vanaf september 2015 geen wilde circusdieren meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:57

Het circus is geen eigenaar van de dieren. Het circus is enkel eigenaar van de tent en organisator van de show en heeft misschien zelf een of twee acts. De rest van de acts worden ingehuurd en die nemen hun eigen dieren mee.
Het verbod levert dus geen ene zak op, want de acts met dieren trekken gewoon naar landen waar optreden met dieren nog wel is toegestaan.

Verwacht niet dat die dieren in dierentuinen of opvangcentra terecht komen. Die blijven gewoon bij hun baasjes, ook mochten er geen andere landen meer zij waar ze met hun dierenshow kunnen optreden. Zij hebben net zo'n sterke band met hun dieren als wij met onze paarden.

Ik weet niet wat ik moet denken van (wilde) dieren in het circus en ga me daar ook niet verder uitlaten, maar heel veel reacties en imo ook de wetgeving zijn gebaseerd op onvoldoende kennis van de feiten en dat steekt me.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:09

Zoals met alles, zijn er voor- en tegenstemmers. Ik hoef niet perse naar een circus met wilde dieren. Maar ik snap dan weer niet waarom een tijger niet in een hok van 5 * 3 m mag zitten, maar een gemiddeld paard wel 23/7 in een hok van 3.5 * 3.5. Dat is in mijn ogen hypocrite.

merrylegs schreef:
Is dat slecht dan? Van mijn part mogen ze dolfinaria ook best verbieden, als je ziet in hoeverre dolfijnen en orka's beknopt worden in hun natuurlijk gedrag. Als je nagaat dat wilde dolfijnen honderden meters diep kunnen zwemmen, vraag je je toch af hoe geschikt een tank van 10 meter diep en 50 meter breed is. Dierentuinen vind ik een andere zaak, hoewel de verblijven daar soms ook belachelijk klein zijn. Het mooist zou zijn als ze allemaal verschillende reusachtige 'biotopen' zouden creëren en daar dan verschillende diersoorten bij elkaar zouden zetten.

Dat laatste is een utopie, maar wel een mooie. Het eerste, kijk eens hoe we honden, katten en paarden (bijvoorbeeld) gedomesticeerd hebben. Parkietjes die flinke afstanden maken en nu alleen in een klein kooitje zitten waar ze de vleugels niet kunnen strekken. Paarden die flinke afstanden maken en nu blij mogen zijn dat ze dagelijks buiten komen in en paddock van 6 * 3 meter.

Kortom, betere omstandigheden voor alle (!!) dieren, helemaal mee eens. maar dit halfbakken vind ik rieken naar vriendjespolitiek of in ieder geval getuigen van oogkleppenpolitiek.