"If you are reading this..."

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 12:32

Mariett schreef:
Weet je wel hoe ontzettend erg dat is voor die chauffeur? Tuurlijk heeft Leelah een verschrikkelijk leven gehad, zo erg dat ze er een eind aan wilde maken. Maar die chauffeur heeft voor de rest van zijn leven professionele hulp nodig. Stel je voor dat je de rest van je leven moet leven met het idee dat je iemand doodgereden hebt?
Een walgelijke reactie vind ik het echt niet. Ik heb dus zelf in een trein gezeten waar een man door werd overreden. Zelfs als passagier, waarbij je het lichaam alleen met een wit doekje ziet, is het heel erg. Je ziet andere passagiers huilen en je hebt er zelf nog nachtmerries van. Het geluid van een lichaam tegen een trein is écht niet grappig.
En stel je voor dat je dan de machinist, of in dit geval chauffeur, bent. Jakkes..

"nee medeleven is dan al weg doe dan gewoon pillen oid." Over dat stukje heb ik het. Ik begrijp het helemaal, dat het ook vreselijk is voor de chauffeur, maar om daarom met zo'n dingen te gaan roepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:32

DezeNaam schreef:
unihorses schreef:
verschrikkelijk natuurlijk voor haar maar wat een smaakeloze zelfmoord...
zo scheep je anderen alleen maar op met problemen die arme chauffeur ( en met ontwijken hoeveel meer doden hadden er kunnen vallen?!! )
nee medeleven is dan al weg doe dan gewoon pillen oid.

"Doe dan gewoon pillen." ... Wat mag je tegenwoordig wél nog zelf beslissen? Dat meisje heeft zich heel haar leven lang gevangen gevoeld in haar eigen lichaam, met alle haat van haar ouders er dan nog eens bij.
Echt wat een walgelijke reactie, een beetje inlevingsvermogen mag ook wel.
En ja, die chauffeur kan een trauma hebben, ook vreselijk. Maar denk maar eens hoe een vreselijk leven Leelah gehad moet hebben.

Waar slaat die laatste zin op? Net zo'n dooddoener als 'Ja mijn paard komt mag maar 1 uur in de wei, maar er zijn ook paarden die helemaal niet in de wei mogen.'

DezeNaam

Re: "If you are reading this..."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 12:43

Dat slaat op het punt dat mensen die zo ver weg zijn in hun eigen gedachten, zo fcked up en depressief zijn dat ze geen uitweg meer zien, inderdaad niet nadenken bij het feit dat die chauffeur een trauma op kan lopen. Mensen die zelfmoord plegen geloven zelf ook dat de wereld beter af is zonder hun, en zij beter af zijn zonder de wereld.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:45

Over de hele wereld worden veel mensen buiten gesloten.
De ene erger dan de ander.
Veel worden niet geaccepteert zo als ze zijn en wie ze zijn.
Er zijn dingen die met een reden gebeuren en er zijn dingen waar de vraagteken blijft hangen.
Zelf heb ik ook ervaringen mee door afwijzing in mijn kindertijd.
Heb ook een gedicht geschreven door dat ik alles van me af moest hebben wat wel erg hart aan komt voor vele mensen.

Just human.

Belonging somewhere is what everyone wants.
Being accepted by other people.
Being with people they love.
Or just being there for someone who needs someone else.

Some people refuse to accept the other.
Some say he's too chilldish.
Some think they are stupit.
Some are only afraid of the other.
Some have there reasons unknown.

People can be hard on each other even if they don't meent to.
Poeple hurt each other for what reason you can think of.
People can be selfish antd self centered beings.

Why?
Because we are human.
Because we are different from each other.
Because we want to feel better than the other.
Because we humans hurt each other for selfish reasons.

Are there people crying because there hurt?
Yes! They are crying out of pain the other has caused.
Some are crying alone.
Some have a shoulder to cry on,

Is there happyness?
Yes there is happyness
There is laughter.
There is joy.
There is peace.
There is friendship.
There is love.

Every human is different.
Every human has a place even if they think they don't have one.

Why?
We are just a simple human being.
We come in different collers and sizes.
We are White, Yellow, Red, Brown and black.
We are Small, Tall, Fat or skinny,

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:45

DezeNaam schreef:
unihorses schreef:
zo scheep je anderen alleen maar op met problemen die arme chauffeur ( en met ontwijken hoeveel meer doden hadden er kunnen vallen?!! )

"Doe dan gewoon pillen." ... Wat mag je tegenwoordig wél nog zelf beslissen? Dat meisje heeft zich heel haar leven lang gevangen gevoeld in haar eigen lichaam, met alle haat van haar ouders er dan nog eens bij.
En ja, die chauffeur kan een trauma hebben, ook vreselijk. Maar denk maar eens hoe een vreselijk leven Leelah gehad moet hebben.

Dus omdat zij een vreselijk leven heeft gehad, moet dat van de chauffeur voor de rest van ZIJN leven ook maar vreselijk zijn??

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 12:52

Dat heb ik inderdaad verkeerd verwoord, lees mijn vorige post. :)

Lolotjeh, echt een rakend gedicht..

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:28

Het is wel heel duidelijk hier dat een gross deel van de mensen dus NIET snapt dat je te ver heen bent om nog aan anderen te denken als je zelfmoord pleegt.
Ja het is erg voor de chauffeur, maar neem het Leelah niet kwalijk. Die zat inmiddels zo in dr eigen wereld van pijn dat ze alleen maar wilde vluchten, en dan neem je de makkelijkste route.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:51

Citaat:
Het is zeker vreselijk, maar ik vind t walgelijk dat hij/zij ook meteen het leven van een buitenstander voorgoed vernietigd heeft..

Die chauffeur moet nu de rest van zijn leven door met t beeld van iemand die hij heeft doodgereden op zijn netvlies..

Ja, zo gaan die dingen - afschuwelijk.
In nl kun je prima nog trans doen na je 18e, maar dat wist Leelah niet.
Begrijpelijk dat ze het zo snel mogelijk wilde en dan is het idd ook iets makkelijker. Maar nl is een voorloper.

En door alle afwijzingen was ze wanhopig/ depressief/ you name it - en in nl kan er meestal nog wel hulpverlening worden geregeld, maar niet in alle "buitenlanden". (Zeker de US bible belt niet.)

Heel erg triest voor alle betrokkenen.

Vreselijk jammer dat haar ouders zo bekrompen waren. (...in mijn gevoel, beleving en geloof heeft dit echt niets met "christen zijn" van doen, maar tja, ik woon gelukkig niet in die bekrompen wereld. Met de uitspraak "God maakt geen vergissing" kan ik misschien nog uit de voeten, maar dat betekent voor mij dat Leelah Leelah "moest zijn", of zo je wilt: "dat Josh Leelah moest worden".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:01

Danique schreef:
omdat *iemand* te verrot was om gewoon een keer te accepteren dat niet alles is zoals een eeuwenoud boek zegt hoe iets is...

Laat nou de bijbel uitgebreid pleiten voor acceptatie....
Maar helaas niet alle mensen die beweren dat dat boek belangrijk voor ze is, zijn geneigd tot:
- 'heb anderen lief, een ander mens heeft dezelfde behoeften als jij'
- 'de barmhartigheid steekt haar tong uit tegen het veroordelende wijsvingertje'
- 'wie zichzelf overwint is krachtiger dan een veldheer die steden bedwingt'
....en hele series verhalen die lijken op de sprookjes van Grimm: de kleinste, jongste, de assepoester is eigenlijk de belangrijkste, niet al dat klatergoud.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:03

Lisa_H schreef:
Het is wel heel duidelijk hier dat een gross deel van de mensen dus NIET snapt dat je te ver heen bent om nog aan anderen te denken als je zelfmoord pleegt.
Ja het is erg voor de chauffeur, maar neem het Leelah niet kwalijk. Die zat inmiddels zo in dr eigen wereld van pijn dat ze alleen maar wilde vluchten, en dan neem je de makkelijkste route.

Hier, dit dus!

Ik ben heel blij voor jullie dat jullie niet begrijpen hoe verschrikkelijk ver heen je bent als je eenmaal met die gedachten zit, maar wat een nare reacties zeg :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:10

En we praten ook over een andere cultuur.
"Doe maar pillen" - in veel opzichten is dat de vriendelijkste manier om uit het leven te stappen.
In NL is de informatie 'welke pillen, hoe te verkrijgen' gewoon openbaar. (Ze zijn stuk voor stuk op recept, dat wel, en dat zal in die biblebelt niet veel anders zijn. )
Maar ook als je eigen huisarts de pillen niet kan/wil/ mag "leveren", zijn er vaak wel mogelijkheden.

Maar behalve mbt transgender, is NL ook op dit gebied een voorloper.

Dus hoe triest ook, de pillen route bestond niet voor Leelah. Haar valt dus weinig te verwijten dat ze die route niet nam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:14

Amandavd schreef:
unihorses schreef:

Heb je zelf ooit zelfmoord willen plegen? Ben je ooit echt depressief geweest? Zo niet, hou dan deze kansloze reacties voor je.

Ik keur haar manier van zelfmoord plegen niet goed, maar een ding is zeker, dat meiske wilde echt dood. En daar moet je bij stilstaan.

Ik vind het heel erg voir de chauffeur en hoop dat hij goede slachtofferhulp krijgt.
Mee eens.

Om zelfmoord te plegen moet je ontzettend sterk zijn!
Ik zie en hoor vaak voorbij komen dat het laf is of zwak, maar het is juist de meest ultieme vorm van dapperheid en kracht die je kunt bedenken.
En op het moment dat je zover heen bent dat je die beslissing wil maken, kijk je niet meer naar de impact die het op anderen heeft.
Dat kun je egoïstisch noemen, maar het roept bij mij alleen maar intens medelijden op met het meiske, dat ze zo ontzettend heeft geleden dat dit haar enige uitweg was.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:22

Janneke2 schreef:
Danique schreef:
omdat *iemand* te verrot was om gewoon een keer te accepteren dat niet alles is zoals een eeuwenoud boek zegt hoe iets is...

Laat nou de bijbel uitgebreid pleiten voor acceptatie....
Maar helaas niet alle mensen die beweren dat dat boek belangrijk voor ze is, zijn geneigd tot:
- 'heb anderen lief, een ander mens heeft dezelfde behoeften als jij'
- 'de barmhartigheid steekt haar tong uit tegen het veroordelende wijsvingertje'
- 'wie zichzelf overwint is krachtiger dan een veldheer die steden bedwingt'
....en hele series verhalen die lijken op de sprookjes van Grimm: de kleinste, jongste, de assepoester is eigenlijk de belangrijkste, niet al dat klatergoud.

Het heeft ook niet zozeer met de Bijbel en het geloof te maken, als wel met woede, angst en onwetendheid.

Woede omdat Leelah niet wilde of kon meedoen met het gezinsleven zoals dat er in de bible belt uit hoort te zien (waar mannen mannen zijn, vrouwen vooral voor hun man moeten zorgen en alle kinderen lief en schattig en aardig zijn).

Angst voor de omgeving. Onderschat niet hoe gezinnen in de bible belt worden beïnvloed door en onder druk staan van hun omgeving. Uit de toon vallen of een radicale houding aannemen is not done, en dan ben je meteen al je vrienden en je sociale vangnet kwijt. Niet alleen dat, maar de hele gemeenschap kan zich zelfs tegen je keren als je ervoor uitkomt de LGBTQ-community te steunen. Homohaat daar gaat echt heel diep.

En onwetendheid en onbegrip. Er is nog zo ontzettend weinig bekend in Amerikaans-christelijke kringen over transgenders (denk bijv. aan het feit dat Leelah dacht dat een geslachtsverandering na haar 18e niet meer mogelijk was), en het wordt ook niet bepaald aangemoedigd om daarover informatie in te winnen. Informatie die er is, is vaak eenzijdig en ontzettend bevooroordeeld.

De twee kernspreuken van de Bijbel zijn de volgende: Johannes 3:16

Citaat:
Want God had de wereld zo lief, dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Oftewel: God houdt van de wereld en wil dat iedereen gered wordt. Geslacht of oriëntatie maakt daarbij niet uit.

En Mattheüs 22:38-40

Citaat:
Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat
.

Oftewel: alle regels in de Bijbel zijn hiermee samen te vatten: Houd van God en houd van de mensen om je heen. That's it. De ouders van Leelah hebben dit helaas alleen niet begrepen :n

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:23

Geen woorden voor,
ik weet niet wat ik hier op moet zeggen....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:24

Iemand die zo wanhopig is denkt 's ochtends niet 'zo we zullen eens een chauffeur of machinist laten schrikken'.

Wij kunnen hier rationeel over nadenken, zij en vele anderen zijn zo wanhopig, hebben al zo lang een zwart leven zonder lichtpuntje, die willen maar 1 ding: dat het stopt.

Het is vreselijk voor de machinist, chauffeur, getuigen en de mensen die daarna mogen 'opruimen'.
Die zullen nog heel wat keren gillend wakker worden, je hoort dat vooral van mensen die in de laatste seconden nog oogcontact hebben gehad ;(

Maar wie zijn wij om daar over te oordelen, om het egoïstisch te noemen.

Dat er andere wegen zijn weten we, dat het nooit zo ver had mogen komen is meer dan duidelijk.
Maar wil je dan oordelen, noem het dan tragisch of enorm verdrietig.

Iemand als Leelah, die heel haar leven tegen het egoïsme in haar omgeving is aangelopen, daardoor volledig kapot is gemaakt, heeft 1 moment alleen maar aan zichzelf gedacht.
Neem het haar alsjeblieft niet kwalijk, in haar wereld was er voor haar geen andere uitweg, niet in haar gemoedstoestand waar ze al zo lang in gevangen zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:27

Bedenk ook even dat Leelah het gevoel had dat er helemaal niemand om haar gaf, dus waarom zou die chauffeur dan wel het idee hebben dat het heel erg is? Dat is de manier waarop zij dacht. Dit klinkt voor ons als buitenstaander inderdaad stom, want natuurlijk geven er mensen om je! Maar praat dat iemand die al 16/17 jaar onderdrukt wordt door haar bloedeigen ouders maar eens aan het hoofd.

Foaly, nogmaals heel erg bedankt voor je PB'tje dat heeft mij een hoop duidelijkheid gegeven! :j

@Janneke2, dan bied ik bij deze mijn verontschuldigingen aan over die post over de bijbel, maar dan vind ik het eigenlijk alleen maar erger, dat er in dat boek dus staat dat iedereen geaccepteerd en geliefd wordt, en dat die ouders het interpreteren alsof dit niet zo is. Foaly heeft mij uitgelegd dat het angst is om niet geaccepteerd te worden door de kerk en ik denk dat dat er inderdaad ook een groot deel mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:30

LBLGypsyCobs schreef:
Iemand als Leelah, die heel haar leven tegen het egoïsme in haar omgeving is aangelopen, daardoor volledig kapot is gemaakt, heeft 1 moment alleen maar aan zichzelf gedacht.
Dit dus. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:39

Citaat:
Het heeft ook niet zozeer met de Bijbel en het geloof te maken, als wel met woede, angst en onwetendheid.

Daar zit iets in.
Wat voor mij een kernzin van de bijbel zou zijn is het herhaalde pleidooi om te leven in licht en waarheid....
Doe je dat/ een eerlijke poging tot iets wat er op lijkt mij, dan krijg je dit niet.

Citaat:
het feit dat Leelah dacht dat een geslachtsverandering na haar 18e niet meer mogelijk was

Ik denk niet dat ze dat dacht. Maar baardgroei kun je maar beter zo snel mogelijk stoppen. Na je 18e kan er nog veel, maar ze schreef dat ze nooit er uit zou komen te zien als een echte vrouw. Wat erg pijnlijk is, als je toch al nooit geaccepteerd bent geweest.

Citaat:
De twee kernspreuken van de Bijbel zijn de volgende
[/quote]
....ik ben protestants genoeg om het niet met deze keuzes eens te zijn.
Al heb ik in mijn vorige post een van jouw keuzes geciteerd. :)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-01-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:40

Sneu ;(

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:48

KoudbloedKim schreef:
En op het moment dat je zover heen bent dat je die beslissing wil maken, kijk je niet meer naar de impact die het op anderen heeft.
Ik denk dat je, als je zo ver bent, je sowieso een totaal vertekend beeld hebt van wat voor een impact zo'n actie heeft, gewoon, omdat je dan zelf in je hoofd zo de weg kwijt bent.
Egoistisch zou ik het evengoed nooit durven noemen. Het is nou eenmaal niet zo dat mensen even niet weten wat ze met hun vrije dag aan moeten en dan maar bedenken dat het lollig is om onder een trein oid te gaan liggen. Daar gaat zoveel leed aan vooraf, dat kun je je bijna niet voorstellen.
Neemt niet weg dat ik het in de gevallen met chauffeurs en omstanders ook voor hen vreselijk vind. Zoiets is voor iedereen tragisch...

En helaas komt het in Nederland ook voor. Ik werk op een anti-discriminatie bureau en dan hoor je nog eens wat. Nog niet zo heel lang geleden heeft er ook een jong iemand zelfmoord gepleegd omdat ze niet geaccepteerd werd als een zij. En helaas is het hier ook nog steeds niet vanzelfsprekend dat je als LHTB-er geaccepteerd wordt door je familie en vrienden.
Als je zelf bent opgevoed met een star beeld over seksualiteit, en helemaal als je in een gemeenschap leeft die ook zo denkt, hoe ontzettend moeilijk moet het dan zijn om te accepteren dat je kind, broer, zus of vriend 'anders' is. Ik wil best geloven dat de ouders van Leelah het beste met haar voor hadden maar domweg gewoon niet anders konden denken omdat dat té ver van hun werkelijkheid af stond. Maar wat moet dat vooral voor Leelah een eindeloos moeilijk leven geweest zijn. Arm kind.

Hoe zonde en hoe triest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:51

Pluizebolpum schreef:
[naam] schreef:
Ik denk dat je, als je zo ver bent, je sowieso een totaal vertekend beeld hebt van wat voor een impact zo'n actie heeft, gewoon, omdat je dan zelf in je hoofd zo de weg kwijt bent.
Op zich kun je dat nog wel beseffen, het doet je alleen niks meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:09

@Danique,
Ik ben helemaal niet boos op jou of ook maar geweest!

Maar idd de spanning tussen"wat in de bijbel staat" en wat de verschillende mensen er van maken, wil nog wel eens oplopen. In naam van de bijbel/ kerk / christendom zijn halve landstreken uitgemoord, anders 'denkenden' vervolgd en wapens gezegend. En de lijst is helaas lang en bloedig.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:11

phoe, wat zou ik die moeder graag een facebook berichtje sturen zeg..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 02:05

DezeNaam schreef:
unihorses schreef:

dus omdat zij haar leven lang een rot leven heeft mag zij die man / vrouw nu de rest van het leven een rot leven geven?(bovendien, iedereen kan weglopen eenmal 18 maar dat is iets anders.. ) zij is er nu van af, zij is er klaar mee voor haar is het over maar hopelijk voor die chauffeur gaat het nog minstens de lengte van haar leven door inclusief trauma dus nu. Al helemaal als het zo doordacht is er zijn zo veel manieren.. waarom altijd een ander erbij betrekken? dan ben je toch net zo slecht bezig zelf

*nee, hier helemaal geen zelfmoordneigingen nooit maar dan ook nooit zou ik zelfmoord plegen want hoe slecht je het ook hebt niets is altijd slechter gewoon doorgaan want ooit wordt het heus beter

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 02:20

Unihorses, zou je de posts die ik erna geplaatst heb misschien ook even kunnen lezen?
Ik weet dat het overkwam alsof ik het niet erg vond voor die chauffeur, maar dat is het wel en ik ben me daarvan bewust. Ik had het over het feit dat jij geen respect hebt voor Leelah. Mensen die zelfmoord plegen denken er niet bij na dat ze andere mensen daar ook veel pijn mee kunnen doen, zij denken dat de wereld beter af is zonder hun, en dat zij beter af zijn zonder de wereld.

Wel, ik ben heel blij voor je dat je geen zelfmoordneigingen hebt, dat wens ik niemand toe.
Of 'niets' slechter is is jouw persoonlijke mening. Voor Leelah was niets blijkbaar wel beter, ook een mening die geaccepteerd moet worden. En dat het ooit wel beter wordt...Dat is makkelijk praten, maar zo ziet niet iedereen dat.