Shadow0 schreef:Ik geloof ook niet in de extreemste vormen van samenzweringen. Maar macht wil zichzelf graag in stand houden, en dat er een centrale kern van zeer rijke en machtige families is die vooral hun eigen belangen verdedigt en echt niet van harte staat te springen om eerlijke verdeling van macht en middelen... dat is aantoonbare werkelijkheid.
En er zijn meer samenzweringen dan we hoopten. Er zijn (ook in Nederland) in elk geval op allerlei niveau's voldoende corruptieschandalen aan het licht gekomen om te constateren dat de dingen soms werkelijk vrij ver gaan. De zaken die Snowden naar buiten bracht al helemaal, maar je ziet bv ook veel banden tussen bedrijven en de toezichthouders en wetgevers (zowel hier als in de VS.)
Dat er aliens achter zitten geloof ik niet. En dat ze de absolute macht in handen hebben ook niet. Maar een deel van de oorlogen wordt bv wel aangejaagd met andere belangen dan de veiligheid en het welzijn van de burgers, dat is duidelijk.
Wat ik vooral jammer vind is dat hele zinnige kritiek op dat soort dingen nu heel snel in de aluhoedjeshoek belandt... en daardoor weer makkelijk aan de kant geschoven wordt.
Onee dat zeker, daar geloof ik ook zeker wel in.
Ik zag het in Canada ook wel met door de (bijv) Shell gefinancierde gezondheids ''onderzoeken''. Olie is daar een rijk goed en dingen als windmolens staan ze dus niet om te springen. Hoe meer mensen geloven dat je er vreselijke ziektes door krijgt en tegen zijn des te beter terwijl windmolens niet alleen renewable energy produceren maar er ook nog eens duizenden extra banen bij zouden komen.
Maar ook daar zijn ze momenteel gekke dingen aan het doen zodat de zakken van de hoge mensen mooi gevuld blijft worden.