Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PowerReiner schreef:Dan vind ik het toch vreemd dat je deze stelling aanneemt. Ik ben het eens met het feit dat veel mensen ergens anders hun prioriteiten neerleggen. Inderdaad wel 3 keer op vakantie maar niet eigen risico kunnen betalen. Maar zelfs de mensen die zorgtoeslag krijgen, weten soms echt niet waar ze het geld vandaan moeten halen. Betalingsregeling is leuk, zo lang je wat overhoud in de maand.
Met wat moeite kan ik best wel mijn eigen risico betalen, maar feit is wel dat dat niet de enige kosten zijn die belangrijk zijn. Ik heb een redelijk inkomen, heel fijn dat ik daardoor buiten de boot val voor alles. Geen huurtoeslag, weinig zorgtoeslag etc.
Dit maakt dat mijn maandelijkse kosten heel erg hoog zijn en ik wel wat over houdt per maand, maar als ik dan ook nog moet sparen voor mijn eigen risico, kan ik andere dingen die ook belangrijk zijn niet doen.
Ik ben niet de enige in dat schuitje. Het is meestal best wel schipperen. Laat staan voor de mensen die het pas echt zwaar hebben.
Zwerte schreef:PowerReiner schreef:Dan vind ik het toch vreemd dat je deze stelling aanneemt. Ik ben het eens met het feit dat veel mensen ergens anders hun prioriteiten neerleggen. Inderdaad wel 3 keer op vakantie maar niet eigen risico kunnen betalen. Maar zelfs de mensen die zorgtoeslag krijgen, weten soms echt niet waar ze het geld vandaan moeten halen. Betalingsregeling is leuk, zo lang je wat overhoud in de maand.
Met wat moeite kan ik best wel mijn eigen risico betalen, maar feit is wel dat dat niet de enige kosten zijn die belangrijk zijn. Ik heb een redelijk inkomen, heel fijn dat ik daardoor buiten de boot val voor alles. Geen huurtoeslag, weinig zorgtoeslag etc.
Dit maakt dat mijn maandelijkse kosten heel erg hoog zijn en ik wel wat over houdt per maand, maar als ik dan ook nog moet sparen voor mijn eigen risico, kan ik andere dingen die ook belangrijk zijn niet doen.
Ik ben niet de enige in dat schuitje. Het is meestal best wel schipperen. Laat staan voor de mensen die het pas echt zwaar hebben.
Het is idd voor veel mensen best wel schipperen. Mijn ergenis is dat veel mensen dit dus juist niet doen maar klagen omdat het allemaal wel makkelijk moet blijven. Je moet wel op vakantie kunnen, uit eten gaan elke maand, een nieuwe smartphone hebben etc. Nou, die dingen heb ik nooit gedaan. Wij leven nu heel leuk en imo rijk, maar dat kan alleen omdat we juist op veel fronten zuinig leven. Ook wij vallen nu buiten de boot voor alle toeslagen (en heel terecht!) en ja daardoor houden we minder over per maand dan daarvoor. Maar dat is allemaal te berekenen en kan je dus rekening mee houden.
Als je mij zou kennen, zou je mijn stelling juist niet vreemd vinden. Juist omdat ik het op allerlei gebieden verdomde moeilijk heb gehad in mn leven, weet ik dat je niks opschiet met de verantwoordelijkheid afschuiven en lopen klagen. Het is je eigen leven, je bepaalt zelf hoe je dat invult. Er zijn altijd moeilijkheden en beperkingen op je weg, de kunst is juist om daarmee om te gaan. Je kiest niet wat je overkomt, maar wel wat je daarmee doet. En daarbij ben ik een vreselijke moraalridder en vind ik verantwoordelijkheid nemen voor je eigen acties een zeer essentieel iets voor een gelukkig leven. Ik hamer er dus ook graag op.
Tieme schreef:Daphna schreef:@Tieme, Ik heb dit jaar geen zorg uit het basis pakket gebruikt. Dus dit jaar geen eigen risico betaald. Als ik toch gebruik ga maken van zorg in 2014 dan betaal ik het eigen risico is 2014. Als er een vervolg nodig is in 2015, moet ik in 2015 ook dan eigen risico voor 2015 gaan betalen.
ok, snap hem.
BelleTessa schreef:Ik had het eigenlijk dit jaar wel moeten doen.
Ben 5 weken geleden naar de HA geweest om naar een spatader te laten kijken, prima valt onder basisverzekering, en kreeg verwijzing naar de dermatoloog. Daar dus geweest, met vervolgafspraak voor scan, deze gehad en wordt 5 januari geopereerd aan die spatader.
Zegt m'n moeder achteraf, had je beter kunnen wachten tot januari met überhaupt naar de dermatoloog gaan, want nu kan je én van 2014 eigen risico betalen (waar ik nog niets van nodig heb gehad) én van 2015.
Had daar zelf helemaal niet over nagedacht, jammer maar helaas... Heb heus wel spaargeld voor dit soort dingen, maar als ik zo slim was geweest om alles in 2015 te plannen, scheelde dat me dus wel geld dit jaar..
_Annemiek schreef:Ik heb alleen een basis verzekering,vind het eigen risico veel te hoog,al vraag ik me soms af of ik mijn eigen risico niet beter omhoog kan gooien tot 800euro,kan iemand mij daar wijs uit geven?
Ikga niet vaak naar de dokter en ha zit in basisverzekering.
Denk dat ik mn zorgverzekeraar even bel.
janderegelaa schreef:BelleTessa schreef:Ik had het eigenlijk dit jaar wel moeten doen.
Ben 5 weken geleden naar de HA geweest om naar een spatader te laten kijken, prima valt onder basisverzekering, en kreeg verwijzing naar de dermatoloog. Daar dus geweest, met vervolgafspraak voor scan, deze gehad en wordt 5 januari geopereerd aan die spatader.
Zegt m'n moeder achteraf, had je beter kunnen wachten tot januari met überhaupt naar de dermatoloog gaan, want nu kan je én van 2014 eigen risico betalen (waar ik nog niets van nodig heb gehad) én van 2015.
Had daar zelf helemaal niet over nagedacht, jammer maar helaas... Heb heus wel spaargeld voor dit soort dingen, maar als ik zo slim was geweest om alles in 2015 te plannen, scheelde dat me dus wel geld dit jaar..
Nee dus, die spataderoperatie hoort bij die scan. Daar mag een ziekenhuis geen nieuwe behandeling van maken en doen ze als het goed is ook niet. Valt gewoon onder het eigen risico van 2014.
Tieme schreef:Suzanne F. schreef:Het vrijwillig verhogen van het eigen risico vind ik ook geen goed initiatief. Dat zouden ze moeten afschaffen.
waarom?? Als je alles goed uitzoekt dan weet wat de risico's zijn dan zie ik het probleem niet. er zijn er vele die niet nadenken en het alleen verhogen omdat ze dan lage premie betalen. maar er niet bij nadenken dat ze evt eigen risico dan zelf moeten betalen. ze hebben dit dan niet achter de hand gehouden en kunnen het vervolgens niet betalen. tja, dat is gewoon dom.
en als je je eigen risico op maximaal zet dan ben je bij een geheel verbruik van je eigen risico, maar 232 euro meer kwijt dan wanneer je het niet op maximaal zou zetten![]()
dat risico neem je dus.
voorbeeld:
verplicht eigen risico was 360 euro. Ik heb deze op maximaal gezet. dus: 500 vrijwillig eigen risico erbij. totaal 860 euro. ik betaal hierdoor 22 euro per maand/264 euro per jaar minder. dit geld zet ik apart.
die 360 euro was ik sowieso al kwijt geweest bij een groot probleem, die 264 euro per maand die ik nu bespaar was ik ook sowieso al kwijt geweest aan premie. Dus 360+264=628 euro wat ik hoe dan ook kwijt geweest was aan eigen risico en premie.
nu heb ik hem op 860 staan-628= 232 euro. Die 232 euro is dus het risico wat ik loop als ik mijn volledige eigen risico verbruik. ik doe dit al 3 jaar zo en heb het nog niet verbruikt. dat geld heb ik dus bespaard. ik heb wel geld achter de hand om een evt grote eigen risico rekening te kunnen betalen. en zo niet, dan kan je hem altijd in gedeelten betalen...
Kattenbak schreef:Ik vind het schokkend dat er mensen zijn die geen 350 euro per jaar kunnen betalen aan eigen risico. Verkeerde prioriteiten of ... ?
sallandval schreef:Volgens mij is het hele punt van het eigen risico nu juist dat mensen alleen naar een arts gaan als het echt noodzakelijk is.
PowerReiner schreef:Ja alleen wordt er nogal eens naast de pot gepist dus.
Mensen met wezenlijke klachten gaan dus ook niet meer.
Ineke haar moeder die is overleden aan darmkanker precies om deze reden.
vuurneon schreef:Wij zijn geloof ik 1 van de weinige landen, waarbij zorgverzekeraars niet non-profit mogen zijn. Daar zou de overheid wel eens kritisch naar mogen kijken.
Suzanne F. schreef:Ik vond het beter toen het nog van de overheid was. Dus Ziekenfonds en Particulier.
vuurneon schreef:Wij zijn geloof ik 1 van de weinige landen, waarbij zorgverzekeraars niet non-profit mogen zijn. Daar zou de overheid wel eens kritisch naar mogen kijken.
Daphna schreef:vuurneon schreef:Wij zijn geloof ik 1 van de weinige landen, waarbij zorgverzekeraars niet non-profit mogen zijn. Daar zou de overheid wel eens kritisch naar mogen kijken.
Achmea zorgverzekeringen is een Naamloze Vennootschap. Het doel van de vennootschap is winst uitkeringen doen aan de aandeelhouders. Het beleid is gericht op het behalen van winsten.