Strafrecht in Nederland??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:08

Toen ik het gisteren op het journaal hoorde was ik ook verbaasd dat hij 'maar' 120 uur taakstraf kreeg. Echter kwam dit - denk ik - doordat het meer wordt verteld als 'de man die drie mensen doodreed is veroordeeld tot 120 uur taakstraf'. Doodrijden klinkt al meteen een stuk heftiger/erger.

De macht over het stuur verliezen kan in principe iedereen overkomen, zeker wanneer er niet aangetoond kan worden dat deze man te hard of roekeloos reed vind ik niet dat je hem een X aantal jaar kunt opsluiten. Zoals al eerder gezegd in dit topic kan het ook glad zijn geweest op de weg, moest hij ergens voor uitwijken, was er een technisch mankement aan de auto, etc. er zijn zoveel mogelijkheden en ik vind dat dat eerst uitgezocht zou moeten worden.

Ja, als hij te hard heeft gereden of roekeloos rijgedrag heeft vertoond vind ik dat hij een hogere straf verdient, maar het kan net zo goed een ongeluk zijn en daarvan is hij dan evengoed zelf slachtoffer. Er gebeuren nou eenmaal ongelukken en in dit geval kost het drie mensen het leven, maar hij had door hetzelfde ongeluk een boom/dier kunnen raken of in de sloot kunnen belanden. Het is in dit geval een ongeluk met een tragische afloop, maar hij zal vast niet opzettelijk drie mensen hebben doodgereden.

De reactie van de vader (het gooien met de stoel) kan ik wel begrijpen, het is niet goed en hoort niet, maar ik kan het wel begrijpen. Ik zou misschien wel hetzelfde hebben gedaan. Als jou schoonouders en kind zijn omgekomen bij dit ongeluk is een straf uiteraard altijd te laag, maar klinkt 120 uur taakstraf natuurlijk wel extreem laag.

Nu moet ik zeggen dat ik persoonlijk niet voor taakstraffen ben omdat ik het niet echt een straf vind om een beetje te schoffelen en papiertjes op te ruimen, doet de gemeente immers ook, maar dat is een geheel andere discussie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:09

Ik snap mensen hier niet zo... dit was een ongeluk, dus dood door schuld, geen moord, geen doodslag.
Waarom moet iemand naar de gevangenis voor een ONGELUK (hij was geloof ik ook niet dronken) en iemand die moet leven met dat hij 3 mensen heeft doodgereden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:20

_Cowgirl schreef:
Toen ik het gisteren op het journaal hoorde was ik ook verbaasd dat hij 'maar' 120 uur taakstraf kreeg. Echter kwam dit - denk ik - doordat het meer wordt verteld als 'de man die drie mensen doodreed is veroordeeld tot 120 uur taakstraf'. Doodrijden klinkt al meteen een stuk heftiger/erger.

De macht over het stuur verliezen kan in principe iedereen overkomen, zeker wanneer er niet aangetoond kan worden dat deze man te hard of roekeloos reed vind ik niet dat je hem een X aantal jaar kunt opsluiten. Zoals al eerder gezegd in dit topic kan het ook glad zijn geweest op de weg, moest hij ergens voor uitwijken, was er een technisch mankement aan de auto, etc. er zijn zoveel mogelijkheden en ik vind dat dat eerst uitgezocht zou moeten worden.

En jij denkt dat dat in het hele jaar tussen gebeurtenis en rechtspraak niet is uitgezocht?
Dat is heus wel gebeurd. Maar een journalist moet natuurlijk een lekker sappig stukje schrijven en zoals het hier staat roept het idd veel emoties op zoals ook hier te lezen is, maar je mist gewoon een hoop feiten die de rechter wel heeft gehad. Het is niet zo dat de rechter z'n uitspraak baseert op z'n eigen mening of die van anderen.

Nayomie

Re: Strafrecht in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:24

Ondanks dat ik sommige straffen in Nederland te soft vind, denk ik dat er in dit geval goed gehandeld is (ondanks dat ik toch stiekem nog steeds benieuwd ben hoe hij de macht over het stuur is kwijtgeraakt) maar an sich heeft hij ook een vreselijke schuldgevoel neem ik aan en dat zou voor hem ook al een flinke straf zijn. Taakstraf mag in dit geval ook gegeven worden want er is geen sprake van moord, poging tot moord, doodslag, poging tot doodslag of verkrachting.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:25

Adamootje schreef:
Wat een tragisch ongeluk, verschrikkelijk. De macht over het stuur verliezen en drie doden op je geweten hebben... Het lijkt mij afschuwelijk om daarmee te moeten leven, dat is al een straf op zich.

Verder ga ik mee in de reactie van Bigone.

Ik ook, als het opzettelijk is gedaan wat ik haast niet kan geloven is de strafte weinig maar als er technisch of medisch wat mis was met de bestuurder dan is het gewoon een verschrikkelijk ongeluk.
En de straf zal in ieders ogen te weinig zijn omdat nu iedereen er klakkeloos ervan uit gaat dat het met opzet is en omdat een pool is !!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:54

Ik denk niet dat dat er mee te maken heeft. Als er bij gestaan had dat het een nederlander geweest was dan waren de reacties ook zo geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:09

purny schreef:
Ik denk niet dat dat er mee te maken heeft. Als er bij gestaan had dat het een nederlander geweest was dan waren de reacties ook zo geweest.

het stukje is anders wel lekker sappig en enorm gekleurd geschreven :Y) Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling van de journalisten...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:25

miss_lizje schreef:
Vader had beter moeten mikken als je het mij vraagt. Als je als rechter een mensenleven met 40 uur werkstraf wilt rechtbreien ben je in mijn ogen echt een oelewapper.
Strafrecht is hier zo scheef als het kan zijn. Het is trouwens toch ook al een keer eerder gebeurt? Dat er een kind werd doodgereden en de rechtbank ook een lange straf gaf?

`
Ik neem jouw reactie even als voorbeeld, maar geldt ook voor alle andere reacties. Wat een belachelijke reactie dit 8)7
De rechter heeft de wet ook niet bedacht. Deze voert alleen maar uit,

Als er niet bewezen kan worden dat de automobilist zo hard heeft gereden zou het belachelijk zijn als hij een hoge straf zou krijgen. Die man moet er ook mee leren leven dat hij 3 mensen, waaronder een kind, heeft doodgereden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:30

LesleyxLinn schreef:
miss_lizje schreef:
Vader had beter moeten mikken als je het mij vraagt. Als je als rechter een mensenleven met 40 uur werkstraf wilt rechtbreien ben je in mijn ogen echt een oelewapper.
Strafrecht is hier zo scheef als het kan zijn. Het is trouwens toch ook al een keer eerder gebeurt? Dat er een kind werd doodgereden en de rechtbank ook een lange straf gaf?

`
Ik neem jouw reactie even als voorbeeld, maar geldt ook voor alle andere reacties. Wat een belachelijke reactie dit 8)7

Als er niet bewezen kan worden dat de automobilist zo hard heeft gereden zou het belachelijk zijn als hij een hoge straf zou krijgen. Die man moet er ook mee leren leven dat hij 3 mensen, waaronder een kind, heeft doodgereden.

nou idd... Ik ken ook iemand die een kind heeft doodgereden, een verschrikkelijk ongeluk waar niemand wat aan heeft kunnen veranderen. Diegene is dan ook niet gestraft... tenminste; niet met een celstraf, in principe heeft mn kennis levenslang; hoewel het al lang geleden gebeurd is, heeft diegene er nu nog last van.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:26

Mijn zusje studeert op het moment rechten en dit arrest is toevallig afgelopen week of die week daarvoor besproken. Nou komt ze wel vaker thuis met arresten die besproken worden en waar heel duidelijk uit blijkt dat bepaalde rechters qua uitspraken er niet veel kaas van hebben gegeten. Dit wordt dan ook uitgebreid besproken in het hoorcollege en de werkgroepen geloof ik.

Bij dit arrest is er "gebrek aan bewijs" dat de man harder als 80km per uur heeft gereden. Ondanks het zorgvuldige sporenonderzoek van de politie. Volgens mijn zusje lijkt het onlogisch dat de dader 80km per uur heeft gereden aangezien hij flink uit de bocht is gevlogen terwijl deze niet eens scherp aangesneden hoefde te worden en naar het schijnt gebeuren dit soort ongelukken nooit op deze plek. Begrijp me niet verkeerd hoor, je rijdt met 80 km per uur ook 3 mensen dood maar het ligt voor de hand dat of de bestuurder te hard reed, of hij was iets anders aan het doen (denk aan zijn smartphone ofzo) Als de rechter mee had gewogen dat de man te hard had gereden had hij kunnen weten dat dit risico's met zich mee zou brengen en dus had de straf anders geweest. Waar dit allemaal op gebaseerd is weet ik niet, maar ze staat wel achter haar uitspraak.

Daar komt bij dat de man nooit spijt betuigt heeft tegenover de familie en dat vind ik dan wel weer een kwalijke zaak. Vandaar ook de boosheid. En stiekem had ik gehoopt dat die stoel hartstikke raak had geweest.

Ik heb toen ik 16 was een kettinkje gestolen bij de v&d en daar een taakstraf voor gehad van 28 uur. Mijn vriendin had er 3 gestolen en nog wat prullaria en kwam dus uit op 28x3. Die vrouw was niet zo lekker toen bij bureau halt. Maar goed, vergelijk dat eens met die 120 uur. Ik vind het een schraal contrast.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:33

LesleyxLinn schreef:
miss_lizje schreef:

`

Je mag mijn reactie belachelijk vinden maar dat is jou probleem. Maar ik vind het belachelijk dat het volgende gewoon niet/amper is meegenomen in de uitspraak van de rechter.

Citaat:
De officier gaat in hoger beroep, omdat de man te hard gereden zou hebben: volgens het politierapport reed hij zeker 120 kilometer per uur, terwijl de maximale snelheid in het gebied op 80 ligt. De rechtbank acht dit niet bewezen

Dit maakt dat ik echt twijfels heb bij deze rechter. Het rapport kan namelijk zeker van invloed hebben op de straf. Als de man echt veelste hard heeft gereden vind ik 120 uur echt veelste weinig. Macht over het stuur verliezen doe je niet bewust. Gas pedaal nog verder intrappen wel. Harder rijden waar dat gevaarlijk is brengt meer risico op ongelukken. Ondanks dat hij niet moedwillig de macht verloor heeft hij toch bewust een zeker risico genomen. En dat risico vind ik meer waard dan 120 uur taakstraf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:42

ingeb0rg schreef:
maar het ligt voor de hand dat of de bestuurder te hard reed, of hij was iets anders aan het doen (denk aan zijn smartphone ofzo) Als de rechter mee had gewogen dat de man te hard had gereden had hij kunnen weten dat dit risico's met zich mee zou brengen en dus had de straf anders geweest.

Alleen is 'het ligt voor de hand' gewoon niet de basis van ons strafrecht. En met hele goede reden!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:47

Estera schreef:
Wat een oordelen weer. Werkelijk waar, degene die het hardste roepen dat dit belachelijk is, dat zijn pas mensen waar ik bang van word ;( .

Ik moet er niet aan denken dat mij zoiets zou over komen. Macht over het stuur verliezen en iemand dood rijden. Of door laagstaande zon oid. Mijn god, dan moet ik niet alleen met mezelf leven, maar ook met half Nederland die me graag aan de hoogste boom wil opknopen.

Let wel, als bewezen kan worden dat verdachte te hard gereden heeft, vind ik het wat anders, maar in dit geval kan er niets bewezen worden en is het dus gewoon een vreselijk ongeval!!

Volledig mee eens!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:49

Een afschuwelijk ongeluk waarbij deze mensen net op de verkeerde tijd op de verkeerde plek waren. Als er geen strabare feiten gepleegd zijn, wat voor straf moet hij dan krijgen? Met geen enkele straf krijgt die man zijn kindje terug.
De rechter heeft trouwens geen aangifte gedaan las ik

Ik zou gek worden als mijn kind iets overkomt en begrijp de man dat hij vind dat de bestuurder er `makkelijk`mee wegkomt, maar hij heeft dit ook niet opzettelijk gedaan lijkt mij en is zo´n geval vind je als familie geen enkele straf hoog genoeg

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:57

ingeb0rg schreef:
Mijn zusje studeert op het moment rechten en dit arrest is toevallig afgelopen week of die week daarvoor besproken. Nou komt ze wel vaker thuis met arresten die besproken worden en waar heel duidelijk uit blijkt dat bepaalde rechters qua uitspraken er niet veel kaas van hebben gegeten. Dit wordt dan ook uitgebreid besproken in het hoorcollege en de werkgroepen geloof ik.

*knip*

Daar komt bij dat de man nooit spijt betuigt heeft tegenover de familie en dat vind ik dan wel weer een kwalijke zaak. Vandaar ook de boosheid. En stiekem had ik gehoopt dat die stoel hartstikke raak had geweest.
.

Ik begrijp het niet helemaal. Vinden ze bij je zusje op de universiteit dat de rechters er bij deze uitspraak geen kaas van hebben gegeten?

M.b.t. de spijtbetuiging, dat is maar 1 kant van het verhaal. Spijt betuigen in een dergelijke zaak is soms geen doen. Aan de ene kant wil je de familie niet storen en met rust laten, aan de andere kant wil je heel graag zeggen dat het je spijt. Echter wil een familie dit vaak (begrijpelijk) niet aanhoren. Ik ben van mening dat je er alles aan moet doen om je spijt te betuigen, maar niet ten koste van de familie. Ik weet uiteraard niet hoe dat in deze zaak is gegaan.

Hoe dan ook, het is zo lastig allemaal. Voor alle betrokkenen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:01

soms gebeuren er ongelukken dat is zo,maar als een dader willens en wetens doorgaat met iemand duperen mogen ze een zware straf ontvangen!

de dader heeft het in nederland beter dan een slachtoffer is mijn ervaring, gratis advocaten,uitkeringen op ieders kosten etc
komen vanonder hun straffen door meineed,vormfouten, door niet mee te werk en aan onderzoeken en allerlei zielige factoren.
en velen leren weinig van een taakstrafje ,boete of gevangenis/ detentie.

Nee sterker nog na afloop zijn ze nog gehaaider geworden... en volharden }>

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:03

ingeb0rg schreef:

Bij dit arrest is er "gebrek aan bewijs" dat de man harder als 80km per uur heeft gereden. Ondanks het zorgvuldige sporenonderzoek van de politie. Volgens mijn zusje lijkt het onlogisch dat de dader 80km per uur heeft gereden aangezien hij flink uit de bocht is gevlogen terwijl deze niet eens scherp aangesneden hoefde te worden en naar het schijnt gebeuren dit soort ongelukken nooit op deze plek. Begrijp me niet verkeerd hoor, je rijdt met 80 km per uur ook 3 mensen dood maar het ligt voor de hand dat of de bestuurder te hard reed, of hij was iets anders aan het doen (denk aan zijn smartphone ofzo) Als de rechter mee had gewogen dat de man te hard had gereden had hij kunnen weten dat dit risico's met zich mee zou brengen en dus had de straf anders geweest. Waar dit allemaal op gebaseerd is weet ik niet, maar ze staat wel achter haar uitspraak.

Rechters er niet veel kaas van hebben gegeten? :') Ja, want rechter word je zomaar, je haalt je diploma bij een pakje boter :roll: De beste stuurlui staan nog altijd aan de wal...

Je kan geen rechtspraak doen op 'voor de hand liggende' zaken, gelukkig niet zeg. Je moet het gewoon bij de feiten houden. Je zusje is overigens student rechten, geen rechter.

En spijt betuigen... Tja, dat lijkt me ook niet erg makkelijk. Kun je ook niks over zeggen. Wie weet hoe toegankelijk de familie is.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:45

Met alle respect, ik zeg niet dat ze rechter is. Deze arresten worden besproken door professoren die neem ik aan hun diploma ook niet met een pakje boter krijgen in de supermarkt?

Ik zeg niet dat zij dat vindt, ik zeg dat er genoeg zaken besproken worden waarin de uitspraken dubieus zijn. En waar het OM ook zijn twijfels bij heeft. En wat maakt het uit dat ze student is? Ze is wel de toekomst samen met haar medestudenten. Lijkt mij alleen maar prettig dat dit soort dingen worden besproken en waar ze uit kunnen leren of niet dan?!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:15

miss_lizje schreef:
Je mag mijn reactie belachelijk vinden maar dat is jou probleem. Maar ik vind het belachelijk dat het volgende gewoon niet/amper is meegenomen in de uitspraak van de rechter.

Citaat:
De officier gaat in hoger beroep, omdat de man te hard gereden zou hebben: volgens het politierapport reed hij zeker 120 kilometer per uur, terwijl de maximale snelheid in het gebied op 80 ligt. De rechtbank acht dit niet bewezen

Dit maakt dat ik echt twijfels heb bij deze rechter. Het rapport kan namelijk zeker van invloed hebben op de straf. Als de man echt veelste hard heeft gereden vind ik 120 uur echt veelste weinig. Macht over het stuur verliezen doe je niet bewust. Gas pedaal nog verder intrappen wel. Harder rijden waar dat gevaarlijk is brengt meer risico op ongelukken. Ondanks dat hij niet moedwillig de macht verloor heeft hij toch bewust een zeker risico genomen. En dat risico vind ik meer waard dan 120 uur taakstraf.

Jouw* zul je bedoelen. Gelukkig is het voor mij geen probleem.
Hoe kom je er bij dat dat niet is meegenomen in het onderzoek. Werk jij aan deze zaak ofzo?
Ze moeten alles onderzoeken in een rechtszaak, dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Rechters moeten hun werk doen en moeten zich houden aan keiharde bewijzen.
Is dat er niet, kunnen ze niets doen. Ik denk dat die rechter het ook liever anders had gezien.
Als je dan hoopt dat de stoel raak was geweest dan zie ik eerder een probleem in jouw gedachtegang.

Mocht er bewijs zijn geweest dat de dader te hard heeft gereden had hij zeker een hogere straf gehad.
Ik denk dat het gerechtshof hetzelfde gaat zeggen, tenzij er nieuw bewijs komt die de bestuurder wel schuldig acht.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:01

Volgens politie onderzoek had hij harder gereden. Maar dit was niet voldoende bewijs. Jammer dat dit zo werkt in Nederland. Als ik iemand dood gereden had zou ik zelf 120 uur taakstraf nog te laag vinden. Ook al was het een ongeluk. Buiten dat deze man nooit excuses aangeboden heeft of berouw heeft getoond is dit gewoon laag.. Het zou je kind en schoonouders mogen zijn. Ik had persoonlijk op de veroorzaker gemikt en niet op de rechter. Of ie Turk pool of Nederlands was. Hij heeft wel 3 onschuldige levens afgepakt en een simpele Sorry kan er nog niet van af....