'Genees kanker niet, het is de beste dood'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:43

Morfine is geen.pretmiddel. Mijn oom had aardig wat morfine nodig om behoorlijk pijnvrij te zijn. Hij was al bijna een jaar opgegeven. Maar de bijwerkingen van de morfine, de broze botten, daardoor weinig zelfstandig. Dat is niets. Kun je nog niet behandelen.
Mijn moeder had weliswaar geen kanker, maar slikte ook veel morfine. Rommel, echt. En toen zij opgegeven wat had ze een olifanten hoeveelheid nodig om enigszins pijnvrij te zijn.

Dus als pijnvrij al een illusie is of op zijn minst vergezeld wordt door nare bijwerkingen, hoe kan het dan voor de nabestaanden een "mooie" dood zijn?

yvje86

Re: 'Genees kanker niet, het is de beste dood'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:44

Ik vind het ook nogal een verschil of iemand van 80 kanker heeft of iemand van 30. Die van 30 heeft echt nog een heel leven voor zich.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:46

quartel schreef:
Na alles wat ik gezien heb tot nu toe kan ik me vreselijk boos maken om alleen de titel al....sorry.....ik heb nog nooit iemand zo uit zijn nek horen braken.

_/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:47

slimmerik schreef:
quartel schreef:
Na alles wat ik gezien heb tot nu toe kan ik me vreselijk boos maken om alleen de titel al....sorry.....ik heb nog nooit iemand zo uit zijn nek horen braken.

_/-\o_

misschien verder lezen dan alleen de titel?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:49

kamsel schreef:
Deze man is arts, zoals ik begrijp uit zijn blog terminaal en ik hoop voor hem dat hij gelijk krijgt....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er wel in kan vinden. Hij wil gewoon niet de hele mallemolen in, gewoon doen wat hij kan, zolang mogelijk "met behulp van liefde, morfine en whisky".

Geerke vroeg het zich al af en dat is precies wat deze man zegt..

Het is natuurlijk zijn goed recht om dat zo te willen.
Maar om dit in de hoedanigheid als arts te verkondigen, nee. Dat moet je op persoonlijke titel doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:53

Suzanne F. schreef:
MairiMacBran schreef:
Alsof doodgaan aan kanker nou zo'n feestje is. Fijn hoor, dat je al creperend nog van alles en iedereen afscheid kunt nemen en je kunt voorbereiden op je naderende dood en je familie je langzaam maar zeker ziet wegteren. Thuis, in een ziekenhuis of hospice.
Die man doet alsof je vrolijk fluitend en blakend van gezondheid het tijdelijke voor het eeuwige gaat verwisselen inplaats van de lijdensweg die het is.

Ik wilde het net zeggen. Ik heb mijn vader zien aftakelen van een sterke gezonde man naar een grijs skelet van 45 kilo. Er was niks meer van over.
De titel van dit topic doet mijn haren overeind staan.
De beste dood is een hartaanval, en het liefste in de slaap. Zonder lijdensweg, zonder aftakeling, zonder gevoel van onmacht. Gewoon ineens weg.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik heb moeten zien hoe mijn moeder al voor haar 50e een skelet werd wat als een kasplantje op bed lag na een periode met helse pijnen.
En dan hebben we het nog niet eens over kinderkanker, moeten die dan ook maar gewoon doodgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:58

Nou ben het zeker niet eens met die meneer uit het artikel. Ik wil liever nog gezond dingen doen die ik leuk vind en langer leven, dan nog 1 jaar te leven en daarna dood te gaan. Wil mijn nichtje zien opgroeien en wil op de langere termijn toch ook wel nog dingen doen. Als je kanker hebt kun je echt niet alles meer doen wat je nog zou willen. (in sommige gevallen). Dus nee, ik ga zeker niet mee in de mening van hem. En daarbij: Ik leef toch echt voor mezelf en niet voor de mensen om me heen. Ga echt niet leven voor een ander.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:01

kinderen kijken vaak anders tegen de dood aan dan volwassenen....ik vraag mij weleens af of kinderen de keuze hebben om te kiezen tussen hun hele korte leven alleen een ziekenhuis bed te hebben gezien en dan alsnog overlijden of iets korter te leven en thuis te zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:06

dan vind ik het nog steeds een slecht artikel Geerke.

Het punt van dit artikel is..
je kunt kanker beter niet behandelen, want dan ga je ooit wel dood aan iets dat erger is..

Kanker is geen mooie dood.. Ja, je hebt meestal de kans om afscheid te nemen, maar maakt dat het een mooie dood?

Dementie is voor de familie verschrikkelijk, en de aanloop naar volledige dementie is voor een oudere vreselijk.. Maar iemand die volledig dement is, is vaak 'gelukkig' in alle onwetendheid. Het leven is weer bij de dag, net als een klein kind.. Je hebt geen weet of familieleden ziek zijn of overlijden (in dit geval is mijn oma in overleden zonder ooit te hebben geweten dat mijn moeder (haar dochter) 5 weken daarvoor overleed. Ze was volkomen gelukkig toen de dementie eenmaal volledig was en je kon haar blij maken met de kleinste dingetjes. Ze had alleen geen flauw idee wie je was.. Voor wie is dat precies erg? Het nog alleen wonen met de oplopende dementie, dat was erg voor haar. Haar laatste maanden waren vredig en gelukkig.

Je moet kanker maar niet behandelen want dan zou je wel eens dement kunnen worden of kunnen sterven aan falen van een orgaan of van meerdere organen.. Kom, wie maakt dat uit?

Mijn oudtante is op 96 jarige leeftijd, volkomen gezond overleden toen ze uit de kerk wandelde en door een auto werd aangereden (op slag dood). Wereldwijd gezien is de kans daarop (overlijden door een verkeersongeval.. Stel ze had op haar 40e kanker gehad (voor zover er toen behandelingen waren).. Dan had ze volgens de schrijver van dit artikel dus beter op haar 40e kunnen creperen in plaats van haar kleinkinderen te zien trouwen en zelf kinderen zien krijgen en met haar volle verstand in relatief goede gezondheid een mooie leeftijd mogen bereiken.

------------------

Het lijkt mij dat de keuze wel of niet behandelen aan de patient is.. Wil diegene dat daarmee hoe dan ook het leven eindigt, ook al is er kans op genezing, dan is dat het ticket out of this world. met beide handen aangegrepen.

maar er zullen genoeg mensen zijn die graag nog verder willen en redenen ten overvloed hebben om nu door te knokken en later misschien ooit dement te worden.. Of ooit onder een bus te lopen en op slag te overlijden (die kans is wereldwijd vele malen groter).

Dit artikel is een mening van een professor.. het had net zo goed de mening van de buurman kunnen zijn, want er zijn geen maatstaven wat het beste is.. Dat verschilt van mens tot mens..

Ik heb geen idee, waarom deze man dit denkt te moeten verkopen.. Wellicht hoopt hij erop dat uitdunning van het britse volk zijn pensioen veiliger stelt..

zeg dan gewoon, kanker en alle andere akelige ziekten niet behandelen want dan kan de mensheid als geheel langer voort op deze aardkloot .. Dat zou in ieder geval een waarheid zijn, al wordt hij dan verguisd voor 'voor god spelen'

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:10

artsen raden zelde aan om NIET te behandelen....het is hun werk.Ze geven vaak meer hoop dan dat er soms is.Natuurlijk kun je nooit met zekerheid zeggen dat de behandeling aanslaat.Ik heb laatst een intervieuw gehoord van een oncoloog op de radio over het slagingspercentage van chemo's en bestralingen,de juiste cijfers weet ik niet meer,maar ik schrok er wel van....zo laag.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:13

Er is een verschil tussen genezen en aanzienlijk verlengen. Mijn moeder was zonder chemo en bestralen waarschijnlijk binnen een maand dood geweest en nu heeft ze nog vijf jaar geleefd. Natuurlijk zaten er door de medicatie ook mindere momenten tussen maar ook veel die veel beter waren dan voor de eerste chemo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:22

geerke schreef:
artsen raden zelde aan om NIET te behandelen....het is hun werk.Ze geven vaak meer hoop dan dat er soms is.Natuurlijk kun je nooit met zekerheid zeggen dat de behandeling aanslaat.Ik heb laatst een intervieuw gehoord van een oncoloog op de radio over het slagingspercentage van chemo's en bestralingen,de juiste cijfers weet ik niet meer,maar ik schrok er wel van....zo laag.

ze geven soms idd meer hoop, door de toon of enthousiasme, maar de kale cijfers dienen ze eerlijk in te zijn. als de kans 0 is, mogen ze vanuit ethiek gewoon niet behandelen anders dan voor pijnbestrijding of levensrekkend.. Maar de keuze ligt altijd bij de patiënt..

En als een patiënt 5 % kans heeft, dan mag hij die toch grijpen als hij dat wil denk ik? zolang men maar eerlijk is dat het 5% is (patiënt weet heus wel dat daar 'slechts' voor hoort te staan), dan kan hij/zij voor zichzelf een overweging maken.. Wil ik nog genieten van de tijd die ik nog heb en staak ik de behandeling.. of wil ik strijdend ten onder gaan met een minimale kans dat ik mijn kinderen nog mag zien opgroeien..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:28

Ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet bepalen en dat kan ook. Mijn moeder kreeg kanker ruim 20 jaar geleden en kreeg in eerste instantie een slechte prognose, gelukkig is zij genezen en weer helemaal gezond. Moet er niet aan denken dat zij geen keuze zou hebben gehad.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:34

Als je al oud bent en een heel leven achter je hebt kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar mijn
moeder heeft kanker gehad en zij is met 2 operaties volledig genezen (geen chemo of bestraling),
als zij die operaties niet had gehad was ze er uiteindelijk wel aan gestorven terwijl ze pas in de 50
is. Nee, ik ben blij dat ze er nog is. Iedereen is er alleen maar gelukkig mee dat ze er nog is,
zijzelf en iedereen om haar heen..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:07

geerke schreef:
slimmerik schreef:

_/-\o_

misschien verder lezen dan alleen de titel?

Oh???? Zijn we het niet met je eens??? Nou ik blijf het oneens met die arts ....en alle varianten meegemaakt... Veel mensen verloren aan die ziekte en gelukkig enkele overlevenden. En al geneest er maar 1 op de duizend.... Dan is het nog dik waard om te vechten....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:30

Meer dan de helft van mijn familie is ook overleden door kanker,meer onderzoek is nooit weg...waarom ons immuunsysteem faalt. Dus de oorzaak,maar vaak is kanker gewoon domme pech

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 07:02

Dat is het ook. Maar nogmaals, als die arts zelf stervende is aan kanker en ervoor kiest om zich niet te laten behandelen is dat zijn goed recht. Maar het is uiterst onprofessioneel en zelfs gevaarlijk om die uitspraken in je hoedanigheid als arts te doen.
Want hee, dokter huppeldepup zegt dat sterven aan kanker een goeie dood is. Morfine(wat dus in verreweg de meeste gevallen helemaal niet afdoende is en nogal wat hele vervelende bijwerkingen heeft), whisky en liefde zorgen ervoor dat het allemaal niet zo erg is.
De dokter zegt....enzo. Dus dan zal het wel waar zijn.
terwijl het een persoonlijke afweging moet zijn, wel of niet behandelen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 07:39

tsja lastig stelling dit mijn vader is op 52 jarige leeftijd overleden aan slokdarm kanker niet behandeld en rustig heen gegaan met palliatieve sterfbegeleiding wij hebben op de dag van zijn eerste slaapmiddel met zijn allen afscheid genomen hij heeft zelf zijn sieraden etc verdeeld zwaar om te weten dat iemand waarschijnlijk niet meer wakker word maar het was goed zo.
Ik ben tegen een lijdensweg en ik heb meerdere gevallen om mij heen gezien die zieker waren van de behandelingen dan van de kanker zelf en het uiteindelijk toch niet hebben overleefd.

Dus aan de 1ne kant kan ik me vinden in wat de arts zegt mits er goede begeleiding bij is en aan de andere kant snap ik heel goed dat mensen vechten voor hun leven en behandelen.
Ik heb een dochter van 5 stel dat ze morgen zeggen mevrouw sorry u heeft kanker zal ik waarschijnlijk alles geven wat ik heb om beter te worden en me laten behandelen omdat ik haar wil zien opgroeien.
Maar ik vind wel dat het menswaardig moet zijn want wat heeft me dochter er aan als ik nog 5 of 10 jaar kan rekken met chemo maar hele dagen kotsend en doodziek op bed lig?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:11

MairiMacBran schreef:
Dat is het ook. Maar nogmaals, als die arts zelf stervende is aan kanker en ervoor kiest om zich niet te laten behandelen is dat zijn goed recht. Maar het is uiterst onprofessioneel en zelfs gevaarlijk om die uitspraken in je hoedanigheid als arts te doen.
Want hee, dokter huppeldepup zegt dat sterven aan kanker een goeie dood is. Morfine(wat dus in verreweg de meeste gevallen helemaal niet afdoende is en nogal wat hele vervelende bijwerkingen heeft), whisky en liefde zorgen ervoor dat het allemaal niet zo erg is.
De dokter zegt....enzo. Dus dan zal het wel waar zijn.
terwijl het een persoonlijke afweging moet zijn, wel of niet behandelen.

cannabis schijnt wel te werken trouwens tegen de vreselijke pijn....maar ja...die patenten he? ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:20

wat een vreemde gedachten gang zeg....
Een beste dood..... hoeveel pijn en ellende gaan er aan vooraf, hoe durft deze man dit te zeggen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:24

Ik vind het idee erachter een mooi idee. Het is alleen zo verrot dat kanker op alle leeftijden voorkomt, niet alleen bij opa's en oma's die al een heel leven geleefd hebben. En voor alle papa's, mama's en kinderen met kanker is het heel fijn als ze genezen kunnen worden.

Ik ben 27, wij hebben een paar benauwde dagen gehad met een slechte uitslag van mijn moeders mammografie en ik ben heel blij dat het uiteindelijk geen kanker is. Ik zou niet zonder mijn moeder kunnen, nu nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:30

Ik vind dit echt een hele nare opmerking van die man.
Ik ben mijn moeder verloren aan kanker, vier dagen voor mijn vijftiende verjaardag. Mijn moeder heeft zes jaar lang heel hard gevochten tegen de kanker en heeft het uiteindelijk niet kunnen winnen- goede dood, hoor. 43 jaar oud, nog drie thuiswonende kinderen.. hoe kun je dat nou een goede dood noemen?

Mijn moeder heeft zich heel vaak schuldig gevoeld. Als ze ziek was met onze verjaardagen of als ze in het ziekenhuis lag aan het begin van een nieuw schooljaar, dat ze niet mee kon toen mijn broertje en ik onze beugel kregen etc., maar ze heeft altijd gevochten, omdat ze het ons niet aan kon doen om niet te vechten. Als je kinderen op de wereld zet, wil je daar toch ook voor zorgen? Dan ga je toch juist voor behandeling?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:40

Fiffill schreef:
Citaat:
De dood die op dementie volgt, vindt hij een van de ergste ,,omdat je dan volledig gewist wordt." Ook orgaanfalen - zoals hart- of nierproblemen - is volgens hem geen goede dood. ,,Dan breng je veel te veel tijd door in het ziekenhuis en bij dokters.''

Ja... en met kanker niet dan??

Er zijn mensen die er voor kiezen geen chemokuren, bestralingen of operaties te ondergaan. Doe je dat niet, ben je in principe ook niet in het ziekenhuis...

Ik heb ooit met verbazing maar ook zeker geïnteresseerd en met respect een artikel gelezen over een vrouw die bewust koos voor geen chemotherapie, operaties of bestralingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:44

Dat ligt er toch echt aan wat voor soort kanker je hebt. Ook al wil je niet behandeld worden sommige dingen kunnen zo pijnlijk zijn dat ze wel moeten (al is het alleen pijnstilling geven)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:52

Het respect vind ik hier vaak missen, deze man kiest ergens heel bewust voor en wordt voor weet ik wat uitgemaakt. Terwijl zijn keuze waarschijnlijk doordachter is dan die van de gemiddelde patiënt.
Maar ik heb ook het idee dat veel mensen half lezen en vervolgens als een bok op de haverkist springen.

De hoeveelheid tijd die je in een ziekenhuis/artsen doorbrengt als je alleen pijnbestrijding wil is niet echt te vergelijken met de tijd die je daar doorbrengt als je een behandeltraject ingaat, dat lijkt me voor de hand liggend.