Ess_Ramona schreef:Ik denk wel dat het veel studenten weerhoudt om door te leren, wat nu geen probleem is, want Nederlanders hebben over het algemeen een hoge opleiding, waardoor de banen met lage opleidingen schaarser worden.
Voor mensen die niet veel verdienen vind ik het minder.. Op kamers, schoolgeld, boeken, evt nieuwe laptop voor school is duur zat.
Het is wel erg dom om vanwege een lening niet te gaan studeren. Je kunt genoeg lenen, de rente is superlaag, je kunt een baantje zoeken. Het is echt niet dat je een groot probleem hebt als je een beetje schuld opbouwt. Ook al is het in totaal 20.000 euro. Je mag er ook weer zo'n 20-25 jaar over doen om het af te lossen, dus je hoeft er geen droog brood om te eten.
Daarnaast vind ik het een prima oplossing om studenten meer verantwoordelijkheid te laten voelen. Iets minder bier, iets meer studie. Als je hier ziet wat studenten maandelijks aan bier uitgeven (100-200 euro) dan vraag ik me echt af waar je prioriteiten liggen. Maar dat zijn waarschijnlijk de studenten die het hardst mekkeren dat het allemaal zo zwaar en duur is.
En het is ook niet voor het eerst dat een dergelijke regeling ingaat. Hoe dacht je dat het 30 jaar geleden was?
Niet dat het veel uitmaakt voor mijn mening, maar ik studeer nu en krijg er in de master nog twee jaar mee te maken.