Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:17

Makkelijk om te zeggen dat de eisen met betrekking tot die lening soepel zijn.
Ik vind het niet normaal om een lening te hebben, maar dat is mijn mening.
Voor dit stelsel werd voor mijn gevoel ook aangemoedigd om een lening te nemen.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. :)

En in Groningen is het niet yolo lang leve de lol.. Waar slaat dat op?!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:18

_sharonnn schreef:
Jildau schreef:
Dan kregen ze dus een uitwonende beurs. Wanneer jij je studie, je verzekeringen, je huur, gas/water/licht, boodschappen etc allemaal zelf moet betalen houd je geen geld over (van stufi) om luxe dingen te gaan doen. Dat bestaat gewoon niet. Dan werk je er veel bij, betalen je ouders bepaalde dingen of wat dan ook.

Dat dacht ik niet, ik ken een thuiswonende student die €400 in de maand krijgt..

Hmmm okee dan is het een ander geval. Ik ken wel mensen die zoveel kregen, maar dan verdienden de ouders echt weinig en moeten ze dus zelf alles betalen. Bij mij was het zo dat de mensen met goed verdienende ouders maar iets van €70 kregen op MBO en €90 op HBO.

_xManadisx_

Nikkay schreef:

Maar wat nou als je in april je bachelor hebt, dan inschrijft voor je master op duo, maar pas kan starten in september?[/quote]

Dat is een hele goede vraag. Dan zou je even op de site van DUO moeten kijken, daar heb ik het antwoord ook gevonden. Maar vind het erg onduidelijk allemaal.[/quote]

Als ik weer thuis ben geef ik ze even een belletje :)

FelineNanet

Furrow schreef:
MarlindeRooz schreef:
Als je kijkt naar die steden zoals Groningen, waar studenten yolo lang leven de lol 8 jaar studeren, en dan nog dik ontvangen van de overheid en paps en mams. Misschien krijgen die wat meer motivatie als ze moeten lenen haha. Het zou voor mij wel een motivatie zijn. :j

De Nederlandse kennissen die hier op de universiteit zitten hebben geen extra motivatie nodig.
Lijkt mij een rare denkwijze, dat je gemotiveerd wordt omdat je met extra studieschuld zit.
Denk dat het juist demotiverend werkt, zeker bij lange studies waar je niet rijk van wordt.

Ik vind het eerlijk gezegd ook eerder demotiverend.
'Lekker afstuderen' is het dan niet meer, want dan komt je schuld eraan :+

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:19

Ik snap dat het voor veel lastig is omdat we uit een periode van stufi komen. Maar dit is eigenlijk alleen maar een luxe positie, toen mijn moeder studeerde kregen de studenten helemaal niks. We zijn dus met z'n allen erg verwend met de stufi, dat het systeem nu weer wat soberder wordt is in mijn ogen heel normaal!

Palmera

Als iemand i.p.v verder studeren een eigen bedrijfje wil beginnen zal hij/zij dat ook zelf moeten financieren. Weet weten allemaal dat de banken tegenwoordig niet happig meer zijn op jonge ondernemers.
Dus waarom moet de ondernemer wel zelf geld neer leggen(veelal zonder lening, wanneer met is de rente hoog) en zou dat voor de student dan niet kunnen? En vergis je niet: de ondernemer mag ook per direct beginnen met het spekken van de staatskas in de vorm van belasting.
Ik ben het er dus mee eens. We weten ook allemaal dat zeer veel studenten niet serieus bezig zijn op kosten van de staat. Moeten wel daar dan maar allemaal aan mee betalen?

Lous

Janine1990 schreef:
Lous schreef:
Dat stukje over minimum loon... Helaas is de werkelijkheid anders.
Werkgevers nemen toch liever iemand aan die het minste salaris vraagt.

Werkgevers nemen iemand aan die goed in zijn werk is... En als je een bedrijf hebt dat zich heeft verbonden aan een CAO dan gaan die echt niet onder CAO zitten hoor :P

Natuurlijk heeft elk bedrijf een CAO. Maar als beide mensen goed zijn en A vraagt het minimum van het loon wat in de CAO beschreven staat en B veel meer. Dan gaan ze toch echt veel A.

MarlindeRooz

Furrow schreef:
MarlindeRooz schreef:
Als je kijkt naar die steden zoals Groningen, waar studenten yolo lang leven de lol 8 jaar studeren, en dan nog dik ontvangen van de overheid en paps en mams. Misschien krijgen die wat meer motivatie als ze moeten lenen haha. Het zou voor mij wel een motivatie zijn. :j

De Nederlandse kennissen die hier op de universiteit zitten hebben geen extra motivatie nodig.
Lijkt mij een rare denkwijze, dat je gemotiveerd wordt omdat je met extra studieschuld zit.
Denk dat het juist demotiverend werkt, zeker bij lange studies waar je niet rijk van wordt.

Dan moet je dat soort studies niet gaan doen. :+

Ik ken er meer dan genoeg hoor, die lekker student zijn en verder niks.

Ik zeg steden ZOALS Groningen, waar die studentenverenigingen actief zijn. De echte studentensteden :=

Ik vind het niet normaal dat de overheid jouw studie betaald, jij wil toch een goede baan later. :?

En zo'n schuld houd in dat je maar 40 euro per maand aflost oid.

kohtje

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:20

Wat kost een gemiddelde studie eigenlijk?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:20

Anne_bor schreef:
Ik snap dat het voor veel lastig is omdat we uit een periode van stufi komen. Maar dit is eigenlijk alleen maar een luxe positie, toen mijn moeder studeerde kregen de studenten helemaal niks. We zijn dus met z'n allen erg verwend met de stufi, dat het systeem nu weer wat soberder wordt is in mijn ogen heel normaal!

Dat vind ik een rare redenering, er zijn namelijk ook genoeg landen waarin studeren veel goedkoper is of zelfs gratis (en dat is vaak zelfs van betere kwaliteit, denk aan Scandinavische landen)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:20

Anne_bor schreef:

En dan kom je weer uit dat studeren alleen voor de rijke is. Net zoals me moeder die kon toen niet studeren

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:21

Ik vind het heel jammer dat de basisbeurs is afgeschaft, van mij had die gewoon mogen blijven bestaan.

Maar... ik vind dat hier wel heel erg veel zwartkijkers zijn. Als jij wilt studeren, dan zorg je dat je kunt studeren. Als je dan bij moet lenen, so be it, maar dan doe je uiteindelijk wel iets waar jij gemotiveerd voor bent. Ik heb zelf ook een lening en zo lang je het niet te gek maakt valt het echt heel erg mee wat je terug moet betalen iedere maand. Leuk is anders, maar er valt echt wel mee te leven.
Als je ouders niets betalen betekent het vaak dat je langer thuis blijft wonen. Maar dat doe je dan wel voor je eigen toekomst, zodat je uiteindelijk kunt doen wat je zelf graag wilt.

Dus, kies een studie waar je later ook werk in kunt vinden, ga er voor, leen bij als het moet, werk hard en dan is het echt allemaal wel te doen.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 21-01-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:21

Ik ben ook echt niet yolo en lang leve de lol, ga nooit uit, maar heb wegens omstandigheden wel uitloop. En ik heb daardoor nu een probleem.

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:24

Fiffill schreef:
Anne_bor schreef:

Dat vind ik een rare redenering, er zijn namelijk ook genoeg landen waarin studeren veel goedkoper is of zelfs gratis (en dat is vaak zelfs van betere kwaliteit, denk aan Scandinavische landen)

En dus moeten wij dat ook doen? Is ook een rare redenering. Als jij wil studeren moet je ervoor zorgen dat dit kan, dan moet je misschien in een stad dichtbij en thuis blijven wonen, so be it.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:26

Lous schreef:
Natuurlijk heeft elk bedrijf een CAO. Maar als beide mensen goed zijn en A vraagt het minimum van het loon wat in de CAO beschreven staat en B veel meer. Dan gaan ze toch echt veel A.

Even beter informeren voordat je me dergelijke uitspraken komt, je zit er geheel naast. Niet elk bedrijf heeft een CAO verplichting... Even Googlen :) Site van de RO geeft duidelijkheid.

Daarbij komt het niet vaak voor dat een starter kan onderhandelen over het loon, omdat er nog geen ervaring aanwezig is. Na het HBO kom je ook vaak in een juniorpositie. Loononderhandelingen zijn wel vaak van toepassing op ervaren mensen. En ja, dan gaat een bedrijf heel kritisch kijken naar de ervaringen versus de loonvraag en dat wat zij de persoon kunnen bieden. Maar ik geloof niet dat een dergelijke persoon onder het minimum gaat zitten :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:26

Ess_Ramona schreef:
Ik denk wel dat het veel studenten weerhoudt om door te leren, wat nu geen probleem is, want Nederlanders hebben over het algemeen een hoge opleiding, waardoor de banen met lage opleidingen schaarser worden.

Voor mensen die niet veel verdienen vind ik het minder.. Op kamers, schoolgeld, boeken, evt nieuwe laptop voor school is duur zat.

Het is wel erg dom om vanwege een lening niet te gaan studeren. Je kunt genoeg lenen, de rente is superlaag, je kunt een baantje zoeken. Het is echt niet dat je een groot probleem hebt als je een beetje schuld opbouwt. Ook al is het in totaal 20.000 euro. Je mag er ook weer zo'n 20-25 jaar over doen om het af te lossen, dus je hoeft er geen droog brood om te eten.

Daarnaast vind ik het een prima oplossing om studenten meer verantwoordelijkheid te laten voelen. Iets minder bier, iets meer studie. Als je hier ziet wat studenten maandelijks aan bier uitgeven (100-200 euro) dan vraag ik me echt af waar je prioriteiten liggen. Maar dat zijn waarschijnlijk de studenten die het hardst mekkeren dat het allemaal zo zwaar en duur is.

En het is ook niet voor het eerst dat een dergelijke regeling ingaat. Hoe dacht je dat het 30 jaar geleden was?

Niet dat het veel uitmaakt voor mijn mening, maar ik studeer nu en krijg er in de master nog twee jaar mee te maken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:27

femke27 schreef:
Als iemand i.p.v verder studeren een eigen bedrijfje wil beginnen zal hij/zij dat ook zelf moeten financieren. Weet weten allemaal dat de banken tegenwoordig niet happig meer zijn op jonge ondernemers.
Dus waarom moet de ondernemer wel zelf geld neer leggen(veelal zonder lening, wanneer met is de rente hoog) en zou dat voor de student dan niet kunnen? En vergis je niet: de ondernemer mag ook per direct beginnen met het spekken van de staatskas in de vorm van belasting.
Ik ben het er dus mee eens. We weten ook allemaal dat zeer veel studenten niet serieus bezig zijn op kosten van de staat. Moeten wel daar dan maar allemaal aan mee betalen?

Omdat jij er in dit geval ook voor zou kunnen kiezen om "gewoon" onder een baas te werken, hebt meer keuze.
Een student heeft eigenlijk maar beperkte keuze met dit systeem:
- studeren onder niveau met behoud ban beurs
- niet studeren
- lenen en dan hopen dat je na je studie een baan krijgt om t af te betalen

Marlinde_rooz
Ik vind dat persoonlijk erg kort door de bocht. Ik studeer in Groningen en van school uit word je wel degelijk achter de broek aan gezeten om je diploma in 4 jaar te halen. Wat denk je van het aantal punten dat je in t eerste jaar moet halen om überhaupt door te mogen? En in t tweede jaar je P halen je laatste kans is om door te mogen. Dat jij vervolgens studievertraging oploopt, dat komt voor eigen rekening, want je hebt, naar mijn weten, 4 jaar recht op stufi.
En sommige ouders kunnen het betalen voor hun kinderen, ik ben ook zo 1, waarom niet? Ik ben erg blij dat ik de kans krijg om te studeren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:27

kohtje schreef:
Wat kost een gemiddelde studie eigenlijk?

Ik betaal nu bijna 2000 per jaar aan schoolgeld. Studie is meestal 4 jaar. Daarbij komen de boeken, eventueel laptop, verplichte excursies enzovoorts.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:29

_sharonnn schreef:
femke27 schreef:

Omdat jij er in dit geval ook voor zou kunnen kiezen om "gewoon" onder een baas te werken, hebt meer keuze.
- niet studeren

Marlinde_rooz
Ik vind dat persoonlijk erg kort door de bocht. Ik studeer in Groningen en van school uit word je wel degelijk achter de broek aan gezeten om je diploma in 4 jaar te halen. Wat denk je van het aantal punten dat je in t eerste jaar moet halen om überhaupt door te mogen? En in t tweede jaar je P halen je laatste kans is om door te mogen. Dat jij vervolgens studievertraging oploopt, dat komt voor eigen rekening, want je hebt, naar mijn weten, 4 jaar recht op stufi.
En sommige ouders kunnen het betalen voor hun kinderen, ik ben ook zo 1, waarom niet? Ik ben erg blij dat ik de kans krijg om te studeren.

Vind je die 40 of 45 ECS van het eerste jaar dan echt zoveel? Als je netjes je programma volgt, dan kan iedereen gewoon 55-60 ECS per jaar halen. Helaas is de motivatie van velen niet zo goed en de eigen verantwoordelijkheid ook nog niet genoeg ontwikkeld.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:29

Telt dit nou wel of niet voor mbo? Ik zit nu in het eerste jaar van een mbo studie, maar ik ga waarschijnlijk in september een andere opleiding doen? Telt dit dan ook voor mij?

Daarbij vind ik het allemaal onzin, ik woon alleen met mijn moeder en die verdient echt geen vetpot, ik zelf heb wel een bijbaan maar dat is nou ook niet veel zegmaar... Omdat ze bij mij gaan kijken naar de inkomsten van mijn ouders samen zou ik geen recht hebben op een aanvullende beurs, en dan zou ik dus tot mijn 56e vast zitten aan een studieschuld? Ik vind het echt belachelijk.

marlinderooz, ik ben het absoluut niet met je eens. Ik vind het namelijk wel normaal dat de overheid (een deel van) mijn studie betaald, aangezien mijn mama dit niet kan betalen. Misschien heb jij daar dan meer geluk mee, maar ik verdien echt niet rond de 1500 per jaar!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:31

demo_love schreef:
Ess_Ramona schreef:
Ik denk wel dat het veel studenten weerhoudt om door te leren, wat nu geen probleem is, want Nederlanders hebben over het algemeen een hoge opleiding, waardoor de banen met lage opleidingen schaarser worden.

Voor mensen die niet veel verdienen vind ik het minder.. Op kamers, schoolgeld, boeken, evt nieuwe laptop voor school is duur zat.

Het is wel erg dom om vanwege een lening niet te gaan studeren. Je kunt genoeg lenen, de rente is superlaag, je kunt een baantje zoeken. Het is echt niet dat je een groot probleem hebt als je een beetje schuld opbouwt. Ook al is het in totaal 20.000 euro. Je mag er ook weer zo'n 20-25 jaar over doen om het af te lossen, dus je hoeft er geen droog brood om te eten.

Daarnaast vind ik het een prima oplossing om studenten meer verantwoordelijkheid te laten voelen. Iets minder bier, iets meer studie. Als je hier ziet wat studenten maandelijks aan bier uitgeven (100-200 euro) dan vraag ik me echt af waar je prioriteiten liggen. Maar dat zijn waarschijnlijk de studenten die het hardst mekkeren dat het allemaal zo zwaar en duur is.

En het is ook niet voor het eerst dat een dergelijke regeling ingaat. Hoe dacht je dat het 30 jaar geleden was?

Niet dat het veel uitmaakt voor mijn mening, maar ik studeer nu en krijg er in de master nog twee jaar mee te maken.

Dom vind je dat dom ja? Bier of wijntje ho maar voor mij niet. Ik mekker ook maar al dat feesten etc doe ik allemaal
Niet. Ik ga nooit uit altijd een serieuze student geweest. Op dit moment werk ik met kredieten en ik vind het niet normaal om een schuld te hebben. Altijd in je gedachten hebben dat je niet iets leuks kan gaan doen omdat je elke maand die kosten er nog bij hebt. Daarbij heb ik zelf nog ook een bedrijf. Daar krijg ik heus niet hogere inkomsten van.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:31

In ieder geval; ik hoor het genoeg om mij heen. Dat mensen niet de baan krijgen omdat iemand anders meer salaris vraagt.En zelfs starters onderhandelen over het loon.
Waarom zouden bedrijven ook een duurder iemand aannemen als ze hetzelfde kunnen krijgen voor minder?
Daarnaast is het helaas nog steeds zo dat veel afgestudeerden niet aan de bak komen omdat ze nog geen ervaring hebben. Zit hier ook al zes jaar met een waardeloos diploma waarmee ik niet aan de bak kom ivm geen ervaring. Terwijl ik er genoeg kanten mee op kan.
Laatst bijgewerkt door Lous op 21-01-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:32

demo_love schreef:
_sharonnn schreef:
- niet studeren

Marlinde_rooz

Vind je die 40 of 45 ECS van het eerste jaar dan echt zoveel? Als je netjes je programma volgt, dan kan iedereen gewoon 55-60 ECS per jaar halen. Helaas is de motivatie van velen niet zo goed en de eigen verantwoordelijkheid ook nog niet genoeg ontwikkeld.

Nee dat vind ik niet en dat zeg ik ook niet toch?
Het behalen van die punten is wel een manier om de rotte appels eruit te halen die niet t programma braaf volgend e.d.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:32

Dus als je nu aanvullende beurs krijgt, krijg je gewoon stufi?
Dan zou m'n zusje gewoon stufi krijgen als ze van studie wisselt.
Ik was niet van plan om van studie te wisselen, dus ik zit safe :evaw:

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:33

Lous schreef:
In ieder geval; ik hoor het genoeg om mij heen. Dat mensen niet de baan krijgen omdat iemand anders meer salaris vraagt.En zelfs starters onderhandelen over het loon.
Waarom zouden bedrijven ook een duurder iemand aannemen als ze hetzelfde kunnen krijgen voor minder?
Daarnaast is het helaas nog steeds zo dat veel afgestudeerden niet aan de bak komen omdat ze nog geen ervaring hebben. Zit hier ook al zes jaar met een waardeloos diploma waarmee ik niet aan de bak kom ivm geen ervaring. Terwijl ik er genoeg kanten mee op kan.

Ja inderdaad, de 1ne na de andere afwijzing geen ervaring dit, geen ervaring dat. Hoe krijg je dan ooit ervaring?