Zoals met alles, zijn er voor- en tegenstemmers. Ik hoef niet perse naar een circus met wilde dieren. Maar ik snap dan weer niet waarom een tijger niet in een hok van 5 * 3 m mag zitten, maar een gemiddeld paard wel 23/7 in een hok van 3.5 * 3.5. Dat is in mijn ogen hypocrite.
merrylegs schreef:Is dat slecht dan? Van mijn part mogen ze dolfinaria ook best verbieden, als je ziet in hoeverre dolfijnen en orka's beknopt worden in hun natuurlijk gedrag. Als je nagaat dat wilde dolfijnen honderden meters diep kunnen zwemmen, vraag je je toch af hoe geschikt een tank van 10 meter diep en 50 meter breed is. Dierentuinen vind ik een andere zaak, hoewel de verblijven daar soms ook belachelijk klein zijn. Het mooist zou zijn als ze allemaal verschillende reusachtige 'biotopen' zouden creëren en daar dan verschillende diersoorten bij elkaar zouden zetten.
Dat laatste is een utopie, maar wel een mooie. Het eerste, kijk eens hoe we honden, katten en paarden (bijvoorbeeld) gedomesticeerd hebben. Parkietjes die flinke afstanden maken en nu alleen in een klein kooitje zitten waar ze de vleugels niet kunnen strekken. Paarden die flinke afstanden maken en nu blij mogen zijn dat ze dagelijks buiten komen in en paddock van 6 * 3 meter.
Kortom, betere omstandigheden voor alle (!!) dieren, helemaal mee eens. maar dit halfbakken vind ik rieken naar vriendjespolitiek of in ieder geval getuigen van oogkleppenpolitiek.