borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:52

De speenleeftijd van mensen zit officieel tussen de 2,5 en 7 jaar, 2 jaar is wat de wereld gezondheids organisatie aanraadt.
Daarnaast zie ik geen reden om mijn kind melk voor kalfjes te geven terwijl ik het zelf ook kan maken.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:57

Ik heb 14 mnd borstvoeding gegeven, waarvan ik de laatste maanden niet meer in het openbaar deed omdat ik niet aanstootgevend wilde zijn.
Ik zocht altijd een rustig hoekje op, was dat er niet dan ging ik gerust naar de wc. (Invaliden toilet is het fijnste :+ )

Het mooiste is dat iedereen rekening met elkaar houdt, borstvoedende moeders doen het wat subtiel, mensen die het niet willen zien die kijken de andere kant op.

ik denk dat de provocerende dames die hun borst eruit hangen "omdat men het maar moet accepteren", meer 'schade' op het acceptatie gebied aanbrengen dan de meeste voedende moeders.
Terwijl dat misschien 5% is van alle voedende moeders of zo.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:58

14 maanden borstvoeding gegeven aan mijn dochter en nu zwanger van een tweeling die hopelijk ook bv gaan krijgen.
Gewoon in het openbaar gevoed en nooit een negative reactie gekregen, meestal wel op rustige plek he's maar zo af en toe ontkom Je er niet aan om in meer drukkere gelegenheden te voeden en Dan voed Ik ook gewoon.
Als Ik 4 uur met mijn kinderen bij het gemeentehuis moet wachten om ze in te schrijven Dan is het niet anders dan dat ze in de drukte gevoed worden (geen rustige plekjes).

En eerlijk is eerlijk mocht iemand er wel moeite mee hebben Dan kan Ik me daar niet echt druk om maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:00

Tussen mensenmelk en koeienmelk zit nog een hoop tussen..

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:04

Mensenmelk is voor kinderen, alle andere melk officieel niet :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:06

Maar het is wel fijn dat die melk beschikbaar is wanneer borstvoeding niet lukt om wat voor reden dan ook.
En wat is officieel? Flesvoeding is ook officieel voor kinderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:07

Zolang ik geen hele borst zie, vind ik het niet erg. Wat mij betreft mogen vrouwen gewoon voeden voor mijn neus.

Ik ben nog geen moeder en ik associeer mijn borsten met seks, misschien een rare gedachtegang maar daarom voel ik me ongemakkelijk als ik de borsten van een ander zie.

Eh, ik weet niet of dit net zo overkomt als ik het bedoel. Ik ben geen viespeuk die bij borstvoeding aan seks denkt. Maar ik voel me er dus gewoon ongemakkelijk bij.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:10

Ik ben altijd een beetje bang dat het kindje gaat spugen als ik iemand zie voeden. Zit dan absoluut niet lekker meer.
Maargoed, daar kunnen de bv gevende moeders ook niks aan doen :+ zal dan ook nooit vragen of het ergens anders kan.
Gewoon niet op letten doe ik altijd maar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:11

MarianneW schreef:
Mensenmelk is voor kinderen, alle andere melk officieel niet :D

Dat is leuke maar nogal overbodige informatie :D Redelijk opendeur zeg maar ;) Bovendien sluit het mi.i. niet aan op mijn opmerking :) kinderen van twee kunnen meer drinken dan alleen mensenmelk óf koeienmelk. Als je bewust kiest om ruim twee jaar te voeden prima, maar een argument als ik wil geen koeienmelk geven vind ik redelijk zwak.

Officieel is trouwens ook een breed begrip in dit geval. Zeker voor koeienmelk :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-12-14 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:12

C_arola schreef:
Maar het is wel fijn dat die melk beschikbaar is wanneer borstvoeding niet lukt om wat voor reden dan ook.

Dat zeker :j

Officieel is zoals de natuur het bedacht heeft.
En zoals zeker bij een zwangerschap blijkt, zit de natuur bijzonder mooi in elkaar!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:16

Ik heb niks tegen voeden in het openbaar. Moet ook zeggen dat ik het niet vaak zie. Een beetje discreet zijn tijdens de voeding lijkt me wel handig. Even in een hoekje gaan zitten (voor het kind ook rustiger) of een doek erover, maar volgens mij doet het gros van de moeders dat ook.

Dat sommigen het maar vies vinden snap ik echt niet. Ik kan heel veel smerigere dingen opnoemen die ik zie als ik op een terrasje zit die ook nog eens geen nut hebben. Iemand zei nog dat ze het vervelend vond dat je blik er soms naartoe getrokken wordt. Maar dat is niet anders dan bij mensen met gigantische flaporen, of die heel erg scheel kijken, of misschien zit er iemand met het Down syndroom... Alles wat anders is dan wat wij "normaal" vinden daar wordt onze blik naartoe getrokken. Maar we kunnen die mensen moeilijk allemaal wegsturen omdat we ons anders gluurders voelen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:16

Ik vind het zo bijzonder dat over naakt in publieke ruimtes altijd spastisch gedaan wordt, maar als het borst voeden is, dat het dan ineens allemaal maar moet mogen..

Je hoort gewoon niet op openbare plekken je kleren uit te trekken voor mijn gevoel. Ookal zie je die tiet maar heel even, het gaat ook om het uitkleden, aankleden en de hele situatie.. Kan mensen echt een oncomfortabel gevoel geven.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:17

Sammie schreef:
quote="MarianneW"]Mensenmelk is voor kinderen, alle andere melk officieel niet :D

Dat is leuke maar nogal overbodige informatie :D Redelijk opendeur zeg maar ;) Bovendien sluit het mi.i. niet aan op mijn opmerking :) kinderen van twee kunnen meer drinken dan alleen mensenmelk óf koeienmelk. Als je bewust kiest om ruim twee jaar te voeden prima, maar een argument als ik wil geen koeienmelk geven vind ik redelijk zwak.

Officieel is trouwens ook een breed begrip in dit geval. Zeker voor koeienmelk :D[/quote]

Ik ga enkel in op jouw reactie op Zonnebloem. Zij legt uit dat zij geen andere melk wil geven als ze het zelf kan doen.
kinderen hebben zuivel nodig, waarom zou je iets kopen als jij zelf het beste hebt?
Ik begrijp haar wel :-)

Overigens krijgt mijn 15 mnd oude zoontje gewoon koeienmelk en koeienyoghurt hoor :+ de bv was op door de nieuwe zwangerschap :-)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:17

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:18

Warboel schreef:
Ik ben altijd een beetje bang dat het kindje gaat spugen als ik iemand zie voeden. Zit dan absoluut niet lekker meer.
Maargoed, daar kunnen de bv gevende moeders ook niks aan doen :+ zal dan ook nooit vragen of het ergens anders kan.

Een kind dat flesvoeding krijgt, kan even goed spugen, dus om het daarom af te wijzen vind ik ook krom.

Jasmijn: Om borstvoeding te geven moet je je niet helemaal uitkleden. Kledij genoeg waardoor die je discreet kan voeden zonder dat alles zichtbaar is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:20

MarianneW schreef:
C_arola schreef:

Dat zeker :j

Officieel is zoals de natuur het bedacht heeft.
En zoals zeker bij een zwangerschap blijkt, zit de natuur bijzonder mooi in elkaar!

Ah, hebben we een andere betekenis voor officieel in deze situatie.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:36

Over het algemeen gaat bij de voorbijgangers dat ongemakkelijke gevoel vanzelf weer voorbij, het is niet alsof je er wakker van ligt dus ik snap de ophef erover niet zo goed. Maar okee ik ben dan ook een heel nuchter persoon en voel me niet geïntimideerd door een stukje borst of tepel wat toevallig op mijn netvlies valt... :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:30

Ik heb er absoluut geen moeite mee als ik iemand in het openbaar zie voeden. Ik heb 3x maar kort BV gegeven. De laatste keer het langste, 6 weken. Ik probeerde openbaar voeden te vermijden, maar soms komen kleine baby's sneller en vaker dan je gepland hebt. Ik heb dus wel eens in een stil hoekje openbaar gevoed. Maar met sjaal erom en niemand die wat zag. Naast de ober was er dan ook niemand :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:36

Ik geef nu drie maanden borstvoeding aan onze dochter en ik vind het fantastisch! Maar voeden in het openbaar vind ik ronduit naar. Een aantal keer moest het echt, had de voeding al uitgesteld en als zelfs de draagdoek niet meer werkt... :+ ik vond het heel erg ongemakkelijk en heb het zo gedaan dat niemand het zag.
Maar eigenlijk vind ik dat ook van de gekken. M'n meisje weigert de fles en ze zal toch moeten eten. Waarom schaam ik me daarvoor?

Ik zou het fijn vinden als sommige winkels of restaurants een klein kamertje zouden aanbieden waar je privé kan voeden. Persoonlijk zou ik speciaal omrijden voor zoiets!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:49

chanel1985 schreef:
Warboel schreef:

Een kind dat flesvoeding krijgt, kan even goed spugen, dus om het daarom af te wijzen vind ik ook krom.

Grappig dat je dat zegt, ik schrijf volgens mij namelijk duidelijk in mijn reactie dat ik het nooit af zou wijzen en dat het mijn eigen probleem is.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:58

Ik heb er geen bezwaar tegen, zolang het een beetje netjes gaat. Dat iemand haar borsten op tafel legt, hoeft van mij niet, maar verder kan ik me er niet druk om maken om eerlijk te zijn.
Zelf heb ik(nog) geen kinderwens, dus daar heeft het ook niet mee te maken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:12

Ach het zou mij niet zoveel uitmaken eigenlijk. Al ben ik wel eerlijk en zou het mij wel opvallen als iemand bezig is met borstvoeding geven maar ik zou er verder geen aandacht aan schenken en er een probleem mee hebben. Ieder zijn ding en er zijn wel gekkere dingen in de wereld, dit is eigenlijk heel natuurlijk. Een drinkend veulentje of pupje vinden we schattig en dit zouden we vies vinden. Beetje krom eigenlijk. Maar misschien komt dat omdat we toch een beetje preuts zijn wat dat betreft en menselijke borsten ook een andere functie hebben.

Al vind ik tot twee jaar borstvoeding geven wel een beetje lang zeg. Zou er zelf niet aan moeten denken. Ik zou het zelf ook niet comfortabel vinden om in het openbaar te voeden. Dus als het kan en ik zou ooit een kind krijgen, gewoon een fles. Maar zoals ik al eerder zei, ieder zijn ding. ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:22

Ik weet niet hoe het precies komt maar als ik in het openbaar iemand zie die borstvoeding geeft krijg ik zo'n ongemakkelijk gevoel wat je krijgt als je mensen op straat uitgebreid ziet zoenen. Het is echt een gevoel waar je volgens mij weinig aan kunt doen tot je het zo vaak hebt gezien dat het heel normaal wordt? Of als je dus zelf kinderen krijgt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:27

Als moeder voel ik mij echt vele malen ongemakkelijker om een krijsende baby dan om een baby die gevoed wordt aan moeders borst. En neeeej, ik vind het niet tof om me publiekelijk "uit te kleden" om mijn kindje te voeden, maar op een toilet gaan zitten om te voeden doe ik pertinent niet.

Het lijkt mij dat omstanders van dat eerste ook veel meer last hebben dan van het tweede!?

Overigens, ik kom echt met heel, heel veel voedende moeders in aanraking - ik zoek ze letterlijk op - maar om echt borsten te kijken moet ik dan mijn best doen hoor. Vind het zo typisch dat mensen die er een aversie tegen hebben zovaak blote borsten van voedende vrouwen zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:52

Ik heb een aversie voor elk ontbloot torso; of het nou van een man is of vrouw in een restaurant. Of het noet een nudisten eettent zijn, dan vind ik de piemels op tafelhoogte onsmakelijk :')

Neemt niet weg dat ik inderdaad liever een huilende baby hoor stoppen met huilen en de blote borst naar voor lief neem. Al voedden de meeste vrouwen gewoon subtiel dat het mij niet eens opvalt dat ze voeden.