Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kamsel schreef:Deze man is arts, zoals ik begrijp uit zijn blog terminaal en ik hoop voor hem dat hij gelijk krijgt....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er wel in kan vinden. Hij wil gewoon niet de hele mallemolen in, gewoon doen wat hij kan, zolang mogelijk "met behulp van liefde, morfine en whisky".
Geerke vroeg het zich al af en dat is precies wat deze man zegt..
Suzanne F. schreef:MairiMacBran schreef:Alsof doodgaan aan kanker nou zo'n feestje is. Fijn hoor, dat je al creperend nog van alles en iedereen afscheid kunt nemen en je kunt voorbereiden op je naderende dood en je familie je langzaam maar zeker ziet wegteren. Thuis, in een ziekenhuis of hospice.
Die man doet alsof je vrolijk fluitend en blakend van gezondheid het tijdelijke voor het eeuwige gaat verwisselen inplaats van de lijdensweg die het is.
Ik wilde het net zeggen. Ik heb mijn vader zien aftakelen van een sterke gezonde man naar een grijs skelet van 45 kilo. Er was niks meer van over.
De titel van dit topic doet mijn haren overeind staan.
De beste dood is een hartaanval, en het liefste in de slaap. Zonder lijdensweg, zonder aftakeling, zonder gevoel van onmacht. Gewoon ineens weg.
geerke schreef:artsen raden zelde aan om NIET te behandelen....het is hun werk.Ze geven vaak meer hoop dan dat er soms is.Natuurlijk kun je nooit met zekerheid zeggen dat de behandeling aanslaat.Ik heb laatst een intervieuw gehoord van een oncoloog op de radio over het slagingspercentage van chemo's en bestralingen,de juiste cijfers weet ik niet meer,maar ik schrok er wel van....zo laag.
geerke schreef:slimmerik schreef:
misschien verder lezen dan alleen de titel?
MairiMacBran schreef:Dat is het ook. Maar nogmaals, als die arts zelf stervende is aan kanker en ervoor kiest om zich niet te laten behandelen is dat zijn goed recht. Maar het is uiterst onprofessioneel en zelfs gevaarlijk om die uitspraken in je hoedanigheid als arts te doen.
Want hee, dokter huppeldepup zegt dat sterven aan kanker een goeie dood is. Morfine(wat dus in verreweg de meeste gevallen helemaal niet afdoende is en nogal wat hele vervelende bijwerkingen heeft), whisky en liefde zorgen ervoor dat het allemaal niet zo erg is.
De dokter zegt....enzo. Dus dan zal het wel waar zijn.
terwijl het een persoonlijke afweging moet zijn, wel of niet behandelen.
Fiffill schreef:Citaat:De dood die op dementie volgt, vindt hij een van de ergste ,,omdat je dan volledig gewist wordt." Ook orgaanfalen - zoals hart- of nierproblemen - is volgens hem geen goede dood. ,,Dan breng je veel te veel tijd door in het ziekenhuis en bij dokters.''
Ja... en met kanker niet dan??