Roken moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken zou verboden moeten worden

ja
209 (41%)
nee
254 (49%)
maakt mij niet uit
46 (9%)

Totaal aantal stemmen: 509

purny

Re: Roken moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:55

Soms speelt eigenwijsheid ook voor een deel mee. Ik heb het niet gezien dus ik ga niet oordelen over iemands IQ.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:58

Als fervent roker, bepaal ik zelf wel of ik wel of niet rook, of ik stop of niet, en zo ja, wanneer.

Daar hoeft de overheid echt niet mee aan te komen om dat te gaan verbieden.

Daarnaast; als alle Nederlanders ineens zouden stoppen met roken (ongeacht of het verboden zal worden), dan loopt de staatskas een héule hoop belastingcentjes mis. Denk niet dat ze dat goed uitkomt.

Daarbij; dan zou de verkoop en het nuttigen van alcohol en inderdaad 'vette hap' ook verboden moeten worden...........

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:00

Jullie hebben het wel over dat roken slecht is en dat je daar kanker van kunt krijgen, maar hetzelfde geldt voor smartphones, voedsel, kachels etc etc. Wil je dat dan ook afschaffen? Tegenwoordig is bijna alles kankerverwekkend.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:00

Sababber schreef:
Ik zou het toch best fijn vinden als mensen Met bepaalde gezondheidsklachten een melding op legitimatie zouden krijgen dat ze niet meer mogen roken. Ik hoor vaak genoeg dat een arts zegt dat ze moeten stoppen maar dat ze dat niet doen.

Dat geldt dan ook voor alcolol gebruik, overgewicht etc etc etc.

In Nederland wordt al genoeg betutteld. Nee het zou dus niet verboden moeten worden. Wel mag nog meer beperkt worden waaar men mag roken, want een ander hoeft natuurlijk niet met jouw rook te worden opgezadeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:01

purny schreef:
Soms speelt eigenwijsheid ook voor een deel mee. Ik heb het niet gezien dus ik ga niet oordelen over iemands IQ.

ook eigenwijsheid heeft een reden. Wij behandelen inmiddels al jaren mensen met ernstig COPD en moet toch zeggen dat een groot deel van de mensen niet slim genoeg is om alles te begrijpen en de goede linken te leggen... Niet om ze te benadelen of dat het erg is want ik help ze allemaal met alle liefde en leg het wel 100x uit als het moet.
Maar het is niet eerlijk om zulke mensen met eigenwijsheid te bestempelen. Hun waarheid is voor hun gewoon waar, omdat ze niet beter (kunnen) weten. Net als bij iedereen eigenlijk :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:03

Roken zou verboden moeten worden, overal waar andere mensen onvrijwillig meeroken.
Denk daarbij ook aan kinden die meerijden in de auto enz.

Als ik een glas wijn drink, drinkt de persoon naast mij niet mee, wel als ik een sigaret opsteek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:03

Je moet iedereen in hun waarde laten. Of ze nu willen roken of niet. Mijn pa was een stevige roker en heeft copd gold 2 maar is nu al meer als 10 jaar gestopt met roken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:13

alex66 schreef:
door roken te verbieden en dus de verkoop van tabak mis je aan de ene kant heel veel geld in de staatskas en schep je aan de andere kant een nieuwe markt voor crimineelen, want mensen blijven toch wel roken......heel slecht plan dus

Precies dat!

Voor de voorstanders van dit plan; verdiep je eens in de geschiedenis, bij voorkeur van Amerika eerste helft 20-ste eeuw.....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:21

ThreeFingers schreef:
Roken zou verboden moeten worden, overal waar andere mensen onvrijwillig meeroken.
Denk daarbij ook aan kinden die meerijden in de auto enz.

Als ik een glas wijn drink, drinkt de persoon naast mij niet mee, wel als ik een sigaret opsteek.

Het probleem, een auto of huis koop je vaak, en dan is de auto van jou.
Dan mag je er mee doen wat je wilt, want hij is van jou.

Je kan het wel verbieden in dat soort dingen, maar dan krijg je:"Ja, het is van mij".

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:22

er een verboden 'vrucht' van maken lijkt mij ook heel onverstandig.. je krijgt dan inderdaad illegale handel en dus meer criminaliteit..

Ik rook zelf ook en erger me hier aan de mensen die vinden dat ze ontzettend lastig worden gevallen met andermans verslaving. Ik had laatst ook zo iemand aan mijn fiets hangen namelijk. Ruimte zat om ons heen en ik sta te roken, vraagt ze of ik daar mee wil stoppen want ze heeft er last van.. ja sorry hoor, als we nou in een beperkte ruimte zouden staan ala maar er was in dit geval gewoon een ruime mogelijkheid om niet bij mij in de buurt te gaan staan.. dan vertik ik het ook om hem uit te maken.
Overal waar ik kom, wordt ik naar buiten gebonjourd als ik wil roken.. ook met -10. Dat is een keuze zul je zeggen, ja dat klopt.. net zoals het een keuze is om buiten op een terras te gaan zitten ipv van binnen..

Er zullen altijd voor en tegens zijn met dit soort discussies.. maar verbieden is absoluut niet de oplossing.. wat dan wel? Tja, zo ver zijn we denk ik nog niet ;)

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:33

Weet niet of het teveel afleidt van de hoofdvraag, maar misschien ook wel een interessant:

Vinden jullie dat een roker wel recht heeft op een vervangende long, mocht dit nodig zijn?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:34

Nee, tegenwoordig wordt er verslavend spul in je sigaret gestopt (weet niet meer precies wat). Vroeger was tabak niet verslavend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:38

Pandameisje schreef:
Nederland kan ook op andere manieren geld krijgen en mensen die door roken ziek zijn geworden en niet meer in staat zijn om te werken krijgen gewoon geld. en wij moeten voor dat geld werken.

Tja, makkelijk gezegd, maar zou jij willen en kunnen leven in een 'ikke-de restkan stikke' staat?

Dan zou je in mijn optiek álles moeten verbieden wat mogelijk gevaar op kan leven voor de volksgezondheid. Dus niet alleen de sigaretten, maar ook drank, drugs, en alle andere verslavende middelen. Rookt jouw vader sigaren (ipv sigaretten)? Da's dan ook verboden, en zo kan ik nog wel 100 meer dingen opnoemen die IK de moeite niet waard vind om voor te betalen, maar het moet toch.

Ik wens je daar enorm veel succes mee, want dat zal de straat hier niet echt gezelliger en veiliger maken, zoals al aangegeven; je zult meer criminaliteit zien op straat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:42

Choce schreef:
Weet niet of het teveel afleidt van de hoofdvraag, maar misschien ook wel een interessant:

Vinden jullie dat een roker wel recht heeft op een vervangende long, mocht dit nodig zijn?

En wie neemt dan die beslissing (en bepaalt daarmee over leven en dood)?!?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:43

antje_vip schreef:
Nee, tegenwoordig wordt er verslavend spul in je sigaret gestopt (weet niet meer precies wat). Vroeger was tabak niet verslavend.

niet waar, in tabak zit nicotine en dat is verslavend.
het klopt dat er nog veel meer slechte stoffen aan een sigaret worden toegevoegd maar de boosdoener is nicotine en dat zit van nature in tabak en bijvoorbeeld in tomaten en nog wel meer planten.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:45

QueLee schreef:
er een verboden 'vrucht' van maken lijkt mij ook heel onverstandig.. je krijgt dan inderdaad illegale handel en dus meer criminaliteit..

Ik rook zelf ook en erger me hier aan de mensen die vinden dat ze ontzettend lastig worden gevallen met andermans verslaving. Ik had laatst ook zo iemand aan mijn fiets hangen namelijk. Ruimte zat om ons heen en ik sta te roken, vraagt ze of ik daar mee wil stoppen want ze heeft er last van.. ja sorry hoor, als we nou in een beperkte ruimte zouden staan ala maar er was in dit geval gewoon een ruime mogelijkheid om niet bij mij in de buurt te gaan staan.. dan vertik ik het ook om hem uit te maken.
Overal waar ik kom, wordt ik naar buiten gebonjourd als ik wil roken.. ook met -10. Dat is een keuze zul je zeggen, ja dat klopt.. net zoals het een keuze is om buiten op een terras te gaan zitten ipv van binnen..

Er zullen altijd voor en tegens zijn met dit soort discussies.. maar verbieden is absoluut niet de oplossing.. wat dan wel? Tja, zo ver zijn we denk ik nog niet ;)

Maar rokers hebben de keuze om binnen te gaan zitten en even naar buiten te gaan om te roken, niet-rokers/mensen die er last van hebben hebben eigenlijk geen andere keuze dan om maar binnen te gaan zitten, want een rookvrij terras bestaat tegenwoordig helaas niet meer...
als ik niet tot die laatste groep zou behoren zou ik liever in de winter geregeld een paar minuutjes buiten willen staan als dat ik het in de zomer op een terrasje zitten zou willen opgeven.

verder, zoals in je eerste voorbeeld beschreven zou ik jou inderdaad niet vragen om ergens anders te gaan staan, maar zou ik zelf een plekje zoeken waar ik geen last van je sigaret zou hebben. pas als dat niet lukt (doordat door de wind je rook over het hele gebiedje te ruiken is), zou ik jou vragen of je zou willen verplaatsen zodat ik iig uit de rooklucht kan staan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:45

De oma van mijn vader had haar hele leven gerookt, maar is op haar oude dag gestopt, zonder enkel probleem.
Waarom is niemand verslaafd aan tomaten dan?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:52

antje_vip schreef:
De oma van mijn vader had haar hele leven gerookt, maar is op haar oude dag gestopt, zonder enkel probleem.

omdat daar maar heeel weinig nicotine in zit, van nicotine ben je binnen 48uur afgekickt de rest zit tussen je oren.
middelen om te stoppen met roken bevatten ook nicotine bv plijsters of een e-sigaret.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:54

Pandameisje schreef:
Als sigaretten verboden zouden worden zou ik ook de supersmoker enzo verbieden

Want?? :roll:
Ook de nicotinepleister en andere hulpmiddelen verbieden dan?
Trouwens je krijgt je zin hoor, de hetze tegen de e-smoker word gewonnen door big-tabacco.
Misselijkmakend de zakkenvullerij die hier plaatsvind.
Maar roken mag wel, graag zelfs, word veel aan verdiend. :x

*sorry, ben vanaf okt 2013 van de peuken af dankzij mijn dampertje en dat word mij straks afgenomen, terwijl het zoveel gezondheidswinst geeft. Tragisch*

ikke

antje_vip schreef:

Snuif jij tomaten dan?

Mijn vader is ook van de ene op de andere dag gestopt. Sommige mensen kunnen dat, anderen hebben er meer moeite mee, gezien de bedrijfstak die kan bestaan van de "stoppers met roken".

Miryamk

Analoge sigaretten bevatten idd meerdere verslavende stoffen. Nicotine is niet de enige boosdoener.
Laatst bijgewerkt door Miryamk op 03-12-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:00

Je kan roken niet verbieden.. zoals al gezegd dan moet je dat ook doen met softdrugs,alcohol,vet eten.

En een roker heeft net zoveel recht op zorg als een ander. Anders zou je iemand met een soa ook niet moeten helpen want ja eigen schuld dikke bult. Een vrouw die niet meer zwanger kan worden omdat ze te lang gewacht heeft eigen schuld dikke bult. Etc.

En antje_vip bravo voor jou oma maar waarom zou iedereen het moeten kunnen omdat zij dat kan?
Ik spreek meerdere talen, moet iedereen dat kunnen omdat ik dat kan? Nee!

Ik was een roker en ik heb wel kunnen stoppen gelukkig. En ja hoelang je ook gestopt bent het blijft moeilijk die sigaretten zijn op meerdere gebieden verslavend en daar ben je echt niet zomaar van af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:10

Hmm, paardrijden ook maar verbieden dan? Of in elk geval laten liggen als je van het paard gevallen bent? Da's immers ook gevaarlijk en vermijdbare schade.

Ik hou niet van verbieden, laat mensen zelf een keuze. Zelfs als dat een onverstandige keuze is.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:15

Waar zit je op school? Het Nimeto? Hahaha deze stelling heb ik ook gehad :')

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:18

ikke schreef:
Choce schreef:

En wie neemt dan die beslissing (en bepaalt daarmee over leven en dood)?!?

Was meer een gewetensvraag :)
Vind jij dat als iemand zijn eigen longen kapot heeft gerookt recht heeft op die van iemand anders, om daarna weer door te kunnen roken? En hierdoor iemand die een zieke long heeft (buiten zijn eigen schuld om) kans heeft om geen long te krijgen?

Verwacht niet dat het er ooit door komt dat een roker geen vervangende long mag krijgen.
Teveel haken en ogen.
Ze zullen waarschijnlijk ook moeten aantonen dat het 100% zeker door het roken komt.
Zal niet te doen zijn denk ik.