje uit zien, en er werd een beetje gekloot met een condoom. maar verder niet veel. van die voorlichting leer je niet wat voor verantwoordelijkheden er allemaal komen van kinderen krijgen

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:38

Ergens denk ik dat het verplicht stellen van een iq-test/psychologische test voordat iemand aan kinderen mag beginnen helemaal niet zo slecht zou zijn. Het zou kinderleed verminderen, de druk op de zorg zou afnemen en overbevolking tegengaan. Ik vind dan wel dat je het dus verder moet trekken dan alleen zwakbegaafden en geestelijk gehandicapten.
Hopelijk kunnen geestelijke beperkingen in de toekomst echter helemaal voorkomen worden, zodat het over een aantal jaar geen issue meer is.

Niet helemaal relevant, maar van mij mogen ze wel per direct gaan beginnen met het testen op mensen die een dier aan willen schaffen. Het nemen van een dier is geen basisbehoefte in tegenstelling tot voortplanting.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:40

Citaat:
Verstand van een garnaal????? sorry maar kan het kind er wat aan doen dat het zo geboren is???? nee.
Mijn dochter is nu bijna acht maar funcioneert als een kind van drie.

Nee het kind kan er niks aan doen, maar jij als ouder kunt er dan vervolgens wel wat aan doen dat het volgende generatie dat niet ook zal zijn en dat ie daar ook niet de gevolgen van hoeft te dragen. Want jij gunt je dochter haar geluk, maar ik hoop dat je ook denkt aan je kleinkind en niet alleen maar aan je dochter of jezelf.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:41

Voortplanten is ook allang geen basisbehoefte meer, het is hooguit nog een instinctieve drang, maar de noodzaak is er al jaren niet meer :n.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:44

ik denk daar inderdaad ook aan mijn kleinkind bij.
Zoals ik al zei ik zal haar in alles bijstand mocht dat nodig zijn en zij en kleinkind zullen alle hulp krijgen van mij en mijn man, het kleinkind zal dus niets te kort komen en normaal opgevoed worden zoals elk mens doet. Het hoeft ook niet te zeggen dat haar kind ook zwakbegaafd zal worden want zij is in principe kern gezond (we hebben haar van top tot teen laten onderzoeken) ze heeft dus alleen de achterstand. We weten nog niet hoe dit gaat bijtrekken in de toekomst, misschien niet misschien wel maar dat is een zorg voor later.