wmo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:07

Paddenpad schreef:
Max66 ik lees dat jij vrijwilligers werk doet, in plaats daarvan zou je je vader kunnen helpen in het huishouden,want waarom zou je ergens vrijwillig gaan werken dus zonder er betaald voor te krijgen wanneer je je eigen vader zou kunnen helpen, is ook vrijwilligerswerk toch of zie ik dat verkeert en is het probleem opgelost.

pfoe, wat veel reacties! Bedankt daarvoor! Ik zal het allemaal nog eens rustig doorlezen en reageren.

Ik zet me idd als vrijwilliger in voor deze maatschappij met de bedoeling een betere maatschappij en een betere leefomgeving te verkrijgen (ben buurtbemiddelaar en lid van de wijkraad). Ik ga hier idd mee stoppen als ik mijn vader met zijn huishouden ga helpen, het wordt me anders teveel.
Wel jammer, want ik geniet van dit vrijwilligerswerk, heb hierdoor ook veel sociale contacten en af en toe een borrel of een uitje, helaas dan. Mijn vader gaat voor natuurlijk!

Hier dus geen overgangsjaar, zoals ik zojuist ergens las, het stopt gewoon per 1 januari. Mijn collega (advocaat) vertelde me dat we opnieuw een indicatie moeten aanvragen (dat gaan we doen) en ik ga natuurlijk niet zeggen dat ik het allemaal wel kan doen (wat ik natuurlijk wel doe als hij geen andere hulp krijgt).
Ook zal ik de huisarts vragen of die iets kan betekenen in deze....

V.w.b. de huurtoeslag, mijn vader heeft nu een alleenstaande aow (ik geloof 950 euro) en toen mijn moeder nog leefde een gehuwden-aow (1200-1300 euro). Hij is er dus flink op achteruit gegaan, maar door zijn pensioentje komt hij toch net boven de huurtoeslaggrens.
Hij heeft wel 20 euro zorgtoeslag in de maand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:21

Paddenpad schreef:
Max66 ik lees dat jij vrijwilligers werk doet, in plaats daarvan zou je je vader kunnen helpen in het huishouden,want waarom zou je ergens vrijwillig gaan werken dus zonder er betaald voor te krijgen wanneer je je eigen vader zou kunnen helpen, is ook vrijwilligerswerk toch of zie ik dat verkeert en is het probleem opgelost.

Dit kan op korte termijn wel. Op lange termijn gaan we daarmee volgens mij allemaal achteruit - als je al dat soort dingen moet opgeven, hoe kun je dan bv een netwerk opbouwen voor als je zelf hulp nodig hebt? Hoe meer we de sociale structuur kapot maken (doordat mensen zich niet meer voor elkaar in mogen zetten omdat ze verplicht hun familie op moeten vangen), hoe minder mantelzorg (en andere gezamelijke dingen) er op een bepaald moment nog overblijven denk ik.

Veel dingen kun je juist veel beter doen als je de lasten een beetje spreidt, en een beetje samenwerkt. Maar nu verdwijnt die samenhang juist.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:47

Inderdaad, vanaf 1 januari moet er meer aanspraak worden gedaan op het informele netwerk. dus zullen buren, familie, partners en kinderen meer hulp moeten leveren zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen.
Dat is niet alleen lastig voor de mensne die de hulp geven, maar ook voor de ouderen zelf, om deze hulp van hun naasten (gratis) te accepteren/vragen.
Het is best een leuke opzet hoor die participatiesamenleving, het lokt meer verbondenheid uit, meer burgerinitiatieven. maar de overheid vergeet dat we in een economische crisis zitten. en dat gezinnen en mensen persoonlijk, zullen moeten werken om hun vaste lasten te kunnen betalen en al die tijd dat ze werken, kunnen ze geen zorg leveren aan een ander.

Je bent dan inderdaad mantelzorger als je helpt in het huishouden, en je moet echt goed in de gaten houden dat het niet te belastend of voor conflicten zorgt in jouw eigen leven. Hier is de gemeente namelijk toe verplicht om die belasting te verminderen/voorkomen en daar waar niet voldoende mantelzorg kan worden geleverd, zijn zij verplicht die zorg toch te organiseren. Zolang de zorg niet duurder is dan het wonen in een instelling, woont iemand thuis.

Er zijn ook mantelzorgondersteunings voorzieningen, en groepen om steun te zoeken.
Ook kan je gebruik maken van respijtzorg, die de zorg af en toe op zich neemt als jij bv op vakantie wilt ed.
Je kunt ook een beroep doen op ergotherapie. Dat krijgt iedereen 10 uur per kalenderjaar, (zowel jij als degene waar je voor zorgt, dus 20 uur totaal dit jaar) vanuit de basisverzekering, en die kan samen met jou en degene waaraan je zorg levert een plan opstellen door bv dagbehandeling in te schakelen, dagbesteding(dat hij bv 2 middagen in de week naar dagbesteding gaat en die mensen hem hulp geven ipv familie)..
en eventueel weet de ergotherapeut nog handige trucs of hulpmiddelen die de zorg kunnen verminderen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:48

ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt shadow!

We gaan weer terug naar vroeger (nog voor mijn tijd), toen het heel gewoon was dat je voor je ouders op leeftijd zorgde of ze zelfs in huis nam. Dit is imo ook wat de overheid wil, een participatiemaatschappij.
Ze vergeten alleen 1 ding: vroeger werkten de vrouwen niet buitenshuis, hadden ze "alleen maar" de zorg voor huis en kinderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:51

max66 schreef:

We gaan weer terug naar vroeger (nog voor mijn tijd), toen het heel gewoon was dat je voor je ouders op leeftijd zorgde of ze zelfs in huis nam. Dit is imo ook wat de overheid wil, een participatiemaatschappij.
Ze vergeten alleen 1 ding: vroeger werkten de vrouwen niet buitenshuis, hadden ze "alleen maar" de zorg voor huis en kinderen.

Mwah... Mijn beide opa's hadden een eigen winkel en oma's werkten gewoon mee. Hadden een huishouden zonder luxe (geen wasmachine etc) en minimaal 8 kinderen. Toch zorgden zij ook voor familieleden en buren die het moeilijker hadden. Was vrij gangbaar in het dorp om je eigen onderneming te hebben en de vrouw die meewerkte.

Ik ben nu ook heel bewust heel dichtbij mijn ouders gaan wonen, zodat ik in de toekomst ook voor hun kan zorgen.

Goedkopere hulp in de huishouding is ook te vinden natuurlijk, via briefje in de supermarkt bv.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-10-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:52

@ bigone: idd, mijn vader heeft nauwelijks spaargeld

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:53

Inderdaad wat Annick 75 zegt.

Iedere gemeente heeft weer zijn eigen beleid omtrent de Wmo.

HH1 zal bij de meeste gemeenten een algemene voorziening worden en moeten mensen die zelf nog in staat zijn regie te voeren dit via een zorgaanbieder regelen en niet meer via de gemeente. Mochten mensen niet voldoende budget hebben zal er een beroep gedaan kunnen worden op de gemeente voor een eventuele toeslag. Dit kan uit de bijzondere bijstand potjes komen of andere potjes die de gemeente hiervoor beschikbaar stelt.
Mantelzorg is niet afdwingbaar maar de gemeente kan wel vragen wat mensen allemaal zelf hebben gedaan om hun probleem op te lossen.

HH2 voor mensen die zelf geen regie meer hebben en dermate beperkt zijn of dement bijvoorbeeld die worden middels maatwerk vanuit de wmo wel eventueel gecompenseerd.

Gemeenten hebben de taak om 40%. Te bezuinigen alleen op de huishoudelijke hulp.
En het is natuurlijk zo dat het in al die jaren nogal de spuigaten uit is gelopen.

Alhoewel HH1 en HH2 kan ook weer anders benoemd zijn in andere gemeenten. Tevens is het zo dat de gemeenten alle hh1 per 1 januari stopzetten maar voor diegene die nu nog hulp ontvangen kan er een overgangstermijn zijn zodat mensen hun zorg op een andere manier kunnen regelen.

Weet niet of de link het doet, maar hier staat meer info:
https://iederin.nl/downloads/dl.php?l=4 ... _2015i.pdf

Annick75

Re: wmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:01

In het stuk dat delfin aanhaalt staat ook dat iedere gemeente juridisch verplicht is om een zgn keukentafelgesprek te voeren, dus zeker die aanvraag nu al opnieuw indienen en bij afwijzing zonder keukentafelgesprek, bellen en aangeven dat ze juridisch verplicht zijn dat gesprek te voeren en dat je er dus op staat dat ze dit zsm inplannen.

Weigeren ze, dan kun je ze waarschijnlijk in gebreken stellen, omdat ze niet aan hun juridische plicht voldoen. Als jij of je vader een rechtsbijstandverzekering heeft, kun je die inzetten, maar er zijn ook organisaties zoals Stichting Mee of inderdaad een ergotherapeut die kan helpen.

Het zou bv al heel fijn zijn als zaken als stofzuigen, dweilen, ramen etc. via de WMO geregeld kunnen worden en dat jij bv bijspringt voor andere zaken, zoals boodschappen, de strijk enzo, maar toch ook nog tijd en energie overhoudt voor je eigen zaken.

Iemand, ik weet niet meer wie, refereerde er aan dat het vroeger normaal was dat kinderen voor hun ouders gingen zorgen, maar toen bleven kinderen ook vaker dichterbij hun ouders wonen én waren gezinnen vaak groter,waardoor meer kinderen de boel konden opvangen. Een stukje zorg voor je ouders op je nemen, is natuurlijk prima en het is heel fijn voor alle partijen als dat haalbaar is. Niet iedereen kan het zich in de huidige economie echter permitteren om dichtbij z'n ouders te gaan wonen, zodat ze eventuele zorg op zich kunnen nemen. Het UWV heeft er als je je baan kwijt bent echt geen boodschap aan dat jij niet wilt verhuizen voor een andere baan, omdat je voor je ouders moet/wilt zorgen. Die mensen worden als het ware in tweeën getrokken. Al moet ik er, gezien de familiesituatie hier niet aan zou moeten denken, nog even afgezien van mijn eigen chronische ziekte.

En met kinderen die een stuk zorg voor de ouders op zicht nemen, zijn de jonge(re) mensen en mensen zonder kinderen nog niet geholpen. Uitgaande van mijn eigen situatie: Ik ben 39, alleenstaand, chronisch ziek (MS dus beter wordt het niet, nu stabiel, maar kan ook bij wijze van spreken morgen ineens een duikvlucht nemen en coeliakie, dus duurder uit qua eten) kinderloos, heb een zus met een beperking, vader dood, met moeder geen contact en verder geen directe familie die ik tot mijn netwerk kan rekenen. Ook geen enorm inkomen, zodat ik zelf HH kan 'inkopen' en/of bv een was en strijkservice kan inzetten. Zelfs een maaltijdservice, zodat ik niet hoef te koken, is absoluut geen optie, dat is veel duurder dan zelf boodschapjes doen, zelfs glutenvrij. Gelukkig kan ik nog prima koken en doe ik het graag.

Zus en ik helpen elkaar waar mogelijk, maar kunnen elkaar niet structureel ondersteunen/helpen, dus we mantelzorgen waar mogelijk, maar binnen bepaalde grenzen. En van onze moeder moeten we het dus niet hebben, afgezien van het feit dat die niet om de hoek woont en ook al een dagje ouder wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:28

Je ziet ook heel duidelijk dat de overheid eigenlijk niet echt een idee heeft hoe ze de zaken in willen vullen. Inderdaad - mensen worden uit elkaar getrokken. Je moet als je pech hebt aan hele verschillende eisen voldoen. De trend bij uwv / cwi is dat je zoveel moet werken als je kunt. Dan tellen je eigen zorg en huishouden niet, of je mantelzorg. Maar tegelijkertijd wordt er verwacht dat je dat juist meer op je gaat nemen en zelf doen. Je moet verhuizen voor een baan, maar je moet ook een sociaal netwerk hebben om op terug te vallen. Als je samen gaat wonen omdat de zorg beter te regelen is, krijg je meteen een flinke korting op allerlei zaken, die stukken hoger is dan je op kunt vangen.

En mocht je dan een beetje uitgepuzzeld hebben hoe je de zaken kunt invullen, qua budget en mensen en wonen, dan veranderen zomaar de regels weer waardoor het hele bouwwerk zomaar weer instort.

Ik vind het heel naar, en zo onnodig, want zo slecht ging het helemaal niet. In tegendeel - mensen die het vaak leuk vonden om dat werk te doen konden aan het werk en hadden inkomen, en mensen die hulp nodig hadden kregen hulp, iedereen happy. Het was een redelijke verdeling, iedereen een beetje belasting maar niemand uitzonderlijk veel. Nu is het veel meer een kwestie van pech of geluk. Zolang je gezond bent, je familie gezond is (en zeker als je een vaste baan hebt) dan loopt alles op rolletjes, maar als je pech hebt dan ben je echt heel hard de klos. En aan de meeste dingen kun je weinig doen.

(En ik wil het toch even in het algemeen opmerken: die economische crisis, die nu als aanleiding voor de bezuinigingen geldt, is dus niet ontstaan door teveel huishoudelijke hulp ofzo, want die kunnen we als maatschappij prima betalen, maar doordat er op hoog niveau geknoeid en gespeculeerd is met de wereldeconomie. We hoeven het niet op deze manier op te lossen.)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:01

Shadow, gelukkig is die (extra) financiële korting voor bv kinderen die bij hun ouders intrekken ivm de zorg niet doorgezet.

Een deel van het uitgangspunt achter de bezuiniging is wat mij betreft ook totaal verkeerd. Een deel van de reden is de PGB-fraude die in de miljoenen loopt, maar het zijn doorgaan niet de 'kleine' PGB-houders die frauderen, maar de kantoren die doe aan budgetbeheer ed voor PGB-houders die dat zelf niet kunnen of willen. In plaats van dat goed aan te pakken, krijgen nu alleen nog mensen met 10 uur zorg of meer de keuze tussen PGB en zorg in natura.

De zorg wordt te duur geacht, maar er wordt nauwelijks gekeken hoe de kosten aan de kant van de zorgaanbieders op een eerlijke manier gedrukt kunnen worden, er wordt vooral gesneden in budgetten. En men roept fel gekant te zijn tegen stapeling van zorgkosten, mogen mensen straks naast hun eigen bijdrage voor de WMO ook nog extra gaan betalen voor bv. huishoudelijk hulp en andere noodzakelijk zorg die is wegbezuinigd of van maatwerk naar algemene voorziening is geschoven. En alleen als je echt een laag inkomen hebt, kun je een beroep doen op financiële bijstand.

En met een beetje 'geluk' mogen we in het kader van de overgang van een deel van de AWBZ-zorg naar de zorgverzekeringen straks ook nog fors extra premie betalen en/of fors meer eigen risico lappen. En dat laatste daar zit je in elk geval als chronisch zieke vaak al snel doorheen.

Dat mensen dus zorg gaan mijden, terwijl ze het eigenlijk wel nodig hebben, omdat ze het geld niet hebben om dat eigen risico op te hoesten, en in sommige gevallen uiteindelijk daardoor veel duurdere zorg nodig hebben, wordt wederom in het 'val wel mee'- hoekje gestopt. Intussen stijgt wel het aantal wanbetalers van de verzekeringspremie en alsmede de reserves van verzekeringsmaatschappijen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:30

vuurneon schreef:
max66 schreef:

Mwah... Mijn beide opa's hadden een eigen winkel en oma's werkten gewoon mee. Hadden een huishouden zonder luxe (geen wasmachine etc) en minimaal 8 kinderen. Toch zorgden zij ook voor familieleden en buren die het moeilijker hadden. Was vrij gangbaar in het dorp om je eigen onderneming te hebben en de vrouw die meewerkte.

Ik ben nu ook heel bewust heel dichtbij mijn ouders gaan wonen, zodat ik in de toekomst ook voor hun kan zorgen.

Goedkopere hulp in de huishouding is ook te vinden natuurlijk, via briefje in de supermarkt bv.

Helemaal eens met jou Vuurneon, ik had graag met TS willen ruilen en graag voor mijn vader het huishouden gedaan op zijn oude dag, helaas heeft die goede man maar 42 levensjaren mogen meemaken en ligt al 40 jaar dood en begraven.

Hebben ze het hier over DRIE UURTJES HUISHOUDELIJK WERK IN DE WEEK je eigen vader ondersteunen en dat wordt me toch gedramatiseerd,tjongejonge zeg. |o

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:50

wat een interessant topic zeg.

heb zelf wajong uitkering, en door chronische peesschede ontsteking kan ik bv in het huishouden geen doekjes uitwringen, stofzuigen en dweilen.

hiervoor heb ik dus wmo.

ben blij dat ze me nu helpen.

heb binnenkort weer een gesprek helaas met de gemeente.

terwijl de vorige nog niet zo lang geleden was vernieuwd en geldig was tot 2017.

maar omdat alles nu dus idd anders wordt, moet iedereen blijkbaar weer gekeurd worden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:54

Ik weet niet of TS mijn post gemist heeft: maar als je een besluit hebt, laat je dan tijdig voorlichten door een jurist/advocaat. De regels zijn zeer nieuw en de kans is reeel dat deze nog niet goed worden toegepast. Alle ervaringen hier zijn nuttig maar juist wmo is zo situatie afhankelijk dat het niet hoeft te betekenen dat het in jullie geval net zo uitpakt. Bezwaar moet binnen zes weken na dagtekening van het besluit worden ingesteld. Daarna is bezwaar doorgaans kansloos.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:56

Pittig onderwerp.

Ben zelf werkzaam in de huishouding, dus merk de spanningen ook om me heen.
Gemeente hier heeft beslist dat iedereen die nu hulp heeft, dit behoudt t/m 2016, nieuwe aanvragen en vanaf 2016 komt er een keukentafelgesprek.

In de jaren dat ik dit werk nu met liefde doe, zie je heel veel aparte gevallen.
Dat ze dat nu per geval eens goed gaan bekijken, helemaal mee eens, maar ook aan die gesprekken schort nog wel 1 en ander heb ik al gemerkt.

Het is gewoon afwachten, maar we zien wel, proberen positief te blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:01

Punt hiermee is gewoon dat je mensen raakt die al niks hebben. De grote directeur met 3 mercedessen zal er geen nacht wakker van liggen en die huurt gewoon iemand in...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:07

Paddenpad schreef:
Helemaal eens met jou Vuurneon, ik had graag met TS willen ruilen en graag voor mijn vader het huishouden gedaan op zijn oude dag, helaas heeft die goede man maar 42 levensjaren mogen meemaken en ligt al 40 jaar dood en begraven.

Hebben ze het hier over DRIE UURTJES HUISHOUDELIJK WERK IN DE WEEK je eigen vader ondersteunen en dat wordt me toch gedramatiseerd,tjongejonge zeg. |o

In veel gevallen gaat het niet alleen om 3 uur huishoudelijk werk. Veel kinderen doen al zoveel voor een of beide ouders. En ja dan kan het teveel zijn om dat er bij te doen.

In dit geval ben ik het er wel mee eens. Een paar uur minder vrijwilligerswerk doen en je vader helpen. Er zijn genoeg gevallen waarbij kinderen het er écht niet meer bij kunnen doen of er gewoon geen kinderen/mantelzorgers zijn. Iedereen is tegenwoordig druk.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:26

LesleyxLinn schreef:
Paddenpad schreef:

In veel gevallen gaat het niet alleen om 3 uur huishoudelijk werk. Veel kinderen doen al zoveel voor een of beide ouders. En ja dan kan het teveel zijn om dat er bij te doen.

In dit geval ben ik het er wel mee eens. Een paar uur minder vrijwilligerswerk doen en je vader helpen. Er zijn genoeg gevallen waarbij kinderen het er écht niet meer bij kunnen doen of er gewoon geen kinderen/mantelzorgers zijn. Iedereen is tegenwoordig druk.

Ik weet wel dat er schrijnende gevallen zijn of mensen die echt geen familieleden of eigen kinderen hebben die ze zouden kunnen ondersteunen, daar moet dus echt wel hulp voor komen.

Mijn eigen moeder is ook 78 en woont kleinschalig in een verzorgingshuis voor demente bejaarden niveau 5,
ook daar gaan ze bezuinigen op het huishoudelijk werk en komt het op het verplegend personeel neer of op "ons" de kinderen om dat erbij te gaan doen, nou ik maak er geen probleem van
en ga daar gewoon een aantal uur poetsen, haar kleding wassen en strijken doen we zelf al dus dat blijft dan ook gewoon zo.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:38

Paddenpad schreef:

Ik word hier heel boos van Paddenpad en krijg de neiging om mijzelf te verdedigen, hoewel ik jou geen verantwoording hoef af te leggen. Je kent mijn leven niet en je weet ook niet hoe druk ik ben.

Natuurlijk gaat het niet om die drie uurtjes, maar het komt er wel bij.

Bij mijn werk, mij eigen huishouden, mijn drie kinderen, mijn dagelijkse bezoekjes aan mijn vader (ik breng hem iedere dag eten en de krant), bij de zorgen om mijn 18 jarige zoon (die helemaal verkeerd bezig is, denk daarbij aan strafbare feiten, bezoeken advocaat, politie en rechtbank, geen doel in zijn leven, adhd heeft en een beneden gemiddeld IQ, niet met geld om kunnen gaan en niet wil werken en naar school gaan en voor financiele problemen zorgt), bij de zorgen om mijn vader die het liefst dood wil zonder mijn moeder, bij bezoeken die ik met mijn vader moet afleggen aan dokters en ziekenhuizen en bij mijn eigen verdriet (waar ik niet aan toe kom) om de ziekte en het overlijden van mijn 68 jarige moeder 11 maanden geleden.... Ook nog bij mijn twee vrijwilligersbaantjes en niet te vergeten mijn lieve paard (waar ik me ontspannen en "los" van alles voel en waar ik naar toe vlucht als ik het even nodig heb).

Genoeg?

Ik ben geregeld (in de weekenden en vakantie) ziek, griep, hoofdpijn, longontsteking omdat ik dan tot rust kom. Mijn weerstand is continue laag vanwege mijn drukke leven en de stress van de afgelopen 1,5 jaar.
Dan heb ik het nog niet over de achterstand in mijn eigen huishouden, lang niks mee aan de tuin gedaan, klusjes in huis blijven liggen, hol altijd achter de feiten aan.

En ja, dan zijn die drie uurtjes, hoewel ik het met alle liefde zal doen, weer een ochtend waarin ik geen andere dingen kan doen!

Ik wil echt niet zielig doen of klagen hoor, maar soms kunnen drie uurtjes net te veel zijn en zal dit sowieso betekenen dat ik andere dingen niet meer doe (zoals dat vrijwilligerswerk).

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:21

Het is een kwestie van prioriteiten stellen! Of vrijwilligerswerk of je vader te hulp schieten.

Maar kom op... Zoals Paddenpad al zegt... Het gaat om 3 uurtjes. Per saldo dus slechts een half uur per dag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:37

Petpa schreef:
Het is een kwestie van prioriteiten stellen! Of vrijwilligerswerk of je vader te hulp schieten.

En? Waarom zou ander vrijwilligerswerk niet belangrijk zijn? De regering bepaalt nu even eigenhandig de prioriteiten, maar dat hoeft helemaal niet logisch te zijn. Zoals gezegd: op korte termijn levert het wat besparing op, maar op iets langere termijn kost het vooral heel veel samenhang van de maatschappij. (En veel overbelaste mensen. Want hoe weinig 3 uurtjes per week ook lijkt, je kunt niet oneindig blokjes van 3 uur erbij nemen. Dit is immers extra, bovenop de zorg die TS al geeft. Dat houdt een keer op.)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:40

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

En? Waarom zou ander vrijwilligerswerk niet belangrijk zijn? De regering bepaalt nu even eigenhandig de prioriteiten, maar dat hoeft helemaal niet logisch te zijn. Zoals gezegd: op korte termijn levert het wat besparing op, maar op iets langere termijn kost het vooral heel veel samenhang van de maatschappij. (En veel overbelaste mensen. Want hoe weinig 3 uurtjes per week ook lijkt, je kunt niet oneindig blokjes van 3 uur erbij nemen. Dit is immers extra, bovenop de zorg die TS al geeft. Dat houdt een keer op.)

Het lijkt me duidelijk dat het een keer ophoudt!

Maar voor dit moment denk ik dat er op het individueel niveau van TS op een positieve manier naar het probleem gekeken moet worden.

Er wordt minder zorg gegeven door de besparingen. Daar een probleem van maken kost alleen maar negatieve energie en daar is TS niet bij gebaat (denk ik).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:01

Petpa schreef:
Er wordt minder zorg gegeven door de besparingen. Daar een probleem van maken kost alleen maar negatieve energie en daar is TS niet bij gebaat (denk ik).

Dat zou ik niet durven zeggen. Nu aan de bel trekken is verstandiger dan als de boel al uit de hand gelopen is. Dan zijn zowel haar vader, haar zoon als zijzelf veel verder van huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:37

Als mantelzorg te belastend is, moet er inderdaad aan de bel worden getrokken. Ik zou op dit moment met liefde het doen voor mijn ouders en het kan ook qua tijd nu, maar niemand heeft er wat aan als je er aan onderdoor gaat :n

Zou fijn zijn als iemand het kan opvangen als het voor de ts een week niet lukt of een weekje zelf vakantie heeft.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:54

Heb nog niet alles gelezen hoor, maar kas dat sommigen bij jullie al weten hoe en wat?

Ik zit ook in het werk, wij weten allemaal nog niks en de cliënten net zo..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:59

Pinacolada, elk gemeente regelt het zelf, dus afhankelijk daarvan zijn mensen wel of niet al op de hoogte.

Ik snap TS wel.
Zorgdragen voor je eigen ouders kan soms belastender zijn dan zorgen voor bijvoorbeeld iemand die niet zo dicht bij je staat.