Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:56

Het hele probleem is toch gewoon ook dat we niet meer weten wat we moeten eten? Elke goeroe heft zijn eigen systeem en eigen volgers. Het ene onderzoek is gefincieerd door uni X. Maar uni X krijgt veel geld van levensmiddelsconcern Y.

Onderzoek A wordt verricht door instituut Z, waarbij juist weer heel veel anti-vlees/anti-zuivel/anti-KH/anti-"noem-maar-een-dwarsstraat" werken. OVer onafhankelijk gesproken.

En als "de wetenschap" het al niet weet, hoe moeten wij, de simpele zielen het dan weten?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:00

@Kala, en ik lach erom dat jij met complottheorieen aan komt zetten :P
Nederland kan in zijn eentje misschien niet veel doen aan obesitas wereldwijd, maar ze kunnen een begin maken, hier in nederland, door goede maatregelen te nemen, en dat zijn dus niet voorlichtingscampagnes en dergelijke want dat helpt niet. De USA kan zeker veel teweegbrengen. Zoals ik al zei komt het toch echt door subsidies van de overheid dat er zoveel granen, vetten, suiker beschikbaar zijn en zo weinig groente en fruit. Dat komt niet alleen door die almachtige voedingsindustrie zelf.

Maak het gezonde voedsel meer beschikbaar en mensen zullen ook gezonder gaan eten.

@Rocamor: dat is inderdaad hier in Nederland een deel van het probleem, maar we weten allemaal wel dat we meer groente en fruit moeten eten en minder bewerkte producten. Alleen; hoe zorgen we ervoor dat mensen dat op grote schaal gaan doen? Dat bereik je niet met een dieet ontwikkelen, daarvoor is regelgeving nodig, anders blijft de voedingsindustrie goedkope zooi produceren.

Achja, dit is waar ik voor studeer, om dit probleem aan te pakken, en de cijfers laten maar weer zien hoe dringend het nodig is dat er iets gebeurt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:02

Prrrr schreef:
Waarom vind je dat artikel de moeite waard? Er wordt niet één zinvolle suggestie gedaan om concrete stappen te zetten, noch individueel, noch beleidsmatig.

Mezelf volproppen heb ik nooit gedaan, maar ik heb wel 10 jaar lange dagen gemaakt, stilzittend achter een computer en etend op de meest godsonmogelijke tijden. Dat helpt niet, zeker als je ook nog genetische aanleg hebt (ik had beter de genen van de andere kant van de familie kunnen hebben). Pas daarna ben ik regelmatiger gaan bewegen. Maar ook tussen mijn ex-collega's zitten mensen waarvan ik denk: jij bewoog nog minder, en kreeg meer binnen. Waarom heb jij geen overgewicht en ik wel? Dat verandert overigens niks aan mijn situatie...

@Astridhorse: ik ben me goed bewust van de valkuilen van obsessie, heb dat om me heen wel zien gebeuren en dat is zo mogelijk nog belastender dan het overgewicht zelf. Ik moet alleen af en toe even hardop roepen dat ik het STOM en ONEERLIJK vindt dat ik levenslang heb qua gewicht. Staat tegenover: verder mankeer ik gelukkig weinig ;)

Het is maar net wat je zelf interessant vindt, maar ik vond het wel het eea ophelderen. Per persoon ligt de interesse anders dus ik ga niet beslissen over wat anderen interessant vinden.

Een filmpje van Jamie Oliver, om een beeld te krijgen over obesitas in de VS.
http://www.ted.com/talks/jamie_oliver

Kala

secricible schreef:
Ik vind het nog steeds schokkend dat mensen zo weinig kennis hebben dat ze dat als gezond bestempelen...

Dit is EXACT het probleem. Er staat 'Gezond' op en dat was ook het doel van het onderzoek. Er staat gezond op, laten we kijken wat het daadwerkelijk met het lijf doet. Vanuit daar is gekeken wat er nu daadwerkelijk in zit. Merendeel van de mensen denkt namelijk niet verder na dan dat woordje 'Gezond' op de verpakking en daar wordt op verdiend.

Ik werk in een winkel waar wij best wel wat advies geven over het lichaam. Als ik dan vraag hoe het eetpatroon van mensen is, krijg ik schokkende verhalen. Van mensen die maar 1x per dag eten tot mensen die vinden dat voeding niks te maken heeft met hun overgewicht (ECHT WAAR!). Mensen die het echt onzin vinden om hun eetpatroon aan te passen en die gewoon een pilletje willen. Mensen die 2 tot zelfs 3x op een dag aan de maaltijdvervangers zitten met wat vetverbrandingspilletjes, etc, etc, etc...

belle_boef schreef:
De mensen die het kopen zijn de derde grote speler in dit monopoly. Zij zorgen voor de vraag naar het product.

Jij kunt geen fatsoenlijke beslissing maken, als je niet weet wat er exact in zit.

Bij manderijntjes in blijk wordt accuzuur gebruikt om het velletje rondom op te lossen. Aangezien dit geen ingrediënt is, maar een onderdeel van het bewerkingsproces, hoeft het niet op de verpakking te staan. Even als een vreselijk simpel voorbeeld.
Wat dacht je van de frietjes van McDonalds? De aardappelen moet bijna spik en span zijn, anders kunnen ze er geen kaarsrechte en zoveel mogelijk frietjes per aardappel uit halen. Deze aardappels worden met een walgelijk gif bespoten, waardoor de boeren zelfs een week lang niet op het land durven te komen. Vervolgens moeten deze aardappels na het rooien een week blijven liggen, om het gif verder op te laten lossen. DAN pas wordt het verwerkt... Maar ja, het hoort bij het bewerkingsproces en is daarom geen ingrediënt. Voorlopig krijg je het wel binnen.

Lees maar eens wat over mensen als Monsanto. Lees maar eens wat er echt in de wereld van de medicatie gebeurt. Verdiep je maar eens in medicatie als Ritalin, wat niet eens is goedgekeurd en toch aardig wordt gebruikt...

Overal waar geld in te halen is, wordt vies gespeeld en gaat men over lijken. Maar laat mij inderdaad maar lekker kletsen met mijn 'complot theoriën'. ;)

Duitsland, Noorwegen, Zweden en Finland zijn een mooi voorbeeld hoe het anders kan.

Sammyoo schreef:
Je moet de oorzaken niet zozeer zoeken in de mensen met overgewicht. Als er wat bereikt moet worden zal volgens mij de voedingsmiddelenindustrie aangepakt moeten worden. Die hebben er economisch belang bij dat er veel gegeten wordt en doen daar alles aan om dat voor elkaar te krijgen. De samenstelling van de producten en de marketing is hier volledig op afgestemd. Ieder psychologisch trucje om ons aan het eten te krijgen wordt benut.
Ik denk dat het goed is dat overheden daar op gaan sturen, net zoals er met roken is gebeurd.

Dat dus ;)

secricible schreef:
Kala: Ik weet het, ik zie die mensen dagelijks op spreekuur :)
En ja, het is schokkend. Daar zou men wat aan moeten doen. Maar in plaats daarvan gaan we korten op dieetbegeleiding. Ik snap er niks meer van...

Ik ben ook echt niet heilig hoor en spit ook echt niet elke verpakking uit. Maar het is inderdaad schokkend wat sommige mensen met hun lijf doen...
Laatst bijgewerkt door Kala op 20-11-14 19:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammyoo

Je moet de oorzaken niet zozeer zoeken in de mensen met overgewicht. Als er wat bereikt moet worden zal volgens mij de voedingsmiddelenindustrie aangepakt moeten worden. Die hebben er economisch belang bij dat er veel gegeten wordt en doen daar alles aan om dat voor elkaar te krijgen. De samenstelling van de producten en de marketing is hier volledig op afgestemd. Ieder psychologisch trucje om ons aan het eten te krijgen wordt benut.
Ik denk dat het goed is dat overheden daar op gaan sturen, net zoals er met roken is gebeurd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:03

Rocamor schreef:
Het hele probleem is toch gewoon ook dat we niet meer weten wat we moeten eten? Elke goeroe heft zijn eigen systeem en eigen volgers. Het ene onderzoek is gefincieerd door uni X. Maar uni X krijgt veel geld van levensmiddelsconcern Y.

Onderzoek A wordt verricht door instituut Z, waarbij juist weer heel veel anti-vlees/anti-zuivel/anti-KH/anti-"noem-maar-een-dwarsstraat" werken. OVer onafhankelijk gesproken.

En als "de wetenschap" het al niet weet, hoe moeten wij, de simpele zielen het dan weten?

Maar iedereen kan toch zelf nadenken?

Al het eten dat vol zit met conserveringsmiddel, veel van de E nummer (er zijn wel enkele goede) glucose fructose, gemodificeerd zetmeel. Kan nooit gezond zijn. Wel erg lekker en met mate ook helemaal niet erg. :j

Verse groente zijn over het algemeen gezond (even weglaten dat die wel bespoten kunnen zijn als ze uit de winkel komen)

Vlees van de slager is gezond (dat uit een supermarkt lijkt in veel gevallen niet eens meer op vlees)
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 20-11-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:04

Kala: Ik weet het, ik zie die mensen dagelijks op spreekuur :)
En ja, het is schokkend. Daar zou men wat aan moeten doen. Maar in plaats daarvan gaan we korten op dieetbegeleiding. Ik snap er niks meer van...
Laatst bijgewerkt door secricible op 20-11-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:04

Astridhorse schreef:
@Rocamor: dat is inderdaad hier in Nederland een deel van het probleem, maar we weten allemaal wel dat we meer groente en fruit moeten eten en minder bewerkte producten. Alleen; hoe zorgen we ervoor dat mensen dat op grote schaal gaan doen? Dat bereik je niet met een dieet ontwikkelen, daarvoor is regelgeving nodig, anders blijft de voedingsindustrie goedkope zooi produceren.

Achja, dit is waar ik voor studeer, om dit probleem aan te pakken, en de cijfers laten maar weer zien hoe dringend het nodig is dat er iets gebeurt.

Dat zou betekenen dat er een subsidieverschuiving moet gaan plaatsvinden. Van KH-suiker-zuivel naar groenten en fruit. Geen probleem, graag zelfs. Maar gaan wij dat redden met de grote KH-suiker-zuivel concerns die te dikke vingers in de (ongezonde) pap hebben?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:07

Rocamor schreef:
Astridhorse schreef:

Dat zou betekenen dat er een subsidieverschuiving moet gaan plaatsvinden. Van KH-suiker-zuivel naar groenten en fruit. Geen probleem, graag zelfs. Maar gaan wij dat redden met de grote KH-suiker-zuivel concerns die te dikke vingers in de (ongezonde) pap hebben?

Ik ga er in elk geval mijn best voor doen, en er zijn meer wetenschappers hier mee bezig (google maar eens op Jaap Seidell, mijn visie is vrijwel hetzelfde).
Maarja, daarvoor studeer ik nog even.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:11

belle_boef schreef:
Rocamor schreef:

Maar iedereen kan toch zelf nadenken?

Al het eten dat vol zit met conserveringsmiddel, veel van de E nummer (er zijn wel enkele goede) glucose fructose, gemodificeerd zetmeel. Kan nooit gezond zijn. Wel erg lekker en met mate ook helemaal niet erg. :j

Verse groente zijn over het algemeen gezond (even weglaten dat die wel bespoten kunnen zijn als ze uit de winkel komen)

Vlees van de slager is gezond (dat uit een supermarkt lijkt in veel gevallen niet eens meer op vlees)

hoezo, men kan toch nadenken? Het hele eten zoals we nu doen, met E-nummers en andere dikmakers is ons toch met de paplepel ingegoten. Letterlijk en figuurlijk? Brood en pasta's zijn toch gezond? Je hebt toch suiker nodig om te kunnen leven? Je wordt toch te dik omdat je vlees eet?

Ik heb altijd geleerd dat 1+1=2. Kom jij ineens aan dat het 5 is. Misschien heb je wel gelijk, maar als je altijd geleerd hebt dat het 2 is, dan moet je met verdomde veel overredingskracht komen om mij in te laten zien dat het 5 is.

Overigens let ik op mijn voeding, de E-nummers, de suikers, de verborgen ingredienten. Maar als ik dat meld bij kennissen en familie, dan steek ik mijn nek boven het maaiveld uit en het duurt gewoon heel erg lang voordat men mij geloofde. Ze hebben nooit anders geleerd. Pas de laatste tijd wordt op radio en tv "bevestigt" wat ik al langer zei. En nu pas beginnen diezelfde kennissen en familie in te zien dat "die Rocamor" nog niet zo uit haar nek kletste. (en dat 1 en 1 ook 5 kan zijn)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:15

Dat je het zo geleerd hebt betekend niet dat je niet kritisch mag zijn met wat je bij jezelf naar binnen stopt. Juist kritisch zijn en als je daar al op let ben je imo goed bezig. Enne 1 en 1 kan ook 11 zijn :j Think outside the box. Niet alles wat we leren en geleerd hebben is goed

Zeker met alle media die we tegenwoordig hebben moet het voor iedereen makkelijker zijn om veel informatie te vergaren en daar kritisch naar te kijken. Juist omdat alles elkaar weer tegenspreekt.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 20-11-14 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:15

En zelfs dan zijn er nog 100 antwoorden op die rekensom. Voeding is niet zwart wit en er zijn heel veel wegen. We leren vooral steeds meer wat ongezond is, maar wat gezond is blijft lastig.
Zelf heb ik niet zoveel moeite met E-nummers. Wel met het feit dat E-nummers vaak toegevoegd worden om een product te verbeteren. En dan ga ik me afvragen waarom een product verbeterd moet worden.
Belangrijker echter nog is dat deze toevoegingen vaak het gebrek aan kwaliteit verbloemen. Hoe meer toevoegingen, hoe minder puur een product en hoe minder volwaardig het meestal is. Waarom zou je producten kopen die smaakstoffen of kleurstoffen nodig hebben?
Belle_boef, jij interesseert je waarschijnlijk voor voeding (anders kom je niet in dit topic denk ik dan...), maar dat is voor heel veel mensen niet zo. En dan denk je dus niet kritisch over eten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:17

Wat betreft dat zelf nadenken:
1. nee, heel veel mensen kunnen werkelijk geen wijs uit de vele tegenstrijdige info. In mijn buurtje is een aanzienlijk deel analfabeet en / of verstandelijk beperkt.
2. veel andere mensen hebben de ruimte niet om het allemaal uit te zoeken (want je gaat niet op je gemak achtergronden lezen en etiketjes napluizen als je 2 kinderen en een fulltime baan in balans moet houden. Sommigen kunnen het, veel niet.)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:21

secricible schreef:
En zelfs dan zijn er nog 100 antwoorden op die rekensom. Voeding is niet zwart wit en er zijn heel veel wegen. We leren vooral steeds meer wat ongezond is, maar wat gezond is blijft lastig.
Zelf heb ik niet zoveel moeite met E-nummers. Wel met het feit dat E-nummers vaak toegevoegd worden om een product te verbeteren. En dan ga ik me afvragen waarom een product verbeterd moet worden.
Belangrijker echter nog is dat deze toevoegingen vaak het gebrek aan kwaliteit verbloemen. Hoe meer toevoegingen, hoe minder puur een product en hoe minder volwaardig het meestal is. Waarom zou je producten kopen die smaakstoffen of kleurstoffen nodig hebben?
Belle_boef, jij interesseert je waarschijnlijk voor voeding (anders kom je niet in dit topic denk ik dan...), maar dat is voor heel veel mensen niet zo. En dan denk je dus niet kritisch over eten...

Dat interesseert mij zeker maar dat is niet altijd zo geweest. Mijn gezonde eetgedachte zijn ontstaan door mijn lijf. Op het moment dat ik niet kon sporten maar absoluut ook niet wilde aankomen dus anders moest gaan eten. Gaanderweg kom je er achter wat gezonde voeding voor je lichaam en hersenen doen. Dan wordt je vanzelf steeds kritischer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:23

Shadow0 schreef:
Wat betreft dat zelf nadenken:
1. nee, heel veel mensen kunnen werkelijk geen wijs uit de vele tegenstrijdige info. In mijn buurtje is een aanzienlijk deel analfabeet en / of verstandelijk beperkt.
2. veel andere mensen hebben de ruimte niet om het allemaal uit te zoeken (want je gaat niet op je gemak achtergronden lezen en etiketjes napluizen als je 2 kinderen en een fulltime baan in balans moet houden. Sommigen kunnen het, veel niet.)

Ha ja, zo ken ik iemand die erg vet at (drie keer per week naar de KFC en al dat soort troep. Hij vertelde laatst trots dat hij minder snackt. Ik vond het helemaal top natuurlijk, tot hij vertelde hoe hij dat doet: Door veel te drinken heeft hij minder hongergevoel. Ook top! *\o/* Maar wat drinkt hij dan?
Vier blikjes Red Bull per dag -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:24

belle_boef schreef:
Zeker met alle media die we tegenwoordig hebben moet het voor iedereen makkelijker zijn om veel informatie te vergaren en daar kritisch naar te kijken. Juist omdat alles elkaar weer tegenspreekt.

Maar dat is toch gelijk ook het probleem? Dat alles elkaar tegenspreekt? Wie of wat moet je geloven? Je kunt niemand meer op zijn / haar blauwe ogen geloven? Je bent hoe dan ook een volger. En daarmee dus een naloper en dus ook niet kritisch (genoeg).

Als je geen problemen hebt met je gewicht (of denkt dat je goed bezig bent), waarom zou je dan "out of the box" denken. Er lijkt geen reden voor te zijn.

Om een etiket goed te kunnen lezen en vooral doorgronden, heb je al redelijk wat denkvermogen nodig. We worden zo giga om de tuin geleid. Er moet van alles op een etiket staan. Maar onder de naam "Aroma" kun je zomaar ineens gluten tegenkomen (maar dat staat er niet), of zuivel (en dat staat er ook niet).

het is (helaas, vind ik) niet zo simpel als het lijkt.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 20-11-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:25

Rocamor schreef:
Om een etiket goed te kunnen lezen en vooral doorgronden, heb je al redelijk wat denkvermogen nodig.

En behoorlijk goede ogen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:31

Ik heb er mijn studie en mijn werk van gemaakt. Kan goed nadenken met een goed denkvermogen. Ideale plaatje zou je zeggen om het goed aan te kunnen pakken. En ook ik ben soms verward en onzeker. Ook ik wordt soms om de tuin geleid. Dan kom ik thuis met gezeegfde tomaten en zie op de ingrdientenlijst zout en suiker staan. In mijn gezeegde tomaten....
Laat staan iemand die zich er minder druk om maakt zal dat niet zien. En die zal dus van mening zijn dat hij een mooie gezonde tomatensaus maakt met alleen gezeefde tomaten. En krijgt ongemerkt toch weer een bak zout en suiker binnen.
Idem voor alle mooie termen op de verpakking: light, gezond, verantwoord, suikervrij!

Interessant filmpje van 7minuten over de marketing: https://www.youtube.com/watch?v=mKTORFmMycQ#t=65
Een tipje van de sluier

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:34

Vreemde topictitel, vooral de vergelijking met oorlog is.... smakeloos. :+ -O-

Wel meegerekend dat mensen met obesitas aanmerkelijk korter leven dan mensen die geweldig gezond leven?
Kost wel iets meer aan de gezondheidszorg in het begin van hun leven, maar scheelt toch een hele berg aan zorg en uitkeringen als mensen vlugger doodgaan.

Ik heb ooit een artikel gelezen waarin werd berekend dat het onder de streep niet veel uitmaakte.

Wat betreft gezond eten: de meeste mensen winkelen hun kostje in een supermarkt bij elkaar. Het zal je verbazen hoeveel ongezonde ingrediënten er verstopt zitten in hele normale producten.

Zo bevat de ketchup van de Appie 20!!!% suiker. En ook een hamburger ontkomt niet aan een shot suiker...

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:36

Die topictitel is wel erg vreemd... dus roken zal net zoveel kosten als oorlog??
Lijkt mij dat een oorlog (wapens) duurder zijn... en oorlog kost de overheid geld en roken de consument...

Dat hele gedoe altijd over gewicht... iedereen moet het lekker zelf weten... en als ze af willen vallen moeten ze dat lekker doen en willen ze aankomen ga je gang!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:39

De topictitel is afkomstig van het originele nieuwsbericht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:40

Aan oorlog wordt ook veel verdiend, net zoals aan mensen die teveel eten.

secricible

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:42

Ik denk dat dit soort rekensommetjes onmogelijk zijn. Het is namelijk onmogelijk te berekenen wat obesitas kost omdat je van heel veel dingen niet onomstotelijk kanbewijzen dat de oorzaak in de obesitas ligt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:43

Het lijkt me typisch een kop die gemaakt is om de rel die het veroorzaakt - het trekt wel de aandacht. Of het de lading ook echt dekt is niet bij alle media even belangrijk.
Ik geloof er in elk geval niks van, en vraag me dan ook af hoe dat becijferd is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:03

Ach straks weer een berichtje dat mensen met obesitas meer aan hun zorgverzekering moeten betalen... of minder toegang tot bepaalde ingrepen krijgen. :+

De rokers volgens natuurlijk. Hoewel je vast wél kan becijferen hoeveel er per jaar extra de staatskas invloeit dankzij de rokers.