Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:33

Ik geloof wel in God en waarom ik dit doe is omdat ik geloof.
Als ik alles zou weten zou het weten heten ipv geloof ;)

En vind ook dat ieder het zelf moet weten wat, hoe en of hij/zij gelooft. Ik probeer niemand te dwingen en vind het juist altijd interessant om te weten waarom iemand niet gelooft :)
Heel veel redenen gehoord om niet te geloven, heel veel met mensen gesproken over waarom zij niet geloven.
Noem mij en alle andere gelovigen maar naïeve, onwillende, koppige en gewoon meest idiote mensen die er bestaan. En toch blijf ik bij mijn redenen (koppig hé dan krijg je dat := ). Ik geloof omdat ik het geloof. Ik voel in mijn hart dat het waar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:37

BaileyMix schreef:
Ayasha schreef:
Wetenschappers zijn verrassend kortzichtig (of ik weet gewoon niet genoeg.) soms. Ik vraag me af waarom we op zoek gaan naar leven zoals wij zelf... :) Niets geeft aan dat "leven" alleen kan zoals wij (integendeel, wij doen het vrij beroerd dus ik mag hopen dat wij niet de enige optie zijn.)

Bedoel je met 'leven zoals wijzelf' mensen, zoogdieren? Want dat is namelijk niet zo. Wetenschappers zijn op zoek naar elke vorm van leven. Uiteraard wel zoals wij die herkennen, anders is het moeilijk zoeken want dat kennen we dus niet :+ Maar water, koolstofatomen, etc etc. zijn al genoeg om wetenschappers tot een jubelen te brengen :))

Dat besef ik, maar ik denk dus ook dat we simpelweg te "dom" zijn, te weinig weten, om leven te herkennen. :) Dat wetenschappers beweren dat er "geen leven is" zegt mij niet zo veel omdat ik simpelweg te weinig vertrouwen heb in de intelligentie van onze soort. :) Ik wil niet zeggen dat we te dom zijn om onszelf in de spiegel te herkennen, maar ik betwijfel ook of we zoveel pluimen verdienen als we ons zelf als ras in ons gat steken. :)
Ware intelligentie zou ook meer respect voor andere levensvormen in houden. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:45

Dat ben ik met je eens, ook ik veracht bij tijd en wijlen het mensenras :)) Maar ik heb echter nog nooit een goede wetenschapper horen beweren dat er verder geen leven is. Iedere wetenschapper met een béétje kennis van zaken weet namelijk dat dat een bijna onmogelijk iets is, en heel gek om dat te zeggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:46

KaylOdi schreef:
Hallo Bokkers,

Aangezien ik best wel zin heb in een flinke diepe discussie, stel ik jullie de vraag of jullie geloven in 'god'? waarom doe je dat?
En waar denk je dat de aarde vandaan komt? god die het heeft geschapen of evolutie?

Wat mijn mening hierover is.. blijft nog even geheim.
Let's discuss :D

groetjesss ;)
Als je zin hebt in een flinke diepe discussie dan gooi je er een aantal stevige stellingen in en stel je niet een OP op zoals je het nu hebt. Deze is nl. erg zwak. Je stelt vier vragen en vervolgens geheimzinnig wat ik er van vindt houd ik voor mij. Dan vraag ik mij af wat wil je hier nu mee bereiken? Een ‘diepe discussie’ ga je hier niet echt mee krijgen. Zeker niet als je je eigen mening al niet durft te geven. Soortgelijke topics zoals jij hem hebt geplaatst zijn er recent al diversen van gevoerd. Wellicht vind je daar nog wat meningen over wie wat vindt en denkt :)

Sicayes

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:49

Ik geloof best dat er 'iets' is, maar of dit nou God is, meerdere Goden zijn of pure energie dat laat ik in het midden.

Als iemand specifiek gelooft in God, dan moet hij/zij dat vooral doen. Je moet doen waar je je prettig bij voelt, dan ben ik ook blij :) respecteer mij en ik respecteer jou.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:55

Sicayes schreef:
Als iemand specifiek gelooft in God, dan moet hij/zij dat vooral doen. Je moet doen waar je je prettig bij voelt, dan ben ik ook blij :) respecteer mij en ik respecteer jou.

Hier ben ik het totaal mee eens! :)
Ik geloof en respecteer iedereen die een ander geloof heeft of geen geloof heeft.
Ik respecteer alle mensen...
En hoop dat ze mij ook respecteren :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:00

Fiffill schreef:
Eerlijk? Het kan me echt helemaal niks schelen. Eerst zien dan geloven, of er wel of niet een god(en) blijkt te zijn merk ik vanzelf wel. En anders niet.

Dit is precies mijn mening. _O_

Helaas kom ik uit een christelijk milieu, met veel vooroordelen, schijnheiligheid en bekrompenheid.

Bijvoorbeeld hier op zondag niet uit eten willen, maar op vakantie wel want daar ziet niemand jou. :j

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:11

Sammie schreef:
KaylOdi schreef:
Hallo Bokkers,

Aangezien ik best wel zin heb in een flinke diepe discussie, stel ik jullie de vraag of jullie geloven in 'god'? waarom doe je dat?
En waar denk je dat de aarde vandaan komt? god die het heeft geschapen of evolutie?

Wat mijn mening hierover is.. blijft nog even geheim.
Let's discuss :D

groetjesss ;)
Als je zin hebt in een flinke diepe discussie dan gooi je er een aantal stevige stellingen in en stel je niet een OP op zoals je het nu hebt. Deze is nl. erg zwak. Je stelt vier vragen en vervolgens geheimzinnig wat ik er van vindt houd ik voor mij. Dan vraag ik mij af wat wil je hier nu mee bereiken? Een ‘diepe discussie’ ga je hier niet echt mee krijgen. Zeker niet als je je eigen mening al niet durft te geven. Soortgelijke topics zoals jij hem hebt geplaatst zijn er recent al diversen van gevoerd. Wellicht vind je daar nog wat meningen over wie wat vindt en denkt :)

Zullen we elkaar in elkaars waarde laten? Ipv meteen te roepen dat iemand zwak is als hij/zij nieuwsgierig is en eerst reacties en meningen van een anderen wilt horen erover..

Ik heb een duidelijke mening in dit topic en ik laat regelmatig horen wat ik ervan vind..
oh en sorry he dat ik niet heel bokt uit mijn hoofd ken en er niet 24/7 op zit.. want dan had ik wel gereageerd op dat soort topics en had ik niet een eigen aangemaakt.
verder wil ik zeggen dat als je hier alleen komt om mijn topic af te kraken.. ik liever heb dat je mee discussieert

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:15

Nee, ik geloof absoluut niet in een god.
Echter respecteer ik het gewoon als je wel in een god geloofd, dat moet iedereen zelf weten :D.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:19

Adindaa schreef:
Nee, ik geloof absoluut niet in een god.
Echter respecteer ik het gewoon als je wel in een god geloofd, dat moet iedereen zelf weten :D.

Waarom geloof je niet in god?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:25

KaylOdi schreef:
Zullen we elkaar in elkaars waarde laten? Ipv meteen te roepen dat iemand zwak is als hij/zij nieuwsgierig is en eerst reacties en meningen van een anderen wilt horen erover..
Meid dat staat er helemaal niet :D Ik zeg dat de OP zoals hij nu is opgesteld zwak is als je een flinke discussie wil voeren. Niet dat jij of een überhaupt een persoon zwak is.
Citaat:
oh en sorry (…) verder wil ik zeggen dat als je hier alleen komt om mijn topic af te kraken.. ik liever heb dat je mee discussieert
Ten eerste denk ik dat het verstandig is als je je niet zo snel aangevallen voelt. :(:) Voor iemand die graag een stevige discussie zou willen voeren lijkt mij dat wel een eerste vereiste. ;) Verder ik discussieer graag mee. Ik doe soms niets liever.. vooral dit onderwerp interesseert mij enorm, vandaar ook de opmerking dat de OP zich hier niet echt voor leent. En dat vind ik dan weer jammer.

In het topic zelf heb ik op dit moment ook nog weinig discussiepunten gezien waarvan ik dacht daar kan ik wel op in springen. :) Komt misschien nog wel :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-01-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:29

Ik geloof ook niet, waarom niet? Simpelweg omdat ik niet iets heb gevonden wat aangeeft dat er een god zou zijn.

Ik snap wel dat er mensen geloven en houvast hebben aan bijvoorbeeld de bijbel. Maar voor mij heeft de bijbel min of meer dezelfde invloed als (misschien oneerbiedig om te zeggen) een sprookjesboek. Beide bevatten levenslessen ofwel boodschappen voor een fijner/mooier leven. Voor mij geldt voor beide boeken dat je er goede dingen uit kunt halen, maar dat je niet je leven erdoor kunt laten bepalen.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:33

Nee, ik geloof niet in god.
Mensen die wel geloven heb ik altijd wel respect voor en vind altijd wel mooi om te horen waarom ze denken dat hij bestaat. :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:35

Ik ben toevallig net het boek aan het lezen "een ongewoon gesprek met God" van Neal Donald Walsh. Daarin staat : "religies zijn krankzinnige pogingen van mensen om een nog meer krankzinnige God te verklaren die niet bestaat"

Ik vind dit een mooie omschrijving. God is dus een fictief begrip dat mensen hebben uitgevonden.

Mensen denken dat God op hen gelijkt maar alleen groter, sterker, slimmer, alwetender is.

Voor mij is God een oneindige intelligentie waar wij, de natuur, de wereld, de planeten, het universum, een deel van uitmaken. Net zoals de kleinste cel in ons lichaam waarschijnlijk niet beseft dat het deel is van een groter geheel. Beseffen wij niet dat we deel zijn van dit bewustzijn.

Zoeken naar een fysieke God zal dus nooit lukken zoals het visje zijn hele leven kan zoeken naar de oceaan omdat hij er middenin zit :) God kan je dus alleen maar ervaren.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:43

Ik geloof wel in de God van de Bijbel, niet in de god(en) die de mens in de kerk/moskee/of op scholen maken, met alle regels die je dan moet volgen, omdat als je dat niet doet, je geen goed geloof zou hebben. Dat voorop!
Want wat ik hier en in andere topics vaak hoor is "ik geloof niet in god, omdat de mens dit en dat doet, en daarom vind ik dat schijnheilig" sorry maar wat God te doen met de mens die het "verkeerd" doet?

(sorry als het onduidelijk overkomt, me eigen uit drukken op papier/toetsenbord is niet mijn sterkste kant)

Ik vind dat de aarde te mooi is/was en te gecompliceerd, om toevallig te zijn ontstaan na 1 knal. en de dieren en mens te ingewikkeld in elkaar zitten, om uitgegroeid te zijn vanuit èèn 1-cellig wezentje.
Ook vind ik dat de wetenschap te vaak dingen die voor waar aangenomen waren, weer verandert. steeds maar weer tot nieuwe inzichten komen en daarop alles weer aan passen

(of is het o help zo en zo kan het niet gegaan zijn, we verzinnen een ander rekensommetje zodat het weer klopt?)

Gek genoeg geloof ik wel in de of een revolutie. Ik geloof dat God de aarde, de natuur en de dieren en mens gemaakt heeft, zoals het in de bijbel staat. die 6 dagen, zouden net zo goed 6000 jaar geweest kunnen zijn. Wij mensen hangen namelijk overal een tijdsduur aan. maar in de bijbel staat letterlijk dat voor God 1 dag als 1000 jaar is en 1000 jaar als 1 dag.

In de tijd van Adam en Eva werden mens en dier veel ouder en groter dan nu, dat komt door de luchtsamenstelling van toen. Na de ark van Noach waren van elk dier SOORT maar 2 op de hele wereld. man/vrouw. Waarom dier SOORT omdat er dus 2 wolven waren, en vandaar uit alle (honden) rassen. En zo door. Er is ook nooit gemeld dat het volwassen dieren waren die aan boord kwamen.

Nogmaals ik geloof wel in de God van de bijbel. ik geloof alleen niet wat mensen zeggen dat ik moet geloven, met alle regels die daar aan vast zouden moeten hangen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:45

Sammie schreef:
KaylOdi schreef:
Meid dat staat er helemaal niet :D Ik zeg dat de OP zoals hij nu is opgesteld zwak is als je een flinke discussie wil voeren. Niet dat jij of een überhaupt een persoon zwak is.
Citaat:
oh en sorry (…) verder wil ik zeggen dat als je hier alleen komt om mijn topic af te kraken.. ik liever heb dat je mee discussieert
Ten eerste denk ik dat het verstandig is als je je niet zo snel aangevallen voelt. :(:) Voor iemand die graag een stevige discussie zou willen voeren lijkt mij dat wel een eerste vereiste. ;) Verder ik discussieer graag mee. Ik doe soms niets liever.. vooral dit onderwerp interesseert mij enorm, vandaar ook de opmerking dat de OP zich hier niet echt voor leent. En dat vind ik dan weer jammer.

In het topic zelf heb ik op dit moment ook nog weinig discussiepunten gezien waarvan ik dacht daar kan ik wel op in springen. :) Komt misschien nog wel :)

Oah dan heb ik het verkeerd gelezen of eroverheen gelezen! Ja ik weet zelf niet echt heel goed hoe je een discussie op gang zet haha.. maar dit soort onderwerpen fascineren mij enorm. Als je een inbreng hebt hoor ik deze graag!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:57

Ayasha schreef:
Dat besef ik, maar ik denk dus ook dat we simpelweg te "dom" zijn, te weinig weten, om leven te herkennen. :) Dat wetenschappers beweren dat er "geen leven is" zegt mij niet zo veel omdat ik simpelweg te weinig vertrouwen heb in de intelligentie van onze soort. :) Ik wil niet zeggen dat we te dom zijn om onszelf in de spiegel te herkennen, maar ik betwijfel ook of we zoveel pluimen verdienen als we ons zelf als ras in ons gat steken. :)
Ware intelligentie zou ook meer respect voor andere levensvormen in houden. :)

Dat hangt er misschien ook vanaf hoe je de term leven bekijkt. Levend of levenloos is natuurlijk niet echt iets wat je gewoon kan waarnemen maar ook iets wat van interpetatie afhangt, sommige mensen vinden ook dat de aarde leeft en sommige niet bjvoorbeeld. Als je leven gewoon ziet als een benaming voor iets wat aan bepaalde voorwaarde voldoet kan je best stellen dat we het dus nergens anders waar hebben genomen, als levend of levenloos wel een werkelijk bestaande tegenstelling is en dan is het logisch wat jij zegt.

Ik geloof niet in god trouwens een van de dingen waar ik nog het meest om moet lachen is dat veel religies de mens min of meer als het meesterwerk van god neerzetten. Dan denk ik toch kijk eens rond en zie zoveel dingen die op allerlei vlakken toch mooier of beter zijn dan mensen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:08

KaylOdi schreef:
geerke schreef:
nee ik geloof niet...waarom niet?Omdat we volgens mij gewoon van een andere planeet komen en dat goden kosmonauten waren(zie boek)Maar dat is mijn mening.
Verder prima voor iedereen die wel in god gelooft.Als ze daar hoop en geluk uit weten te halen is dat mooi toch?Als ik maar niet hoef :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erich_von_D%C3%A4niken

Nee, dit geloof ik ook niet. Er is bewezen dat alleen op onze planeet leven mogelijk is, van welke planeet zouden we dan in hemels naam af moeten komen? Sorry maar dit is ook iets wat verzonnen is en waar mensen weer in geloven, geloof me, woorden kunnen je manipuleren en je zo ver krijgen dat je alles geloofd wat er staat.

Ja...nu...is er alleen leven op aarde mogelijk.Waarom laat jij trouwens mij niet mijn eigen mening/idee hierover hebben?Ik ben zo vriendelijk om antwoord te geven op jouw topic vraag en dat ook toe te lichten ,waarom ik daar zo over denk.Nu ga jij mij vertellen dat ik zo ongeveer debiel ben omdat ik dit denk omdat alles zo ongeveer verzonnen is?
Vreemde gang van zaken en getuigt niet echt van respect voor een ander zijn mening.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:18

Ik zie wel als ik de pijp uit bent of ik had moeten geloven of niet :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:19

wendyenbram schreef:
Ik geloof wel in de God van de Bijbel, niet in de god(en) die de mens in de kerk/moskee/of op scholen maken, met alle regels die je dan moet volgen, omdat als je dat niet doet, je geen goed geloof zou hebben. Dat voorop!
Want wat ik hier en in andere topics vaak hoor is "ik geloof niet in god, omdat de mens dit en dat doet, en daarom vind ik dat schijnheilig" sorry maar wat God te doen met de mens die het "verkeerd" doet?

(sorry als het onduidelijk overkomt, me eigen uit drukken op papier/toetsenbord is niet mijn sterkste kant)

Ik vind dat de aarde te mooi is/was en te gecompliceerd, om toevallig te zijn ontstaan na 1 knal. en de dieren en mens te ingewikkeld in elkaar zitten, om uitgegroeid te zijn vanuit èèn 1-cellig wezentje.
Ook vind ik dat de wetenschap te vaak dingen die voor waar aangenomen waren, weer verandert. steeds maar weer tot nieuwe inzichten komen en daarop alles weer aan passen

(of is het o help zo en zo kan het niet gegaan zijn, we verzinnen een ander rekensommetje zodat het weer klopt?)

Gek genoeg geloof ik wel in de of een revolutie. Ik geloof dat God de aarde, de natuur en de dieren en mens gemaakt heeft, zoals het in de bijbel staat. die 6 dagen, zouden net zo goed 6000 jaar geweest kunnen zijn. Wij mensen hangen namelijk overal een tijdsduur aan. maar in de bijbel staat letterlijk dat voor God 1 dag als 1000 jaar is en 1000 jaar als 1 dag.

In de tijd van Adam en Eva werden mens en dier veel ouder en groter dan nu, dat komt door de luchtsamenstelling van toen. Na de ark van Noach waren van elk dier SOORT maar 2 op de hele wereld. man/vrouw. Waarom dier SOORT omdat er dus 2 wolven waren, en vandaar uit alle (honden) rassen. En zo door. Er is ook nooit gemeld dat het volwassen dieren waren die aan boord kwamen.

Nogmaals ik geloof wel in de God van de bijbel. ik geloof alleen niet wat mensen zeggen dat ik moet geloven, met alle regels die daar aan vast zouden moeten hangen.

Nou zoals jij het omschrijft ervaar ik het precies hetzelfde...
Maar dan ook in combinatie met dit:
Lizzii schreef:
Voor mij is God een oneindige intelligentie waar wij, de natuur, de wereld, de planeten, het universum, een deel van uitmaken. Net zoals de kleinste cel in ons lichaam waarschijnlijk niet beseft dat het deel is van een groter geheel. Beseffen wij niet dat we deel zijn van dit bewustzijn.

Zoeken naar een fysieke God zal dus nooit lukken zoals het visje zijn hele leven kan zoeken naar de oceaan omdat hij er middenin zit :) God kan je dus alleen maar ervaren.

dit omschrijft eigenlijk hoe ik het geloof ervaar en hoe ik het beleef :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:32

Ik geloof wel in god. Ik ben opgevoed in een gelovig gezin. Mijn moeder is na verloop van tijd evangelisch geworden terwijl mijn vader hervormd is. Hierdoor zijn er hier in huis de nodige discussies over het geloof gevoerd. Wat vorig jaar uitliep in een scheiding, al was dit niet de (enige) oorzaak. Ik ben toen mijn geloof kwijt geraakt. Want als god zou bestaan, waarom is er dan zoveel ellende in de wereld? Na een half jaar is mijn moeder naar een christelijk revalidatiecentrum gegaan omdat ze niet lekker in haar vel zat. Mijn vader is toen mijn moeder achterna gereisd en sinds dien zijn ze weer samen.

Omdat ik niet aan kon nemen dat het zo makkelijk weer goed kon gaan met die 2 nam ik niet aan dat het echt zo was. Mijn broer en zus ook niet en die zijn daarna meegegaan naar dat centrum. Mijn broer en zus waren beide drugsverslaafd en mijn zus was al 10 jaar gogo danseres. Hiernaast had ze geen baan meer, daarom wilde ze niet stoppen met dansen. Toen ze daar voor haar gebeden hadden voelde ze dat ze moest stoppen met dansen. Een week later kreeg ze niet 1 maar 2 banen aangeboden. Ze zijn beide direct gestopt met drugs en roken.

Toen hun ook terug kwamen werd ik helemaal gek. Dit kon niet! Ouders bij elkaar, zus gestopt met dansen en broer en zus gestopt met drugs!? Dus je raad het al.. ik ben zelf ook meegegaan, ik wilde weten hoe de vork in de steel stak. Ik kwam daar binnen met een masker, en in een paar dagen voelde ik me herboren. Als gezin waren we veel meer verbonden geraakt. En op de laatste dag voelde ik een warmte en rust over me vallen die ik verder niet kan beschrijven. God bestaat zeker voor mij. Hij is altijd bij mij en als ik vraag krijg ik antwoord.

Ik heb al veel discussie gehad over het feit dat ik christen ben. Mensen verwijten mij dat hun familieleden overlijden etc. Want dat is de schuld van mijn God. Of dat er christenen zijn geweest die hebben gezegd dat hun familielid ziek is geworden omdat God het zo wil. Ik ben van mening dat je altijd nog er zelf bij bent en geen dingen moet zeggen die mensen kwetsen.

Ik geloof wel dat de scheiding moest gebeuren bij ons in het gezin en dat we er beter van zijn geworden. En ik ben Hem echt dankbaar dat dit toen is gebeurd.

En broer en zus zijn afgelopen zomer gedoopt :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:36

vuurneon schreef:

"Better luck next time" alhoewel.... dat hangt er ook maar van je geloof af :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:37

Wat een mooi getuigenis, Sababber! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:41

Fiffill schreef:
vuurneon schreef:

"Better luck next time" alhoewel.... dat hangt er ook maar van je geloof af :')

Heb je een leuke cartoon van waarbij mensen in een wachtrij bij de hemelpoort staan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:07

Blue_Eyes schreef:
Wat een mooi getuigenis, Sababber! :)

Dank je wel :o