Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prrrr schreef:Waarom vind je dat artikel de moeite waard? Er wordt niet één zinvolle suggestie gedaan om concrete stappen te zetten, noch individueel, noch beleidsmatig.
Mezelf volproppen heb ik nooit gedaan, maar ik heb wel 10 jaar lange dagen gemaakt, stilzittend achter een computer en etend op de meest godsonmogelijke tijden. Dat helpt niet, zeker als je ook nog genetische aanleg hebt (ik had beter de genen van de andere kant van de familie kunnen hebben). Pas daarna ben ik regelmatiger gaan bewegen. Maar ook tussen mijn ex-collega's zitten mensen waarvan ik denk: jij bewoog nog minder, en kreeg meer binnen. Waarom heb jij geen overgewicht en ik wel? Dat verandert overigens niks aan mijn situatie...
@Astridhorse: ik ben me goed bewust van de valkuilen van obsessie, heb dat om me heen wel zien gebeuren en dat is zo mogelijk nog belastender dan het overgewicht zelf. Ik moet alleen af en toe even hardop roepen dat ik het STOM en ONEERLIJK vindt dat ik levenslang heb qua gewicht. Staat tegenover: verder mankeer ik gelukkig weinig
secricible schreef:Ik vind het nog steeds schokkend dat mensen zo weinig kennis hebben dat ze dat als gezond bestempelen...
belle_boef schreef:De mensen die het kopen zijn de derde grote speler in dit monopoly. Zij zorgen voor de vraag naar het product.
Sammyoo schreef:Je moet de oorzaken niet zozeer zoeken in de mensen met overgewicht. Als er wat bereikt moet worden zal volgens mij de voedingsmiddelenindustrie aangepakt moeten worden. Die hebben er economisch belang bij dat er veel gegeten wordt en doen daar alles aan om dat voor elkaar te krijgen. De samenstelling van de producten en de marketing is hier volledig op afgestemd. Ieder psychologisch trucje om ons aan het eten te krijgen wordt benut.
Ik denk dat het goed is dat overheden daar op gaan sturen, net zoals er met roken is gebeurd.
secricible schreef:Kala: Ik weet het, ik zie die mensen dagelijks op spreekuur![]()
En ja, het is schokkend. Daar zou men wat aan moeten doen. Maar in plaats daarvan gaan we korten op dieetbegeleiding. Ik snap er niks meer van...
Rocamor schreef:Het hele probleem is toch gewoon ook dat we niet meer weten wat we moeten eten? Elke goeroe heft zijn eigen systeem en eigen volgers. Het ene onderzoek is gefincieerd door uni X. Maar uni X krijgt veel geld van levensmiddelsconcern Y.
Onderzoek A wordt verricht door instituut Z, waarbij juist weer heel veel anti-vlees/anti-zuivel/anti-KH/anti-"noem-maar-een-dwarsstraat" werken. OVer onafhankelijk gesproken.
En als "de wetenschap" het al niet weet, hoe moeten wij, de simpele zielen het dan weten?
Astridhorse schreef:@Rocamor: dat is inderdaad hier in Nederland een deel van het probleem, maar we weten allemaal wel dat we meer groente en fruit moeten eten en minder bewerkte producten. Alleen; hoe zorgen we ervoor dat mensen dat op grote schaal gaan doen? Dat bereik je niet met een dieet ontwikkelen, daarvoor is regelgeving nodig, anders blijft de voedingsindustrie goedkope zooi produceren.
Achja, dit is waar ik voor studeer, om dit probleem aan te pakken, en de cijfers laten maar weer zien hoe dringend het nodig is dat er iets gebeurt.
Rocamor schreef:Astridhorse schreef:@Rocamor: dat is inderdaad hier in Nederland een deel van het probleem, maar we weten allemaal wel dat we meer groente en fruit moeten eten en minder bewerkte producten. Alleen; hoe zorgen we ervoor dat mensen dat op grote schaal gaan doen? Dat bereik je niet met een dieet ontwikkelen, daarvoor is regelgeving nodig, anders blijft de voedingsindustrie goedkope zooi produceren.
Achja, dit is waar ik voor studeer, om dit probleem aan te pakken, en de cijfers laten maar weer zien hoe dringend het nodig is dat er iets gebeurt.
Dat zou betekenen dat er een subsidieverschuiving moet gaan plaatsvinden. Van KH-suiker-zuivel naar groenten en fruit. Geen probleem, graag zelfs. Maar gaan wij dat redden met de grote KH-suiker-zuivel concerns die te dikke vingers in de (ongezonde) pap hebben?
belle_boef schreef:Rocamor schreef:Het hele probleem is toch gewoon ook dat we niet meer weten wat we moeten eten? Elke goeroe heft zijn eigen systeem en eigen volgers. Het ene onderzoek is gefincieerd door uni X. Maar uni X krijgt veel geld van levensmiddelsconcern Y.
Onderzoek A wordt verricht door instituut Z, waarbij juist weer heel veel anti-vlees/anti-zuivel/anti-KH/anti-"noem-maar-een-dwarsstraat" werken. OVer onafhankelijk gesproken.
En als "de wetenschap" het al niet weet, hoe moeten wij, de simpele zielen het dan weten?
Maar iedereen kan toch zelf nadenken?
Al het eten dat vol zit met conserveringsmiddel, veel van de E nummer (er zijn wel enkele goede) glucose fructose, gemodificeerd zetmeel. Kan nooit gezond zijn. Wel erg lekker en met mate ook helemaal niet erg.![]()
Verse groente zijn over het algemeen gezond (even weglaten dat die wel bespoten kunnen zijn als ze uit de winkel komen)
Vlees van de slager is gezond (dat uit een supermarkt lijkt in veel gevallen niet eens meer op vlees)
secricible schreef:En zelfs dan zijn er nog 100 antwoorden op die rekensom. Voeding is niet zwart wit en er zijn heel veel wegen. We leren vooral steeds meer wat ongezond is, maar wat gezond is blijft lastig.
Zelf heb ik niet zoveel moeite met E-nummers. Wel met het feit dat E-nummers vaak toegevoegd worden om een product te verbeteren. En dan ga ik me afvragen waarom een product verbeterd moet worden.
Belangrijker echter nog is dat deze toevoegingen vaak het gebrek aan kwaliteit verbloemen. Hoe meer toevoegingen, hoe minder puur een product en hoe minder volwaardig het meestal is. Waarom zou je producten kopen die smaakstoffen of kleurstoffen nodig hebben?
Belle_boef, jij interesseert je waarschijnlijk voor voeding (anders kom je niet in dit topic denk ik dan...), maar dat is voor heel veel mensen niet zo. En dan denk je dus niet kritisch over eten...
Shadow0 schreef:Wat betreft dat zelf nadenken:
1. nee, heel veel mensen kunnen werkelijk geen wijs uit de vele tegenstrijdige info. In mijn buurtje is een aanzienlijk deel analfabeet en / of verstandelijk beperkt.
2. veel andere mensen hebben de ruimte niet om het allemaal uit te zoeken (want je gaat niet op je gemak achtergronden lezen en etiketjes napluizen als je 2 kinderen en een fulltime baan in balans moet houden. Sommigen kunnen het, veel niet.)
belle_boef schreef:Zeker met alle media die we tegenwoordig hebben moet het voor iedereen makkelijker zijn om veel informatie te vergaren en daar kritisch naar te kijken. Juist omdat alles elkaar weer tegenspreekt.