geen zorgtoeslag meer 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:38

NatasjavE schreef:
€ 26.316 is echt wel weinig hoor. Dat gaat om een brutobedrag waar alles nog af moet. Daar hou je(gok ik een beetje) 20 duizend netto aan over?

Daar mag je dan al je vaste lasten van betalen, je natje en je droogje van betalen.

Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen.

Het zal wellicht geen armoede zijn. Maar alles behalve een vetpot. En dan ineens 70 euro missen...nou. Ik zou er ook van balen moet ik zeggen.

Ik zou willen dat ik het had... Ik kom nu rond met iets meer dan de helft hiervan en dat red ik ook. Geen vetpot en ben alleen, maar toch. Toeslagen zijn imo een vangnet, geen extraatje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:39

PowerReiner schreef:
Is dat de fout van de werkgevers of de wet die dit toelaat?

In eerste instantie de werkgevers, aangezien ze doelbewust op zoek gaan naar mazen in de wet, en soms ronduit de wet overtreden. Er zou van mij wel wat meer op gehandhaafd mogen worden, dat wel.

Citaat:
Dus, dit problem moet wettelijk aangepakt worden, niet door af te geven op werkgevers die ook hun hoofd boven water willen houden.

In tegendeel. Het moet opgelost worden doordat we allemaal bedenken dat we een samenleving zijn, en dat we daar allemaal de balans in moeten zoeken.
Wat werkgevers betreft - als ze niet kunnen rondkomen zonder de wet te omzeilen, dan zijn ze wellicht niet nodig genoeg. Da's ook een kant van marktwerking. We hebben er geen moeite mee om zorgverleners te ontslaan terwijl we die zorg wel nodig hebben (thuiszorg bv), waarom zouden we werkgevers (die zelfs niet eens veel bijdragen aan onze economie als ze buitenlanders in dienst nemen) een uitzonderingspositie geven?
Onze beeldvorming is wat dat betreft heel dubbel.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:43

RoodZonnetje schreef:
NatasjavE schreef:
€ 26.316 is echt wel weinig hoor. Dat gaat om een brutobedrag waar alles nog af moet. Daar hou je(gok ik een beetje) 20 duizend netto aan over?

Daar mag je dan al je vaste lasten van betalen, je natje en je droogje van betalen.

Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen.

Het zal wellicht geen armoede zijn. Maar alles behalve een vetpot. En dan ineens 70 euro missen...nou. Ik zou er ook van balen moet ik zeggen.

Ik zou willen dat ik het had... Ik kom nu rond met iets meer dan de helft hiervan en dat red ik ook. Geen vetpot en ben alleen, maar toch. Toeslagen zijn imo een vangnet, geen extraatje.

Dat zal ongetwijfeld moeilijk zijn. Maar bedenk wel dat deze mensen bij alle toeslagen naast de pot pissen. Geen huurtoeslag bijvoorbeeld. Bij jouw inkomen zou mijn huis ook nog minder dan de helft kosten.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:43

Ik krijg ook geen zorgtoeslag én kindgebonden budget volgend jaar. Terwijl ik sinds begin 2014 niet meer werk en mijn man in zijn eentje echt niet aan het genoemde bedrag komt. Aan de andere kant.... dan hoef ik ook niet bang te zijn dat ik eind vh jaar weer alles terug moet betalen, maar kríjg ik wss weer wat terug. Altijd een leuk spaarpotje.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:49

[quote="PowerReinerWees eens eerlijk, als een brood bij de albert heijn een tientje kost en bij de lidl een euro, dan ga je toch ook naar de lidl? [/quote]

En nu deze?

Dan moet iemand zijn bedrijf in dakbedekking maar opgeven omdat er minder vraag naar is? Gedeeltelijk mee eens maar dit zijn ook mensen, die op die manier misschien niet eens meer aan de bak kunnen omdat de banenmarkt ook niet geweldig is. Bedrijven huren geen polen in omdat ze NL lekker willen naaien, daar hebben ze in de meeste gevallen ook geode redenen voor.

Ja we zijn een samenleving, en ja, dat je daar rekening mee houdt is zeker goed. Maar als het erop aan komt staat iedereen er alleen voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:53

Ik vind dat we in Nederland naar een systeem moeten waar alle toeslagen de deur uit gaan, hoe weet ik niet maar op deze manier is het vaak zo dat mensen die net onder bepaalde grenzen vallen veel meer te besteden hebben dan mensen die er net boven zitten. Mensen in de bijstand(ik weet het, absoluut geen vetpot) hebben recht op zo veel toeslagen en kwijtscheldingen van gemeentelijke lasten dat ze ook geen prikkel meer hebben om wel te werken want dan houden ze per saldo nog minder over en dat is fout. Mensen met een laag inkomen en studerende kinderen krijgen volledige aanvullende beurzen en mensen die net boven de grens zitten, dus geen recht op welke toeslag dan ook , die kinderen krijgen niets. Maar de ouders houden zo weinig over dat ze hun kinderen niet eens kunnen ondersteunen. Ook in het nieuwe leenstelsel word de aanvullende beurs zelfs verhoogt. Wat is er mis met het feit dat iedereen kan lenen(geen voorstander van). Straks komen de kinderen van bvb bijstandouders bijna zonder schulden uit de studie en de kinderen die geen aanvullende beurs kregen beginnen ook dan al met een flinke achterstand. En zo zijn er nog veel meer regelingen die op de schop zouden moeten.
Voor bepaalde werkzaamheden in Nederland zijn mensen genoeg maar ze vertikken het om in kassen oid te werken want dan worden ze gekort op de uitkering en vaak zeggen ze letterlijk dat ze voor 100 euro meer per week niet uit hun bed komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:06

bigone schreef:
Mensen in de bijstand(ik weet het, absoluut geen vetpot) hebben recht op zo veel toeslagen en kwijtscheldingen van gemeentelijke lasten dat ze ook geen prikkel meer hebben om wel te werken

Dat is niet waar. De prikkel om te werken is er wel, er zijn alleen geen banen. Meer 'prikkels' toevoegen is alleen maar het pesten van mensen die geen kant op kunnen.

PowerReiner

Re: geen zorgtoeslag meer 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:14

Tja, waarom werken als je alleen maar gekort wordt op uitkering dan? Waarom 8 uur per dag werken terwijl je voor hetzelfde geld thuis kan zitten hobbyen
Voor 100 euro meer per week vind ik dan wel weer schandalig.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:32

joyce B schreef:
WillBokkers schreef:
Het heeft er ook mee te maken dat de zorg op dit moment te veel kost en de kosten veel te hoog worden.
Uit eindelijk kan dat de kop van de samenleving kosten.
Dus moeten we meer zelf betalen.
Vervelend? Ja.
Schande? Nee, vind ik niet.

Edit: de reactie boven mij van chronisch zieke patiënten. Dat ben ik ook, en waarschijnlijk vind jij mijn reactie ook niet heel leuk.
Nederland kan beter de toeslagen voor de mensen die niet werken wat naar beneden gooien dan hoeven ze de zorg niet te korten.

Rijst bij mij de vraag waarom de reserves bij de zorgverzekeringen dan zo hebben kunnen groeien als de kosten zo gestegen zijn.... Die reserves worden opgebouwd met de winst over het verschil tussen kosten van de zorg en de inkomsten uit de premies lijkt mij...

Zie hier:
http://www.consumentenbond.nl/zorgverze ... zekeraars/

Op dit moment is Nederland alles aan het minderen.
Minder toeslagen etc en je krijgt minder uitgekeerd.
Oftewel de burger moet meer betalen.
Dit doen ze om de kosten te drukken.
En ik dacht omdat deze regels zijn ingevoerd, er nu wat geld overblijft.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:35

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Mensen in de bijstand(ik weet het, absoluut geen vetpot) hebben recht op zo veel toeslagen en kwijtscheldingen van gemeentelijke lasten dat ze ook geen prikkel meer hebben om wel te werken

Dat is niet waar. De prikkel om te werken is er wel, er zijn alleen geen banen. Meer 'prikkels' toevoegen is alleen maar het pesten van mensen die geen kant op kunnen.

Dat puntje over dat er geen banen zijn werd net ook al genoemd.
Ik denk dat er vooral geen 'geschikte' banen zijn.
Veel Nederlanders willen wel een baan maar bijvoorbeeld niet afwassen, schoonmaken etc.
En dat zijn op dit moment juist de banen die het meest vrij liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:41

Willbokkers, waar zijn die banen dan ? ik kan ze hier niet vinden hoor :?
Dat zijn juist dingen die hier in de ruime regio wegbezuinigd zijn, bij de thuiszorg zijn het gros van de huishoudelijke hulpen gewieberd, ook helpenden en verzorgende proberen ze massaal te ontslaan, de afwasbanen willen de werkgevers goedkope krachten voor , minimum jeugdloon werknemers en geen volwassenen die veel kosten .

Je kunt wel leuk zeggen dat het werk er is, maar dat valt vies tegen.(tenzij je in randstedelijk gebied woont misschien :? Maar goed, daar woon ik niet dus geen idee )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:00

Ik denk dat het "er zijn geen banen" te snel geroepen wordt. Er zijn wel banen, maar de arbeidsomstandigheden en het loon is zo dramatisch dat het niet aantrekkelijk is om te werken. Ik zat pas ook omhoog en heb toen balanswerk gedaan via een uitzendbureau (in Flevoland, geen randstad) tegen minimumloon. En ik liep tussen "uitgerangeerde" vijftigers. Het kán wel, maar het is soms goed zoeken en veel slikken.

Verder mogen er wel meer grenzen gesteld worden aan immigratie om baankansen te creëren. Werk dat bvb nu in de kassen door arbeidsmigranten gedaan wordt kan vaak ook door mensen in de bijstand gedaan worden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:07

Was de zorgtoeslag niet in het leven geroepen om de hoge kosten van de maandelijkse verplichte zorgverzekering tegemoet te komen? Ik vind het onbegrijpelijk wat wij per maand betalen aan zorgverzekering en dan ook zo'n hoge eigen bijdrage. Ik begrijp heel goed dat sommige mensen het niet meer kunnen betalen en flink achter lopen met betalingen. Vorige week spraken wij een kennis uit Polen en die vertelde dat hij 20 euro per maand betaalde incl. tandarts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:10

WillBokkers schreef:
Veel Nederlanders willen wel een baan maar bijvoorbeeld niet afwassen, schoonmaken etc.

Dat is niet waar. Genoeg mensen die dat wel willen, alleen de werkgevers willen ze vaak niet omdat ze liever geen minimumloon en goede arbeidsomstandigheden willen leveren (waar ze wettelijk wel gewoon toe verplicht zijn.)

RoodZonnetje: dan heb je mazzel, maar er zijn genoeg mensen die ook daar geen werk krijgen. Om een veelheid van redenen. Werk in de kassen zou best gewoon werk kunnen zijn, maar zoals gezegd, de werkgevers hebben eigenlijk niet zo'n zin om zich aan de wettelijke eisen te houden, en dus hebben ze liever mensen uit het buitenland.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:50

@shadow0, ik weet niet of je het nu daadwerkelijk over omgeving utrecht stad hebt maar als ik zie dat daar gewoon 80 vacatures voor mensen met een vmbo opleiding bij het uwv zijn dan zijn er ook wel bijstandsgerechtigden die hier op kunnen solliciteren. Ik maak en heb vaak meegemaakt dat ze echt voor 100 tot 200 euro meer het gewoon verdommen om aan de slag te gaan. Meestal met het slappe excuus dat het maar tijdelijk is maar ze vergeten dat ze ooit wel ergens inrollen en positief opvallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:44

Shadow0 schreef:
WillBokkers schreef:
Dát vind ik niet kunnen
Dan mist ook de prikkel om een baan te gaan zoeken.

Onzin. Bovendien is het probleem niet dat er geen 'prikkels' zijn, maar dat er geen banen zijn.

Klopt wel hoor. Ik heb HBO banen voorbij zien komen waarbij je een maandloon kreeg van 1500 euro. Bruto. dat zat ver beneden de uitkering die ik zou krijgen. Werkgevers hebben nu simpelweg het voordeel.

Even terug naar de zorg: Ik heb dit jaar vrijwel geen zorg gebruikt. Ja, de pil. Die ik zelf moet betalen. Maar hey, stel dat mij wel wat overkomt, dan kost dat meer dan dat ik tot nu toe heb moeten betalen. Gok ik zo.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:36

Sonja_vR schreef:
Willbokkers, waar zijn die banen dan ? ik kan ze hier niet vinden hoor :?
Dat zijn juist dingen die hier in de ruime regio wegbezuinigd zijn, bij de thuiszorg zijn het gros van de huishoudelijke hulpen gewieberd, ook helpenden en verzorgende proberen ze massaal te ontslaan, de afwasbanen willen de werkgevers goedkope krachten voor , minimum jeugdloon werknemers en geen volwassenen die veel kosten .

Je kunt wel leuk zeggen dat het werk er is, maar dat valt vies tegen.(tenzij je in randstedelijk gebied woont misschien :? Maar goed, daar woon ik niet dus geen idee )

Dat komt vast dan omdat ik in de randstad woon.
Ik zie hier geregeld banen op MBO-niveau en 'simpele' banen.
En zo af en toe op universitair niveau.
Maar, net zoals hier ook al werd gezegd.
Voor sommige is dat even slikken.

Het wegbezuinigen van banen ben ik absoluut tegen!
Juist nu de leeftijd van aow naar 67 is gegaan moeten we banen creëren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:51

Bigone/WillBokkers: lang niet al die aanbiedingen betreft ook werkelijke vacatures. Er is al vaker aan de bel getrokken over spookvacatures, maar het blijft een punt van zorg. Het betekent ook zeker niet dat je daadwerkelijk aangenomen wordt als je op een dergelijke functie solliciteert.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:59

Shadow0 schreef:
Bigone/WillBokkers: lang niet al die aanbiedingen betreft ook werkelijke vacatures. Er is al vaker aan de bel getrokken over spookvacatures, maar het blijft een punt van zorg. Het betekent ook zeker niet dat je daadwerkelijk aangenomen wordt als je op een dergelijke functie solliciteert.

Maar niet álle vacatures zijn spookvacatures en er is altijd een kans dat je kan worden aangenomen.
Maar zeker als je verder van de randstad zit zal dit erg vervelend zijn.
Ik snap verder jouw punt wel dat het lastig is om een goede, passende baan te vinden.
Maar ik denk dat dat niet een probleem is wat je met een maand verholpen hebt.
Ik denk voor mij dat de conclusie is dat er wél banen zijn, maar dat ze vaak niet passen bij je ideaal beeld en lastig te vinden zijn. Plus dat als je buiten de randstad woont (van sommige reactie's uitgaande) er veel minder banen te vinden zijn dus het nog moeilijker is.
Ik denk dat we nu erg offtopic gaan ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:00

Shadow0 schreef:

Deze vacatures staan op de site van het UVW en niet op allerlei bureaus die allerlei banen aanbieden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:09

Dit zal sommige mensen ook wel in het verkeerde keelgat schieten maar jeetje, ik wou dat ik zoveel verdiende dat mijn zorgtoeslag omlaag ging. Wat ik nu krijg gaat echt niet terug de zorg in, maar gebruik ik om mijn boodschappen van te kunnen betalen.. heeft misschien toch wel een beetje met zorg te maken, want je moet toch eten om gezond te blijven :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:18

Juist in de randstad stikt het van de polen ;).
Ik woon toevallig in een "polengebied" en als ik naar nu kijk of vroeger... Vroeger gingen wij in vakanties met z'n allen massaal de kassen in en werkten dan ook nog door op de zaterdag als het goed betaalde. Nu kunnen scholieren geen bijbaantje in de kas meer krijgen door 2 redenen: ze verdienen wettelijk teveel en de polen doen al het werk al dus er ís geen werk voor de scholieren meer.

Ik vind sommige instellingen echt zóóó slecht. Als ik zonder werk zou zitten en er komt een baan vrij waar ik 100 euro meer zou verdienen dan van mn uitkering, was ik absoluut aan het werk gegaan! Ook als het 100 euro minder zou zijn, mits ik uit zou komen met mn vaste lasten uiteraard. Ik háát op de bank zitten en niksdoen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:12

Bambolina schreef:
Dit zal sommige mensen ook wel in het verkeerde keelgat schieten maar jeetje, ik wou dat ik zoveel verdiende dat mijn zorgtoeslag omlaag ging. Wat ik nu krijg gaat echt niet terug de zorg in, maar gebruik ik om mijn boodschappen van te kunnen betalen.. heeft misschien toch wel een beetje met zorg te maken, want je moet toch eten om gezond te blijven :+

Nou ja ik verdien dus niks (ook geen uitkering ofzo) en ik krijg dus ook niks. :')

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:15

Yv_ schreef:
Juist in de randstad stikt het van de polen ;).
Ik woon toevallig in een "polengebied" en als ik naar nu kijk of vroeger... Vroeger gingen wij in vakanties met z'n allen massaal de kassen in en werkten dan ook nog door op de zaterdag als het goed betaalde. Nu kunnen scholieren geen bijbaantje in de kas meer krijgen door 2 redenen: ze verdienen wettelijk teveel en de polen doen al het werk al dus er ís geen werk voor de scholieren meer.

Ik vind sommige instellingen echt zóóó slecht. Als ik zonder werk zou zitten en er komt een baan vrij waar ik 100 euro meer zou verdienen dan van mn uitkering, was ik absoluut aan het werk gegaan! Ook als het 100 euro minder zou zijn, mits ik uit zou komen met mn vaste lasten uiteraard. Ik háát op de bank zitten en niksdoen.

...en dan moet je kinderopvang gaan regelen.... kost handenvol geld. Ik ben gestopt met werken omdat ik als ik werkte zoveel meer kosten had, dat ik (was wel pt baan, ongeveer 20 uur pw) ik uiteindelijk per maand 80 euro meer overhield dan als ik niet werkte. En nu kan ik wél tijd met mijn kind doorbrengen :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:07

Ik ging even uit van een alleenstaand iemand :). Zoals jij zegt had ik er idd niet over nagedacht.
Maar dan kies jij er alsnog zelf voor om te stoppen met werken, het is niet zo dat je ineens zonder werk zat door bijv. de crisis en sindsdien geniet van je uitkering. Toch?

Die opmerking was trouwens over Nederland in het algemeen, niet over mensen in het topic. Hoop in elk geval dat dat duidelijk was en anders bij deze :).